Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop voor studie productontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
Mijn zus gaat de studie productontwikkeling volgen en vroeg aan mij om advies, persoonlijk heb ik geen flauw idee. Ze heeft een handleiding voor de aankoop gekregen van de school, deze kan je nakijken op de volgende link:
http://www.artesis.be/pro...ntwikkeling_2012-2013.pdf

kan iemand mij helpen?

Ik heb niet echt een budget, de pc moet voldoen aan de eisen uit de link, en moet het liefst gedurende heel de studie meegaan

Zelf heb ik nog niets gevonden, maar ik hoorde dat de thinkpad w530 een goede laptop is

Ik heb de bbg al doornomen, maar ik weet niet echt of er iets tussen staat wat aan de eisen voldoet

[ Voor 31% gewijzigd door maevian op 26-06-2013 15:22 ]

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
1. Wat is je budget
2. heb je zelf al iets gevonden
3. lees de BBG eens door
4. pas je openingspost aan met de bovenstaande eisen.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Inventariseer ook even welke programma's gebruikt gaan worden, 3D-Cad is vaak nog single-core.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Lol, wat een document zeg...
Aanschafadvies harde schrijf:

kies niet voor de grootste capaciteit. Te grote harde schijven zorgen ervoor dat mensen alles op
hun harde schijf zetten maar in de meeste gevallen vergeten een backup te nemen van de bestanden.

De keuze van een SSD (Solid State Disk) wordt afgeraden in verband met betrouwbaarheidsproblemen.

Wel belangrijk is, dat de harde schijf in de computer een toerental heeft van 7200 rpm. Neem geen 5400 rpm want deze werken een stuk trager.
Werkelijk waar, wat een document....
ATi kaarten worden sterk afgeraden\

Is er een budgetbeperking dan kies je best voor een NVidia Geforce met
minimaal 2 Gb. (NOOIT een ATi Radeon)
Zorg ervoor dat alle software op je pc in dezelfde taal is om softwareconflicten te voorkomen. Dit wil dus in de praktijk zeggen dat je een Engelstalige Windows moet aankopen.
Kan je je zus niet beter adviseren een volwaardige opleiding te gaan volgen ipv een studie die zo'n document rondstuurt?

En als bonus:
Voor Mac gebruikers gelden ook alle bovenstaande eisen.
:X

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 15:20 ]

• maevian
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:14:
Lol, wat een document zeg...

[...]

Werkelijk waar, wat een document....

[...]

[...]

Kan je je zus niet beter adviseren een volwaardige opleiding te gaan volgen ipv een studie die zo'n document rondstuurt?

En als bonus:

[...]

:X
Ik denk dat de reden voor de nvidia kaarten CUDA is, heb ooit gehoord dat radeon kaarten slechte performance hebben in open CL of zoiets

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ATI bestaat al niet meer, geen wonder dat je slechte performance hebt met kaartjes van 4 a 5 jaar oud :P

En Lacie of Maxtor? Wat een meuk...En een SAS schijf in je laptop hangen? nice :+ En hoe groter je scherm hoe beter, resolutie zegt echt niks ;(

Mijn tip is dan ook: zoek een andere school :/ Dit is gewoon een blamage, daarom bestaan er moppen over belgen :+

Jammer genoeg staat er geen ruk in wat nou echt nodig is, ze raden wel i3 aan, dus ik zou denken dat de laptops niet heel zwaar belast gaan worden.

Maar, lees eens het LAA door, en geef er antwoord op. Dan kunnen we met serieuze voorstellen komen.

People as things, that’s where it starts.

• maevian
Als er niemand met serieuze voorstellen kan komen, en als het enige is wat jullie kunnen doen is een andere school aanraden. Mogen de mods van mij part dit topic sluiten.

Btw, als Belgische hogescholen en universiteiten zo slecht zijn. Waarom zitten er dan zoveel Nederlanders ...

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
maevian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:04:
Als er niemand met serieuze voorstellen kan komen, en als het enige is wat jullie kunnen doen is een andere school aanraden. Mogen de mods van mij part dit topic sluiten.

