Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op korte termijn zoek ik een nieuwe laptop/ultrabook/convertible die ik voor mijn werk op locatie (krachtig) en in de trein (portable+accuduur) wil gebruiken: internetten, office, simpel grafisch ontwerp (photoshop/fireworks/indesign), front-end webdevelopment (o.a. in VM). Ik werk met Windows en multi-task veel. Op een extern scherm met hoge resolutie (meer dan fullhd) kunnen werken is een must. Weinig herrie tijdens normaal gebruik is fijn (ook al benut ik dan niet alle snelheid: mijn i5-2540 heeft een underclock van 50%; soms wel net iets te langzaam, maar goed). Op basis hiervan kom ik op:

Vereiste features
  • Scherm en formaat: minimaal 1920x1080 en 12.5 a 16.0 inch
  • Geheugen: minimaal 6-8GB
  • SSD: 128-256GB (snel, stil, draagbaar)
  • Uitgangen: DisplayPort (ivm extern scherm van bijv. 2560x1440)*
  • Bediening: trackpad
  • Leverbaar: zsm (in elk geval binnen 1 a 2 weken)
  • Garantie: bij voorkeur next day on-site (langer is beter)
  • Touchscreen heeft sterk de voorkeur: daarbij tabletmodus extra fijn, wacom/stylus evt ook
* Met hdmi lukt dit (meestal?) niet in mijn ervaring en heb je anders vaker overscan/underscan issues. Kan evt. opgelost worden met een USB3.0 to DisplayPort-adapter, maar dat kan ook meer problemen/lag opleveren dus heeft niet de voorkeur.

Prijs
Flexibel budget, maar value for money vind ik wel belangrijk (en bij voorkeur < 2k).

Huidige opties
Door mijn eisen vallen veel laptops af en hou ik op dit moment slechts het volgende lijstje over:
  1. Dell XPS 12 (na laatste bios stiller en geen trackpad-issues meer?)
  2. Sony Vaio DUO/FIT/PRO (DisplayPort via USB heeft niet mijn voorkeur)
  3. Samsung ATIV Book 8 (DisplayPort via USB heeft niet mijn voorkeur, vrij groot)
  4. Samsung ATIV Book 9/7 (DisplayPort via USB heeft niet mijn voorkeur en zelf RAM upgraden)
  5. HP Elitebook 8570w (erg duur, vrij groot en SSD-model nergens leverbaar?)
  6. Lenovo Helix (heel interessant, maar wel heel duur en nog niet leverbaar)
Verder weet ik dat er veel Haswell-laptops aankomen en dat daar waarschijnlijk meer keus bij zit, vooral omdat ik verwacht dat mainsteam ultrabooks dan eindelijk 8GB gaan krijgen waardoor er nu nog veel afvalt (o.a. Asus TaiChi). Ik ben echter bang dat ik daar niet op kan wachten. Ik ben dan ook benieuwd of jullie nog andere laptops zien die passen of redenen hebben om een bepaalde laptop juist wel of niet te kiezen gezien bovenstaande. Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door beesting op 25-06-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Zelf wacht ik tot er een tablet-notebook zoals de helix of de asus tx300 maar dan met een haswell i5/i7.

De Helix is overigens wel leverbaar, bij lenovo zelf en bij 2 andere winkels. (4lauch 24h delivery).
pricewatch: Lenovo Thinkpad Helix (N3Z6DMH) Zwart

Zoek je meer een ultrabook of een laptop? kwa gewicht ed maakt dat nogal wat uit.

Ook is het vrij weinig moeite om zelf een ssd'tje te plaatsen. dus ik zou vooral kijken naar de mogelijkheid hiertoe en niet of hij er al in zit.

[ Voor 14% gewijzigd door joost18 op 24-06-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Thnx voor je reactie.

Klopt, dat ik er enige haast bij heb beperkt mijn keuze nogal. Van de Helix zou ik de N3Z6CMH nodig hebben (8GB) en die is helaas nog niet leverbaar.

Goed punt mbt ultrabook of laptop. Het hoeft niet officieel een ultrabook te zijn, maar omdat ik hem ook dagelijks mee wil nemen en in de trein wil kunnen gebruiken zijn draagbaarheid (formaat en gewicht) en accuduur een groot voordeel. Tabletgebruik is een hele fijne extra.

