Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Na de studie willen mijn vriendin en ik graag gaan samenwonen.
Omdat zij door omstandigheden, waarschijnlijk pas vanaf december kan gaan werken, weet ik nog niet precies wanneer. Echter willen we allebei het liefste al in september ergens gaan wonen (*ruim* regio Eindhoven :9 ). We zijn druk aan het rondkijken naar de mogelijkheden, etc.

Nou vroeg ik me af om mensen hier die al eerder een appartement gehuurd hebben hun ervaringen zouden willen delen.

Bijvoorbeeld:

- Waar moet je op letten bij het zoeken bij het appartement?
- Wat zijn dingen waar je in de eerste maanden tegenaan bent gelopen? (als in: "shit dit kost geld waar niet op gerekend was" of "moest dat ook geregeld worden..", etc)

Weten hier mensen misschien ook of het slim is om dit jaar al een huurcontract af te sluiten of tot volgend jaar te wachten (misschien omdat financiele regelgeving verandert oid)?
Zijn er uberhaupt veranderingen op komst wat betreft huren?

Alle ervaringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Allereerst de kosten van het inrichten.

Wasmachine, Droger, Vaatwasser, wasrek, bed, vloerbedekking, behang/schilder werk. enz enz.

Iedereen wilt een ander appartement. maar kijk hoe je wijk is overdag en snachts en of je daar wel wilt wonen.
Het regelen van Televisie/internet is ook een behoorlijke kostenpost en eindigd vaak rond de 50 euro per maand.
Ook gas water licht zijn kosten om rekening mee te houden.
Voor het afsluiten van een huur contract maakt het niet uit wanneer je het doet tenzij je het over 1 juli kan tillen wat vaak de maand is waarin de huur wordt verhoogt.
ja huren wordt duurder. al staan er nu heel veel panden leeg en zullen de prijzen weer een keer moeten zakken.
en kijk wie je buren zijn :D.
Hier in schijndel komt nog een hoekwoning vrij rond September/oktober. (mijn woning, de appartementjes vond ik maar te duur voor wat ze boden kwa ruimte).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
De "geheime" kosten die ik tegenkwam:

Gas en electriciteit niet inbegrepen in de servicekosten
Huurkosten van de boiler
Verhoging van mijn verzekeringen omdat ik naar een minder goede wijk verhuisde

Die kosten had ik niet verwacht helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16
Natuurlijk zijn gas en electriciteit niet inbegrepen in de servicekosten, dat *mag* zelfs niet eens inbegrepen zijn in de servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Smuggler schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:20:
Hier in schijndel komt nog een hoekwoning vrij rond September/oktober. (mijn woning, de appartementjes vond ik maar te duur voor wat ze boden kwa ruimte).
Bedankt voor de tips!

Is een woning huren niet een stuk duurder dan een appartement? Of is dat naïviteit van mij om daarvan uit te gaan :P

We zijn nog aan het kijken hoe groot etc we het precies willen, waar de prijs voor van belang is.
Ik lees wel al verschillende kosten waar ik niet meteen bij zou nadenken, en dat gaat zeker verschil maken. De maandelijkse prijs moet zo zijn dat de rest ook nog betaald kan worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ben aan het kijken geweest naar appartementen rond den bosch en Eindhoven en kwam meer dan gemiddeld uit op appartementen van rond de 6 a 750 euro. daarvoor had ik dan 30-50m2 wat een beetje klein is samen met mijn vriendin. tot 635 euro lijkt vol te zitten met sociale huurders omdat zij via huurtoeslagen het een stuk goedkoper kunnen huren.

ik betaal nu 825 euro per maand incl service kosten, en heb een woning van 108m2 ,2 verdiepingen en een vaste trap naar zolder, en een eigen oprit voor 3 auto's en 80m2 tuin).
Zorg ook nog dat je kan leven en kan sparen, niet al het geld moet op ;).

Je kan geluk hebben en iets leuks vinden, ik had ook de pech dat ik antikraak zat en binnen een maand vervangende ruimte moest zoeken en erin moest kunnen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Gaat het hier om sociale woningbouw of particuliere huur? Ik vrees namelijk dat ik je in beide gevallen uit de droom moet helpen.

Sociale huur kom je niet tussen zonder wachttijd dus tenzij je al jaren ingeschreven staat kun je dit wel vergeten. Particuliere huur zul je een inkomen voor moeten hebben en de normen daarvoor zijn vaak nog strenger dan die voor een hypotheek. De huurprijs maal vier is toch vaak wel wat je minimaal moet verdienen. Als je pas in december gaat werken zou dit weleens een probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Onvoorziene kosten: gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen, variërend van € 250 tot € 900 per jaar, afhankelijk van je gemeente.

Onthouden: afhankelijk van de kwaliteit/ligging/oppervlakte/indeling van een woning kan een particuliere huurwoning/appartement foutief geprijsd zijn als was het een geliberaliseerde huurwoning. Per 1 januari 2013 is die grens € 681,02. Dit is ook de grens voor de huurtoeslag. Echter, als blijkt dat je woning onterecht zo hoog geprijsd is, kun je (ook nadat je het contract getekend hebt!) de verhuurder dwingen de huurprijs te verlagen.

Sleutelgeld of makelaarskosten, of bemiddelingskosten zijn verboden, in ieder geval zolang je zelf de woning gevonden hebt (bijv. via internet). Deze kosten kunnen rustig 2 tot 4x een maand huur zijn, dus het is de moeite waard om deze terug te eisen, en ook dat mag nadat je de woning geaccepteerd hebt.

Nu een huurcontract tekenen kan voordelig zijn als je nu nog een inkomen lager dan € 33.000 hebt: daarboven kom je niet meer in aanmerking voor sociale huur.

Als je geen kinderen hebt (en geen kinderplannen) kun je prima kijken naar een sociale huurwoning in een "mindere buurt": ik het 20 jaar in de achterbuurt van een middelgrote stad gewoond, en op 'n maand of 4 na met erg veel plezier en nooit last gehad van m'n buren of andere ongein in de buurt. En m'n huur begon bij ƒ 380 en eindigde na 20 jaar bij € 385 (ik ben er nu 3 jaar weg, dus 't is ook niet echt heel lang geleden). Ik denk dat je behoorlijk wat kan sparen als je 'n huur van slechts € 400 hebt...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo enkel in 'mindere buurt' kijken als je geen kinderen hebt/wilt?

