Toon posts:

FSX en Sonar X2 (muziek) PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- FSX
- Muziek maken met Cakewalk Sonar X2 Producer (en een hele ladingen VTSi's)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 tot 2000 euro (ik heb dus nog extra speelruimte! En eigenlijk wil ik gewoon 'het beste' dus als het alsnog duurder wordt, moet dat geen probleem zijn: mijn laatste computers waren te vaak toch teveel met de hand op de knip gekocht waar ik soms wel spijt van heb).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn toetsenbord en muis (Microsoft) gaan mee en mijn scherm (Samsung 1080i). Daarnaast neem ik drie SSD's mee uit m'n oude computer (een iets oudere Samsung en 2 Crucial M4 van 128 Gb). Voor het geluid gebruik ik de Edirol FA-66 (externe soundcard via firewire).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik hierboven genoemd heb en wat er in mijn lijstje hieronder staat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen echte voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
1. Ik zit met mijn pc op zolder en die kan nogal heet worden in de zomer: ik wil dus een goede koeling hebben! Ik vraag me af of ik niet zou moeten kiezen voor waterkoeling? Ook omdat...
2. ...ik wil gaan overklokken. En stevig ook. Dit in verband met FSX dat grotendeels afhankelijk is van de CPU. Ik vraag me eigenlijk af of er niet een winkel is die de computer met waterkoeling kan assembleren én meteen de overklok kan regelen...? Ik heb mijn huidige pc laten assembleren door de winkel maar het overklokken zelf gedaan. Maar misschien is er een winkel die dit veel beter kan dan ik...?
3. Daarnaast is waterkoeling wellicht interessant omdat het stiller is, wat weer fijn is voor mijn muziek. Ik doe wel veel met VSTi's maar zo nu en dan moet ik ook een stem opnemen.
3. Voor muziek heb ik het idee dat hyperthreading handig kan zijn, maar voor FSX (en overklokken) is dat juist weer onhandig, volgens mij. Ik weet dus niet of ik wel HT moet hebben en of ik dus een andere CPU zou moeten kiezen.
3. De nogal zware GPU wil ik vooral voor de beeldverbeteringsopties voor FSX (FSAA etc.). Maar een snelle GPU lijkt me ook voor de muziekprogramma's wel handig (snelle opbouw scherm, want ik wissel constant van schermen tijdens het muziek maken).

Mijn lijstje tot zover (grotendeels gebaseerd op andere topsystemen in dit forum):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 302,90€ 302,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 105,90€ 105,90
1Asus GeForce GTX 780 3GB€ 596,51€ 596,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,50€ 85,50
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 66,95€ 66,95
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 99,98
1be quiet! Pure Power L8 730W€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.420,59

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Denk dat je zonder overklok ook al >60 fps gaat halen. Dus om te overklokken heeft weinig zin. Ook omdat een monitor vaak maar 60Hz heeft.
Je kan er dus een hoop geld mee besparen. Die grafische kaart is denk ik wel te veel van het goede. Je kan alle games ruimtschoots op max. spelen daarmee. De GTX770 kan je dit ook mee. Alleen die is een stuk goedkoper.
De eisen die je aan je GPU stelt zijn niet echt bijzonder hoog. En dat schermwisselen is best wel onzin. Dit kan je IGP die in de 4770k zit ook nog wel zonder moeite xD.

Zijn er naast FSX nog andere games?

Hypertreading is in jouw geval ook vrij nutteloos bij gaming en bij muziek maken heb je er nauwelijks wat aan, niet merkbaar dus. Bespaar erop door een i5 te nemen.

Met goede luchtkoeling moet je al prima zitten overigens.
Ik zal straks even een lijstje voor je maken die wat gebalanceerder en goedkoper is. Die ruim voor jouw moet voldoen.

Overigens mis ik een SSD in je lijst. Dit is wel een must have. Zeker als je zo snel mogelijk wilt werken, met zo min mogelijk wachttijden.

Lijstje volgt dus nog ;)

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie! Gebruik je zelf FSX...? Zo nee, dan verklaard dat je opmerking over zonder overklok >60 fps halen. FSX is geen 'gewoon' spel maar een oud spel dat uitermate CPU gebonden is en voornamelijk zoveel mogelijk GHz wil. Zonder overklokken kan je FSX niet voluit draaien en boven de 20 fps uitkomen, om het zomaar te zeggen. Mocht je FSX zelf wel gebruiken en zonder overklok >60 halen, dan zou ik graag jouw componenten willen weten. ;)

Nee, naast FSX zijn er eigenlijk geen andere games (meer). Door diverse omstandigheden die er nu niet toe doen. Maar mocht er ooit een nieuwe flightsim uitkomen, dan wil ik wel helemaal bij zijn. ;)

HT: ok, duidelijk. Is dat het enige verschil tussen de i5 en i7 dus?

SSD mis je in mijn lijst omdat die staan onder het kopje 'Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?' ;) Ik neem namelijk drie SSD's mee naar m'n nieuwe computer: dat zijn inderdaad must haves!!! Ik zou niet zonder meer willen en kunnen!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Is dit echt zo erg?
Ik dacht dat de GPU vaak meer invloed had tijdens gamen. Heb er idd al een hoop over gelezen jah.
De i5 4670k kan je beter nemen dan de i7 4770k, verschil zal je niet merken.
Helaas overklok Haswell niet erg goed. Je zal met een Mugen 3 b.v. zon 4GHz halen, met gelk 4,2 Ghz :(.
Heb hier zelf ervaring mee.