Zelf een SSD erin plaatsen vind ik geen probleem (bij mijn huidige privelaptop ook gedaan). Bij sommige (ultrabooks) is dat echter niet mogelijk/heel lastig. En ik wil er niet mijn garantie door verliezen (omdat het bij veel ultrabooks lastiger is, is die kans groter), dat is wel heel belangrijk. Hetzelfde geldt voor het geheugen, of eigenlijk daar juist nog meer want veel laptops/ultrabooks hebben wel een variant met SSD maar vaak slechts 4GB geheugen wat dan niet is uit te breiden of vervangen. Maar in principe zeker een optie, als iemand daarmee een passendere laptop weet! :)

[ Voor 8% gewijzigd door beesting op 24-06-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
De 8gb versie is wel beschikbaar op de lenovo website, daar zeggen ze "ships in 10 days"

Je moet bij de helix's wel goed opletten welke versie je koopt.
Bijv. of je 3g ondersteuning wilt ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 13:03
Dell XPS 13:
http://www.dell.com/nl/p/xps-13-l321x-mlk/pd?sc_err=noocs

Scherm: 1920x1080 IPS 13"
Geheugen: 8GB
SSD: 256GB
Uitgangen: miniDisplayPort
Bediening: trackpad
Leverbaar: Ja.
Garantie: next day on-site is mogelijk
Touchscreen: nee.

Voor prijzen vanaf 1000,- (eventueel veel minder met kortingen via prive gedeelte van de website)
Lijkt me zeker een goede optie voor de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik verwacht dat er op korte termijn een update komt met nieuwe processoren.

En eventueel is de Sony S15 ook nog een optie voor minder dan 1000,-

2012 model: pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
2103 model: pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E
Geen displayport uitgang.
Wel krachtige hardware, goede koeling en een goed scherm.
Zelf RAM en SSD upgrade uitvoeren.
Garantie is dan denk ik het meest kritische punt waarom je deze wel of niet zou willen.
De service van Sony zelf schijnt nogal beroerd te zijn (was voor mij een reden om van de aankoop af te zien), maar als je via Mycom koopt krijgt je automatisch 3 jaar garantie via Mycom.

[ Voor 18% gewijzigd door Diedo70 op 24-06-2013 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Over het scherm wat je wilt aansluiten:
"HDMI 1.3 supports resolution 2560x1600 at 75Hz at 24 bits/pixel, and 60Hz at 30 bits/pixel."
Ik denk dat HDMI dus wel voldoet aan je eisen. LET OP: Micro HDMI ondersteunt volgens mij niet meer dan 1080P (dat weet ik niet heel zeker, maar ik wist wel dat dit niet mogelijk was op de Asus Zenbooks met micro hdmi)

Ik lees aan je eisen dat je je ook bezig wilt gaan houden met grafisch ontwerp. Op basis daarvan zou ik je adviseren om te kijken naar een scherm met een goede kleurenproductie. Daarmee kun je dus bereiken dat je dus beter kan zien met welke kleuren je aan het werk bent op je scherm (je moet maar zelf bepalen of je dat belangrijk lijkt of niet).

Nu over de keuzes die je genomen had:
- XPS12: NIET doen... Deze laptop kampt jammer genoeg nog steeds met voornamelijk koelings issues. Zodra je dus langdurig met zwaardere taken gaat bezighouden ga je dus al snel de grenzen tegenkomen van "heating/throttling" waardoor je dus je performance kwijtraakt. Ook is daarnaast schijnbaar de kleurenproductie van het scherm werkelijk om over te huilen:
http://www.notebookcheck....-Convertible.83325.0.html

- XPS13: Sterke keuze vanwege de displayport en de relatief lage prijs. Ook is het kleurenbereik van het scherm beter dan de XPS12. Alsnog is de koeling van de XPS13 behoorlijk matig. Hij kan nogal luid worden en heet worden onder zwaardere load. Hou ook rekening mee met het gewicht: 1,55KG is een stuk hogere dan elke alternatief die je geselecteerd had.
http://www.notebookcheck....13-Ultrabook.71933.0.html

-Samsung Ativbook 7/8/9: zijn allemaal uitstekende alternatieven. Niks om over te klagen en ook is de koeling, gewicht en specs in orde. Ze zijn daarintegen wel een stuk duurder dan de Dell, maar daarvoor krijg je ervoor terug dat de gewicht en koeling een stuk beter zijn. Het probleem is alleen dat de Top modellen van Samsung gebruik maken van micro HDMI, laat deze nou net niet de resolutie ondersteuning die je wilt hebben. Daarvoor moet je inderdaad via USB 3.0 verbinding maken.

