Xenserver - private lan with dev. & prod. servers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
Beste Tweakers,

Wij hebben een dedicated server in het datacenter van OVH in parijs. Momenteel draait er Xenserver op deze server en ik ben momenteel bezig met de configuratie maar hierdoor onstaan er toch een aantal vragen waar ik jullie expertise wil raadplegen.

De xenserver is bereikbaar op 1 vast IP, dit IP willen we houden voor het management van onze Xenserver. Daarbuiten hebben we nog 1 extra IP bijgekocht. Hierop draait momenteel een ubuntu 12.04 LTS die perfect bereikbaar is van over het internet.

We zouden graag een opstelling maken met verschillende virtuele machines die allemaal in een private LAN zitten maar die allemaal wel bereikbaar zijn van over het internet. We zijn gewoon om voor onze web-projecten te werken met Virtualmin die het mogelijk maakt om eenvoudig voor onze projecten een Virtualmin server aan te maken met bijhorende DNS-zone, database, mail,.... een beetje vergelijkbaar met Plesk en Directadmin.

We willen een dergelijk netwerk opbouwen omdat we zo een onderscheid kunnen maken tussen development en production servers. We wilen dat onze production server geen hinder ondervinden van testen op onze development servers waardoor ze down zouden kunnen gaan.

Momenteel stellen we ons nog een aantal vragen hoe we dit best realiseren. Moeten we de de VPS die momenteel bereikbaar is over het internet inschakelen om te routeren voor het volledige interne LAN ? En is het dan eveneens mogelijk om op het internet LAN verschillende web, database en mailserver parallel langs elkaar te draaien ? Of zijn er nog andere en beter mogelijkheden ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou daar VMWare ESXi voor gebruiken, dan 1 vSwitch dat als intern LAN dient.
Dan geef je elke VPS 2 LAN adapters, 1 naar het internet en 1 naar het "LAN"
En ik zou niet zomaar ubuntu laten routeren, ik zou een apart VPSje maken met pfSense, heeft maar 128mb RAM nodig.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

ShadowAS1 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:21:
Ik zou daar VMWare ESXi voor gebruiken, dan 1 vSwitch dat als intern LAN dient.
Dan geef je elke VPS 2 LAN adapters, 1 naar het internet en 1 naar het "LAN"
En wat gaan al die internet-facing VPS'jes doen met 1 IP-adres?

Kortom, je maakt dus 1 VPS die je de rest laat NATten. Vanuit de interne interface naar de externe. De andere VPSjes krijgen 1 interne interface. Met prerouting forward je poorten naar een bepaald intern adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
Maar het is dus niet mogelijk om in het interne lan 2 webservers te draaien waarbij op ééntje productie projecten draaien en op de andere development projecten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 23:10

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Dat kan wel, maar vanaf het internet zijn ze dan niet bereikbaar op dat IP adres op port 80. Wel kan je een alternatief port nummer gebruiken.

edit:

Het zou ook kunnen met een Reverse Proxy, dan kan het op hetzelfde port nummer.

[ Voor 23% gewijzigd door webfreakz.nl op 26-06-2013 20:34 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!