Wij wonen in een 'prachtwijk' met ons zoontje en zouden juist niet in een zielloze buitenwijk kinderen willen. Ja, leuk huisje boompje beestje, maar je leert er weinig over het echte leven, en verveelde hangjeugd is een wezenlijk probleem, eentje waar ik liever niet m'n kinderen mee in aanraking wil brengen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Mythio schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:46:
- Waar moet je op letten bij het zoeken bij het appartement?
Als je in aanmerking komt voor een appartement, dan kan je hem eerst bezichtigen. Hierbij is de vorige bewoner aanwezig, of iemand van de verhurende partij. Hoe dan ook, stel wat vragen:
- Hoe oud zijn toilet, badkamer en keuken?
- Is er groot onderhoud gepland (dit omdat je misschien zelf wil verbouwen...)?
- Indien ouder dan twintig jaar en geen onderhoud, waarom niet?
- Zijn er parkeergarages, zo ja wat kosten die, wat is de wachttijd...
- Is er veel verloop of leegstand, waarom?
Indien je de vorige bewoner spreekt, zal hij waarschijnlijk aanbieden om wat zaken over te nemen: vloer, gordijnen, dat soort zaken. Dat kan interessant zijn... Het scheelt een hoop gedoe.
Het kan ook zijn dat het appartement helemaal leeg is, geen vloer enz. Dan is het dus ontruimd, maar vraag daar vooral naar.
- Wat zijn dingen waar je in de eerste maanden tegenaan bent gelopen? (als in: "shit dit kost geld waar niet op gerekend was" of "moest dat ook geregeld worden..", etc)
- Meestal moet je een maand borg betalen, voordat je de sleutels krijgt!
- Zoek goed uit of servicekosten inbegrepen zijn (servicekosten zijn kosten voor de ruimtes die je deelt met de andere bewoners, bijvoorbeeld de entree maar vooral de lift).
- Iets heel anders: toen ik mijn appartement introk duurde het laten maken van nieuwe gordijnen maar liefst tien (!) weken.
Weten hier mensen misschien ook of het slim is om dit jaar al een huurcontract af te sluiten of tot volgend jaar te wachten (misschien omdat financiele regelgeving verandert oid)?
Dream on, zo werkt de huurmarkt niet. Als je een woning ziet die je bevalt en die je kan veroorloven dan neem je hem gewoon. Er is geen ruimte om af te dingen, of de begindatum aan te passen.
Zijn er uberhaupt veranderingen op komst wat betreft huren?
Alle ervaringen zijn welkom :)
Voor de goede orde, er zijn twee soorten verhuurders: particulieren (incl. makelaars) en woningcorporaties. Die laatste zijn ooit door de overheid opgezet voor de allerarmsten, maar door de jaren heen is dit nogal verwaterd. Woningcorporaties kunnen allerlei vreemde eisen hebben, zoals een binding met de woonplaats.

Er zijn vooral veranderingen voor woningcorporaties op komst. Sinds kort moeten deze ook belastingen betalen, maar die corporaties hebben dat geld helemaal niet. Dus zijn ze nu aan het bezuinigen op onderhoud en nieuwbouw, totdat duidelijk wordt wat hun financiele posities zijn. Maar ze worden in ieder geval armer. Verder heeft de EU kritiek op Nederland omdat de woningcorporaties ook woningen aanhouden voor rijkere mensen. De EU vindt dat woningcorporaties alleen mogen verhuren aan mensen met minder dan een modaal inkomen (ca. 31.000 bruto/jaar) en vindt dat woningcorporaties oneerlijk concurreren met particuliere verhuurders. Het is moeilijk te zeggen hoe dat gaat lopen.

Voor particuliere verhuurders zijn er volgens mij minder veranderingen op komst, bedenk wel dat makelaars en dergelijke het op dit moment heel erg moeilijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Nou vroeg ik me af om mensen hier die al eerder een appartement gehuurd hebben hun ervaringen zouden willen delen.
Ja, doe het niet. Serieus. In een appartementencomplex heb je altijd wel last van iemand. Dan is het de muziek van buren, de hond van je onderburen, rokende mensen op de balkons waarvan de rook jouw (slaap)kamer in gaat ... Echt, als het even kan: Huur een huis.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:29
PauseBreak schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 00:00:
[...]

Ja, doe het niet. Serieus. In een appartementencomplex heb je altijd wel last van iemand. Dan is het de muziek van buren, de hond van je onderburen, rokende mensen op de balkons waarvan de rook jouw (slaap)kamer in gaat ... Echt, als het even kan: Huur een huis.
Ja, ok, Serieus, dit soort anekdotisch advies is niet heel waardevol.
Ardana schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:07:
Onvoorziene kosten: gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen, variërend van € 250 tot € 900 per jaar, afhankelijk van je gemeente.
+1, voor mij en ongetwijfeld vele anderen ook de grootste onderschatte kostenpost!
Onthouden: afhankelijk van de kwaliteit/ligging/oppervlakte/indeling van een woning kan een particuliere huurwoning/appartement foutief geprijsd zijn als was het een geliberaliseerde huurwoning. Per 1 januari 2013 is die grens € 681,02. Dit is ook de grens voor de huurtoeslag. Echter, als blijkt dat je woning onterecht zo hoog geprijsd is, kun je (ook nadat je het contract getekend hebt!) de verhuurder dwingen de huurprijs te verlagen.
Dit heb ik ook gedaan. Af te raden bij particuliere huur (omdat verhuurders dit vaak nogal persoonlijk opnemen), maar als je huurt van een rechtspersoon een volstrek normaal traject. Mijn huur is van buiten de liberalisatiegrens naar binnen gegaan (-140 euro). Waar je verder op moet letten is eigenlijk vrij simpel: Wat kost het om de boel in te richten naar je zin? Zijn er energiebesparende maatregelen genomen? Wat mag ik wel en niet veranderen aan de toko? Is er achterstallig onderhoud voor rekening van de huurder?
Bijna alles is te achterhalen met de bijgeleverde stukken voor het ondertekenen va het contract: huurdersregelement, vve regelement, contract zelf.

