Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heartbeat verkeer loopt door elkaar

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Na wat grondig testen en overleggen n.a.v. het vorige topic over het CentOS Cluster ben ik maar overgestapt op Heartbeat. Dit doet precies wat ik wil en kan retesnel een resource overnemen.

Wat ik nu heb zijn 4 machines.

Machine 1 & 2 zijn Heartbeat cluster 1 (naam test1)
Machine 3 & 4 zijn Heartbeat cluster 2 (naam test2).

De clusters werken prima maar op alle servers word de logging overspoeld door regels als :
Jun 26 11:37:37 machine3 heartbeat: [4308]: WARN: string2msg_ll: node [machine1.local] failed authentication
De machines in cluster 2 ontvangen dus multicast verkeer van cluster 1 en andersom en dat gaat niet goed want die clusternamen zijn anders. Nu is dit natuurlijk op te lossen door voor de 2 clustes 2 losse heartbeat-VLAN's aan te maken, maar dat is niet de meest voor de hand liggende methode. Op internet las ik dat je de UDP poort per cluster verschillend kan maken, maar ook dat lost het helaas niet op.

Iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanvliegen? Of moet ik toch 2 nieuwe VLAN's aan gaan maken?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zou zeggen dat aparte VLANs wel de meest voor de hand liggende oplossing is. Of, beter, een crosslink tussen de 2 servers dan heb je een veel betrouwbaarder heartbeat (en ben je van je probleem af).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Of een multicast filter/acl op je switchport.
Maar zoals hierboven staat, een directe verbinding (bij Gbit géén cross cable gebruiken !) heeft een groot voordeel dat je er geen switch tussen hebt.
Aan de andere kant is dat ook meteen weer een nadeel, als de link down gaat van A is die dat ook van B waardoor je logging e.d. minder duidelijk wordt.

[ Voor 78% gewijzigd door DukeBox op 27-06-2013 23:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:39
of je past de poort aan bij 1 van de clustertjes naar een, voor hen, unieke poort

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

^ wat bedoel je met poort ? Ah.. geen fysieke, de UDP poort.. ja dat is eigenlijk nog eenvoudiger.
edit3:
Zie toevallig dat ik het zelf ook zo gedaan heb om geen problemen te krijgen als ik eens een test doe met default config zonder er bij na te denken.
in /etc/ha.d/ha.cf, udpport n

[ Voor 106% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2013 14:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.