Btw, als Belgische hogescholen en universiteiten zo slecht zijn. Waarom zitten er dan zoveel Nederlanders ...
Kun je ons wat meer informatie geven over de behoeftes?

- Word de laptop vaak meegenomen (moet die dus stevig, dun, licht en portable zijn)?
- Wat is het ideale formaat voor die persoon (als diegene het niet weet, moet je haar naar een winkel meenemn om zo te kunnen vergelijken)?
- Hoeveel wil je spenderen?
- Hoe lang moet de laptop op de accu kunnen werken?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• maevian
- hij wordt vaak meegenomen, maar haar kot is op 5 min van de school, portabiliteit is dus niet zo belangrijk
-graag een 15 inch met minimaal 1600x900 resolutie
-budget is niet belangrijk
-lange accuduur is gezien de nodige specs niet realistisch
- liefst een laptop met een quadro kaart
- processor liefst een quadcore van intel (2,4 ghz of hoger)
- minimum 4gb ram, met mogelijkheid tot uitbreiding
-hardeschijf van minimum 7200rpm, ssd wordt door de school afgeraden wegens betrouwbaarheidsproblemen
--> dat zijn zowat de eisen

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
hmm, Vind het een erg vreemd document, waarom worden AMD kaarten zo de grond in gedouwt? amd kaarten zijn vele en vele malen beter in OpenCL. De 7970M presteerd bijna de helft zo goed als een 580. En dan niet te beginnen over de 680..

Ga je écht openCL renderen, kan ik je JUIST amd aanraden. De kaarten zijn veel sterker in single-preccision.

over het algemeen zal ik zeggen
-neem een Full-HD scherm, is erg prettig bij het ontwerpen van modellen.
-SSD, de tijd dat SSD onbetrouwbaar zijn is ook wel voorbij, ze kunnen veel meer hebben dan harde schijfen omdat er niks in beweegd. Wel waar is dat ze gewoon een 'houdbaarheidsdatum' hebben, na x aantal keer bestandjes schrijven word die slechter. En dat ligt nu extreem hoog. Daar hoef je de komende 5/8 jaar bij intensief gebruik je niet druk om te maken ;)
-standaard zal ik een i3 afraden op dit soort studies, ik draaide een laptop met een dikke i7 erin. (3920XM @4,0GHz) Omdat ik sotware heb die alleen de CPU belast. Terwijl andere software weer gebruikt maakt van de videokaart. Welk een nvidia was en met openCL niet voor uit te branden was..gewoon een i5 of mogelijk zelfs een i7.

Heb nu een samsung ativ book 8, met een 3635QM en een 8870M en dat is een OpenCL beestje (oke geen 7970M, maar hij is ook geen 5,5+ cm dik ;)

maar het allerbelangrijkste, bel die opleiding eens, en vraag of die lijst nog up-to-date is of er ook een andere is..zou me niks verbazen als deze voor het laatst ge-eddit is in 2008 ofzo :F

edit: heb net zelf even luxmark gedraait op mijn 8870M, mijn score: 674, presteer ik dus bijna gelijk aan een 200+ watt slurpende Desktop 6990.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door EXpaND op 26-06-2013 18:14 ]

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• EXpaND
maevian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:54:
- hij wordt vaak meegenomen, maar haar kot is op 5 min van de school, portabiliteit is dus niet zo belangrijk
-graag een 15 inch met minimaal 1600x900 resolutie
-budget is niet belangrijk
-lange accuduur is gezien de nodige specs niet realistisch
- processor liefst een quadcore van intel (2,4 ghz of hoger)
- minimum 4gb ram, met mogelijkheid tot uitbreiding
-hardeschijf van minimum 7200rpm, ssd wordt door de school afgeraden wegens betrouwbaarheidsproblemen
klik bovenaan op de knop pricewatch, vervolgens laptop. Selecteer beeldschermgroote (in jouw geval 15'), kies je resolutie (vind dus 900P & 1080P aan) kijk bij videokaarten (quadro in jouw geval) waar een getal achter staat (alles behalve 0 betekend dus dat er laptops binnen jouw zoektermen liggen.

zelf speurwerk verichten kan je veel kennis opleveren, en je houd meestal een lijstje over welke je wel wat lijken. Over die kunnen wij toelichting geven.. Heb nu het gevoel dat je met een bak koffie in de sofa zit met je laptop op schoot af te wachten :?