[ Voor 61% gewijzigd door MrAngry op 27-06-2013 00:14 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

MrAngry schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 00:09:
[...]

Ja, ok, Serieus, dit soort anekdotisch advies is niet heel waardevol.
Lijkt me juist wel waardevol. Hij vraagt naar ervaringen en die krijgt hij. Ik kan hem wel gaan vertellen waar hij op moet letten bij een appartement, wat de kosten zijn waar je tegenaan loopt, maar beter vertel ik hem van tevoren dat hij voor hetzelfde geld in een huisje kan zitten met een stuk minder buren, een stuk meer mogelijkheden, veel meer vrijheid en een stuk minder (over)last. Dat doe ik dus ook. Sorry dat ik op je teentjes heb gestaan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zo kort door de bocht heeft het inderdaad niet heel veel meerwaarde, maar de achterliggende gedachte is wel degelijk eentje die je mee moet moeten in je afweging appartement / woning. De KANS dat je in 'n appartement overlast ervaart van je buren is nou eenmaal veel groter dan de kans dat je in 'n woning overlast ervaart: je hebt simpelweg meer buren, dus meer kans dat er 'n raar figuur tussen zit.

En als je zelf nogal overgevoelig bent voor overlast (zoals sommigen inderdaad zijn), dan is het goed om daarmee in je keuze rekening te houden.

30% van de woningen in Nederland zijn trouwens appartementen, 40% van alle woningen zijn huur, dus er moeten echt wel veel mensen zijn die hun ervaringen hiermee kunnen delen ;) En 't is echt niet zo dat 30% ongelukkig woont of ongelukkig is in z'n appartement...

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 27-06-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Let op de vloer.. ik heb een flat gehuurd van 80m2 en daar moest even een vloertje in. Heeft mij 1500 euro gekost. Ik wist wel dat het geld zou kosten, maar had niet verwacht dat het zo zou oplopen voor cheap ass laminaat.

Reden: puur het aantal m2 en het laten leggen (omdat ik daar zelf echt geen tijd voor had).

Overlast kun je ook minimaliseren door in een modern appartement te zitten. Die zijn zo goed geisoleerd dat je er sowieso minder last van hebt als een buurman herrie maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 27-06-2013 10:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik woonde in Rotterdam (centrum, en dan ook echt centrum) in een 3 kamer appartement voor (even uit mn hoofd, is al even geleden) € 550/mnd excl 50 euro servicekosten. Ik ben vanuit daar verhuisd naar een tussenwoning in Capelle. Woning aan een park, rustige wijk. 3 slaapkamers en een zolder, ruime badkamer, schuifpui. Kostte € 775/mnd.

Beiden waren vrije sector en hadden oorspronkelijk een inkomenseis van 4x maandhuur, maar met 3x namen ze ook genoegen ;) Gewoon op kantoor bij de beheerder een en ander bespreken en je zal zien dat er veel deuren plots kunnen worden geopend.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44
wat ik heel erg mis in de topicstart is wat het inkomen, budget, positie (of je van buiten of van binnen de regio/stad zoekt maakt enorm uit) en woonwensen.

Huren in Eindhoven terwijl je van buiten komt is extreem moeilijk en duur. Zit je er eenmaal of neem je wat meer tijd dan zie je veel meer kansen en mogelijkheden. Neem je ook het buitengebied mee dan is de situatie weer volstrekt anders.

Als je de tijd hebt dan zou m'n aanbeveling wel zijn om probere te huren van institutionele aanbieders en niet van particulieren. Dat scheelt enorm in het gezeik.
Lethalis schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:05:
Let op de vloer.. ik heb een flat gehuurd van 80m2 en daar moest even een vloertje in. Heeft mij 1500 euro gekost. Ik wist wel dat het geld zou kosten, maar had niet verwacht dat het zo zou oplopen voor cheap ass laminaat.

Reden: puur het aantal m2 en het laten leggen (omdat ik daar zelf echt geen tijd voor had).
Tja. Toen ik m'n eerste huis huurde was het een grote kale vieze bende (en in verhouding een extreem lage huur per woonoppervlak).

Ipv een nette laminaatvloer kwam daar dus vloerbedekking (coupons) van de Leenbakker om de hoek in. Dat kostte in verhouding niets.

Moraal van het verhaal: het kan voor elk budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:12:
Moraal van het verhaal: het kan voor elk budget
Dat is wel waar op zich.. maar ik wou met onze hond echt geen tapijt hebben.

Voor de rest: ga niet in een drukke winkelstraat wonen. Altijd gezeur met parkeren voor de deur etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb tot op heden altijd in appartementen gewoond (drie huur, momenteel koop) en mijn belangrijkste advies is: let op de buurt waar de woning ligt, op de buren, de algemene staat van het complex etc. In een appartement zit je nu éénmaal dichter op elkaar. Vooral het feit dat je mensen boven of onder je hebt (contactgeluid!!) kan irritant worden. Zeker bij huur is dit een issue: er is veel verloop, mensen kennen elkaar niet, je weet niet 'wat' er boven of onder je komt wonen.

Dit geldt overigens voor alle prijscategorieën. Ik heb in twee "dure" particuliere huurappartementen gewoond met prijzen van EUR 900 en bijna EUR 1100. In beide gevallen had ik overlast. In het eerste appartement van een idioot onder me die elke avond zijn vrienden uitnodigde en daarmee luidkeels ging zitten debatteren met drank erbij. In het tweede geval van twee expats boven me die niets anders deden dan keihard werken en keihard feesten. Overigens waren dit appartementen uit 1989 resp. 2005, met prima isolatie, maar als mensen er gewoon een potje van maken omdat ze tuig zijn, dan heb je toch wel overlast.

Ik woon inmiddels twee jaar in een oud appartement (1937) dus houten vloeren en dunne muren, maar heb geen overlast. Ik hoor mijn buren zelfs nauwelijks. Af en toe hoor je praten, stofzuigen of een verjaardagsfeestje, maar dat is het wel. Wat enorm veel scheelt, is dat het koop is in een hogere prijsklasse. Iedereen is zuinig op zijn appartement, het is een kleine, actieve VVE waar iedereen elkaar kent en goed met elkaar kan opschieten. Als je je buren goed kent en af en toe eens een bakkie met ze doet dan is de tolerantie voor geluid veel hoger. Dat is de main point met huren: je gaat je supersnel ergeren als er weer één of andere mongool boven je komt wonen, moet je wéér langsgaan, wéér een ander gezicht...strontziek word je ervan.