- Sony Vaio Pro: Is een hele goede ultrabook die voornamelijk uitblinkt op de volgende punten:
Gewicht (laagste van allemaal: 1,05kg), Scherm (triluminos technologie zorgt voor een erg hoge kleurendekking en een erg hoge contrast), de koeling is daarnaast flink beter dan de alternatieven en heeft alsnog ondanks zijn dunne behuizing en lage gewicht een Full size HDMI waarmee je gewoon je scherm aan kan koppelen. Dit zou dan een uitstekende alternatief zijn ten opzichte van de andere ultrabooks. Enigste nadeel wat ik erover gehoord had is dat er wat meer flex in de behuizing zit ten opzichte van de rest van de ultrabooks, maar alsnog is de bouwkwaliteit volgens de meeste review dik in orde. Hieronder kun je in een review wat lezen over het scherm en de kleuren productie ervan. De prijs is daarintegen wel weer een stuk hoger dan de Dell maar past alsnog dik in je budget.
http://www.mobiletechrevi...ooks/Sony-Vaio-Pro-13.htm

Ik zou zeggen: Draw your own conclusion.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
Sommige laptops kunnen inderdaad meer als full hd over hdmi uitvoeren maar je scherm kan geen 2560x1440 aan over hdmi, ik heb gigantisch lang gezocht naar oplossingen hiervoor maar het komt er gewoon op neer dat je een displayport/thunderbolt poort nodig zult hebben.

EDIT:
Even nog voor de duidelijkheid; je kan met een laptop met (micro)hdmi niet 2560x1440 op je monitor krijgen.
Met een (mini)displayport wel. Als je geen (mini)displayport hebt kan je inderdaad via's een usb adapter wel die resolutie krijgen maar dat is in feite een externe videokaart.

[ Voor 35% gewijzigd door joost18 op 25-06-2013 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 13:03
Vinand schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:34:

...

- XPS13: Sterke keuze vanwege de displayport en de relatief lage prijs. Ook is het kleurenbereik van het scherm beter dan de XPS12. Alsnog is de koeling van de XPS13 behoorlijk matig. Hij kan nogal luid worden en heet worden onder zwaardere load. Hou ook rekening mee met het gewicht: 1,55KG is een stuk hogere dan elke alternatief die je geselecteerd had.

...
De XPS13 is toch echt 1,36kg. (Ook op mijn eigen weegschaal: 1,360kg)

Koeling heb ik persoonlijk nog geen problemen gehad, ook niet na 30 min lang continu op 100% load (FEM simulatie). Ja hij wordt warm, dat zeker. Ook onder normale omstandigheden, maar ik heb geen last van throttling of uitvallen gehad. Onder load gaat ie wel wat blazen, maar vind ik niet storend (is ook alleen onder load)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Diedo70 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:24:
[...]

De XPS13 is toch echt 1,36kg. (Ook op mijn eigen weegschaal: 1,360kg)

Koeling heb ik persoonlijk nog geen problemen gehad, ook niet na 30 min lang continu op 100% load (FEM simulatie). Ja hij wordt warm, dat zeker. Ook onder normale omstandigheden, maar ik heb geen last van throttling of uitvallen gehad. Onder load gaat ie wel wat blazen, maar vind ik niet storend (is ook alleen onder load)
Ooh ja dat klopt, de koelings problemen zijn idd ook opgelost na de bios melding lees ik nu. (thnx darkstone :9). Sorry voor mijn fout. Ik zie wel dat de geluidsproductie sinds de bios tegen de 43,6 DB aankomt onder load. Ik had ook het gewicht van de Dell xps12 met de xps13 verwisseld.

[ Voor 4% gewijzigd door Vinand op 24-06-2013 23:56 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Veel nuttige reacties, fijn! Ondertussen zelf ook Dell gebeld om te vragen of er telefonisch meer configuratieopties zijn bij de XPS 12, dat was niet het geval, maar wel een goede offerte gekregen. Daarnaast bij de MyCom geweest om naar de garantie te vragen en daar en bij de MediaMarkt, BCC en OfficeCentre nog wat laptops in het echt bekeken.

