Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 10:51
Korte inleiding:
3 maanden geleden heb ik van een medetweaker een Samsung 245B gekocht. Ik was er heel blij mee :). Echter merkte ik dat het scherm soms (even)zwart werd tijdens het werken: Het scherm zat met een cheapo HDMI kabel in mijn laptop dus ik dacht dat die boosdoener was. Echter doet de monitor sinds maandag helemaal niks meer. Ook geen powerled :(.

Daar is toch zat over te vinden op google?
Er zijn inderdaad diverse topics waar soortgelijke problemen worden beschreven én worden opgelost. Echter werkt de powerled in elk topic dat ik tot dusver heb gevonden wel en bij mij niet.

Oke, wat heb je dan allemaal geprobeerd tot nu toe?
Ik heb de veel voorkomende oplossingen over de voeding(BN44-00173A) op internet uitgevoerd:
  • Er werd gepraat over 3 68ohms weerstanden die kapot konden zijn, deze waren inderdaad kapot en ik heb ze netjes vervangen door sterkere (1/2W vs 1/4W). Deze weerstanden heten:RB805,RB806 en RB807
  • Ik heb 2 condensators die bol stonden vervangen door hetzelfde beestje. Dit zijn CB809 en zijn broertje wiens type ik niet op het bord kon vinden. (fotoś worden geupload indien nodig)
Hierna heb ik de monitor aangesloten, aangezet, maar helaas:(. Ik heb de monitor weer opengemaakt en de weerstanden deden het nog steeds op 68ohm en de condensators zagen er nog goed uit..

Leuk dat je dit allemaal verteld maar wat is je vraag?

Gezien mijn probleem wat afwijkt van de problemen die anderren ervaren met de monitor denk ik dat er misschien op het "Logic" board een fout zit? Ook kan het zijn dat er een andere fout op het voedingsboard zit maar ik heb geen idee waar ik moet kijken. Hij viel dus eerst af en toe uit en sinds kort gaat ie niet eens meer aan.

Ik zal zometeen wat foto's maken op verzoek van jullie! Bedankt voor de hulp alvast:)

PS: Ik heb net de 3 zekeringen doorgemeten en deze geven allemaal 0 ohm aan dus dat zou het probleem ook niet moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door evanraalte op 26-06-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Meestal moet je meteen alle Elco's vervangen, of ze nou bol staan of niet.

Als het power lampje niet aan gaat, kan het dat een Mosfetje ergens overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Waarom eigenlijk alle Elco's? Het lijkt mij niet dat ze allemaal ineens kapot zijn:p. Ik heb de opmerking eerder zien langskomen dus ben benieuwd naar je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb een hele berg Samsung 19" monitortjes gerepareerd, Er staan in de voeding dan 3 elcos parallel. Die komen alle drie uit dezelfde batch, zijn alledrie identiek en op dezelfde wijze mishandeld.

En dan ploft er toevallig eentje, en kapt de voeding er mee. De overige twee zijn dan ook wel op 99.9% van hun lifecycle.

Bij deze hielden ook alle power mosfets er mee op, omdat de brakke elco's een te hoge spanning op de 15V lijn veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Oke dat verklaard het wel. Dus alle elco's moeten vervangen worden.. Ik neem aan dat de rest van de condensators niet vervangen moeten worden? Over de mosfets, zitten deze op het voedingsboard of wordt het levelshiften gedaan op het logicsboard?

EDIT: even een fotogemaakt en in het rood omcirkeld wat ik moet vervangen aan elco's De groene delen zijn weerstanden die het nog/weer doen.

https://www.dropbox.com/s/85qgd43wcncftfo/IMG_0031.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door evanraalte op 26-06-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Okee, ik zou zeggen alleen die 4 linksonder, en twee rechtsonder.

Misschien kun je alleen dit bordje, en het connector bordje erin prikken en kijken of het lampje dan in iedergeval aan gaat.
Ik gok dat er een 3e brodje ergens is waar de verlichtings balkjes in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Ja klopt, het derde bordje heb ik even buiten beschouwing gelaten. Ik heb een lijstje gemaakt met onderdelen die ik moet gaan kopen, dus ik ga even naar de componentenwinkel. Ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al eens gedacht aan en inline zekering, zit eruit als eens klein spoeltje/weerstand, heb ik ook voor met de Smasung syncmaster 203B, dit is trouwens op het inverter gedeelte.

Die grote buffer elco (met dat ? op) komt normaal niets aan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Hoi Damic, Bedankt voor je reactie! Volgens mij heb ik die al nagekeken: er zijn 2 grote zekeringen en 1 ukkie rechts van de gele spoel met erop:"QHAD001228" en links van de weerstand met die groene cirkel eromheen(ongeveer in het midden. Of bedoel je iets anders? Ik snap namelijk niet helemaal wat het inverter gedeelte precies is:p

Ik heb trouwens ook nieuwe condensators gekocht. de man in de winkel zei dat het niks uitmaakte maar voor 15 euro wil ik het risico nog wel lopen :). Ook zei hij dat je aan mosfets echt wel kan zien of ze kapot zijn of niet(bij mij zien ze er prima uit dus ik hoop dat hij gelijk heeft;p).