En ohja, sociale huur moet je helemaal vermijden als de builenpest.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54

Sleutelgeld of makelaarskosten, of bemiddelingskosten zijn verboden, in ieder geval zolang je zelf de woning gevonden hebt (bijv. via internet). Deze kosten kunnen rustig 2 tot 4x een maand huur zijn, dus het is de moeite waard om deze terug te eisen, en ook dat mag nadat je de woning geaccepteerd hebt.

Nu een huurcontract tekenen kan voordelig zijn als je nu nog een inkomen lager dan € 33.000 hebt: daarboven kom je niet meer in aanmerking voor sociale huur.

Als je geen kinderen hebt (en geen kinderplannen) kun je prima kijken naar een sociale huurwoning in een "mindere buurt": ik het 20 jaar in de achterbuurt van een middelgrote stad gewoond, en op 'n maand of 4 na met erg veel plezier en nooit last gehad van m'n buren of andere ongein in de buurt. En m'n huur begon bij ƒ 380 en eindigde na 20 jaar bij € 385 (ik ben er nu 3 jaar weg, dus 't is ook niet echt heel lang geleden). Ik denk dat je behoorlijk wat kan sparen als je 'n huur van slechts € 400 hebt...
Bedankt voor dit! Ik ga mijn rechtsbijstand eens inzetten om die 375 euro bemiddelingskosten terug te vorderen. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

PauseBreak schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 00:00:
[...]

Eensch. Allemaal gehad/heb, en op dit moment het meeste last van rook vanaf 1 of ander balkon. Echt serieus irritant omdat ik overal allergisch voor ben heb ik meteen m'n neus dicht zitten :'(
Plus een geflipte buurvrouw die het nodig vindt om overal aan te zitten (mijn deurmat zit VASTGEDUCKTAPED), overal briefjes op te plakken, me af en toe uit te schelden, etc.

Goed, je kunt altijd dingetjes hebben met je buren, maar in een flat heb je er -zoveel-. Zeker als die gehorig is en oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Anoniem: 511047 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:40:
[...]
Goed, je kunt altijd dingetjes hebben met je buren, maar in een flat heb je er -zoveel-. Zeker als die gehorig is en oud.
Nouja, vooral als het een tuigflat is. En dat heb je bij huur nogal eens wat vaker dan koop. Dat mensen een hoog inkomen hebben is geen garantie dat ze zich gaan gedragen (zie mijn voorbeeld van de overlastgevende expats -- die hadden goede banen en waren hoog opgeleid), maar dat mensen zelf óók vastzitten in dat huis omdat ze het gekocht is over het algemeen een redelijke garantie dat ze zich gedragen (natuurlijk ervan uitgaande dat het een normaal huis is, dus geen sloopwoning die voor 80k nog even aan een stel Turken is verkocht ofzo).

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 27-06-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zit nu in mijn tweede (huur)appartement;

1) Huur in R'dam Centrum, benedenwoning, jaren 30. Studenten boven me. Geen aanrader voor een werkend persoon. Je hoort alles (jaren 30) en sowieso hebben die mensen een ander ritme. Was echt blij dat ik daar weg kon. Niet alleen woongeluiden hoor, ze hadden ook de gewoonte om feestjes te bouwen tot 2:00 op een doordeweekse dag.. Ondraaglijk. En er wat van zeggen hielp ook maar een weekje.. Woning was ook altijd koud en als je schoongemaakt had kon je een paar dagen later weer beginnen, overal kwam er stof en vuil uit de naden...

2) Huur in buitenwijk R'dam, maisonnette op de bovenste twee etages. Toen ik erin ging was de huur even hoog als in R'dam Centrum, maar wel meer oppervlak en alles nieuw (nou ja, 3 jaar oud). Ben er echt op vooruit gegaan wat dat betreft. Hoor hier ook bijna niets, behalve als de directe buren harde muziek draaien, maar dat is misschien 3-4 keer in de maand, en op redelijke tijdstippen. Toevallig ook vaak als ik thuiswerk, tja, dat kunnen zij niet weten.. En alles is nieuw, dat is ook wel lekker

Persoonlijk snap ik echt niet dat mensen een jaren 20 of 30 woning kopen. Zelfs bij huur heb ik mijn twijfels, maargoed, dan kun je in ieder geval altijd weg.. Maar kopen? Pfff, ik zou er nooit aan beginnen, gezien mijn ervaringen.. Maar ieder mens is anders natuurlijk. Ik snap ook wel dat nieuwbouw minder karakter heeft, maar het heeft zoveel andere voordelen..

Anyways, moraal; Kijk wat je belangrijk vind. Wil je dicht op het centrum wonen? Dan zul je met iets kleiners genoegen moeten nemen. Is dat niet belangrijk, kijk dan naar een buitenwijk. De kans op overlast is daar ook een stukje minder (iig minder studenten) en als je echt niets wilt horen probeer dan een bovenwoning te krijgen in een redelijk nieuw complex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Over beperkte ruimte in het centrum van steden... Ik woonde in de appartementengebouwen tussen de Lijnbaan en het Schouwburgplein in Rotterdam (er staan er 2 van, die met die parkjes). Dat zijn jaren 60 complexen en bijzonder ruim, voor relatief weinig geld.

Ik zou echter, de kosten daargelaten, zo een jaren '20 of '30 woning in (geselecteerde delen van) Kralingen of op het Noordereiland kopen :)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dat het niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Vaak hebben ze van die constructies dat je eerst via hun website in moet schrijven als 'woning-zoekende' voordat je kunt reageren op woningen. Met het inschrijven geef je hun (via de ALV) expliciet opdracht en mogen ze dus die bemiddelingskosten in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, ik heb ook nooit gezegd dat het gemakkelijk is, of dat je in 't gelijk gesteld wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
True, maar je laat het wel heel makkelijk klinken. Dus het is wel degelijk een punt om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bartbh schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:47:
[...]

