Mogelijke upgrade game pc

Pagina: 1
Acties:

• Scylin
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste Tweakers,

Ik zit erover te denken om een paar onderdelen van mijn pc te upgraden, zodat ik de huidige games weer op wat hogere settngs kan spelen. Nu weet ik niet of dit wel echt nodig is, of dat er iets fout zit in mijn systeem, ik heb namelijk bij sommige games een achterlijk lage fps, terwijl mijn pc specs het toch makkelijk zouden moeten trekken.

Toen ik deze pc heb gekocht en door mijn broer in elkaar heb laten zetten heb ik het helaas niet eerst hier nagevraagd (of alle onderdelen goed waren), dus beter laat dan nooit, hier toch de vraag of er ondeugdelijke onderdelen inzitten.

Huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-880GA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R685D5-1GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Aerocool Vx-E (5x 5,25" extern, 4x 3,5" intern) ----
1Arctic Cooling Alpine 64 Pro€ 7,66€ 7,66
1GEIL CL9-9-9DDR3-1333 - 4 GB DDR3-1333 Kit (4096 MB) ----
1Corsair Builder CX600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7,66

Ik heb 2 dagen geleden het systeem geupgrade met een:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,99

En dan nu ook de vraag, als ik iets wil upgraden, wat? Ik wil graag Counter Strike: Global Offensive spelen, en ik heb daar ook normaal een fps van 140+, maar als ik dan begin met rondlopen, dan dropt mn fps naar iets van 25, en alle instellingen staan al op het laagste van het laagste, terwijl de pc het makkelijk moet trekken. Heeft dit misschien iets te maken met de voeding?

Heeft het zin om de CPU te upgraden naar Haswell?
Heeft het zin om de GPU nu te upgraden naar een GTX770? Of is dit nu nog niet nodig en kan ik beter wachten tot bijvoorbeeld de nieuwe kaarten van AMD uitkomen samen met BF4?

Als er dingen niet duidelijk zijn, stel gerust een vraag!

Alvast bedankt,

Scylin

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Hmm heb je al geprobeerd om je videokaart drivers te updaten?

Ik vind het nog een behoorlijk sterke pc, het enige wat misschien minder fijn is de iets wat lage single core prestaties van je processor maar dat kan niet die enorme framedrops verklaren.

De voeding is prima lijkt me eerder een driver probleem. Heb je nog een andere pc waar op je het spel hebt getest?

• Scylin
Arjantje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:12:
Hmm heb je al geprobeerd om je videokaart drivers te updaten?

Ik vind het nog een behoorlijk sterke pc, het enige wat misschien minder fijn is de iets wat lage single core prestaties van je processor maar dat kan niet die enorme framedrops verklaren.

De voeding is prima lijkt me eerder een driver probleem. Heb je nog een andere pc waar op je het spel hebt getest?
Mn videokaart drivers zijn up-to-date, ik heb het spel nog niet op een andere PC getest, heb ook wat vrienden die het spel spelen, 1 daarvan heeft een pc die een stuk mindere specs heeft als de mijne, en die kan het spel wel gewoon spelen, daarom zat ik te denken aan kapot stuk hardware oid. Had van mensen gelezen dat als er iets niet goed in de voeding zit dat de videokaart dan niet genoeg energie krijgt om het spel bij te houden ofzo.

Misschien weet jij een manier om dit te testen?

De thread word nu wel een beetje een tech help thread, maargoed, als mensen tips hebben aan wat ik kan upgraden, ik hoor ze graag :)

Scylin

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-03 08:34
Scylin schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:46:
[...]

Mn videokaart drivers zijn up-to-date, ik heb het spel nog niet op een andere PC getest, heb ook wat vrienden die het spel spelen, 1 daarvan heeft een pc die een stuk mindere specs heeft als de mijne, en die kan het spel wel gewoon spelen, daarom zat ik te denken aan kapot stuk hardware oid. Had van mensen gelezen dat als er iets niet goed in de voeding zit dat de videokaart dan niet genoeg energie krijgt om het spel bij te houden ofzo.

Misschien weet jij een manier om dit te testen?

