Data Center Netwerk Security

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314063

Topicstarter
Hallo mensen,

Kleine vraagje naar de firewall engineers: Stel je wilt gebruiker A toegang ontzeggen naar DB-Server B, hoe doe je dit? Wordt dit hedendaags gedaan door ACLs? Of gebruik je hier een VLAN voor? Is dit binnen een MKB bedrijf het zelfde als in een data center? Beschikken ze beide over de zelfde tools? Stel nu dat je een ACL gebruikt en de gebruiker krijgt een ander IP adres of komt op een ander switch (ander port), wat dan? Hoe wordt hiermee omgegaan?

Ik probeer in het kleins inzicht te krijgen in hoe security wordt gedaan in een data center/over het algemeen binnen networking.

Groeten,
Kekerrr.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 314063 op 24-06-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29
Waarom deze vraag? Lees je eens wat in in de verschillende opties. Een vlan of ACL is nogal een verschil...

Je stelt nu een hele rij vragen. Wat zijn de antwoorden die je zelf al hebt gevonden hierop? Dit lijkt zo als je het nu post meer op een copy/paste van uit een huiswerkopdracht, en dat is nu net niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ACL's en Vlan's hebben zo goed als niets vandoen met Firewalls. Dat zijn totaal verschillende dingen. Zoals DJ zegt, probeer even helder te krijgen wat je wil weten en schets desnoods even een (completer) voorbeeldje :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat is je doel überhaupt? Om wat voor soort omgeving(en) gaat het? Klinkt een beetje als een shared hosting-omgeving?

Een gebruiker de toegang ontzeggen doe je natuurlijk vooral door op db-server B geen account aan te maken voor die gebruiker trouwens :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJ/Whizz,

Verschil tussen een VLAN/ACL ken ik. Mijn vraag is hoe men in hedendaagse data centers ervoor zorgt dat gebruiker A niet bij Server B kan. Het heeft niks met huiswerk te maken. Ik weet uit mijn CCNA/CCNP routing dat security wordt gedaan d.m.v. ACL`s. VLAN zorgt voor scheiding en das ofc ook een stukje security. Is dat echter alles wat men doet/kan doen ter beveiliging van HOSTA die niet met ServerB mag communiceren?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Sorc,

Yes, de account begrijp ik. Het gaat mij om, b.v., het niet toestaan van pings or whatever. Neem als voorbeeld niet ServerB maar gebruikerB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 20:19

Sorcerer8472

Mens sana?

Welke omgeving/situatie?

Overigens: als dit geen huiswerkvraag is, wat is het dan?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Firewall tussen de Vlans is de meest effectieve oplossing. Dat kan op de virtuele laag, maar ook op de fysieke laag trouwens.

-edit-

ACL's zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg trouwens. Dat is te simpel om effectief te gaan filteren. Je wil op Laag7 gaan filteren. Applicatie gericht dus en niet meer op poort en IP basis :)

[ Voor 44% gewijzigd door WhizzCat op 24-06-2013 19:58 ]

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Euh was dat niet niet met 802.1x gaat belletje, nooit (bewust) gebruikt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, 802.1x is weer iets anders. Dat is meer laag2/3/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:34
In principe hebben alle klanten andere VLAN's. Datastromen tussen de VLAN's worden zorgvuldig door firewall in goede banen gehouden met stricte rules.Voor het geval er "shared" segmenten zijn kan je PVLAN (=Private VLAN) gebruiken in zo'n setup zodat je ni zomaar van Server1 naar Server2 (binnen dezelfde VLAN & IP-range) kan springen maar via een L3-device (vb firewall) moet gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door jvanhambelgium op 24-06-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

WhizzCat schreef op maandag 24 juni 2013 @ 19:52:
ACL's en Vlan's hebben zo goed als niets vandoen met Firewalls. Dat zijn totaal verschillende dingen. Zoals DJ zegt, probeer even helder te krijgen wat je wil weten en schets desnoods even een (completer) voorbeeldje :)
Jij wil zeggen dat je VLANs en ACLs niet op firewalls tegenkomt? 8)7

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

webfreakz.nl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:54:
[...]

Jij wil zeggen dat je VLANs en ACLs niet op firewalls tegenkomt? 8)7
Euh ja...? Firewalls, de moderne dan, doen hun werk netjes op hogere treden in het OSI model. ACL's en Vlan's zijn gewoon dusdanig in-flexibel dat je er weinig functioneels mee kan firewallen. Uiteraard kom je wel Vlan's tegen op firewalls maar voor mij zijn dat gewoon netwerken. Of dat nou met een Vlan tag of fysieke poort is maakt mij niet uit.

Mijn firewall policies zijn gebaseerd op types traffic en niet zo zeer op Vlan's'. (en ACL's wil ik het helemaal niet over hebben, dat is niet meer van deze tijd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:34
WhizzCat schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:18:
[...]
Mijn firewall policies zijn gebaseerd op types traffic en niet zo zeer op Vlan's'. (en ACL's wil ik het helemaal niet over hebben, dat is niet meer van deze tijd :) )
Hangt wel een beetje van de doelgroep af natuurlijk en soort klanten dat je in het datacenter gaat bedienen.
Uiteraard is een deel van een firewall-policy "type traffic" maar het goede oude source & destination IP/subnets/vlan's doen het nog altijd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

WhizzCat schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:18:
[...]

Euh ja...? Firewalls, de moderne dan, doen hun werk netjes op hogere treden in het OSI model. ACL's en Vlan's zijn gewoon dusdanig in-flexibel dat je er weinig functioneels mee kan firewallen. Uiteraard kom je wel Vlan's tegen op firewalls maar voor mij zijn dat gewoon netwerken. Of dat nou met een Vlan tag of fysieke poort is maakt mij niet uit.

