apt-get werkt niet meer door ruimtegebrek /boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:50
Ik draai hier een servertje met Ubuntu 12.04, vooral om er wat van te leren over Linux. Dat gaat allemaal heel leuk, maar ik loop sinds een paar dagen tegen een probleem aan. Als ik apt-get upgrade draai krijg ik een melding dat /boot vol is en dat hij niet verder kan. Dat was inderdaad het geval, /boot was voor 100% gevuld.

Dus ben ik even het web op gedoken en gaan zoeken naar oplossingen. De truc was om met apt-get remove de oude versies te uninstallen. Leuk idee, maar hier krijg ik de melding dat ik eerst even apt-get -f install moet draaien. Dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik weer de melding dat /boot vol zit. Een vicieuze cirkel dus :)

Ik ben nog wat verder gaan zoeken en kreeg als tip om met de hand even wat oude meuk van /boot te verplaatsen naar een andere partitie. Heb ik gedaan, zo verplaatste ik bijvoorbeeld initrd.img-3.2.0-38-generic om weer wat ruimte te krijgen.

Nu heb ik weer 7.5MB vrij wat volgens mij genoeg zou moeten zijn. Maar, als ik nu apt-get -f install draai krijg ik opeens een andere error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Setting up linux-image-server (3.2.0.48.58) ...
dpkg: dependency problems prevent configuration of linux-server:
 linux-server depends on linux-image-server (= 3.2.0.45.54); however:
  Version of linux-image-server on system is 3.2.0.48.58.
 linux-server depends on linux-headers-server (= 3.2.0.45.54); however:
  Version of linux-headers-server on system is 3.2.0.48.58.
dpkg: error processing linux-server (--configure):
 dependency problems - leaving unconfigured

En hier loop ik vast. Ik heb geen idee hoe ik verder moet. Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven (rekening houdende met het feit dat ik geen enorme Linux pro ben maar gewoon een eenvoudige hobbyist)?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding betekend dat je een oudere apt-cache hebt. Je moet dus eerst even een apt-get update draaien om de laatste package informatie te krijgen. Linux-image-server bevat nog oude gegevens en is daardoor afhankelijk van een kernel image die ouder is dan je werkelijk hebt.

Volgens mij heb je niet echt een vicieuze cirkel. Met dpkg kan je namelijk ook packages verwijderen en dat gaat dan prima naar je package management systeem (apt gebruikt tenslotte dpkg voor installeren). Als dat ook niet lekker wil gaan, dan kan je allicht proberen om de boel te redden met aptitude (zonder argumenten). Je kan dan zelf beslissen wat er gedaan wordt en eventuele broken packages met dependencies e.d. oplossen, zonder dat je verplicht bent om iets te installeren. Worst case zal je het een en ander moeten verwijderen ivm dependencies/breaks om 't later weer te installeren.

