• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Op korte termijn zal een familielid van mij gaan trouwen op een locatie in België. Zij hebben een professionele fotograaf ingehuurd om een bruidsreportage te maken gedurende dit weekend. Daarnaast zouden zij het echter ook leuk vinden om wat videobeelden hiervan te hebben. Dit betreft een (indoor) ceremonie, enkele buitenactiviteiten, een diner en een feest in de avond.
offtopic:
In veel topics die met de search terug kwamen komt de discussie vaak terug, dat dit niet moet worden gedaan door amateurs. In principe houd ik alle opties open, maar aangezien dit louter als kleine aanvulling wordt gezien op hun fotoreportage wordt genoegen genomen met amateur kwaliteit.

Aangezien video-editing een hobby is van mij wordt de videomontage hiervan geen probleem, echter moet natuurlijk nog wel gefilmd worden. Daar ik getuige ben, ben ik zelf niet in staat om filmbeelden te maken. Onder andere hiervoor heb ik de hulp ingeroepen van een paar vrienden. Mijn eigen gear is heel eenvoudig: een Sony HDR-SR11 en een GoPro HD3. Uiteraard kan dit gebruikt gaan worden voor het maken van opnamen, maar nu overweeg ik de volgende opties om meer/betere video te verkrijgen:

- Het inhuren van iemand die met eigen gear opnames komt maken.
Vanavond heb ik een paar offerte aanvragen ingediend bij kleine productie/videoverhuur bedrijven in België (lvlmultimedia.be, budgetvideo.be, bartvandriel.nl). Hierbij heb ik het volgende opgevraagd:
Filmen tussen 13.00 uur en 21.00 uur
- Opnamen met één camera (SLR of videocamera, audio al dan niet met losse apparatuur opgenomen)
- Opnames van de ceremonie, de locatie en diner
- Video hoeft niet te worden gemonteerd, de originele filmbestanden kunnen die avond nog op een eigen laptop worden overgedragen.
- Hebben jullie ervaring met één van genoemde bedrijven, of wellicht aanraders voor andere kleine productiebureaus?
- Gezien de eisen aan de gewenste kwaliteit wil ik ook wel genoegen nemen met bv studenten multimedia die bekend zijn met het maken van opnames, en al dan niet hun eigen gear kunnen meenemen. Wie heeft er tips om hiermee in contact te komen?

- Het inhuren van gear ter aanvulling/vervanging eigen gear
Bij de drie bovengenoemde bedrijven is het ook mogelijk om alleen apparatuur te huren. Een boodschappen lijstje zou dan kunnen zijn:
- Videocamera of SLR (bv Sony HVR-Z5 of Canon 7D)
- Shoulder rig
- Aparte audio recorder + microfoon (bv Zoom H4N)

Dit zou dan bedient worden door iemand die vrij weinig ervaring heeft met video opnamen.
- Wat is voor iemand met weinig ervaring makkelijker te hanteren: een videocamera of een SLR?
- Tips wat voor soort gear handig te pas zal komen bij de gewenste opnames?
- Tips voor andere bedrijven (dan bovengenoemd) die spullen verhuren?

Verwijderd

ik zou absoluut niet gaan voor iemand die amper ooit een videocamera heeft vastgehouden. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om beelden te editten van iemand die de camera niet stilhoudt, constant zoomt, niet weet wat gefilmd moet worden, etc etc.

Ik zou echt zorgen voor een min of meer competente camerapersoon.

En een statief.

En een goede (!) groothoeklens. Of 2.

En een stukje gaffertape om de zoomknop te blokkeren }:O

Als je met de camera moet rondlopen is -grofweg gezegd- een zwaardere camera beter dan een lichtere.

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Als je iemand kunt vinden die het kan en wil doen dan moet dat prima lukken denk ik zo. Ik heb zelf als niet videograaf de afgelopen maand 2x een bruiloft gefilmd en bewerkt en de resultaten zijn prima, de tweede is nog niet afgemonteerd maar met de eerste was het bruidspaar in ieder geval zeer tevreden. Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand vind die een beetje handig is met apparatuur, de techniek er een beetje achter kent en bij voorkeur wel eens een videocamera of SLR heeft vastgehouden.

Ik heb zelf een Sony NX30 gehuurd bij budgetcam.nl met Manfrotto statief en een LED cameralamp. De lamp heb ik weinig gebruikt (want deze verblindde te veel en de Exmor R sensor van Sony deed z'n werk prima ;)). Het statief heb ik wel veel gebruikt en ben dan ook zeer blij dat ik deze erbij gehuurd heb want het ziet er met de vloeistofkop-pans en stabiele poten ook als ze helemaal uitgeklapt zijn helemaal top uit. Dit heeft me per bruiloft 125 euro gekost (2 dagen huur aangezien je de spullen 's avonds niet terug kunt en wilt brengen ;)).

Mijn tips na deze (beginners)-ervaringen:
  • Gebruik het statief zo veel mogelijk, als je geen goed video-statief hebt huur deze dan!
  • Hang de GoPro in de bruidsauto na de ceremonie, aan de binnenkant van voorruit tegenover de bruid gericht op de bruidegom (mits deze zelf rijdt natuurlijk), dit is leuk om picture-in-picture en/of versneld af te spelen.
  • Hoe meer camera's hoe beter, je hebt maar 1x de kans een bepaald moment te filmen en verschillende standpunten is altijd mooi voor de afwisseling.
  • Als je een camera huurt controleer dan voor je begint met opnemen eerst goed of alle instellingen goed staan! Bij voorkeur 1080/60p (de 60p is fijn voor slow-motions tijdens het bewerken). Controleer ook of hij netjes en goed het geluid opneemt, met deze instellingen kan door de vorige gebruiker gerommeld zijn.
  • Inderdaad niet te veel zoomen tijdens het opnemen, alleen optische zoom gebruiken (maar dat spreekt voor zich lijkt me :P)
  • Ik zou voor een videocamera gaan i.p.v. een DSLR, dit i.v.m. het beter in de hand liggen tijdens het filmen, de film specifieke eigenschappen, geen tijdslimiet qua opname (veel DSLR's kunnen maar 12 minuten achter elkaar opnemen op 1080p kwaliteit en er zijn er ook veel die nog geen 60p aan kunnen) en waarschijnlijk ook simpeler te bedienen voor degene die gaat filmen.
  • Let bij het huren goed op of je netjes alle gear werkend en compleet mee krijgt. Let ook met name op het soort accu wat je mee krijgt, Het verschil tussen een standaard accu (1,5 uur opnemen) en de hoogste capaciteit (2x zo dikke accu, neemt zo'n 4 uur op) kan het verschil betekenen tussen alles vast kunnen leggen en stukken missen, zorg dan ook dat je de goede accu's meekrijgt ;)
  • Als je tijdens de ceremonie/speeches van plan bent ver van de sprekers af te staan overweeg dan inderdaad een externe audio recorder, sta je dichtbij dan is dit waarschijnlijk niet nodig. Boosten van audio kan wel maar is zeker niet mooi.
  • For what it's worth: Ik ben erg tevreden over de spullen en service die budgetcam.nl mij geleverd heeft.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!