[ Voor 30% gewijzigd door evanraalte op 26-06-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Nou, dat was dan de Expert zeker, of de Mediamarkt.

Je kunt niet altijd zien aan mosfets of ze stuk zijn, en het type elco's maakt heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Daarom heb ik ze ook toch maar gekocht;) Mocht het nu niet werken, dan ga ik spanningen meten en eventueel de MOSFETS vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
evanraalte schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:03:
Ik heb trouwens ook nieuwe condensators gekocht. de man in de winkel zei dat het niks uitmaakte /knip
Die zal een hoop verkopen op deze manier...

Verder ben ik het wel met Infant eens. Vaak zijn er meerdere elko's defect. Ze verliezen langzaam hun waarde en vooral als deze een tijdje koud staan (scherm uit bijv.) stoppen ze er algeheel mee. Soms kan je het bevestigen door met een föhn de elko's warm te stoken en dan opnieuw aan zetten. Liefst vervangen voor low ESR elko's uiteraard.
Ook zei hij dat je aan mosfets echt wel kan zien of ze kapot zijn of niet(bij mij zien ze er prima uit dus ik hoop dat hij gelijk heeft;p).
Mosfets kunnen wel degelijk stuk gaan zonder dat dit uitwendig te zien is. Ik heb ze maar al te vaak in alle soorten en maten op deze manier voorbij zien komen. Ik ben bang dat de verkoper niet erg veel ervaring op het gebied van elektronica onderdelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Hmm... Ik heb de elco's rechts- en linksonder vervangen en ik zie nog steeds geen verschil. Ik ga zometeen maar ff de spanningen op de uitgangspinnen meten.. Anders weet ik het ook niet meer:( Iemand nog suggesties? de MOSFET's zouden best wel is het probleem kunnen zijn.

EDIT: Of zou het nog uitmaken die andere condensators te vervangen?

EDIT2: Ik dacht, F*ck it en heb alle condensators vervangen, enn het werkt :D:D blijkbaar was er een startcondensator kapot :). Hier kan een slotje op!

[ Voor 29% gewijzigd door evanraalte op 26-06-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
En hij doet het niet meer.. Toch maar weer eens open halen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Heb je wel hoge kwaliteit low-ESR condensators gebruikt?
Gewone no-name houden het niet lang vol.

Zie ook http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=2280

Zelf gebruik ik Panasonic FR series

[ Voor 7% gewijzigd door Sphere- op 27-06-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Geeft wel aan dat je mosfets waarschijnlijk nog heel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
@Sphere: Ik denk het niet.. Maar in één dag kapot? Dan ga ik maar even zoeken naar die panasonicbeestjes. Alleen jammer dat ik er via veel winkels >5 moet bestellen voordat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Even een kleine bump.

Ik heb zo net weer alle condensators vervangen, ditmaal door Low-esr Panasonic FC condensatoren. Ik heb alle 'oude' condensators eruit gehaald. Wat me opviel is dat de verkoper in de winkel niet altijd de juiste spanning en capaciteit heeft geleverd. Om maar te noemen:
-Een condensator die 63v 68uF moest zijn was 63v 100uF
-Een aantal condensatoren waren 63v ipv 50v
Heeft dit ervoor kunnen zorgen dat mijn monitor nu een ander defect heeft?

Even op een rijtje wat er allemaal is gebeurd in de tijd dat ie werkte:
21:30 >> Alle elco's zijn vervangen met (hierboven genoemd) slechte condensators, maar het werkt wel.
21:35-22:30 >> Monitor staat aan, vertoont geen opmerkelijk gedrag.
10:00 (volgende dag) >> Monitor doet niks meer.

Nog een klein dingetje, ik sluit al mijn hardware altijd met een fysiek stekkerblok uit, om 22:30 is de stekker uit geweest en om 10:00 de volgende dag is ie aangedaan..

Iemand een idee wat er nu kapot kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De spanning van de condensator mag hoger zijn dan wat er in zat maar de lading mag niet hoger zijn, of toch liefst niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Kan er nu dus alsnog een MOSFET kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Er kan vanalles mis zijn. Gaat hij wel aan als je de ccfl's niet aansluit, of maar een paar?

Ik hoef je niet te vertellen dat je voorzichtig met die dingen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

hoger voltage is geen probleem, maar die 68uF 100uF kan een klein probleempje opleveren maar dat verwacht ik niet. Even nog een tientje in de mosfets steken zal waarschijnlijk je probleem wel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
Is er een manier waarop ik kan meten of de mosfets nog werken? Ik zou ze graag vervangen als ie dan weer werkt maar ik wil het nu (zeker omdat er al aardig wat geld in zit ondertussen) wel zeker weten :p
Pagina: 1