Harman/kardon hk550 versterker repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 12:29
Beste tweakerts!

Ik heb hier een oude H/K versterker die ik al jaren gebruik om mijn kamer te voorzien van geluid.
Ik heb hem op mijn PC en PS3 aangesloten.

Sinds kort doet de linker speaker het niet meer.
Ik heb de speakers omgewisseld en die zijn niet kapot.
Het zit dus in de reciever.

Ik heb de behuizing er afgehaald maar ik heb geen flauw idee wat het kan zijn en waar ik moet beginnen.

Kan iemand mij helpen?

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/6s73h1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/sw8ck9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1z5i79c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2qk8q4j.jpg

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Ik ben bang dat dit niet eenvoudig is op te lossen. Het kan de eindtrap zijn, het kan ook een relais zijn (hoewel ik deze op de foto niet zie). Even een vraag voor de zekerheid: Heeft hij het probleem ook als je de stereo naar 3,5" jack (koptelefoon) converter (aan de voorkant) eruit haalt? En heb je daar wel stereo geluid (via koptelefoon)?

Een lastigere manier is om het audiosignaal te volgen met een oscilloscoop. Ergens zal het signaal ophouden, daar zit dan ook het probleem. Maar ook zonder schema is dit weer extra lastig. Maar zoals je begrijpt, hierbij heb je wel extra spullen nodig ;)

Die eindversterker transistors zien er wel bekend uit, die heb ik hier volgens mij ook nog wat van liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 12:29
Opgelost!
Op het hifi deel van GoT werd gezegd dat ik het volume helemaal open moest draaien.
En toen ik dat deed ''plopte'' het kanaal open.

Heel raar? Maar hij doet het weer!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dan zit het probleem waarschijnlijk ergens in een slecht contact. Een beetje oxidatie slaat door als de spanning hoog genoeg is, vandaar dat volume opendraaien soms kan werken.

Grote kans dat het probleem zich later weer voordoet. Een slecht contact kan ook het geluid vervormen. In dat geval moet je alle contactpunten (schakelaars, connectors) tussen volume en luidsprekers schoonpoetsen met bv Kontakt60.

Soms kun je slecht bij het interne van een schakelaar of is ie gewoon helemaal versleten.
Bij mijn oude Sony versterker had ik hetzelfde probleem, diverse schakelaars waren slecht.
De input keuze schakelaar heb ik met veel moeite uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
De A/B keuze knop heb ik uiteindelijk buiten werking gesteld door de draden los te knippen en gewoon aan elkaar te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelfde met mijn carkit. Als de autoradio begint te kraken moet ik hem of heel hard zetten of even met de carkit spelen en dan is het gekraak verdwenen. Zit in het relais, moet ik vervangen, doorsolderen leek eerst de oplossing maar dat was het uiteindelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Beetje Tuner-600 of standaard IPA reiniger in de speakerschakelaar en in de potmertes spuiten en even een paar keer schakelen en de optmeters op en neer draaien.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ploink: geen kontact60 gebruiken maar IPA (Iso Prop. Alcohol), bij kontact 60 blijft het een tijdje goed maar dat vreet in en ben je verder van huis.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 09-10 15:59
Damic schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:08:
@ploink: geen kontact60 gebruiken maar IPA (Iso Prop. Alcohol), bij kontact 60 blijft het een tijdje goed maar dat vreet in en ben je verder van huis.
Ik gebruik het al 15 jaar en heb dit nog nooit gehoord of meegemaakt...

Gewoon ff schakelaars en potmeters (ook balans etc.) inspuiten en flink heen en weeren. Daarmee krijg je de meeste vuiligheid wel weg. En als het dan toch het relais is, deze zijn ook gewoon verkrijgbaar hoor (je kan even kloppen op het relais om het probleem op te wekken om er achter te komen).
Pagina: 1