Zonne-Lader of Powerbank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Gezien het festivalseizoen er weer is en het laden van je smartphone dan altijd een hekel punt is ben ik op zoek naar een Zonne-Lader of Powerbank als extra accu.

Nu zie ik echter door de accu's de lader bomen het bos niet meer en heb dus de volgende vragen.
  • Is een zonne-lader van bijvoorbeeld A-Solar nu iets? (lage capaciteit is het enige wat ik kan vinden)
  • Gewoon gaan voor een powerbank van bijvoorbeeld Eneloop
  • Kan ik daar 2 telefoons (HTC One en One X) een weekend mee van stroom voorzien (geen data, misschien wat wifi voor whatsapp en verder foto's en filmpjes schieten)
  • Welke merken zijn ok en wat moet ik vooral links laten liggen.
Natuurlijk zijn er altijd van die laadpunten op een festival, maar daar moet je vaak urenlang bij blijven staan eer je telefoon een beetje prik heeft en als ik gewoon zo'n ding (onopvallend) naast de tent kan leggen om hem overdag in de zon te laten opladen en in de avond de telefoons eraan kan hangen zou dat echt ideaal zijn, maar dat ik denk ik utopisch.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:43

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ga eens na wat de accu-capaciteit van de door jou genoemde smartphones is, en hoe lang ze daarmee doen. een gemiddelde smartphone doet tegenwoordig ergens tussen de 1600 mAh en 2500 mAh. Dat is in ideale omstandigheden een volle acculading. vergelijk dat met de beschikbare powerbanks. Klein rekensommetje dus.

Die zonnedingen heeft een vriendin wel eens meegenomen op een festival, maar werkt voor geen meter wat mij betreft.
Ik neem lekker 2 reserve-accu's mee voor met SGS2, die ik onlangs tot festivalmobiel heb gebombardeerd :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
De telefoons hebben respectievelijk 1800 Mah en 2300 Mah aan accu erin zitten. Leuk die reserveaccu's maar met telefoons waarbij die niet 123 te verwisselen is heb ik daar natuurlijk niks aan. Ook 1 van de redenen waarom ik op zoek ben naar een powerbank oplossing ipv gewoon extra accu's kopen.

En dan voornamelijk of die zonneladers iets zijn, het klinkt allemaal mooi maar heb er zelf al sterk mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Het probleem met zonne laders, is dat ze continu in de zon moeten liggen.
Meestal zit er dan een 0.5W paneeltje in, met een beetje geluk haal je daar 2Wh per dag uit.

Afhankelijk van het type festival, heb je dan ook nog grofweg 50% kan dat er een Duitser op gaat staan pissen/kakken/dansen, en het ding kapot is.

Mits je van wat klussen houd, 8Ah loodaccu met een veel -> 5V DC/DC dingetje.

Dan heb je ongeveer 8*12*75% = 72Wh aan energie, voor ~40 Euro, en hoeft het niet in de zon te liggen.

Zo'n zonne ding wordt pas na een festival van 36 dagen interessant.

Het weegt wel wat meer, maar kan tenminste in een kuil onder je tent begraven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
wij nemen altijd een auto/caravan accu mee, daar sluit ik twee klemmetjes met een autoladerpoort-dinges ( plaatje hier), daar steek ik dan gewoon mn autolader in :).

Op een karretje prima mee te nemen (met de rest van de tenten/bagage meuk), tevens sluiten wij er ook altijd een geluidsset/kistradio op aan. Heb het spul in 3 dagen nog nooit leeg gehad :+

[ Voor 25% gewijzigd door Terrz op 26-06-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb een zonnelader van A-Solar,die gebruik ik vaak op vakantie: ik laat dat ding de hele dag in de zon liggen en aan het einde van de dag zit hij vol en kan ik 's nachts mijn mobiel ermee opladen. Daarnaast heb ik nog een losse Philips USB accu. Deze kan je opladen via de USB poort van je computer en er past ongeveer 2500mAh in, ongeveer 1,5x je telefoon accu dus. Ik denk dat deze laatste een goede optie voor een festival is. Als je bij een festival je A-Solar buiten laat liggen, dan zit er inderdaad in no time Duitse schijt op of hij is gejat...

Let wel op de capaciteiten van de USB accu's, per merk kan er aardig wat verschil in zitten!

