Goede all season banden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De Nissan Micra (bouwjaar 2004) van mijn vrouw heeft nieuwe bandjes nodig. Aangezien we niet zo heel veel km per jaar mee gereden wordt (rond de 7000 km per jaar), wilden we er all season banden opleggen.

Nu had ik al het eea opgezocht over dit bandentype, en overal zie je de Goodyear Vector all seasons als een goede band tevoorschijn komen. Dus gevraagd aan de Nissan dealer deze te bestellen. De bandenmaat op de huidige banden is 175/60 R 15 81H.

Nu belde de dealer vanmiddag terug: de Goodyear banden zijn niet in de juiste maat verkrijgbaar. Hij stelde andere banden voor, en naar wat ik van mijn vrouw begrepen heb (zij nam de telefoon op), Maxxis banden. Daar had ik nog nooit van gehoord, en ook op internet heb ik weinig kunnen vinden over de prestaties van deze banden.

Morgenvroeg wil ik de dealer terugbellen en even overleggen. Naast de Goodyears worden ook de Vredestein all seasons goed beoordeeld. Ik wil wel even weten wat er nu onder de auto komt, aan low budget chinabandjes heb ik niks.

Kent iemand de Maxxis banden of heeft iemand er ervaring mee?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:50
Ik ken Maxxis uit de tijd dat ze vooral scooter- en motorbanden maakten en toen (ruim 10 jaar geleden) waren het in ieder geval prima bandjes. Ze draaien al heel wat jaren mee in de bandenbusiness en wat dat betreft hoef je niet bang te zijn dat het rommel is.

Ikzelf rijd nu al jaren naar tevredenheid rond op Nankangs van 41 euro per stuk, die even goed uit de test komen als de Bridgestone Potenza's in dezelfde maat, die wel bijna twee keer zo duur zijn. Ik ben van mening dat de tijd van 'goedkope chinese zooi' een beetje voorbij is.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:18

Cheezus

Luiaard

EXX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:20: Maxxis banden. Daar had ik nog nooit van gehoord, en ook op internet heb ik weinig kunnen vinden over de prestaties van deze banden.
Dat is natuurlijk lastig, een grote anwb/adac test of iets dergelijks zegt natuurlijk veel meer dan 1 persoon op internet die zegt dat ze helemaal fantastisch of juist bagger zijn, wat dan waarschijnlijk ook nog betrekking heeft op een heel ander type band..

De maxxis banden ken ik ook niet, ik heb om dezelfde reden (auto van vrouw, weinig kilometers, all-season) een setje vredestein quattrac 3 gekocht, hier zijn wel onafhankelijke testresultaten van te lezen en zijn over het algemeen positief. Bovendien zijn ze redelijk goedkoop dus wat mij betreft een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Aan Vredestein had ik ook al gedacht.

Het probleem met de Maxxis banden is dat ik er nog geen recente test heb gevonden. Misschien zijn het prima bandjes, wie weet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon de vredestein kopen en dan in de maat 175/65/15 die band is iets hoger maar daar merk je niks van. Je teller geeft wel ongeveer 3% te weinig aan dan maar dan moet je daar iets rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Continental?

Hmm als ik via autobandenmarkt.nl zoek dan komen er ook alleen 2x Maxxis naar boven. Denk dat het toch wel aardige banden zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 24-06-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Ik zou gewoon voor 175/65/15 gaan en die tellerafwijking voor lief nemen. Mogelijk heb je nu ook al tellerafwijking. Heb even bij Autobandenmarkt.nl gekeken, die hebben idd alleen Maxxis voor die maat. Dingen zijn net even wat luidruchtiger dan Quatracs, qua grip en brandstofverbruik aan het etiket te zien vergelijkbaar. Evt kan je nog voor Quatrac Lite gaan, zijn de eco-allseasonbanden van Vredestein. Leveren waarschijnlijk op droog iets in, op nat weinig verschil, maar scheelt je wel brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:37
Als je nog nooit van Maxxis hebt gehoord, dan kijk je vast en zeker geen RTL Autowereld of iets wat met de Dakar rally te maken heeft? :+

Maxxis is de sponsor van het Coronel broertje die deelneemt aan de Dakar. Er wordt ook volop reclame voor gemaakt in RTL Autowereld, zij zijn heel enthousiast over Maxxis. Maar of dat is omdat het goede banden zijn, of vanwege de zak geld die ze er voor krijgen is natuurlijk de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
ThinkPadd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:51:
Continental?