De thread word nu wel een beetje een tech help thread, maargoed, als mensen tips hebben aan wat ik kan upgraden, ik hoor ze graag :)

Scylin
Voor je specs vind ik je geheugen enigsinds aan de mindere kant. Draai je het spel op een hele hoge resolutie dan kan dit problemen opleveren.heb je dat al geprobeerd?

Staat je pc niet in 'stroombesparing' ofzo?

• Scylin
W.Zijlstra. schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:54:
[...]

Voor je specs vind ik je geheugen enigsinds aan de mindere kant. Draai je het spel op een hele hoge resolutie dan kan dit problemen opleveren.heb je dat al geprobeerd?

Staat je pc niet in 'stroombesparing' ofzo?
Ik heb het geheugen geupgrade naar een setje van 8GB, of bedoel je de HDD?

Ik heb geen idee of mn pc in stroombesparing staat, ik heb geen idee hoe ik dit moet checken, maar ik neem aan van niet.

Ik draai het spel momenteel op een lagere resolutie, en daarvoor draaide ik m gewoon op de native resolutie van mn beeldscherm (1680x1050)

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-03 08:42

deraco96

Altijd.

Dat zou toch makkelijk moeten draaien. Je kan beter eerst achter je probleem bij CS:GO aan. Opzich lijkt me je CPU nog wel toereikend, nieuwere spellen zoals BF3, BF4, Crysis 3 die zwaar op de CPU leunen worden vaak goed geoptimaliseerd voor >4 cores (kijk maar naar hoe goed de FX-8350 het doet in sommige nieuwere games). Het eerste wat je zou kunnen upgraden als je geld teveel hebt is de grafische kaart, maar een 6850 is echt al wel genoeg om alle nieuwe games fatsoenlijk op je resolutie te kunnen draaien.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

CPU moet prima zijn, Phenom II heeft ook nog prima singlecore prestaties.

Je GPU is nu denk ik wel de zwakste schakel. Een HD6850 is geen geweldige gamekaart.

People as things, that’s where it starts.

• Scylin
deraco96 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:37:
Dat zou toch makkelijk moeten draaien. Je kan beter eerst achter je probleem bij CS:GO aan. Opzich lijkt me je CPU nog wel toereikend, nieuwere spellen zoals BF3, BF4, Crysis 3 die zwaar op de CPU leunen worden vaak goed geoptimaliseerd voor >4 cores (kijk maar naar hoe goed de FX-8350 het doet in sommige nieuwere games). Het eerste wat je zou kunnen upgraden als je geld teveel hebt is de grafische kaart, maar een 6850 is echt al wel genoeg om alle nieuwe games fatsoenlijk op je resolutie te kunnen draaien.
Het probleem is dat ik er al wel achteraan ben gegaan bij CSGO zelf, via de support, maar daar hielp uiteindelijk ook niks. Die konden me niet meer verder helpen.
VasZaitsev schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:47:
CPU moet prima zijn, Phenom II heeft ook nog prima singlecore prestaties.

Je GPU is nu denk ik wel de zwakste schakel. Een HD6850 is geen geweldige gamekaart.
Hmm, zou je me dan aanbevelen om te wachten totdat AMD zn nieuwe kaarten uitbrengt?

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
dat duurt nog wel eventjes, AMD brengt in 2013 geen nieuwe kaarten op de markt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:21
De nieuwe kaarten zouden als het goed is tegelijk met BF4 komen, en dat is oktober/november.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Heb je andere spellen waarbij je tegen soortgelijke problemen aanloopt?

Overigens lijkt me de hardware qua specs nog ruim voldoende. Volgens mij is de nieuwe counterstrike nou niet een heel zwaar spel. Dus ik blijft toch denken aan hardware/software probleem. Heb je al een keer in je apparaat beheer gekeken of je daar geen vraagtekentjes of andere rare dingen ziet? De 6850 lijkt me ruim voldoende.

• Scylin
Arjantje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:54:
Heb je andere spellen waarbij je tegen soortgelijke problemen aanloopt?