Dat het niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Vaak hebben ze van die constructies dat je eerst via hun website in moet schrijven als 'woning-zoekende' voordat je kunt reageren op woningen. Met het inschrijven geef je hun (via de ALV) expliciet opdracht en mogen ze dus die bemiddelingskosten in rekening brengen.
Als ze voor de verhuurder bemiddelen (en dat is meestal zo) dan hebben ze alsnog geen poot om op te staan: je mág helemaal niet zowel voor verhuurder als huurder bemiddelen - immers: wiens belangen ben je dan aan het behartigen?

Zie bv: http://www.gmw.nl/gmw-adv...-altijd-verschuldigd.html

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 27-06-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ja, ik weet dat het niet mag. Maar er altijd nog een groot verschil tussen wat mag en wat gebeurd. Kijk maar eens op Funda of Pararius, misschien wel de helft van de aangeboden huizen vraagt een commissie van vaak 1 maand huur (excl. btw).

En voor jou honder anderen, dus als jij die commissie niet wil gaan betalen kunnen ze het rustig verhuren aan iemand anders die het dan wel betalen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 511047 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:40:
[...]
Hangt ook van de flat af.. mijn oude flat had ik in feite maar 2 buren (boven en onder). Voor de rest zat er een heel portiek tussen, dus de mensen naast mij aan de ene kant hoorde ik sowieso amper, en aan de andere kant zat niets (buitenmuur).

In een rijtjeshuis heb je vaak ook 2 buren.. dus ach.

In mijn nieuwe appartement heb ik er inderdaad wat meer.. stuk of 5 als je schuin boven mij meetelt. Onder mij zit kantoorruimte (expres zo gekozen, zodat mensen niet bij mij komen zeuren). Naast mij hoor ik alvast bijna niets in mijn flat van 2011, de enige mensen die ik tot nu toe heb gehoord zijn direct boven mij. Ze hebben 1 keer een feestje gegeven, maar ik ben zoveel gewend van mijn oude woning - feestende polen die gillen, zuipen, springen, zooi omgooien waardoor gruis langs de muren naar beneden kwam - dat ik simpelweg door het feestje van mijn nieuwe bovenburen heen sliep.

Nu ben ik sowieso niet zo gevoelig ervoor, dus dat scheelt. Mensen moeten het wel heel bont maken om mij gek te maken (maar dan ga ik ook echt uit mijn stekker.. dan is de kans groter dat zij de politie bellen dan ik, dat was in de achterbuurt waar ik eerst woonde al zo, dus ik maak mij niet zo druk nu :) ).

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 27-06-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
FreakNL schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:29:
Persoonlijk snap ik echt niet dat mensen een jaren 20 of 30 woning kopen. Zelfs bij huur heb ik mijn twijfels, maargoed, dan kun je in ieder geval altijd weg.. Maar kopen? Pfff, ik zou er nooit aan beginnen, gezien mijn ervaringen.. Maar ieder mens is anders natuurlijk. Ik snap ook wel dat nieuwbouw minder karakter heeft, maar het heeft zoveel andere voordelen..
Het grote, maar meteen ook het enige voordeel van nieuwbouw is goede (geluids- en warmte)isolatie, maar daarmee houdt het wel op. Oudbouw wint het over het algemeen qua locatie en sfeer. Ik bedoel dan uiteraard panden uit de bouwperiode 1880-1939, niet die troosteloze wederopbouw-meuk. Overigens kun je in nieuwbouw net zo goed overlast hebben. Het is in die vinexwijken over het algemeen ook hutje-mutje en uitgerookt worden als de buren een barbecue-feest in hun tuin geven.

Op het moment dat nieuwbouw wordt gebouwd op een centrale plek in de stad (bijvoorbeeld op zgn. inbreidingslocaties, dus op de plaats van oude fabrieken die vroeger in de stad stonden) en de architectonische kwaliteit voldoet aan mijn eisen (dus niet die fantasieloze dertien-in-een-dozijn graftombes waar 99,8% van de vinexwijken vol mee staat) dan zou ik overigens geen moment twijfelen. Of er moet sprake zijn van een historisch pand dat helemaal casco gestript is en vanaf daar volledig geïsoleerd. Daar zeg ik ook geen nee tegen :)

De situaties die jij noemt lijken me overigens altijd een reden om daar niet te kopen, ongeacht nieuwbouw of oudbouw. Ook in een goed geïsoleerd huis uit 2011 neem ik de gok niet om boven, naast of überhaupt in de buurt van studenten te gaan wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 27-06-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe graag wil de TS in Eindhoven zelf zitten.
Heb je bijvoorbeeld zelf vervoer, dan kan het zeer lonen ook eens over de grens te gaan kijken.

Ik zoek nu wat in de buurt van Roermond en kom er achter dat ik dan 800 per maand kan gaan betalen voor iets soortgelijks als mijn zus huurt in Overpelt voor 520 per maand......

Begin te twijfelen of ik ook niet de grens over ga steken....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:08
Overpelt-Eindhoven is ongeveer 30 kilometer. Als je die voor eigen rekening moet rijden ben je 200 van de 300 euro winst kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

t_captain schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:33:
Overpelt-Eindhoven is ongeveer 30 kilometer. Als je die voor eigen rekening moet rijden ben je 200 van de 300 euro winst kwijt ;)
Dat klopt, maar er ligt ook België dichter bij de grens >:)
En in mijn geval, ik rij nu vanuit Roermond, dus dat wordt alleen maar gunstiger dan.

Ik weet ook niet waar TS werkt, omdat hij het over "ruim" regio Eindhoven heeft. En daar hoort de grensstreek ook bij.

En dat ik vorige week over de grens tankte scheelde het 17 ct per liter... (ik tank meestal Euro95 in België, m'n zus diesel in NL..)

Het gaat natuurlijk om het totaal plaatje. In de "stad" net over de grens met België heb je altijd nog 3 maal zoveel parkeerplaatsen in de buurt dan in de gemiddelde wijk van Eindhoven.

Allemaal afwegingen voor TS,

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:17:
[...]
Ook in een goed geïsoleerd huis uit 2011 neem ik de gok niet om boven, naast of überhaupt in de buurt van studenten te gaan wonen.
Dat weet je nooit helemaal zeker. Een vriendin van mijn zusje heeft een koopappartement in Blijdorp van 250k cadeau gekregen van haar ouders en dan moet je ook maar afwachten hoe die zich gedraagt (meid is nog in de twintig en houdt wel van een feestje).