Hmm als ik via autobandenmarkt.nl zoek dan komen er ook alleen 2x Maxxis naar boven. Denk dat het toch wel aardige banden zijn.
wat een argument :/

in 175/65/15 is het aanbod ook erg beperkt, vredestein of hankook. dit is de meest recente test van allseason banden die ik kon vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door Carfanatic op 25-06-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50

RvL

Mijn laatste ervaring met Maxxis banden is niet zo heel denderend. Ik heb ooit eens een setje winterbanden gehuurd en die waren van Maxxis. Die waren op nat wegdek (geen sneeuw, gewoon regen) ronduit rampzalig.

Nu zeggen de prestaties van het ene type natuurlijk niet veel over het andere type, maar ik zou er zonder dat ik er een test van heb gelezen/gezien niet zo snel aan beginnen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor mijn vriendin hebben we Hankook Optimo S4 bandjes laten steken.
Tijdens de winter hebben we iedereen ingehaald in een auto zonder ESP.
En nu in de zomer rijdt het ook zeer comfortable met meer als voldoende grip
(Waar 85% van de mensen in de bochten bijremmen houden we onze snelheid vast)

Hankook is nu op preffered supplier bij vele automerken maar zoals altijd zijn er verschillen in de soorten banden. De Optimo S4 vind ik erg goede banden terwijl ik de Dunlops van mijn wagen in de regen erg matig vind.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2013 11:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
wat is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een website gevonden met gebruikerservaringen mbt deze Maxxis all-season banden. Conclusie: geen top band, maar voldoet prima. Geen gedoe dus met een afwijkende maat: de Maxxis bandjes gaan erop.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 26-06-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik wil niet lullig doen, maar voor 7000km per jaar maakt het toch geen hol uit of er Hankipanki Shanghai banden of Michelins oid onderliggen?

Een setje goedkope banden eronder, en wat je bespaart gaat dan mooi in het extra onderhoud zitten omdat die auto zo weinig km's maakt

Als je trouwens degelijke goedkope banden zoekt, ik heb zelf Kleber Dynaxer HP3, 175/65R/14 ofzo dacht ik. Maar vast ook wel in 15" te krijgen. Prima banden, € 46,- p/stuk

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 26-06-2013 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
FastFred schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:12:
Ik wil niet lullig doen, maar voor 7000km per jaar maakt het toch geen hol uit of er Hankipanki Shanghai banden of Michelins oid onderliggen?

Een setje goedkope banden eronder, en wat je bespaart gaat dan mooi in het extra onderhoud zitten omdat die auto zo weinig km's maakt
langere remweg, meer lawaai :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het is niet zo dat een duurdere band ook langer mee gaat dan een goedkopere band. Je doet nu net alsof je met een Vredesteijn of Michelin band 2x zoveel kilometers af kunt leggen als met een hakkietakkie band. In de praktijk is het andersom: die hakkietakkie band is van knoerthard rubber en is daardoor relatief slijtvast, maar heeft om die reden ook totaal geen grip en maakt een klereherrie waardoor je nog minder kilometers af wilt leggen in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50

RvL

@FastFred

Als je Hankipanki Shanghai winterbanden neemt, dan heb je zomaar kans dat deze totaal geen winterse eigenschappen hebben. Het gaat hier weliswaar om all-season banden, dus deze vergelijking gaat misschien niet helemaal op.

Daarnaast zou ik me ook bij weinig kilometers graag veilig over de weg willen bewegen. Die paar stukjes rubber, met een wegcontact van enkele vierkante cm, zijn namelijk het enige contact wat je hebt met de weg en wat je dus op de weg houdt. Die paar meter extra remweg kunnen dan net het verschil maken tussen wel of geen boem.

[ Voor 9% gewijzigd door RvL op 26-06-2013 12:22 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30
FastFred schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:12:

Zeg dat nog maar eens wanneer je die noodstop moet maken, of je in een gladde bocht die boom toch wel dichtbij ziet komen.
Bij een auto zijn er voor mij 2 zaken waar ik absoluut niet bezuinig: banden en remmen. Als de motor vastloopt kom je wel rustig tot stilstand, als de airco het niet doet is dat vervelend, heb je lakschade ziet dat slordig uit. Heb je echter slechte (te weinig profiel en/of slechte kwaliteit) banden kan dit in noodsituaties direct extra gevaar opleveren. Hetzelfde geldt voor de remmen, niet meer kunnen optrekken omdat de motor het niet doet is niet erg, niet meer kunnen remmen omdat je remmen niet in orde zijn kan levensgevaarlijk zijn. En zulke noodsituaties kunnen altijd voorkomen, of je nu 100.000 kilometer per jaar rijdt, of slechts 1 keer per week de boodschappen gaat halen bij de buurtsuper.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Een andere vraag; wat ik vaak hoor is dat eigenlijk all-season banden nooit optimaal zijn (dus in de zomer beter zomerbanden, in winter beter winterbanden, en tussenin meestal zomerbanden omdat die beter zijn in de regen).

Ik begrijp het veiligheidsaspect wel - wij zijn daar nog extremer in (Zomer en winterbanden voor 12k km/jaar). Heb je al overwogen om héél zachte (dus snel slijtend maar veel grip) zomerbanden te nemen? Banden die gekend zijn voor hun grip, maar zacht rubber, dus de 20k km niet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lijkt me niet handig, grip is meer dan alleen rubber dat zacht is. Zacht rubber doet het vooral goed op droog wegdek, maar als de rest van het profiel niet in staat is om de rommel op de weg af te voeren heb je aan het betere contact van zacht rubber helemaal niks.

Winterbanden en allseasons rijd je in de winterperiode niet vanwege de kou, maar vanwege het afvoeren van sneeuw en drek op de weg. Een zomerband vreet zich vol met sneeuw of drek en gaat vervolgens glijden, zacht rubber of niet, het profiel is niet ontworpen om die troep eruit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:09:
Winterbanden en allseasons rijd je in de winterperiode niet alleen vanwege de kou, maar vanwege het afvoeren van sneeuw en drek op de weg. Een zomerband vreet zich vol met sneeuw of drek en gaat vervolgens glijden, zacht rubber of niet, het profiel is niet ontworpen om die troep eruit te persen.
Het rubber van winterbanden is zachter bij lage temperaturen, kou speelt dus wel degelijk een rol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Peenutzz schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 15:56:
[...]

Het rubber van winterbanden is zachter bij lage temperaturen, kou speelt dus wel degelijk een rol :)
Die temperatuurfabel (7 graden toevallig?) is bedacht door bandenfabrikanten. Zodra jij gaat rijden met een auto warmen je banden op door de wrijving. Verder is zelfs het rubber van een Michelin Energysaver band bij -10 nog redelijk zacht.
Ik wacht zelf altijd tot er winterse neerslag wordt voorspeld voor ik winterbanden ga monteren, maar als ze dan eenmaal gewisseld zijn heb ik niet ineens het idee van "wow wat een verschil".

Lees de diverse bandentests er maar eens op na, een winterband is niet ineens magisch beter dan een zomerband als de temperatuur wat lager wordt en overige omstandigheden hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
_JGC_ schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:11:
[...]

Die temperatuurfabel (7 graden toevallig?) is bedacht door bandenfabrikanten. Zodra jij gaat rijden met een auto warmen je banden op door de wrijving.
Geloof wat je wil. 7 graden is wat mij betreft een wel erg harde grens, vanwege de verschillende samenstelling van verschillende merken en types zomerrubber, feit blijft dat rubber van zomerbanden 's winters een stuk harder is dan dat van winterbanden. Hard rubber vervormt minder en warmt dus minder snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Peenutzz schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:02:
[...]

Geloof wat je wil. 7 graden is wat mij betreft een wel erg harde grens, vanwege de verschillende samenstelling van verschillende merken en types zomerrubber, feit blijft dat rubber van zomerbanden 's winters een stuk harder is dan dat van winterbanden. Hard rubber vervormt minder en warmt dus minder snel op.
Heb je het dan over 7 graden bandentemperatuur, 7 graden asfalttemperatuur, 7 graden omgevingstemperatuur? Leuk dat mensen een grens stellen, maar waarop is deze dan precies gebaseerd, wat is er exact gemeten en welke conclusies zijn daar dan exact uitgekomen?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Wat loop je nu moeilijk te doen? Iedereen kan dat Googlen, het is tenslotte al jaren bekend. 7 graden omgevingstemperatuur betekent overschakelen op winterbanden.Tuurlijk zitten er ook fabrikanten achter, en ik heb geen flauw idee wie of waarom die grens op 7 graden is gelegd, er zal vast wel een goede reden achter zitten. Overal worden grenzen gesteld, omdat je anders aan het zeiken kunt blijven. "Hoe hard mag ik hier rijden?" "Niet te hard" Vat je hem? :P Ik zei al, die grens zal per band wat kunnen verschillen, maar winterbanden blijven zacht bij lage temperaturen. Er zal vast wel een zomerband bestaan die 's winters zachter is dan een winterband, maar verwacht dan niet dat je daar veel kilometers mee af zult leggen in de zomer.

Volgens mij hoort deze discussie trouwens thuis in het winterbandentopic ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Peenutzz op 27-06-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Peenutzz schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:44:
Wat loop je nu moeilijk te doen? Iedereen kan dat Googlen, het is tenslotte al jaren bekend. 7 graden omgevingstemperatuur betekent overschakelen op winterbanden.
Iedereen heeft ook jarenlang zeker geweten dat de wereld plat was. Dat mensen iets aannemen betekent niet dat iets de waarheid is. Je zegt zelf dat je 7 graden een harde grens vindt. Je geeft nu aan dat dit 7 graden omgevingstemperatuur is. Dan denk ik zomaar dat asfalt en bandentemperatuur bepalender zijn voor weggedrag dan omgevingstemperatuur.

Dit geldt volgens mij al helemaal voor allseasons waarmee winterbanden eigenlijk compleet overbodig worden.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JohnR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 10:38:
Dan denk ik zomaar dat asfalt en bandentemperatuur bepalender zijn voor weggedrag dan omgevingstemperatuur.
Ik denk eerder aan asbelasing, de bandendruk, de dempende factor van de schokbrekers,...

Beste stuurlui staan aan wal enzo...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
7 graden is reden om er over na te denken en eens de weersvoorspelling van de komende termijn er bij te pakken.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
martijn_tje schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:38:
7 graden is reden om er over na te denken en eens de weersvoorspelling van de komende termijn er bij te pakken.
Het is net zoals brosheid van verscheidene soorten metalen. Vanaf een bepaalde temperatuur gaat dat enorm hard omlaag. 7 graden is inderdaad een mooie veilige waarde, er steekt geen chemisch / mechanische reden achter om het wel of niet te doen. Gewoon gezond boerenverstand waarbij de 7 graden als een harde grens beschouwd kan worden om eens het stof van dat boerenverstand af te vegen.

En met all season banden zit je vrij goed onder relatief normale omstandigheden. In de extrema zal een dedicated winter of zomerband beter zijn. Maar met ons klimaatje is voor 99,9% een goede all season band ideaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 28-06-2013 11:44 ]

Pagina: 1