Het overklokken zelf is opzich geen probleem. Alleen ze worden nogal gauw te warm, waardoor het je niet erg veel overklok ruimte biedt. helaas.
Ik kan niets erg veel vinden over FSX en het verschil met GPU's, en hoe erg die uitmaken.
Zal wat proberen te vinden eerst.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is zo erg, haha! Er zijn zat mensen die snelst mogelijke computer hebben gekocht voor FSX en alsnog met een fps van 15 zaten. ;) Je moet echt de maximale GHz halen. De GPU is alleen interessant voor FSAA en zo, niet voor fps.

Dat de Haswell niet zo goed overklokt, is slecht nieuws... Ik wil (moet) eigenlijk minstens 4,5 halen... Heb ik dan een andere (oudere) CPU nodig?

Andere optie is te wachten op P3D... dat is een soort van 'opvolger' van FSX: het is eigenlijk FSX maar dan geschikt gemaakt voor huidige hardware. Die versie komt hopelijk dit jaar uit. Maar goed, dat is een heel ander traject.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als wat je zegt waar is haal dan gewoon een fx 4350, 6350 of 8350 ookal lijkt het me wat ongeloofwaardig. Trouwens : waarom wil je een 780 als fsx 90% cpu independent is?

[ Voor 23% gewijzigd door Teun. op 24-06-2013 21:52 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Een i5 2500k klokt over het algemeen het beste over.
Hiervoor kan je 2e hands zoeken.
Samen met een Noctua-D14 koeler moet je wel 4,5GHz> komen.
Met een i5 3570k denk ik ook wel.
Beide nog prima CPU's doen niet veel onder aan de 4670k, al helemaal niet bij gaming.

2e hands kan je een leuke goedkope vinden + moederbord ;) Hier op V&A

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan eigenlijk het voordeel van de nieuwe CPU's t.o.v. de iets oudere...? Als die oudere hogere GHz kan halen, wat kunnen die nieuwe dan beter?

En wat betreft het assembleren: zijn er winkels die PC's overklokt en al afleveren? Met garantie?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 08:46 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Die zijn per kloktik sneller. Dus kunnen meer berekenen met minder Hz. Ookal is het verschil niet bijzonder groot.
Ook bepaalde codecs zijn verbeterd. En ze worden steeds zuiniger. Telkens maar kleine verbeteringen, echter zijn de CPU´s nu al zo snel.
Alleen een game als FSX werkt nog met hoge kloksnelheden. Blijkbaar...
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 08:45:
Wat is dan eigenlijk het voordeel van de nieuwe CPU's t.o.v. de iets oudere...? Als die oudere hogere GHz kan halen, wat kunnen die nieuwe dan beter?

En wat betreft het assembleren: zijn er winkels die PC's overklokt en al afleveren? Met garantie?

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
mirno schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 08:50:
Die zijn per kloktik sneller. Dus kunnen meer berekenen met minder Hz. Ookal is het verschil niet bijzonder groot.
Ook bepaalde codecs zijn verbeterd. En ze worden steeds zuiniger. Telkens maar kleine verbeteringen, echter zijn de CPU´s nu al zo snel.
Alleen een game als FSX werkt nog met hoge kloksnelheden. Blijkbaar...
[...]
Ah, dank je.
En men vind het maar moeilijk te geloven dat FSX vooral CPU-afhankelijk is en niet GPU-afhankelijk, hè...? ;)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa idd vreemd.
Alleen om alleen voor FSX een mindere CPU te nemen, weet niet of dat de beste optie is...
Met een i5 4670k, haal je standaard in turbo 3,8GHz. + lichte overklok, 4 tot 4,2GHz.
Zou dat ook niet genoeg zijn?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:56:
[...]

Ah, dank je.
En men vind het maar moeilijk te geloven dat FSX vooral CPU-afhankelijk is en niet GPU-afhankelijk, hè...? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mirno op 25-06-2013 10:22 ]

我的名字是Mirno

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
2. ...ik wil gaan overklokken. En stevig ook. Dit in verband met FSX dat grotendeels afhankelijk is van de CPU. Ik vraag me eigenlijk af of er niet een winkel is die de computer met waterkoeling kan assembleren én meteen de overklok kan regelen...? Ik heb mijn huidige pc laten assembleren door de winkel maar het overklokken zelf gedaan. Maar misschien is er een winkel die dit veel beter kan dan ik...?
Assembleren kan je door de winkel doen. En het lijkt mij handiger dat je zelf leert hoe je moet overklokken (het is niet moeilijk). Lees je hierover in en lees de reviews van je moederbord mbt tot overklokken, dan kom je interessante dingen tegen.
3. Daarnaast is waterkoeling wellicht interessant omdat het stiller is, wat weer fijn is voor mijn muziek. Ik doe wel veel met VSTi's maar zo nu en dan moet ik ook een stem opnemen.
Waterkoeling is zeker interessant wil je de cpu flink overklokken, maar het is niet stiller.
3. Voor muziek heb ik het idee dat hyperthreading handig kan zijn, maar voor FSX (en overklokken) is dat juist weer onhandig, volgens mij. Ik weet dus niet of ik wel HT moet hebben en of ik dus een andere CPU zou moeten kiezen.
Volgens mij gebruiken veel muzieksoftware geen Hypertreading Threading, maar windows zelf maakt er wel gebruik van waardoor je er toch voordeel van hebt. Je zou een mailtje kunnen sturen naar de muzieksoftware maker of even in hun forums kunnen kijken om te bepalen of je HT nodig hebt. Ook voor FSX is HT handig.

Vraagje:

Wat is voor jouw belangrijker: geluidsproductie of temperatuur als je de cpu flink wilt overklokken?
Mocht je zeggen: beide. Dan is het handig om uit te kijken naar een dikke luchtkoeler die ook redelijk stil is.

En aan wat voor waarde voor de overklok zat je te denken?
Pagina: 1