Daar is geen ontkomen aan. Bij huren kun je tenminste weer weg als je het zat bent.

Zoals je zelf al zegt: dat mensen geld hebben, betekent niet dat ze zich goed gedragen. Tsja, diezelfde aso's met geld kopen ook woningen. Die huren niet alleen maar :P

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 27-06-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Lethalis schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:53:
[...]

Dat weet je nooit helemaal zeker. Een vriendin van mijn zusje heeft een koopappartement in Blijdorp van 250k cadeau gekregen van haar ouders en dan moet je ook maar afwachten hoe die zich gedraagt (meid is nog in de twintig en houdt wel van een feestje).

Daar is geen ontkomen aan. Bij huren kun je tenminste weer weg als je het zat bent.

Zoals je zelf al zegt: dat mensen geld hebben, betekent niet dat ze zich goed gedragen. Tsja, diezelfde aso's met geld kopen ook woningen. Die huren niet alleen maar :P
Dat kan bij koop ook, maar moet je wel een " normale verkoop prijs hebben " en niet inzetten op winst en ook je KK er niet bij rekenen.

Dan is je woning zo verkocht, als je gewoon marketing technisch goed zit...bij mij in de buurt heb je woning die allemaal hetzelfde zijn en allemaal uit het zelfde jaar kwa bouw maar de 1 kost 169k en de ander 134k
En een keuken of badkamer voor een " flat " kost echt geen 35k, ( zo even gezegd )

EDIT : Maar Ja HUUR is zeker makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lethalis schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:53:
[...]

Dat zijn natuurlijk extremen, die kun je altijd hebben. Overigens zou ik het in zo'n geval via de VVE spelen. Over het algemeen bevatten de statuten wel een regeling die je verbiedt om overlast te veroorzaken en als de VVE goed functioneert (dat moet je natuurlijk altijd checken vóór je een appartement koopt) dan kun je het op die manier spelen. Ik geloof dat het model-huishoudelijk reglement voor VVE's zelfs een bepaling bevat dat bij herhaalde schending van de regels de VVE kan besluiten om een eigenaar het gebruik van zijn privé-gedeelte te ontzeggen. :P

Tsja. Aan de andere kant wil je je leven ook niet door angst laten regeren. Wil je altijd flexibilteit, dan moet je altijd huren. Maar dan zit je dus ook wel altijd in het keurslijf van huren, dus afhankelijk van de verhuurder voor onderhoud en up-to-date houden van de woning, minder mogelijkheden om de woning naar eigen smaak aan te passen, huurprijsstijgingen en (vooral) een veel beperktere keuze in aantrekkelijke woningen. Er is niks mis met kopen, maar je moet wel weten waar je aan begint. Kopen is veel definitiever dan veel mensen lange tijd hebben gedacht.

In abstracto heeft huren voordelen die m.i. minstens opwegen tegen de voordelen van kopen en die zelfs te boven gaan, maar als je dan in concreto gaat kijken dan is de (particuliere) huurmarkt in Nederland echt waardeloos qua keuze en kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 27-06-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nare man schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:19:
Ik heb tot op heden altijd in appartementen gewoond (drie huur, momenteel koop) en mijn belangrijkste advies is: let op de buurt waar de woning ligt, op de buren, de algemene staat van het complex etc. In een appartement zit je nu éénmaal dichter op elkaar. Vooral het feit dat je mensen boven of onder je hebt (contactgeluid!!) kan irritant worden. Zeker bij huur is dit een issue: er is veel verloop, mensen kennen elkaar niet, je weet niet 'wat' er boven of onder je komt wonen.
Belangrijke tip wat dit laatste betreft:

Ga op bovenste verdieping zitten, dan heb je geen last van contactgeluid van boven, en van onderen is meestal minder erg. Zeker bij houten vloeren (~ alles van voor 1945, vaak nog 25 jaar erna ook) wil je liever niemand boven je hebben.

Bovenste verdieping heeft ook wel nadelen, onder een plat dak kan het nogal heet worden, onder een puntdak kan het alvast naar boven toe smaller worden, als er lekkage is merk je het als eerste, en je zit in dat soort gebouwen vaak met trappen zonder lift. Moet je allemaal meenemen, maar wmb loont het dubbel en dwars om bovenin te zitten.

Wij wonen nu op 3e en deel 4e verdieping (berging bij huis getrokken door vorige bewoner) in A'dam Oost en hebben minder geluidsoverlast dan toen we een eengezinswoning in Nijmegen hadden. Nu was dat een tokkiebuurt tot en met, maar hier hebben we ook alle uitwassen die je bij sociale woningbouw horen - en toch hebben we daar geen last van omdat herrie doorgaans naar beneden gaat ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Om even algemeen te reageren, omdat er zoveel terugkoppelingen zijn geweest.

De reden dat de informatie in de TS beperkt is, is omdat veel zaken nog niet bekend zijn.
Vandaar ook dat ik specifiek vroeg naar ervaringen met huren in het algemeen, ipv bijvoorbeeld in een bepaalde prijsklasse, bepaalde plaats of type woning. De regio heb ik met opzet ruim aangegeven omdat ook dat kan wisselen, al wordt het waarschijnlijk wel noord-brabant /noord limburg ivm werk.

Afhankelijk van hoe de financiële situatie wordt en de locaties van het werk.
M'n familie woont in noord-limburg, en mijn vriendin momenteel via een kamer in Eindhoven.
Vandaar de wens om rond Eindhoven/in Eindhoven eerst te kijken.

De ervaringen hier zijn al heel nuttig, dankjewel allemaal!
Het zijn allemaal dingen om uiteindelijk rekening mee te houden.
Ook alle "verborgen" kosten kunnen invloed hebben op wat we ons kunnen veroorloven.

Extra discussie en ervaringen zijn nog steeds welkom! :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Mythio op 27-06-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Dan om even wat reacties over Eindhoven te geven:

Houd www.kansrijkhuren.nl in de gaten, reageer daar maar op alles. Kans is klein, maar het is wel sociale huur.