Vooralsnog blijft de XPS 12 nog even mijn referentiemodel. Hierbij speelt dat, als ik het goed begrijp, het met name vanwege de koelingsproblemen is dat mensen deze XPS 13 aanraden boven de XPS 12?
Dat maakt het voor mij nu een extra lastige keuze omdat ik op meerdere plekken lees dat die issues (grotendeels) opgelost zijn na de bios-update (recentere reviews lijken positiever). En vooral ook omdat ik verwacht er minder problemen mee te hebben dan gemiddeld. Ik ga er namelijk niet op gamen (met name dan lijkt het te spelen: cpu+gpu vol belasten) en ik las ergens dat hij dan 20-50% kan gaan downclocken, maar ik heb nu zelf mijn i5-2540 (die langzamer) is ook al handmatig 50% gedownclocked omdat hij dan stiller is en voor mij meestal snel genoeg (ja, echt :)): hij draait op 1200MHz en de GPU op 650MHz. Nu moet een zakelijke laptop natuurlijk gewoon goed draaien en voldoende snel zijn, maar de zwaarte zit bij mij vooral in het multi-tasken (mail, browser, word, excel en photoshop tegelijk open met veel bestanden/tabs, waarbij photoshop om simpele dingen gaat - en evt. een keer een VM om IE6 te testen of een Linux-tool te gebruiken) en dan speelt vooral de hoeveelheid geheugen.
joost18 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:10:
De 8gb versie is wel beschikbaar op de lenovo website, daar zeggen ze "ships in 10 days"
Thnx, dat had ik nog niet gezien, interessant! Ook handig, want dan kun je hem zelf configureren. Ik blijf hem echter wel erg duur vinden (tov bijv. de XPS 12, ervan uitgaande dat de throttling- en touchpad-issues daar daadwerkelijk zijn opgelost met de bios- en driverupdates). Voordeel is natuurlijk wel dat hij een Haswell-cpu heeft (incl. usb-bug) en dat hij met z'n losse toetsenbord als tablet natuurlijk praktischer werkt. Maar voor mij is het tablet-gebruik secundair aan de laptop-modus en met een 256GB SSD, 8GB RAM, Office 2013 business en 3 jaar garantie (next day met accident damage) komt hij op zo'n 2500 euro, tegenover bijv. de XPS 12 die daar zo'n 800 euro onder zit. Lastig...
Diedo70 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:10:
Dell XPS 13:
[..]
Touchscreen: nee.

Voor prijzen vanaf 1000,- (eventueel veel minder met kortingen via prive gedeelte van de website)
Lijkt me zeker een goede optie voor de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik verwacht dat er op korte termijn een update komt met nieuwe processoren.
Goede optie, maar hier zou ik het touchscreen toch missen. En hij komt zonder touchscreen alsnog een stuk duurder uit dan de XPS 12, zo'n 100 euro als er telefonisch 10% vanaf zou kunnen tov de zakelijke internetprijs (particulier op dit moment niet te koop op de Dell-site). Dat maakt het voor mij een lastige keuze, met name vanwege de twijfelpunten mbt de XPS 12 (zie boven).

Ben trouwens ook vrijwel zeker dat er binnen enkele weken een Haswell-refresh uitkomt. Bij de XPS 12 schijnt hij dan zelfs ook dunner en lichter te worden, maar de vraag is vooral hoe lang het duurt en of het hernieuwde ontwerp juist beter of slechter is qua koeling. (Maar dat weet niemand nog.)
Diedo70 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:10:
En eventueel is de Sony S15 ook nog een optie voor minder dan 1000,-

2012 model: pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
2103 model: pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E
Geen displayport uitgang.
Wel krachtige hardware, goede koeling en een goed scherm.
Zelf RAM en SSD upgrade uitvoeren.
Garantie is dan denk ik het meest kritische punt waarom je deze wel of niet zou willen.
De service van Sony zelf schijnt nogal beroerd te zijn (was voor mij een reden om van de aankoop af te zien), maar als je via Mycom koopt krijgt je automatisch 3 jaar garantie via Mycom.
Na upgrades (SSD, displayport en office) zou hij zo'n 100 euro goedkoper zijn (even van de laagste PW-prijs uitgaand voor het 2013-model). Ook hier zou ik dan wel de touchscreen missen, naast het risico/onhandigheid van de losse displayport-adapter). En wat je noemt inderdaad de garantie, dan zou ik hem inderdaad het liefst bij Mycom halen ivm de 3 jaar, maar dan gaat de eerste 2 jaar alsnog via Sony waarbij je hem 2 tot 6 weken kwijt bent en pas het laatste jaar via Mycom zelf. Dat is allemaal toch wel veel om in te leveren voor 100 euro (mits de XPS 12 issues mij inderdaad geen problemen opleveren).
Over het scherm wat je wilt aansluiten:
"HDMI 1.3 supports resolution 2560x1600 at 75Hz at 24 bits/pixel, and 60Hz at 30 bits/pixel."
Ik denk dat HDMI dus wel voldoet aan je eisen. LET OP: Micro HDMI ondersteunt volgens mij niet meer dan 1080P (dat weet ik niet heel zeker, maar ik wist wel dat dit niet mogelijk was op de Asus Zenbooks met micro hdmi)