Overigens lijkt me de hardware qua specs nog ruim voldoende. Volgens mij is de nieuwe counterstrike nou niet een heel zwaar spel. Dus ik blijft toch denken aan hardware/software probleem. Heb je al een keer in je apparaat beheer gekeken of je daar geen vraagtekentjes of andere rare dingen ziet? De 6850 lijkt me ruim voldoende.
Ehm, bij sommige, ik kan bijvoorbeeld Minecraft amper spelen, maar dat lag er meer aan dat ik maar 4GB ram had. Een ander spel dat niet helemaal goed draait is League of Legends, ik heb mn settings nu lager gezet, want op de hoogste settings (wat mn pc wel zou moeten trekken) heb ik soms ook fps drops of freezes. Daarnaast heb ik nog even wat WoW gespeeld, en daar had ik nou niet echt een bijster goeie fps, dus ik weet niet of er misschien iets fout zou kunnen zitten in de videokaart? Misschien een manier om onderdelen te testen?

Zover ik net gecheckt heb zie ik geen rare dingen in mijn apparaat beheer, mn videokaart word AMD Radeon HD 6800 series genoemd, en ik zie geen enkel vraagteken.

• mitsumark
Je noemt wel allemaal games waarbij de single core performance erg belangrijk kan zijn, en de phenom II op 2.8GHz is niet de allersnelste...
Kun je eens kijken wat je cpu usage is voor alle 6 de cores afzonderlijk op het moment dat je fps drops hebt.

Eventueel kun je kijken of je de processor kunt overklokken (vaak draaien ze wel op 3,8-4,0GHz, met jouw koelertje moet de 3,6GHz ook wel mogelijk zijn).
Als dan de fps niet (veel) stijgt heb je daar in ieder geval geen (grote) bottleneck.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
mitsumark schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:21:
De nieuwe kaarten zouden als het goed is tegelijk met BF4 komen, en dat is oktober/november.
das een rebrand van de 7xxx serie, dat wordt een 8xxx serie. misschien zullen performance ook beetje aan gepast worden.

nieuwe (echt nieuwe) staan voor 2014. en dat wordt de 9xxx serie

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 01:21:
Je noemt wel allemaal games waarbij de single core performance erg belangrijk kan zijn, en de phenom II op 2.8GHz is niet de allersnelste...
Kun je eens kijken wat je cpu usage is voor alle 6 de cores afzonderlijk op het moment dat je fps drops hebt.

Eventueel kun je kijken of je de processor kunt overklokken (vaak draaien ze wel op 3,8-4,0GHz, met jouw koelertje moet de 3,6GHz ook wel mogelijk zijn).
Als dan de fps niet (veel) stijgt heb je daar in ieder geval geen (grote) bottleneck.
Het is de t versie, die zichzelf overklokt > 3GHz als er minder dan 3 cores gebruikt worden.

• mitsumark
Ah juist, dat stond niet in de pricewatch. 3,3GHz zou al wel aardig moeten zijn (maar singlecore alsnog 30-50% minder dan een stock i5).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2013 17:57 ]

• Scylin
mitsumark schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 01:21:

Hoe kan ik de cpu usage monitoren terwijl ik een fps drop heb dan? Een of ander programma dat een log erover aanmaakt?

Hmm, hier zou ik naar kunnen kijken. Mn pc word helaas al wel best wel warm van zichzelf, dus ik vraag me af of mijn koelertje een overclock nog aan zou kunnen.
Lednov schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:24:
[...]

das een rebrand van de 7xxx serie, dat wordt een 8xxx serie. misschien zullen performance ook beetje aan gepast worden.

nieuwe (echt nieuwe) staan voor 2014. en dat wordt de 9xxx serie
Teun. schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:30:
[...]

Het is de t versie, die zichzelf overklokt > 3GHz als er minder dan 3 cores gebruikt worden.
Zou dat dan wel genoeg single core performance moeten zijn?
mitsumark schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:56:
Ah juist, dat stond niet in de pricewatch. 3,3GHz zou al wel aardig moeten zijn (maar singlecore alsnog 30-50% minder dan een stock i5).
Denk je dat de singlecore performance van mn cpu een bottleneck vormt dan?
Pagina: 1