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• maevian
EXpaND schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:04:
hmm, Vind het een erg vreemd document, waarom worden AMD kaarten zo de grond in gedouwt? amd kaarten zijn vele en vele malen beter in OpenCL. De 7970M presteerd bijna de helft zo goed als een 580. En dan niet te beginnen over de 680..

Ga je écht openCL renderen, kan ik je JUIST amd aanraden. De kaarten zijn veel sterker in single-preccision.

over het algemeen zal ik zeggen
-neem een Full-HD scherm, is erg prettig bij het ontwerpen van modellen.
-SSD, de tijd dat SSD onbetrouwbaar zijn is ook wel voorbij, ze kunnen veel meer hebben dan harde schijfen omdat er niks in beweegd. Wel waar is dat ze gewoon een 'houdbaarheidsdatum' hebben, na x aantal keer bestandjes schrijven word die slechter. En dat ligt nu extreem hoog. Daar hoef je de komende 5/8 jaar bij intensief gebruik je niet druk om te maken ;)
-standaard zal ik een i3 afraden op dit soort studies, ik draaide een laptop met een dikke i7 erin. (3920XM @4,0GHz) Omdat ik sotware heb die alleen de CPU belast. Terwijl andere software weer gebruikt maakt van de videokaart. Welk een nvidia was en met openCL niet voor uit te branden was..gewoon een i5 of mogelijk zelfs een i7.

Heb nu een samsung ativ book 8, met een 3635QM en een 8870M en dat is een OpenCL beestje (oke geen 7970M, maar hij is ook geen 5,5+ cm dik ;)

maar het allerbelangrijkste, bel die opleiding eens, en vraag of die lijst nog up-to-date is of er ook een andere is..zou me niks verbazen als deze voor het laatst ge-eddit is in 2008 ofzo :F
Maar is een Quadro of fireGL kaart geen betere optie?

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
maevian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:54:
Dat zou ik precies maar laten vallen aangezien je dan in een hogere prijsklasse zal komen met minder prijs/kwantiteit (zakelijke laptops)
Een Nvidia GT650M / GT750M lijken me ook te voldoen. (al weten we niet exact wat op die laptop gedaan zal worden wat 3D-kracht vereist?)
Tja en net daarom zaten er hier paar met dat document te lachen. SSD's zijn helemaal niet minder betrouwbaar dan een hardeschijf. Maar een laptop met een SSD ingebouwd vind je niet zo rap dus daar zal je keuze niet vanaf hangen.

Ik zou zeggen een Asus N56 (of wachten tot eind augustus en dan de N550)
Dit bv pricewatch: Asus N56VB-S4054H

Geen quadro kaart maar voldoet voor de rest wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Thmz159 op 26-06-2013 18:16 ]

• EXpaND
quadro's en FireGL zijn in principe gewoon normale videokaarten, niks bijzonders aan..alleen de driver support. Je kan 100% zeker zijn dat ze geen bugs hebben ect. Maar ik heb ook nooit problemen gehad met een non-proffessional kaart..Dus nee, er is geen voordeel aan. Als een écht professioneel bedrijf kan ik het enigzins begrijpen. Maar alsnog krijg je best minder performance voor veel geld.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

maevian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:04:

Omdat ze goedkoop zijn.

De vraag is wat jouw zus ermee gaat doen. Gebruikt ze een programma waar AMD sterk in is of eentje waar Nvidia sterk in is. Of leunt het heel erg op de CPU? Ook is natuurlijk de vraag: hoeveel mag het kosten?

Sowieso kan ik merken als Acer, Packerd Bell, Toshiba. MSI en de HP consumenten lijn. Zijn stuk voor voor stuk rommel, de een wat erger dan de ander.