Voor de rest is www.hartjeeindhoven.nl een net opgeleverd project, daar zou nog wat te huur tussen kunnen staan. Zelf woon ik in een huurappartement van Vestia, dat destijds E680 kale huur was, en inkomenseis was dat ik dat samen met mijn vriendin drie maal netto moest verdienen. Er staat er hier geloof ik ook nog eentje te huur. Bij vrije sector huur, kan je over het algemeen bij de woningcorporaties nog mooie appartementen huren. Anders kom je bijvoorbeeld bij VB&T uit, die heel veel vrije sector huur beschikbaar hebben, maar dan wel in een hogere prijscategorie.

Wat betreft kosten, viel mij destijds de aankleding behoorlijk tegen. Het was dan wel een kaal (nieuwbouw) appartement, daar is toch wel een 1500 euro in gaan zitten om het aan te kleden. Witgoed en meubels kwamen daar nog bovenop. De gemeentelijke lasten vallen ook behoorlijk tegen, dat is stiekem toch best wat geld dat je daarheen moet brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Eengezinswoning in de randstad, gezin van 5 (2 volwassenen, 3 kinderen onder de 10)

- Gas/licht € 170 / maand
- Water € 40/kwartaal
- Gemeentelijke lasten € 1.000 / jaar (dit is exclusief het eigen woning forfait, dat heb je als huurder niet) (dit is inclusief hondenbelasting)

Inrichten van een appartement van gemiddelde grootte, er vanuit gaande dat je alleen materiaalprijzen wil weten en alles zelf doet:

- Vloer € 1000
- Behang € 500
- Verf € 150
- Toiletbril (althans, als ik een nieuwe woning betrek, vervang ik die direct, ik gok dat anderen dat ook doen?!)
- Lampen € 200 - € the sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
dion_b schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:49:
[...]

Belangrijke tip wat dit laatste betreft:

Ga op bovenste verdieping zitten, dan heb je geen last van contactgeluid van boven, en van onderen is meestal minder erg. Zeker bij houten vloeren (~ alles van voor 1945, vaak nog 25 jaar erna ook) wil je liever niemand boven je hebben.

Bovenste verdieping heeft ook wel nadelen, onder een plat dak kan het nogal heet worden, onder een puntdak kan het alvast naar boven toe smaller worden, als er lekkage is merk je het als eerste, en je zit in dat soort gebouwen vaak met trappen zonder lift. Moet je allemaal meenemen, maar wmb loont het dubbel en dwars om bovenin te zitten.

Wij wonen nu op 3e en deel 4e verdieping (berging bij huis getrokken door vorige bewoner) in A'dam Oost en hebben minder geluidsoverlast dan toen we een eengezinswoning in Nijmegen hadden. Nu was dat een tokkiebuurt tot en met, maar hier hebben we ook alle uitwassen die je bij sociale woningbouw horen - en toch hebben we daar geen last van omdat herrie doorgaans naar beneden gaat ;)
Roerend mee eens :)

Zeker in een oud complex, maar ook in modernere complexen, zou ik nooit bovenburen willen hebben. Daar heb je veel vaker last van dan van onderburen als gevolg van het contactgeluid inderdaad. Ideaal is natuurlijk als je een appartement hebt over twee verdiepingen boven elkaar. Dat heb ik nu: de derde en vierde zijn (geheel) van mij, dus ik slaap boven mijn eigen woonverdieping, en mijn woonverdieping ligt boven de slaapverdieping van de onderburen (die hebben ook zo'n tweelaags appartement). Heerlijk rustig dus. Bijkomend voordeel is dat we op een hoek wonen dus we hebben één onderbuur en één zijbuur. Een plat dak is ook wel weer een voordeel (bij een koopappartement) omdat je er een dakterras op kunt maken :)

In appartementen zijn er wat mij betreft ook maar twee valide opties: of je kiest voor de benedenwoning, dan krijg je een tuin maar met als trade-off dat je bovenburen hebt, of je kiest voor de bovenste woning, dan heb je geen bovenburen maar als trade-off dat je geen tuin hebt (maar evt. wel een dakterras). Tenzij je echt niet anders kunt (of een extreem hoge tolerantie hebt voor geluid) zou ik nooit voor een tussengelegen woning gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:44
Ik zit in een flat van 8 hoog met een super trage lift. En ben daarom toch wel blij dat ik op de 2de verdieping zit ipv de 8ste. Die twee trappen omhoog is namelijk geen werk..
Heb dan wel het geluk dat mijn bovenburen geen echte lawaaimakers zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

In sommige woningen hoef je dus niet een lawaaimaker te zijn, maar zijn die huizen gewoon zo gehorig dat je ook met stille buren alles nog kan horen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RoadKill21 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:42:
In sommige woningen hoef je dus niet een lawaaimaker te zijn, maar zijn die huizen gewoon zo gehorig dat je ook met stille buren alles nog kan horen.
Ja, dat was in mijn oude woning.. daar kun je de buren gewoon horen praten, seksen, boeren, hoesten, etc.

En als ze een feestje hielden dan zat ik er middenin voor mijn gevoel.

Nu hoor ik mijn buren eigenlijk helemaal niet meer.. hoogstens als de bovenbuurvrouw op hakken loopt (tok tok tok) en als ze op het balkon staan te praten.
nare man schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:20:
[...]
In appartementen zijn er wat mij betreft ook maar twee valide opties: of je kiest voor de benedenwoning, dan krijg je een tuin maar met als trade-off dat je bovenburen hebt, of je kiest voor de bovenste woning, dan heb je geen bovenburen maar als trade-off dat je geen tuin hebt (maar evt. wel een dakterras). Tenzij je echt niet anders kunt (of een extreem hoge tolerantie hebt voor geluid) zou ik nooit voor een tussengelegen woning gaan.
Niet alleen qua geluid maar ook qua veiligheid is dit een goed idee. Bij brand kun je beneden snel weg, maar ook helemaal boven kun je via het dak weg. In een tussengelegen woning kun je alleen uit het raam als je pech hebt.

Ik zit nu op de eerste etage met alleen kantoorruimte onder mij. Via het balkon sta ik zo beneden en van onderburen heb ik ook geen last. En de lift gebruik ik ook nooit, omdat het langer duurt om op de lift te wachten dan die ene trap te lopen :)

[ Voor 46% gewijzigd door Lethalis op 28-06-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lethalis schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:46:
[...]