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:03
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.mobielbereikbaar.nl/product/PC19633244/a-solar-ab308p-nova-backpack_0.png
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

For optimal efficiency start walking towards the West in the morning, by noon turn gradually to the North and in the afternoon turn gradually to the East

:P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
almightyarjen schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 08:45:
Ik heb een zonnelader van A-Solar,die gebruik ik vaak op vakantie: ik laat dat ding de hele dag in de zon liggen en aan het einde van de dag zit hij vol en kan ik 's nachts mijn mobiel ermee opladen. Daarnaast heb ik nog een losse Philips USB accu. Deze kan je opladen via de USB poort van je computer en er past ongeveer 2500mAh in, ongeveer 1,5x je telefoon accu dus. Ik denk dat deze laatste een goede optie voor een festival is. Als je bij een festival je A-Solar buiten laat liggen, dan zit er inderdaad in no time Duitse schijt op of hij is gejat...

Let wel op de capaciteiten van de USB accu's, per merk kan er aardig wat verschil in zitten!
Welke zonne lader van A-Solar heb je als ik vragen mag? Ga hem ook niet zomaar naast de tent leggen eerder achter het ruitje/gaasje hangen zodat hij lekker de hele dag in de volle zon kan hangen.

Daarnaast is een extra auto of kleinere caravan accu meenemen natuurlijk ook niet zo'n gek idee. Kan je dan inderdaad gewoon een aanstekeraansluiting aanprikken en gaan maar 8) . Echter is dat vaak wel weer wat duurder.

Niet zo heel handig met klussen van accu's dus misschien een stomme vraag maar kan ik zon autolader unit van Terzz aan de loodaccu die Infant aangeft hangen zonder gedoe of gaat alles dan Boem doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
die kabel van Terzz is zo te zien enkel een verloopje om een auto stekker te verkrijgen. daar zit geen lader aan.

maar je kan gewoon een auto usb lader halen bij de action oid, moet je alleen zo'n kabel erbij halen zoals Terzz laat zien, of 2 draden eraan maken zodat hij rechtstreeks kan.

In die auto stekkers zitten over het algemeen een mooi klein printje, die kun je er gewoon uithalen en 2 draadjes aan de print maken/de bestaande verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
timberleek schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:38:
die kabel van Terzz is zo te zien enkel een verloopje om een auto stekker te verkrijgen. daar zit geen lader aan.

maar je kan gewoon een auto usb lader halen bij de action oid, moet je alleen zo'n kabel erbij halen zoals Terzz laat zien, of 2 draden eraan maken zodat hij rechtstreeks kan.

In die auto stekkers zitten over het algemeen een mooi klein printje, die kun je er gewoon uithalen en 2 draadjes aan de print maken/de bestaande verlengen.
Begrijp best dat ik vervolgens in dat ding van Terzz nog mijn eigen autoladers moet prikken, vroeg me vooral af of ik dat ding direct aan de loodaccu kon hangen. Of dien ik er nog iets van een omvormer oid tussen te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nope, gewoon prikken en gaan. Is niets anders dan een verloopje + zekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Top dat is dan een redelijk goedkope oplossing en gewoon lekker in te graven onder tent of in voortentje zetten. Nu nog kijken waar ik zon car charger kan vinden voor Rockwerchter

En eerst maar eens even kijken of de acculader van mijn vader nog in de schuur staat en leeft anders heeft het geheel geen zin denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Rubman op 27-06-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Jup, direct verbinden kan ook en is het mooiste als een type lader hebt. In mijn geval kan er dus ook een iphone lader of wat dan ook aangehangen worden. Heb voor dit jaar trouwens in de planning staan om een USB auto lader uit elkaar te halen en daar gewoon accuklemmen aan te solderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ja inderdaad direct verbinden.

En een usb autolader kun je zo oppikken bij de action of een soortgelijke winkel voor een paar euro.
daar hebben ze vaak ook wel goedkope loodaccu laders (mocht je die van je pa niet kunnen vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zoiets als dit bij Amazon.de?

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41nAxxTeRkL._SL320.jpg

Met 10Ah een behoorlijke capaciteit en voor 29 euri schappelijk van prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Wow dat ik die niet gevonden heb, is een hele mooie zo te zien.
Toch wel weer beter dan gedoe met auto accu's en verlopen naar autoladers etc.

Pagina: 1