Maar de grootste vraag is eigenlijk: waarom heb je zo'n kleine /boot genomen en waarom is het vergroten van die partitie geen optie? Je zou zelfs als 'hack' /boot tijdelijk ergens anders mounten (/mnt/boot), de boel daarvan naar /boot kopiëren en dan na installatie en opschonen weer herstellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hero of Time schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:46:
Die melding betekend dat je een oudere apt-cache hebt. Je moet dus eerst even een apt-get update draaien om de laatste package informatie te krijgen. Linux-image-server bevat nog oude gegevens en is daardoor afhankelijk van een kernel image die ouder is dan je werkelijk hebt.
apt-get update had ik gedraaid, nu ook net nog eens. Dat hielp helaas niet. Moet ik misschien die cache nog handmatig "purgen" ofzo? Of praat ik nu onzin?
Volgens mij heb je niet echt een vicieuze cirkel. Met dpkg kan je namelijk ook packages verwijderen en dat gaat dan prima naar je package management systeem (apt gebruikt tenslotte dpkg voor installeren). Als dat ook niet lekker wil gaan, dan kan je allicht proberen om de boel te redden met aptitude (zonder argumenten). Je kan dan zelf beslissen wat er gedaan wordt en eventuele broken packages met dependencies e.d. oplossen, zonder dat je verplicht bent om iets te installeren. Worst case zal je het een en ander moeten verwijderen ivm dependencies/breaks om 't later weer te installeren.
Hier moet ik even induiken. I lost you at dpkg ;)
Maar de grootste vraag is eigenlijk: waarom heb je zo'n kleine /boot genomen en waarom is het vergroten van die partitie geen optie? Je zou zelfs als 'hack' /boot tijdelijk ergens anders mounten (/mnt/boot), de boel daarvan naar /boot kopiëren en dan na installatie en opschonen weer herstellen.
Ik heb gewoon een standaard installatie gedaan en de "adviezen" van setup aangehouden. Ubuntu heeft dat ding dus zelf 228MB gemaakt. Jouw "hack" klinkt voor mij als leek al eenvoudiger dan het dpkg verhaal, dus misschien moet ik dat dan maar even proberen! :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, 228 MB zou ruim voldoende moeten zijn. Ik heb daar ook mee gedraaid op m'n werklaptop en dat ging prima. Maar, Ubuntu installeert wel vreselijk veel kernel images en van elk krijg je een initrd van x MB. Daar 10 van en je zit zo vol. Ik draaide Debian en die heeft maar 1 initrd, ongeacht of je kernel een update krijgt van 3.2.2 naar 3.2.4, totdat ze een grotere kernel update doen en het package een andere naam geven (ipv linux-image-3.2.0-2-amd64 naar -4 bijvoorbeeld).

Eigenlijk na 11.04 ben ik over van Ubuntu naar Debian. Vond 't upgraden elke 6 maanden maar niks en er waren gewoon te veel bugs in 't systeem. Dat heb ik sinds de overstap naar Debian Unstable helemaal niet, of minimaal. Toegegeven, Ubuntu voert wel vaker aparte patches uit die niet naar upstream gaan (denk aan een touchpad hack in de kernel). Die zijn wel eens handig en mis je dan op een 'vanilla' systeem.
Hier moet ik even induiken. I lost you at dpkg ;)
Hehe, soms vergeet ik even dat ik al zo in Linux zit, dat er nog mensen zijn die dit allemaal nog moet leren :P. Het is iig geen hogere wiskunde.
Jouw "hack" klinkt voor mij als leek al eenvoudiger dan het dpkg verhaal, dus misschien moet ik dat dan maar even proberen! :)
Als je weet hoe je handmatig dingen mount e.d. dan is dit idd een makkelijkere en snellere oplossing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Alternatief, mount /boot eventjes en verwijder wat versies die je nu niet gebruikt. Daarna kan je gewoon apt-get weer gebruiken :)

(of verplaats ze als je bang bent ze nodig te hebben).

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Wolfboy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:32:
Alternatief, mount /boot eventjes en verwijder wat versies die je nu niet gebruikt. Daarna kan je gewoon apt-get weer gebruiken :)

(of verplaats ze als je bang bent ze nodig te hebben).
Dat had ik al gedaan, zie OP :) Maar daarmee is het probleem uiteindelijk dus niet opgelost, ik heb er een ander probleem voor terug gekregen, deze dus:
code:
1
2
3
4
 linux-server depends on linux-image-server (= 3.2.0.45.54); however:
  Version of linux-image-server on system is 3.2.0.48.58.
 linux-server depends on linux-headers-server (= 3.2.0.45.54); however:
  Version of linux-headers-server on system is 3.2.0.48.58.

Na wat graafwerk kwam ik meer mensen tegen met dit probleem. Ik moet blijkbaar handmatig die oudere versies installeren. Daar ga ik nog even naar kijken dus.

omniscale.nl

Pagina: 1