Hmmz, nouja geef die dingen een naam, maar in mijn boek wijkt ACL niet veel van policy af, en een VLAN kan je terugmappen naar een virtual-router danwel security zone dus ook die kom je tegen op je firewall.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nee, een ACL is veel starrer en werkt op een lagere trede in het OSI model (2/3) dan traffic flows gebaseerd op applicaties (laag 7). Tuurlijk kan je met source <> destination al een hoop doen, maar voor een meer fijn-mazig beheer van je data stromen moet je gewoon op laag 7 dingen gaan doen.

Denk b.v. aan 't blokken van bepaalde applicaties. Ongeacht op welke poort ze draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TS zegt er even niet bij om wat voor DB server het gaat trouwens ;)
Ik vermoed een MS SQL DB...daar kun je idd met ACL's aan de gang.

Oracle is wat dat betreft een stuk makkelijker; da's gewoon een kwestie van de juiste DB- en listener parameters opgeven en zorgen dat je poort dicht is :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ACL's heb je ook L4 hoor. En jij hebt 't nu over gebruikers waarvan je wilt zorgen dat als jij poort 21 dichtzet, ze niet gaan ftp'en via poort 2121. Voor het beschermen van een server is poort-based blokkeren vrij effectief en je hebt er minder geld voor nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

True, maar gezien het gebrek aan informatie weet ik ook niet echt goed wat ik hier op moet antwoorden, dus kom ik met iets wat ik logisch vind :P

Port/IP based blocken kan inderdaad effectief zijn, zeker als jij die server beheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@TS: Kijk eens op:
http://www.cisco.com/en/U...lutions_program_home.html

En dan onder FlexPod --> Secure Multi-Tenancy
Onder het kopje Security vind je wat oudere guides.

Voor kleinschalige netwerken kan je eens kijken op:
http://www.cisco.com/en/U...ns_program_home.html#~dcg

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen,

Veel dank voor de reacties. Het is mij nu enigszins duidelijker hoe&wat. Hetgeen ik uitzocht was m.b.t. Software-Defined Networking en hoe security daar wordt geregeld. SDN is, wat security betreft, een grote verandering. kort gezegd zou een zelfde security in networking kunnen worden toegepast als wat wij nu kennen met active directory in de windows infrastructuur. Het ging er nu om of security binnen huidige datacenters echt zo "statisch" was als sommige SDN spreakers beweren. ACL`s zijn natuurlijk statisch als het maar kan, VLANs.. is ook outdated. Ik weet dus niet of ze binnen een data center meer doen dan alleen ACL`s en VLANs. PVLANs ken ik ook idd. Het ging mij om het steeds toepassen van ACLs indien een VM van de ene rack beweegt naar de ander, ook zo gebruikers, etc.

Dank tho,
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VLANs outdated? Kut, moet ik dan weer losse draden spannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

CyBeR schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 03:04:
VLANs outdated? Kut, moet ik dan weer losse draden spannen?
Firewall technisch maakt het voor mij niet uit of je nou op een VLAN zit of niet. Je firewalled tussen netwerken en of dat nu met een Vlan of een touwtje moet... hoe is dat het probleem van de firewall beheerder? Dat is het niet. Dat probeer ik duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

WhizzCat schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:44:
[...]

Firewall technisch maakt het voor mij niet uit of je nou op een VLAN zit of niet. Je firewalled tussen netwerken en of dat nu met een Vlan of een touwtje moet... hoe is dat het probleem van de firewall beheerder? Dat is het niet. Dat probeer ik duidelijk te maken.
Prima, maar tegen jou had ik 't niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50
Anoniem: 314063 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 00:28:
SDN is, wat security betreft, een grote verandering.
Eigenlijk veranderd vooral de wijze van beheer en dan met name in de hulpmiddelen hiervoor.
Kort gezegd zou een zelfde security in networking kunnen worden toegepast als wat wij nu kennen met active directory in de windows infrastructuur.
Dat kan nu ook al, maar is vaak erg bewerkelijk.
Het ging er nu om of security binnen huidige datacenters echt zo "statisch" was als sommige SDN spreakers beweren.
In veel gevallen wel ja, maar dat betekent niet dat het al anders kon.
ACL`s zijn natuurlijk statisch als het maar kan, VLANs.. is ook outdated.
Het statische karakter van ACL's veranderen niet bij SDN. Er komen mogelijkheden bij om verschillende condities binnen de Access Control te verwerken.

Zie het een beetje als 'gebruiker uit groep A met kerberos ticket mag van groep machines B met juist Kerberos ticket naar groep machines C met juist Kerberos ticket communiceren via RPC voor GUID D'. En zoiets kan al lang, maar is bewerkelijk in beheer.

VLAN's zijn niet zozeer out-dated als dat ze minder zullen worden misbruikt voor een doel waar ze niet direct voor bedoeld waren.
Ik weet dus niet of ze binnen een data center meer doen dan alleen ACL`s en VLANs. PVLANs ken ik ook idd.
Verschilt per omgeving. Veel DC's waar je een server kan huren passen dit toe. Binnen bedrijfsnetwerken (en daarbij behorende DC's) worden er vaak extra maatregelen getroffen.
Het ging mij om het steeds toepassen van ACLs indien een VM van de ene rack beweegt naar de ander, ook zo gebruikers, etc.
Daar zijn flexibelere oplossingen voor dan ACL's in een 'hardware' router/firewall.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1