Asus vind ik een erg fijn merk. Dell wordt ook geroemd, maar ik vind over het algemeen het toetsenbord afschuwlijk.

SSD's en meer geheugen kan er trouwens altijd later bij, bij een 17" laptop kun je vaak 2 HDD's of SSD's kwijt, bij 15" moet je dan vaak je ODD inleveren als je een extra HDD of SSD wil plaatsen.

• maevian
EXpaND schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:08:
[...]

klik bovenaan op de knop pricewatch, vervolgens laptop. Selecteer beeldschermgroote (in jouw geval 15'), kies je resolutie (vind dus 900P & 1080P aan) kijk bij videokaarten (quadro in jouw geval) waar een getal achter staat (alles behalve 0 betekend dus dat er laptops binnen jouw zoektermen liggen.

zelf speurwerk verichten kan je veel kennis opleveren, en je houd meestal een lijstje over welke je wel wat lijken. Over die kunnen wij toelichting geven.. Heb nu het gevoel dat je met een bak koffie in de sofa zit met je laptop op schoot af te wachten :?
Dat is zeker niet geval, ik verplicht ook niemand om mij te helpen?
Ik dacht gewoon dat er iemand was die een gelijkaardige laptop heeft, in de pricewatch staan ook de meeste quadro laptops niet in

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Omdat Quadro amper gebruikt wordt door consumenten, omdat het vaak geen nut heeft.

En als ik eerlijk ben, wat ik ben, lijkt het alsof je echt totaal geen inzet hebt gedaan.

Gelijkwaardige laptops zie je niet echt, omdat de meeste mensen die hier CAD gebruiken, dat vaak voor hun werk doen en die hebben wel een echte desktop staan met spierballen.

Wat je trouwens ook kan doen, is kijken naar BTO of iets in die richting, kun je min of meer custom iets in elkaar laten zetten.

• maevian
pricewatch: HP Elitebook 8570w (LY576ET)

pricewatch: Lenovo Thinkpad W530 (N1K4GMH)

http://configure.euro.del...=be&l=nl&s=bsd&cs=bebsdt1

--> zijn laptops die volgens mij aan de specificaties voldoen

(ik ben niet op zoek naar een consumenten laptop)

Wat is het beste? Dell, Thinkpad of HP

prijs maakt niet uit, liefst wel onder de 3000 euro

[ Voor 17% gewijzigd door maevian op 26-06-2013 18:34 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom ben je niet opzoek naar een consumenten laptop? Ik denk niet dat die hoge school vol kinderkes zit met laptops van 3 ruggen. Het zou heel fijn zijn voor de mensen die je proberen te helpen als je eens duidelijk ging vertellen wat er op die laptop gedraaid moet worden.

Ik ben namelijk bang dat als er bijv. CAD wordt gebruikt, dit op machines van de hogeschool wordt gedaan, omdat niet iedereen een workstation kan betalen en dat de laptop gebruikt wordt voor offictaakjes en een paar simpele renders die je net zo goed kan doen met een Asus van minder dan 1000 euro. In Nederland is dit namelijk vrij normaal.

Dus, nogmaals: wat moet er op kunnen draaien. Dat papiertje van die school zegt namelijk helemaal niks, aangezien je volgens hun ook met een i3 overweg moet kunnen, niet zeggen welke software gedraaid moet worden etc.

Lees dit maar eens.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De W530's zijn best degelijk ja, die kan ik zeker aanraden al zijn ze imho wel wat zwaar.
Als je iets lichters wil dan zou ik voor een T530 gaan, prima hardware maar iets lichtere videokaart meestal.

Kwa bouwkwaliteit/stevigheid gaat mijn voorkeur nog lichtjes uit naar Thinkpad, al is de kwaliteit daarvan de laatste jaren flink achteruit gegaan naar mijn mening dus het verschil met Dell/HP is niet groot meer als je de goede/stevige modellen haalt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• maevian
Wolfboy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:39:
De W530's zijn best degelijk ja, die kan ik zeker aanraden al zijn ze imho wel wat zwaar.
Als je iets lichters wil dan zou ik voor een T530 gaan, prima hardware maar iets lichtere videokaart meestal.

