• Xiaoyao
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2021
Voor mijn werk ben ik op zoek naar een videocamera waarmee goed binnen gefilmd kan worden in verschillende lichtomstandigheden. Ik heb al een videocamera of 5 via de pricewatch gecheckt, maar bij alle camera’s kom ik er halverwege of net voor aankoop weer achter dat er een dealbreaker aan vast zit door het lezen van reviews en het bekijken van YouTube videos (zoals matig beeld binnen of kleuren die in elkaar overvloeien).

Qua kosten zat ik zo tussen de 450-700 euro te denken, maar als jullie aangeven dat als we bijvoorbeeld 200 euro meer uitgeven daar beduidend meer plezier van zullen beleven is dat ook mogelijk. Naast goed binnen kunnen filmen is het verder belangrijk dat kleuren niet in elkaar overvloeien, het 1080p is en dat de beelden gewoon scherp zijn. Het merk maakt niet zoveel uit.
De filmpjes die ik wil schieten zijn voornamelijk bedoeld voor op onze website en hoeven niet super professioneel en gelikt eruit te zien, maar moeten wel gewoon goed zijn.

Het zou me zeker helpen als mensen met meer verstand van videocamera’s hier hun licht over zouden kunnen laten schijnen.Tips waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf zijn ook meer dan welkom.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Ik denk niet dat er hier op GoT veel Tweakers zijn met ervaring met videocamera's. Er zijn hier echter wel redelijk veel mensen met dslr's en ilc's.
Zou het een optie kunnen zijn om een dslr of ilc te gebruiken om te filmen? De laatste jaren hebben camera's veel meer features voor video gekregen. Volgens mij is het ook zo dat zelfs duurdere videocamera's érg kleine sensors hebben, in de grootte van 1/4", wat nog kleiner is dan bij smartphones. Met een grotere sensor wordt het dynamische bereik groter, de prestaties bij weinig licht beter, het beeld scherper en detailrijker en kan je makkelijker achtergronden vervagen.

Voor suggesties voor videocamera's kan je misschien eens in de pricewatch kijken.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 14:38
Ik kan genoeg videocamera's noemen die voldoen aan je eisen, maar die zijn allemaal 10 of 20 keer duurder dan je voor ogen hebt. Die paar honderd euro speling gaat je daar dus niet in redden. Voor jou doeleinden kun je beter naar een DSLR of Mirrorless kijken zoals witeken al aan geeft. Zal ik je meteen een tip geven die mooi in je budget past? Canon 60D.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geef eens wat meer info over wat voor beelden je wilt schieten, want dat maakt nogal uit voor de keuze. Je hebt het over filmpjes voor op de website en dat het van goede kwaliteit moet zijn en dat het in binnenomgevingen met wisselend licht wordt opgenomen. Maar wat is dan je onderwerp? Is dat klein, groot, beweegt het, staat het stil. Moet er met de camera bewogen worden, of gaat het om een statische opstelling.

Voor sommige situaties kan een DSLR of ILC met grote sensor en lichtsterke lens interessant zijn, maar voor andere situaties zal een eenvoudiger te bedienen videocamera die makkelijk automatisch kan scherpstellen en geen flinterdunne scherptediepte heeft wellicht bruikbaarder zijn. En in bepaalde situaties is het wellicht handiger om een paar honderd euro te investeren in beter licht, en dan minder uit te geven aan de camera.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-07-2013 15:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr