• RobbieN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 21:00
Hallo Tweaker vrienden,

Over enige tijd ga ik naar Australie en nu leek het mij leuk om onze rondrit vast te leggen door een camera te plaatsen op het dashboard. Echter al snel zie ik een aantal problemen en wellicht willen jullie met mij mee denken.

Eerst heb ik het geprobeerd met mijn HTC One. Echter hij genereert zo'n 6 GB (1280x720) tot 10 gb (1920x1080) per uur aan data. Lokaal op de HTC One opslaan is geen optie aangezien ik ritten van 8 uur ga maken. Ik heb geen (werkende) app kunnen vinden die de data via Wifi of USB live kan opslaan op de labtop. Dus dit verhaal houdt op.... tenzij iemand nog een briljant idee heeft?

Als alternatief dacht ik aan een Dash camera. Even gegoogled en ik kom merken tegen die je alleen in Chinese webshops zou verwachten. Heeft iemand ervaring met die dingen?

Mijn eisen zijn simpel, ik zoek liefst iets met HD resolutie zodat het er redelijk uit ziet op de tv en ik moet er 6 a 8 uur aan opname op kwijt kunnen. Iemand een idee?

Cheers,

Robbie

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

carnager

AmsterdamVideo

Wil je de ruwe footage hebben of ben je van plan een timelapse te maken?
Als dat laatste het geval is kun je namelijk in de telefoon al timelapsen, dan kun je full HD opnamen maken zonder de nood aan etterlijke GBs aan opslag. Just a thought.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• Jeroen797
  • Laatst online: 17:16
Als je echt de gehele rijd wil filmen, is een go-pro dan niets voor jou? Een ander idee waar ik aan dacht is om een time-laps filmpje te maken. In plaats van 1 film van 6 a 8 uur lang kan je ook je telefoon iedere 5, 10, 15 of 30 seconde (om even wat te zeggen) een foto laten maken en deze later samenvoegen tot een filmpje. Dan heb je de complete rit gefilmd, samengevat in een kort filmpje welke niet zo extreem groot is.

EDIT: Wat carnager dus zegt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen797 op 25-06-2013 21:14 ]

• RobbieN
Het liefst wil ik de ruwe footage hebben, maar een time-laps filmpje is een leuk alternatief. Ik heb de Gopro overwogen, maar de prijs is wel een tegenvaller. :-(

Maar misschien moet ik toch meer gaan kijken naar de action camera's ipv de Dash camera's.

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
GoPro is dan ook wel gelijk het duurste wat je kan kiezen qua action cams, en er zit niet eens een fatsoenlijk schermpje op ;) Kijk eens naar de Drift HD 1080 bijvoorbeeld; Voor 175 euro een prima wide-angle actioncam met scherm om te zien of je camera goed staat en een draaibare lens voor een rechte horizon. Suction mount erbij en je bent net de KLPD ;) Accu's zijn goedkoop via eBay te bestellen maar je kunt ook wel opladen tijdens het rijden via de USB poort. De 1080p filmpjes nemen wel aardig wat ruimte in (4GB per 45 minuten) dus zeg maar een uur of 6 in full HD kwaliteit op een 32GB kaartje. Hij splits de filmpjes wel op in losse 4GB bestanden maar de overgang is seamless. Ik neem aan dat de rit vast wel een stop halverwege heeft, neem 2 kaartjes en verwissel ze tijdens die stop en je hebt alles er op staan.

Bijkomend voordeel van de action cams is dat je 'm makkelijk weer zonder al te veel verlies door kunt verkopen, er is aardig wat vraag naar die apparaatjes :)

[ Voor 8% gewijzigd door D4V3 op 26-06-2013 00:10 ]

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• paskaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-01 08:26
Twee vrienden van me verkopen dashcams van iROAD uit Zuid-Korea. Schijnt goed spul te zijn (een stuk beter dan de goedkope rebranded zooi van bijvoorbeeld www.carmera.eu). Prijs ligt ook wat hoger dan die goedkopere modellen, maar op eBay gaan ze voor meer weg. Heb er zelf verder weinig verstand van, maar misschien is het een optie om naar te kijken; www.mycarcam.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Werken veel van die echte dashcams niet zo dat ze continu filmen en zodra je op een knop drukt de afgelopen X minuten opslaan?