Kwa bouwkwaliteit/stevigheid gaat mijn voorkeur nog lichtjes uit naar Thinkpad, al is de kwaliteit daarvan de laatste jaren flink achteruit gegaan naar mijn mening dus het verschil met Dell/HP is niet groot meer als je de goede/stevige modellen haalt.
Thanks, topic mag gesloten worden. We hebben besloten om een w530 te kopen

• EXpaND
je begrijpt het echt helemaal verkeerd, ik zie het nu al zo voor me dat je strak met je dikke €2000 laptop word ingemaakt door een studentje met een 700 euro laptopje met een AMD kaart.

Neem dan iig de K3000M.. zoals deze, is een behoorlijk stuk sneller. Echt heeeeeel wat. en voor hetzelfde geld als je lenevo heb je een betere kaart, 32 (!) GB aan ram (alhoewel je dit nooit zult gebruiken, blijf bij 16 standaard en gooi er een extra harde schijf bij in voor opslag) en een GAMUT scherm

Ik zit dagelijks in de CAD en 3D software + photo/video-editing..en de laptop waar jij nu je geld aan uitgeeft, vind ik echt een belachelijke keus. Maar ik neem aan dat je dit goed overdacht hebt aangezien hij al besteld is, je vraagt advies. En vervolgens blijf je koppig door het weer in de wind te gooien? 8)7 Ik zal het waarschijnlijk niet begrijpen dan..

[ Voor 69% gewijzigd door EXpaND op 26-06-2013 19:05 ]

• maevian
EXpaND schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:00:
je begrijpt het echt helemaal verkeerd, ik zie het nu al zo voor me dat je strak met je dikke €2000 laptop word ingemaakt door een studentje met een 700 euro laptopje met een AMD kaart.

Neem dan iig de K3000M.. zoals deze, is een behoorlijk stuk sneller. Echt heeeeeel wat. en voor hetzelfde geld als je lenevo heb je een betere kaart, 32 (!) GB aan ram (alhoewel je dit nooit zult gebruiken, blijf bij 16 standaard en gooi er een extra harde schijf bij in voor opslag) en een GAMUT scherm

Ik zit dagelijks in de CAD en 3D software + photo/video-editing..en de laptop waar jij nu je geld aan uitgeeft, vind ik echt een belachelijke keus. Maar ik neem aan dat je dit goed overdacht hebt aangezien hij al besteld is, je vraagt advies. En vervolgens blijf je koppig door het weer in de wind te gooien? 8)7 Ik zal het waarschijnlijk niet begrijpen dan..
Ik heb nog helemaal niets besteld en zij gewoon dat ik die ging bestellen, ik ging trouwens eerst nog voor te besteelen de configuratie doorsturen naar de ict dienst van de school, zodat zij deze ook kunnen evalueren. De laptop is trouwens niet voor mij, maar voor mijn zus.( Persoonlijk studeer ik sociaal werk en heb ik genoeg aan een chromebookje). En als jij dagelijks bezig bent met CAD en zo wat raad jij dan aan?
Het is voor advies van mensen met ervaring dat ik naar tweakers ga en niet naar de mediamarkt ofzo

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Inderdaad, zo'n dure laptop. :/

Mijn neef heeft jaren studie architectuur gedaan (en dus renderen met Sketchup/Revit etc) met een Intel GMA950 (medion laptopje uit 2007 van 600 euro's ofzo) en nu heeft hij een Asus met Nvidia GT650M van 900 euro en die voldoet al helemaal.

Zo'n Quadro is in feite gewoon een Geforce maar dan met wat betere drivers (ook betere OpenGL/OpenCL ondersteuning dacht ik?) maar ik heb zo'n gevoel dat dat echt overkill gaat zijn. Een Quadro K1000M (bv in de Lenovo W530 van 1350 euro) is een Geforce GT635M (bv in een Asus N56 van 800 euro) met andere drivers...

En EXpaND heeft ergens in dit topic gepost met wat voor laptop hij CAD werk doet (en ja, 't is een consumentenlaptop met een gewone AMD kaart).

Dat document van Artesis geeft een totaal verkeerde indruk.

• EXpaND
maevian schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:16:
[...]

Ik heb nog helemaal niets besteld en zij gewoon dat ik die ging bestellen, ik ging trouwens eerst nog voor te besteelen de configuratie doorsturen naar de ict dienst van de school, zodat zij deze ook kunnen evalueren. De laptop is trouwens niet voor mij, maar voor mijn zus.( Persoonlijk studeer ik sociaal werk en heb ik genoeg aan een chromebookje). En als jij dagelijks bezig bent met CAD en zo wat raad jij dan aan?
Het is voor advies van mensen met ervaring dat ik naar tweakers ga en niet naar de mediamarkt ofzo
Wat raad ik aan? Een laptop met een i7, en een AMD video-kaart als je voor OpenCL software gebruikt. Ga je real-time renderen (directcompute) dan i7 met een Nvidia kaart. Aangezien veel software lang geen gebruik kan maken van CUDA zou ik zelf gaan voor een AMD.

Ik doe mijn werk dagelijks op een Samsung ativ book 8 met een 512 GB SSD van samsung, Full-HD PLS scherm, i7 een AMD 8870M met 2 GB aan GDDR5, en16 GB ram & beestachtige SSD. Daarbij accuduur van dik over de 6 uur. Voor mij prima, nooit geen problemen gehad qua stabiliteid ect.

maarja, dit is zó afhankelijk van de gebruikte software, aan de ene kant zou ik voor bovenstaande gaan. Maaar het kan ook dat ze software gebruiken die allen CPU intensief is..dan heb je niks aan video-kaart

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

EXpaND schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:00:

Als je dagelijks een laptop meesleept dan is een beetje bouwkwaliteit wel prettig en dat ontbreekt het al snel bij veel goedkope laptops.

Nu heb ik zelf geen ervaring met BTO laptops maar heb ik heel wat laptops gezien en voor vaak meeslepen zou ik toch aanraden een stevig/zakelijk model te halen. Verder maakt het weinig uit natuurlijk :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wolfboy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:14:
[...]
Als je dagelijks een laptop meesleept dan is een beetje bouwkwaliteit wel prettig en dat ontbreekt het al snel bij veel goedkope laptops.

Nu heb ik zelf geen ervaring met BTO laptops maar heb ik heel wat laptops gezien en voor vaak meeslepen zou ik toch aanraden een stevig/zakelijk model te halen. Verder maakt het weinig uit natuurlijk :)
Bwah, ik sleep al bijna een jaar rond met mijn Asus K75, mijn vriendin ook, een vriend van mij ook en volgens mij hebben zijn zusjes ook hetzelfde model. En geen van die dingen zijn in dat jaar echt beschadigt geraakt. De mijne heeft een oppervlakkige kras en mijn vriendin heeft een toets gemold toen ze een buttonmasher erop speelde en iets te fanatiek was.

Dat zijn laptopjes van minder dan 600 euro...

Een goed merk moet degelijk genoeg zijn om een aantal jaar naar school en terug te overleven. Ja, ik moet er niet mee gooien, maar zolang je er normaal mee omgaat dondert een goede consumenten laptop niet na 2 jaar uit elkaar.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het zal ook een beetje geluk zijn denk ik, maar ik zie vaak genoeg studenten rondlopen met laptops waar dingen vanaf gebroken zijn en/of een aantal toetsen missen. Nu is dat bij sterke zakelijke modellen ook mogelijk maar meestal zijn ze ietwat sterker.

Ik heb bij IBM's bijvoorbeeld al een aantal keren gehad dat iemand er melk/koffie/whatever overheen gooide en dat het ding probleemloos door bleef gaan. Als het toetsenbord begon te plakken was het 1 telefoontje voor een nieuw toetsenbord en de volgende dag kon je weer doorwerken als vanouds.

Pagina: 1