• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-01 19:50
Ik heb nu een klein studiotje met twee achtergronden van stof. Lekker goedkoop maar dit werkt niet echt lekker. Die doeken heb ik aan een paal hangen tussen twee statieven. Nu wil ik gewoon een rol gaan gebruiken die aan de muur hangt. Gezien die rollen best prijzig zijn weet ik niet precies wat voor kleur ik moet kiezen.

Kan ik het beste voor papier of vinyl kiezen? hoe lang gaat papier mee? Wat voor kleur moet ik kiezen? Ik hou wel van lichte kleuren wit/grijs maar zou ik een witte achtergrond zo kunnen belichten dat het toch behoorlijk licht/donker grijs lijkt? Ik heb nu een zwarte en een grijze achtergrond, maar die zwarte vind ik niet zo fijn.

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:18

Bonbridge

35-85

Ik heb zelf deze:

Savage Achtergrond papier 1,38*11 Thunder Gray

Ik heb eerst het net goed afgespeurd welke grijstint het beste zou zijn. Vele fotografen adviseren deze kleur (Thunder Gray). Met een speedlite of strobe kun je de achtergrond gemakkelijk van kleur veranderen of lichter/donkerder maken. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Hier een foto hoe deze grijstint eruit ziet zonder dat er moeite in is gestoken om hem een bepaald uiterlijk te geven:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3759/8841248537_876110eaa8.jpg
Canon Lenses by MG Photography., on Flickr

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

• sweebee
Deze achtergrond vind ik het fijnst. Liefst zou ik die dus in vinyl ofzo hebben. Papier zou eventueel ook wel kunnen, maar hoe sterk is dat papier?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8333/8406879754_6d038de64d_z.jpg

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Papier scheurt niet snel, totdat je er met hakken e.d. overheen gaat lopen. Met een harde ondergrond eronder valt het nog mee, maar het kan zeker stuk.

In mijn geval heb ik in de studio op de verdieping van de studio vloerbedekking liggen, maar onder de rol heb ik 3x5m oppervlak voorzien van een kwaliteitslaminaat. Daar ligt mijn papier op en die gaat zelden stuk.
Wel wordt het vies (vooral wit wordt snel vies) en wordt het nagenoeg na elke shoot vervangen omdat het onbruikbaar wordt.

Grijs heb ik uiteraard ook hangen (en zwart nog), maar ik schiet zelden fullbody op grijs, waardoor grijs dus alleen achter mijn onderwerp hangt en ze er niet op staan. Mijn grijze rol slijt dan ook amper.
Fullbody op grijs vind ik niet mooi worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• sweebee
Misschien dan een vinylen witte achtergrond en een grijze papieren? Wat voor grijze achtergrond heb je? een beetje die overeenkomt met mijn foto?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sweebee schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:56:
Misschien dan een vinylen witte achtergrond en een grijze papieren? Wat voor grijze achtergrond heb je? een beetje die overeenkomt met mijn foto?
Ik heb redelijk 18% grijswaarde. Dat kan je een stuk lichter of donkerder maken met je belichting. Zo donker zelfs dat ik mijn zwarte achtergrondrol amper/niet gebruik.
Je studio moet wel groot genoeg zijn om je licht de ruimte te geven.

Koop eerst wat rollen papier. Merk je dat je er hard doorheen gaat koop dan maar vinyl. Vinyl is ook niet alles, dus staar je daar niet blind op.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 26-06-2013 00:47 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1