Mainstream Developer pc (evt. casual gaming)

Pagina: 1
Acties:

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo,

Nu Haswell gereleased is het volgens mij wel tijd om mijn huidige Core2Duo-systeem te gaan vervangen.

Ik heb al een vrij goed idee van wat ik wil, maar er zijn toch een aantal dingen waarvan ik niet 100% zeker ben, en voor de rest is algemene feedback ook zeer welkom.
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Algemeen dagelijks gebruik (internet, films), developen in Visual Studio, en heel af en toe een beetje casual gamen.
    Het is de bedoeling dat dit systeem zonder veel problemen weer een jaar of 4 meekan.
  • Wat mag het systeem gaan kosten?

Het gaat om de kast alleen. Hiervoor had ik gedacht aan een budget van ongeveer 1200-1400 euro (assemblage en windows-licentie inclusief). Dit is echter geen absolute limiet, maar eerder een richtprijs. Mjin huidige pc houdt het al 6 jaar vol, dus vind ik dat een vervanger wel iets mag kosten.
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Randapparatuur neem ik in principe mee (scherm, keyboard, sound). Qua componenten wilde ik eigenlijk alleen mijn 1TB HD meenemen als reserve-schijf (of misschien stop ik deze wel in een HDD-case)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Hetgeen ik nodig denk te hebben staat bijna allemaal in de lijst. Het enige wat er eventueel nog bij kan komen is een aparte CPU-koeler (indien nodig?), en een kaartlezer om wat extra USB 3 poorten te hebben vooraan.
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik wil het systeem graag bouwen rond het Haswell-platform. Qua moederbord heb ik een voorkeur voor Gigabyte wegens goeie ervaringen. Wat videokaart betreft wil ik graag een AMD en heb ik een lichte voorkeur voor Sapphire wegens enkele goede reviews gelezen, maar dat weegt niet zo heel sterk door.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Voor de rest is het belangrijkste waar ik mee begaan ben dat het geluidsniveau wat binnen de perken blijft (PC zou in een kamer zonder andere geluidsbronnen liefst zo weinig mogelijk hoorbaar moeten zijn, alleszins zeker niet storend).
    Een beetje energie-zuinig zijn is ook mooi meegenomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87X-UD4H€ 178,-€ 178,-
1Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC€ 127,10€ 127,10
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 108,90€ 217,80
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 76,90€ 76,90
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 116,99€ 116,99
1LG BH16NS40 Zwart€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master Silent Pro M2 520W€ 69,50€ 69,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 152,-€ 152,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,19

Bij deze lijst heb ik dus nog de volgende vragen:

1 De voeding: Hier ken ik zeer weinig van. Ik wil een degelijke kwalitatieve voeding, die lang genoeg meegaat, liefst modulair is, en vooral graag lekker stil is.

In eerste instantie had ik gedacht aan de Coolermaster Silent Pro M2 520W omdat deze goed scoort in een test van HW.info

De Seasonic M12II Bronze 520W lijkt me echter ook een mogelijkheid omdat deze ook vrij goed scoort.

Geen van deze twee voedingen is echter Haswell-certified voor zover ik weet. Ik heb geen flauw idee of dat nu zoveel uitmaakt. Sommigen zeggen van wel, anderen van niet....Ik weet niet wat ik er van moet denken.

2 De videokaart: Ik ben slechts een casual-gamer (2 games per jaar ofzo), maar wil wel graag een kaart waarmee ik binnen enkele jaren nieuwe games nog iets of wat fatsoenlijk kan spelen op full HD-resolutie (graphics hoeven niet op max).
Voor de videokaart had ik een budget in gedachten van ongeveer 100-140 euro. Voor een AMD-kaart kom je dan vrijwel automatisch uit bij de Radeon 7790.

Dan rest er nog de vraag of ik een gewone of een OC-editie pak. Aangezien ik slechts af en toe wil gamen lijken de 2 ventilatoren van de Sapphire OC editie mij een beetje overkill om constant te laten draaien in de kast. Ik vermoed dat de standaard-editie wel zal voldoen maar ik sta open voor suggesties, of eventueel een ander merk.

3 Bluray-schrijver: Ik weet dat er veel mensen zijn die eigenlijk geen optische drive meer willen, maar ik wil graag een Bluray-schrijver in mijn nieuwe PC.
Gezien de dalende populariteit van optische drives heb ik het een beetje moeilijk om hier goeie vergelijkende reviews van te vinden en de beste keuze te bepalen.

De LG-schrijver uit mijn lijst is vrij recent, en lijkt op een aantal sites redelijk goeie reviews te krijgen. Ik weet niet of dit de beste keuze is?

4 Moederbord: Ik wil sowieso een Gigabyte-moederbord en twijfel tussen de Z87X UDH3 en UDH4. Weet er iemand wat nu exact de verschillen zijn? Op de site van Gigabyte zijn de specs identiek. Op een andere site heb ik wel gezien dat het aantal voedingsfasen verschillend is (8 vs 16 dacht ik). Zijn er voor de rest nog verschillen?

5 Overige:

Ik wil sowieso nog een extra kaartlezer vooraan. Hoeft niet per se een echte kaartlezer te zijn, maar ik wil gewoon extra USB-3 poorten vooraan omdat de bovenkant van de kast (waar de USB-poorten zitten) redelijk dicht tegen de onderkant van mijn computertafel gaat komen en ik niet iedere keer de kast eronderuit wil schuiven.

Wat de CPU-koeler betreft ben ik niet zeker of de intel boxed cooler zal voldoen ofdat ik echt een andere koeler nodig heb.
In mijn huidige C2D6750-systeem heb ik van de CPU-koeler niet echt last omdat de videokaart meer lawaai maakt.
Ik weet niet of dit in mijn nieuw systeem ook zo zal zijn.

Indien er voor de rest nog nuttige uitbreidingen of wijzigingen zijn, worden suggesties altijd dankbaar aanvaard :P

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Um, je moederbord is complete overkill :+
Zo'n bord is bedoeld voor heel hoge overclock + (triple) crossfire of i.d.

De vraag is ook wel, zal je overklokken?
Nee:
> B85 moederbord (of H87 als je RAID wilt)
> Goedkope, lichte cpu koeler
> Cpu aanpassen (geen overklokbare cpu, dan heb je meer bang for the buck)
vb. moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-HD3
pricewatch: Gigabyte GA-H87M-HD3
vb. cpu koeler
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
vb. processor
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed
pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Ja:
> Z87 moederbord van rond de 100 euro
> Deftige cpu koeler
> cpu behouden
vb.
pricewatch: Gigabyte GA-Z87M-HD3
(pricewatch: Gigabyte GA-Z87MX-D3H)
vb. cpu koeler
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
pricewatch: be quiet! Shadow Rock PRO SR1

Stijlvolle, stille kast:
pricewatch: Fractal Design Define Mini

Voeding:
pricewatch: Seasonic M12II 520W
De seasonic is goedkoper en minstens even goed :)
Ze zijn inderdaad niet "haswell ready", dit wil eigenlijk zeggen dat ze problemen kunnen hebben met de nieuwe deep sleep modus van de haswell cpu's (zogenaamde C6 & C7), dit kan je echter uitzetten in de bios. (Het zal wellicht zelf al standaard uit staan)

RAM:
Corsair ram is vrij prijzig op dit moment, dus ik zou voor pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU gaan. (je hebt levenslange garantie op alle ram anyways)

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:04
Ik heb zelf ook een CM silent pro m2 en ik heb hier echt super goede ervaring mee! zoals hier boven ook al is gezegd, is corsair RAM erg duur. Je kan meestal gewoon het beste het goedkoopste 1600mhz kitje pakken. Een scythe Mugen 3 is zeker aan te raden. Een stock Intel koeler maakt erg veel geluid