Ja, dat was in mijn oude woning.. daar kun je de buren gewoon horen praten, seksen, boeren, hoesten, etc.

En als ze een feestje hielden dan zat ik er middenin voor mijn gevoel.
Dat is dan wel vrij extreem. Het enige dat ik van mijn onderburen hoor is hun zoontje van twee: als die echt een keel opzet dan hoor je dat wel als je boven zijn kamertje staat (dat ligt onder onze keuken, dus niet echt een issue). Hoesten, praten etc. hoor ik echt niet. Van mijn zijburen hoor ik nog minder: hooguit wat gekletter van pannen omdat hun keuken aan onze woonkamer grenst. Maar eerlijk gezegd kreeg ik dat soort geluiden ook wel mee in mijn vorige woning (2005) en als ik bij kennissen ben in een nieuwbouw-rijtjeshuis (2011) dan hoor je de buren ook stofzuigen en met pannen kletteren.

Alle oudere woningen zijn gehorig maar ik denk dat de mate van gehorigheid ook nog wel kan verschillen tussen woningen uit dezelfde bouwperiode. Mijn appartement is uit 1937 maar het is een vrij fors en hoog gebouw (vijf bouwlagen), met ook gezien de hoogte relatief dikke woningscheidende muren (~25-30 cm baksteen). Zelf heb ik bovendien op de woningscheidende vloer een massief hardhouten vloer liggen met isolerende ondervloer en overal de plinten en kieren goed afgedicht, dat scheelt ook een slok op een borrel (immers, waar lucht door kan, kan ook geluid door). Wat je vaak ziet in die oude woningen is dat mensen gewoon de kale houten vloerdelen blootleggen (dus geen dekking) en die dan gaan lakken/schilderen. Heel sfeervol en rustiek natuurlijk, maar dan heb je dus echt nul isolatie.

Het hangt er ook allemaal maar net vanaf waar je je aan ergert. Je hebt mensen die gewoon enorm neurotisch zijn en die zich zelfs nog ergeren aan fluitende vogeltjes of een auto in de verte. Ja, dan heb je het in Nederland heel erg moeilijk. In elk geval moet je niet verwachten dat je in een stad met meer dan 650.000 (Rotterdam) of 200.000 (Eindhoven) inwoners volkomen rust hebt. :P

[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 28-06-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Huur is af te raden indien:

-partytent in tuin buren (zeker indien het op dat moment winter is)
-1 of meer hondenhokken in tuin buren
-meerdere auto's met poolse (en straks bulgaarse en roemeense) nummerborden voor de deur
-op maandagmorgen 10:00: straat vol met auto's (deze personen hebben een heel ander leefritme)

daarnaast is het handig te weten of de buren fervente klussers zijn. Ik woonde ooit eens naast een persoon die minstens 30 weekenden per jaar aan het boren/zagen/timmeren was. Creatie van Kasteel Gatenkaas? Op zoek naar olie? Ernstig gevalletje OCD? Wie zal het zeggen.

Inkomen zegt in deze zoals iemand hiervoor al postte helemaal niets.

Ergste wat ik meegemaakt heb was in de Bijlmer, eind 80. Dagelijks over junks heenstappen (dit waren btw de minst gevaarlijke personen daar), minstens 1* per maand bloedplassen ontwijken, auto continu opengebroken. En bij de buren ga je echt geen verhaal halen. Dat zijn namelijk dealers, pimps en geestelijk gestoorden voor wie geweld dagelijkse business is.

Overige tips qua buren gerucht: oordoppen, white noise (bijvoorbeeld : http://simplynoise.com/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 20:16
Mythio schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:43:
Om even algemeen te reageren, omdat er zoveel terugkoppelingen zijn geweest.

...

Afhankelijk van hoe de financiële situatie wordt en de locaties van het werk.
M'n familie woont in noord-limburg, en mijn vriendin momenteel via een kamer in Eindhoven.
Vandaar de wens om rond Eindhoven/in Eindhoven eerst te kijken.

...
Extra discussie en ervaringen zijn nog steeds welkom! :-)
om eventueel te overwegen;

Aangezien je familie in Noord-limburg woont, is het niet makkelijk om in een dorp/stad aan de brabantse grens te gaan wonen? die liggen voor het merendeel allemaal binnen 10 minuten aan de snelweg naar Ehv, maastricht als ook Venlo. Of net aan de andere kant te gaan zitten, asten/deurne/someren.

Hier zijn de huren wss wat goedkoper ook, of wat tuin extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 10:52
Beetje offtopic misschien, maar aangezien veel mensen hier adviseren om vanwege de kosten buiten Eindhoven te gaan wonen moet ik ff reageren.

Als je net gaat samen wonen en jij of zij komt zelf niet uit de regio zou ik juist niet 'in the middle of nowhere' gaan wonen omdat je dan bijna alleen nog maar op elkaar bent toegewezen.
In de stad is het makkelijker om wat meer je eigen ding te doen, individueel. Sporten, bios, bieb, even winkelen etc etc.

Ook al gaat het nog zo goed met je meisje, de roze wolk blijf je het beste waarderen als je hem soms ff van een afstandje kan bekijken ;)

Ben zelf gaan samenwonen en mijn vriendin moest het halve land door verhuizen, vandaar deze opmerking :)

Ontopic: elk jaar is er wel weer een jaarlijkse gemeente belasting die ik vergeet. 2 maanden geleden was het 200 om de plee te mogen doorspoelen...

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
@Dzine: Ook een puntje om te overwegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:06:
[...]
Wat je vaak ziet in die oude woningen is dat mensen gewoon de kale houten vloerdelen blootleggen (dus geen dekking) en die dan gaan lakken/schilderen. Heel sfeervol en rustiek natuurlijk, maar dan heb je dus echt nul isolatie.
Tussen mij en mijn bovenburen zat inderdaad niet veel meer dan dat. Misschien dat er nog laminaat overheen lag, maar dat was het dan. En bij mij was alleen het plafond in de woonkamer verlaagd, in de andere kamers had ik lekker hoge plafonds, maar het nadeel was dus dat je alles erg goed kon horen.

Ik heb destijds weleens overwogen om de plafonds te verlagen.. maar goed, nu ben ik er gelukkig vanaf :)

Pagina: 1