(gratis)Tool voor Hybrid image

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSarcast
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10-2023
Allen,

Ik heb de leuke opdracht gekregen om voor mijn nieuwe werkgever een hybride image te maken voor een 300 gebruikers door Europa (zowel 32 als 64 bit, win7 Pro).

- Dit image moet (relatief) makkelijk te bewerken zijn, ivm updates / software e.d.
- Het image zal niet over het netwerk uitgerold gaan worden wegens bandbreedte (voorkeur USB stick)
- Als het kan het liefst een gratis tool, ze willen niet teveel aan third party software uitgeven.

Ik ben zelf aan de slag gegaan met MDT (Microsoft Deployment Tool), echter vind ik het vrij omslachtig en ontzettend tijdrovend. Mocht ik hier nog meer energie in gaan steken dan zou ik graag eerst wat advies willen van jullie of er wellicht een betere, lees: meer eenvoudige tool, beschikbaar is die de job goed doet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-10 18:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er zijn ontzettend veel deployment tools te vinden op het internet, elk met hun specifieke voor en nadelen..

Welke tools heb je zelf naast MDT gevonden, en wat vond je van deze tooling?

Dat klinkt een beetje flauw, maar ik wil een beetje voorkomen dat dit een opsomtopic gaat worden van allerlei tooling... Oftwel, als je zelf wat meer kunt omschrijven waar je nu bijvoorbeeld precies tegenaanloopt met MDT, dan kunnen de reacties wat meer onderbouwd worden. Wat vind je precies omslachtig en waarom denk je dat een andere tool minder tijdrovend is?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De grote kracht van MDT is juist dat je werkt met Windows zijn eigen formaten en je heel eenvoudig zaken als drivers etc. kan toevoegen aan je image dmv injectie. Daarnaast kan je met task sequences je uitleven en zo dynamisch tijdens installatie je image verder aanpassen aan het type machine bijvoorbeeld waarop het komt.

Veel andere imaging tools werken op basis van ghosten meestal. Dat is toch een mindere manier, zeker als je de image wil onderhouden zal je periodiek die moeten herbouwen in zijn totaliteit.

Ergens zou ik haast nog zeggen waarom hebben jullie geen SCCM met 300 man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSarcast
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10-2023
SCCM is wel on the way, maar ze willen niks over het netwerk gaan pompen, de bandbreedte tussen onze sites is nogal magertjes. MDT klinkt zeker goed, het is wel wat leeswerk, ik ben niet erg ervaren met imaging laat staan hybrides, maar ik wilde graag een second opinion voordat ik me hierin verder vastbijt en misschien onnodig tijd verdoe.

thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 21:35
Dism / gebruik van Vhd's misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kosh66 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:04:
Dism / gebruik van Vhd's misschien een optie?
DISM zit in de Windows AIK, die moet je al installeren als vereiste voor MDT. MDT biedt alleen een grafische schil om al die tools die in WAIK zitten. Plus je kan dan ook task sequences configureren.

Die bandbreedte hoeft niet zo uit te maken. Als je eenmaal SCCM heb moet je gewoon in elk kantoor een distributie punt ingeregelen. Alle clients die dan de image op willen halen of applicaties gaan dan gewoon naar hun lokale distributiepunt. Het verspreiden naar die distributiepunten gaat via het normale replicatie proces van Windows, dus dat geeft minimale overlast op je netwerk.

VHD boot werkt alleen met Windows 7 Enterprise en Ultimate. En natuurlijk Windows 8 Enterprise.
Pagina: 1