Toch gaat het om zaken die niet opgezet zijn met beveiliging of privacy in het middelpunt, maar functionaliteit of bruikbaarheid. Zo is bellen redelijk afgeschermd, maar SMS niet. E-mailverkeer kun je (als je een beetje hoog up the chain zit) makkelijk onderscheppen en ze zijn bij de NSA vooral bezig met het verzamelen van meta-data (niet het telefoongesprek zelf, maar wie spraken elkaar, hoe lang en wanneer). Internet an sich is ook helemaal niet opgezet om privé te kunnen communiceren, maar juist heel open en vrij. Het is dan ook relatief makkelijk om na te gaan wat er precies gebeurd.
Ik vraag me daarom sterk af of de NSA inderdaad bij grote bedrijven langs is gegaan en niet gewoon het internetverkeer zelf aan het aftappen is. De VS zit daarbij in een redelijk makkelijke positie, omdat veel verkeer al via hun gaat.
In principe kan post ook onderschept worden en email is in dat opzicht ook niet echt anders. Sterker nog, het postbedrijf kan ook makkelijk nagaan wie met wie babbelt en wanneer dat ongeveer gebeurd is. Pakketten kunnen gescanned worden op inhoud of bekeken worden middels vrachtbrief.
Je internet provider en mobiele provider weten ook aardig wat van je (net als diverse nutsbedrijven) en zo kun je nog wel even doorgaan. Het zijn tegenwoordig al vaak particuliere bedrijven, waar je toch al mee in zee gaat, ondanks dat ze eigenlijk weinig info geven of ze iets met die info doen. Ze hebben dan misschien geen instelling om een camera in je woonkamer neer te zetten, maar zoals al eerder gemeld: zo interessant is dat nou ook weer niet. Het is maar afwachten wat voor informatie er voor de Kinect wordt besproken en het is vrij snel duidelijk wat voor data er doorgestuurd gaat worden (het gaat immers via internet

).
Als een NSA camera's wil hebben in een huiskamer, doen ze dat wel met andere (verborgen) camera's op moment dat je even niet thuis bent en dan ook op plekken waar de kans groot is dat ze belangrijke info te weten komen. Een woonkamer gaat doorgaans niet de ontmoetingsplek voor terroristen of criminelen zijn, dus dat is verder ook niet zo heel interessant verder. En als het gaat om het volgen van de consument an sich, dan hebben de diverse media-bedrijven daar al meer baat bij (die gegevens) dan een NSA of Microsoft.
Ik wil niet zeggen dat er geen waarheid zit in de diverse berichten die uit zijn gekomen, toch betwijfel ik of het wel allemaal zo makkelijk gaat en treft het uiteindelijk maar een klein aantal mensen die deze speciale behandeling krijgen.
Dat ze bepaalde data verzamelen is erg kwalijk, maar we kunnen nu ook niet bepalen wat nou eigenlijk de effecten ervan zijn. Het enige wat ze hebben gemeld is dat ze al aardig wat terroristische aanslagen hebben voorkomen, dus er is wel degelijk resultaat. De vraag is of dit niet uiteindelijk teveel gaat kosten (zowel qua mensenlevens als qua inbraak op de rechten) en het lijkt me dan ook een zinvollere discussie om na te gaan of we liever mensenlevens op het spel zetten ten koste van privacy. Momenteel leven we in een wereld waar sommige mensen er alles aan doen om anderen om te brengen met een oorlog die geen duidelijk eind lijkt te krijgen. Ik denk ook niet dat de War On Terror, net als de Vietnam-oorlog en de War on Drugs niet te winnen is door de VS (en Europa), waardoor er andere maatregelen moeten worden genomen.
Ik persoonlijk vind levens belangrijker dan mijn privacy. De manier waarop men nu om gaat met mijn privacy kan echter beter en daar met zeker verandering in komen. Toch zul je altijd wel dergelijke verhalen als Prism e.d. horen, puur omdat de mens niet perfect is en je altijd rotte appels hebt die macht gaan misbruiken of voor persoonlijk gewin gaan ten koste van anderen. Wat dat betreft is er sinds de speelplaats op de lagere school weinig veranderd. In elke klas zitten wel wat rotte appels.
Zelf heb ik ook gewoon een mobiele telefoon met camera, een tablet (ok die is van mn ouders maar goe), een pc met vrijwel constante internetverbinding en een Xbox met Kinect (al is die nu niet aangesloten sinds ik ben verhuisd). En zo ga ik ook gewoon een Xbox One kopen.
Het lijkt me vrij sterk dat de Kinect gebruikt gaat worden als spy-camera, maar ook al is dat zo, dan is dat zo. Ik ben niet bepaald interessant om naar te kijken tijdens het gamen en ze zullen er ook geen terroristische gedachten horen. Wel een heleboel gevloek en getier omdat het niet allemaal even makkelijk gaat.
[
Voor 7% gewijzigd door
Martinspire op 17-07-2013 08:13
]