Verder vraag ik me af of je echt zo'n hele rit integraal wilt filmen. Waarom niet gewoon de bijrijder op mooie stukjes even de camera aan laten zetten? Dan ben je daarna tenminste ook niet nog een maand bezig om alles te bekijken, knippen en monteren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Vaak werken ze zo dat ze de oudste beelden wissen om plek te maken voor nieuwe beelden. Je kan vaak de lengte/grootte van de blokken opgeven. Een soort flightrecorder.. je hebt altijd de laatste xx minuten opgeslagen staan.

Verwijderd

Ik heb zelf 3 actioncams, en de jvc action camera doet precies wat jij wilt: deze kan timelapse opnamen maken. Het is ook een mooi klein cameraatje, te mounten met een gewone statiefmoer (even zo'n 'lijmklem' mount ofzo kopen) en laadt op via mini usb. Zit een schermpje op.

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07-2025

PJ.

Ik heb recent mijn vader een Mio 338 DVR cadeau gegeven. Mooi dingetje. Hij was niet te duur (de 338 is de 720p versie, voor 30 euro meer heb je de 1080p versie), klein, met beeldscherm en maakt zowel in het donker als overdag goede duidelijke opnames. Zit een 32gb kaartje in en daarmee kan je 8 uur non stop filmen (zo uit mijn hoofd).

• RobbieN
Als ik het zo lees is een dashcam inderdaad niet wat ik zoek. Heb nu ook beeld gezien van de wat duurdere en ik ben totaal niet onder de indruk. Dan is het beeld van de gemiddelde active camera een stuk beter.

@Orion84: Ik ken ons, we zijn altijd te laat. ;-) Daarnaast lijkt me een time-lapse monteren erg leuk. Ook al kost mij dat velen uren, dat is dan alleen maar napret :-)

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Hier een stukje 1080p video van mijn Drift HD170 Stealth (model wordt niet meer verkocht, maar ze kunnen alleen maar beter worden neem ik aan? ;)). De camera zit hier bevestigd aan de binnenkant van de voorruit met een suction mount. Zorg voor het beste resultaat voor een schone voorruit en leg niets op je dashboard want dat zie je in de reflectie (zoals je in het filmpje kunt zien).

YouTube: Stukje door Olsberg, DE (met de auto deze keer)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Verwijderd

Ben het volledig eens met D4V3!
Je kan idd beter kiezen voor een actie camera. Dan heb je een zeer goede kwaliteit en bovenop nog een massa bijkomende gebruiksmogelijkheden aangezien die actie cameras een uitgebreid gamma aan bevestigingsaccessoires hebben.
De Drift cameras hebben standaard steeds een ingebouwd scherm waardoor je -mede dankzij hun verdraaibare lens- de camera steeds correct kan monteren en instellen.
Met de afstandsbediening kan je de momenten waarop hij effectief de beelden registreert kiezen waardoor je achteraf veel minder plak- en knipwerk hebt om een montage te maken.
De Drift HD 720p heeft dan wel een iets lagere resolutie maar maakt toch ook mooie beelden.
Zie https://vimeo.com/42167728
Drift HD 1080 heeft uiteraard hoogste HD resolutie en wat bijkomende opties zoals de mogelijkheid om een axterne micro aan te sluiten, een hdmi-uitgang etc.
De nieuwste telg van Drift is de Drift HD Ghost en is voorzien van WiFi, een interactieve afstandsbediening en naast video-, foto-, timelapse- en Fotoburst-modus ook een dashcam-modus.
Je kan de vergelijking tussen hun 3 huidige modellen hier vinden
http://driftinnovation.com/compare-cameras/
Neem ook even tijd om de video's van Drift Innovation te bekijken...
https://vimeo.com/driftinnovation
Gelet op de zomeracties is het de moeite waard om de prijzen te vergelijken. Bekijk hierbij niet enkel de prijs van de cameras maar ook het aanbod en tarieven van de accessoires !
De officiële verdelers voor Drift vind je hier
http://driftinnovation.com/store/?region=europe-2
De Pricewatch van Tweakers geeft geen volledig beeld van de verkoopspunten aangezien de shops dienen te betalen om opgenomen te worden in deze dienst.
De Drift cameras kunnen permanent gevoed worden via een USB-miniUSB kabel. Dan heb je geen zorgen omtrent de batterijduur.
Pagina: 1