Ik lees aan je eisen dat je je ook bezig wilt gaan houden met grafisch ontwerp. Op basis daarvan zou ik je adviseren om te kijken naar een scherm met een goede kleurenproductie. Daarmee kun je dus bereiken dat je dus beter kan zien met welke kleuren je aan het werk bent op je scherm (je moet maar zelf bepalen of je dat belangrijk lijkt of niet).
Dank ook voor je uitgebreide reactie. Het klopt van de HDMI, maar (ik vind het ook vreemd) helaas spelen inderdaad de issues die joost18 al noemt. In de praktijk werkt het niet (goed) voor zover ik weet, maar als iemand ervaring heeft met het tegendeel dan ben ik zeker geinteresseerd.

Grafisch ontwerp had ik misschien iets specifieker over moeten zijn, sorry: dat gaat met name over interface-ontwerp, dus dat zijn geen grote posters waarop ik allemaal photoshop-effecten wil toepassen oid. Ik denk dat dat de eisen op dat vlak alweer lichter maakt, toch?
Nu over de keuzes die je genomen had:
- XPS12: NIET doen... Deze laptop kampt jammer genoeg nog steeds met voornamelijk koelings issues. Zodra je dus langdurig met zwaardere taken gaat bezighouden ga je dus al snel de grenzen tegenkomen van "heating/throttling" waardoor je dus je performance kwijtraakt. Ook is daarnaast schijnbaar de kleurenproductie van het scherm werkelijk om over te huilen:
http://www.notebookcheck....-Convertible.83325.0.html
Dit blijft voor mij dus het twijfelpunt. Ik denk dat ik er in mijn situatie minder tegenaan loop. En het lijkt (in elk geval grotendeels) opgelost te zijn. De review van notebookcheck is al ouder en de kans dat ik zowel cpu als gpu langere tijd volledig belast is klein, daarnaast - hoe gek het ook klinkt - kan een 50% downclock voor mij acceptabel zijn (uiteraard als het niet nodig is, des te beter hoor!). Iemand die uitsluitsel kan geven?

Mbt het scherm heb je zeker een goed punt. Het scherm is goed op de meeste vlakken, maar kleurreproductie is slecht. Dat vind ik echt jammer, maar kan ik wel overheen stappen tenzij ik een beter alternatief zie: het interface-ontwerp wat ik wil doen is niet per se op kleurgebruik gericht en ik hang er het grootste deel van de tijd sowieso een goed extern scherm aan. (Goed, ik had Dell liever 50 euro extra betaald voor een goed scherm, jammer dat dat niet kan.)
Zie boven. Kleurbereik is wel een voordeel inderdaad. Deze review is wat ouder, ik las ergens dat sinds de refresh van de XPS 13 de koelingsproblemen hier wel grotendeels zijn opgelost? Verder is lichter fijner, maar tot 2KG is voor mij acceptabel (hiervoor een Macbook Pro 15" retina gebruikt voor werk, die woog dat ook en vond ik licht genoeg).
-Samsung Ativbook 7/8/9: zijn allemaal uitstekende alternatieven. Niks om over te klagen en ook is de koeling, gewicht en specs in orde. Ze zijn daarintegen wel een stuk duurder dan de Dell, maar daarvoor krijg je ervoor terug dat de gewicht en koeling een stuk beter zijn. Het probleem is alleen dat de Top modellen van Samsung gebruik maken van micro HDMI, laat deze nou net niet de resolutie ondersteuning die je wilt hebben. Daarvoor moet je inderdaad via USB 3.0 verbinding maken.
Klopt, die blijven inderdaad een goed alternatief waarbij ik dan waarschijnlijk de 8 zou kiezen ivm touchscreen, maar dan moet ik inderdaad zelf de SSD erin zetten en een displayport-adapter meenemen (en hij is iets groter en niet convertable). En ik weet niet hoe dat met de garantie zit? Maar hij blijft op de lijst! :)
- Sony Vaio Pro: Is een hele goede ultrabook die voornamelijk uitblinkt op de volgende punten:
Gewicht (laagste van allemaal: 1,05kg), Scherm (triluminos technologie zorgt voor een erg hoge kleurendekking en een erg hoge contrast), de koeling is daarnaast flink beter dan de alternatieven en heeft alsnog ondanks zijn dunne behuizing en lage gewicht een Full size HDMI waarmee je gewoon je scherm aan kan koppelen. Dit zou dan een uitstekende alternatief zijn ten opzichte van de andere ultrabooks. Enigste nadeel wat ik erover gehoord had is dat er wat meer flex in de behuizing zit ten opzichte van de rest van de ultrabooks, maar alsnog is de bouwkwaliteit volgens de meeste review dik in orde. Hieronder kun je in een review wat lezen over het scherm en de kleuren productie ervan. De prijs is daarintegen wel weer een stuk hoger dan de Dell maar past alsnog dik in je budget.
http://www.mobiletechrevi...ooks/Sony-Vaio-Pro-13.htm
Gewicht is prettig (geen must), scherm klinkt wel heel positief! En ook de koeling natuurlijk.Geldt natuurlijk wel nog de garantie-issues. Maar blijft ook een voor de lijst! :)

