weerstation - "USB noise"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik heb hier een TFA nexus weerstation staan.
Nu heb ik enige tijd de ontvangst (433Mhz) van de draadloze sensoren weten te verbeteren door de antennes te vervangen door grotere exemplaren. Hiermee werkten ze terug perfect (allez, goed). (de foto's zijn van voor de aanpassing, nu heb ik een +-34cm grote antenne extern aan het toestel)

Nu wil ik echter het weerstation via usb koppelen aan m'n raspberry pi om de data te kunnen verwerken in m'n diy domotica.

Het weerstation is echter gevoelig voor storing, onder andere door de usb. Het gevolg is dat de externe sensoren wegvallen.

Blijkbaar is de basis van het probleem dat de interne componenten (433Mhz ontvanger, USB bordje etc) niet afgeschermd zijn (volgens dit forum (link)) en dat oa de kabel tussen de 433Mhz ontvanger en het mainbord niet afgeschermd is (dit is het lichtgrijze , 3 aderige kabeltje dat tussen het mainbord en het kleine printje loopt op de 2e foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3510.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3511.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/kleine/IMG_3513.jpg

Nu vroeg ik me af of ik dit op een of ander manier kan verhelpen?
Zelf dacht ik eventueel aan het maken van een metalen omhulsel rond het usb gedeelte (recuperatie van een ander printje?) of het aanpassen van het 3aderige kabeltje.

Heeft er hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 22:48

DaWaN

'r you wicked ??

Het is vanaf een afstand zonder het zelf te zien en wat metingen uit te voeren denk ik moeilijk te zeggen waarom de ontvangst slechter wordt zodra de USB poort is aangesloten.

Het eerste waar ik aan denk is dat het USB printje mogelijk aan straalt op 433MHz waardoor de ontvanger gevoeligheid verliest. Als dat het geval is dan kan het verplaatsen van de staafantenne in het apparaat al verschil maken.

Als het veroorzaakt wordt door de voeding is mogelijk een ander verhaal. Dan ben ik bang dat het verplaatsen van de antenne in het kastje niet veel uitmaakt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 21:09
@ DaWaN :De ferriet staaf is voor de dcf77 die de signalen voor de klok ontvangt

@ TS:
Het kan degelijk wel helpen om de usb-print en de ontvangst-print af te schermen.Het gebruik van ferriet-bussen/kralen om de draden zou soms ook nog wel eens kunnen helpen.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Door het aanpassen van de antenne is het printje voor de 433Mhz verplaatst naar op het mainbord (niet meer vast aan de achterklep). Ik vermoed dat ik het gewoon kan inpakken in metaal (mits plastic bescherming tegen kortsluiten) inlusief de verbindingsdraad.
Ga het morgen alvast eens proberen.
Misschien ook de USB al inpakken om te testen

update:
De behuizing was toch weer net te nipt op een metalen case rond het usb printje te plaatsen... Heeft er iemand een idee hoe dik het metaal moet zijn om effect te hebben? Is bv alufolie al voldoende, (eventueel enkele keren?) of moet het echt een mm dik zijn? Hiernaast vroeg ik me af of het metaaltype belangrijk is (alu / staal/...)

[ Voor 33% gewijzigd door Promy op 26-06-2013 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Let op dat je het niet alleen omringt met metaal, maar dat je dat metaal bovenal aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
net eens geprobeerd met alu folie (tussen 2 cellofaanfolies). Deze alu folu aan de gnd (van de batterij) aangesloten.
Jammer goenoeg geen enkele verbetering. (en geen plaats in de behuizing om een dikker metaal te voorzien)
Een ander idee: de usb print is verbonden met het mainbord via een 4 polige kabel:PB1;PB0;PA1 en GND.
Zou ik dit kabeltje kunnen verlengen met bv UTP om zo het usb printje een meter verder te zetten? Of moet je deze verbinding 'kort' houden?

[ Voor 7% gewijzigd door Promy op 30-06-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je full res pics doen het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Flake schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:14:
Je full res pics doen het niet
fixed...caps issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
een laatste kleine kick... niemand?
het bronartikel geeft aan dat een cap van 102pF de nodige ruisonderdrukking zou doen. Werkt deze ook zonder coax? (ik heb de gewone antenne vervangen door een standaard radioantenne van +-34cm - rechtstreeks aangesloten op het printje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dikke kans dat dit weerstation dan helemaal niet EMC-conform is als hij interferentie kan ontvangen via USB. Mijn tip: een USB isolator. Verbreekt groundloops, waardoor het minder vatbaar moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
voor zover ik kan begrijpen uit de fora is het het 433MHz printje dat "te gevoelig" is buiten de 433MHz en zo ook het ruis van de usbprint opvangt (usb print / kabel / ...). Dat ruis zit in de Ghz band.
Volgens dat forum (weliswaar zeer weinig info) zou een 102pF tussen de antenne en de gnd alles boven de 650MHz eruit halen...
Volgens mij lijkt dat dus een soort low-pass filter te zijn, maar ik kan nergens de R vinden...

Zou een USB isolator dit ook verhelpen?
Pagina: 1