Samenvattend
Ik neig nog steeds het meest naar de XPS 12, maar heb daar ondertussen ook wel de meeste twijfels bij qua koelings-/hitteproblemen. Mocht iemand daar nog recente informatie over hebben, of nog liever, persoonlijk ervaring dan ben ik zeer benieuwd! Nogmaals dank allemaal (alvast)!

Toevoeging: ook al heb ik op basis van wat ik heb gelezen het idee dat de throttling-/koelings-issues bij de XPS 12 wel meevallen voor mijn gebruik, ik wil natuurlijk wel voorkomen dat ik er alsnog problemen door krijg. Ik heb eerder namelijk een SXPS 16 gehad en dat was inderdaad wel een drama omdat de PC het echt niet aankon. Maar daar ging het zover dat de CPU letterlijk terugclockte naar 90 of 100MHz (multiplier van 1, die je normaal niet kunt kiezen maar actief werd uit zelfbescherming van de CPU). Dan raakte Windows echt in de war en was het zeer moeilijk er weer uit te komen zonder de laptop uit te zetten en al je werk kwijt te zijn. Bij de XPS 12 lees ik echter dat hij naar bijv. 900MHz terugschakelt uiteindelijk en dat scheelt niet zoveel met de 1200MHz waarop ik mijn huidige i5 draai.

[ Voor 6% gewijzigd door beesting op 25-06-2013 19:33 . Reden: toevoeging mbt xps 16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
Om verwarring te voorkomen, de helix heeft geen haswell cpu.

Was het maar waar :) dan had ik er nog wel 2k voor neer willen leggen.
(mits het een 5000 of 5100 gpu had)

Haswell in de helix (dat bekt lekker :P) zal nog wel even duren. Ik weet niet hoelang, heb er veel naar gezocht maar iedereen zegt wat anders.

[ Voor 4% gewijzigd door joost18 op 26-06-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
joost18 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:24:
Om verwarring te voorkomen, de helix heeft geen haswell cpu.
Je hebt helemaal gelijk, ik weet niet hoe ik daar bij kom (misschien ergens gelezen of doordat ze net nu rond de Haswell-introductie dit apparaat uitbrengen).
joost18 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:24:
Was het maar waar :) dan had ik er nog wel 2k voor neer willen leggen.
(mits het een 5000 of 5100 gpu had)

Haswell in de helix (dat bekt lekker :P) zal nog wel even duren. Ik weet niet hoelang, heb er veel naar gezocht maar iedereen zegt wat anders.
:) Dan was de keus inderdaad misschien wel makkelijker geweest. Hoewel... nu hoef ik eigenlijk toch juist minder over de Helix te twijfelen en kan ik me meer op de andere richten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutwout
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 09:34
De nieuwe sony vaio duo 13 kun je bij de sony online shop configureren met 8 GB ram, 256 Gb SSD, i7 Haswell en komt dan uit op net iets minder dan 1900 euro. ziet er gelikt uit. geen displayport

[ Voor 10% gewijzigd door woutwout op 21-07-2013 21:33 ]

Pagina: 1