Beste Tweakers,
Ik ga binnen een aantal maanden mijn pc upgraden, ik draai nog een 9550 op een P5Q premium en begin nu toch wel te merken dat mijn systeem toe is aan een upgrade. Mijn hardware is alsvolgt:
Cooler Master Cosmos 2
Corsair AX 1200
MSI GTX480 Twin Frozr II
Kingston Hyper X DDR3 1600mhz (via XMP) triple channel kit 6x4gb
OCZ Vertex 120gb
Western Digital Caviar Black 2TB
2x Samsung Spinpoint F3 2TB
5x Samsung Spinpoint F4EG 2TB
2x Adaptec AAR-1430SA PCIe 4x sata 300
Corsair H100 push/pull
Mijn keuze qua moederborden is beperkt doordat ik mijn H100 in push/pull gebruik. De heatsinks bovenop het moederbord mogen niet te hoog komen. Ik wil hierin geen consessies doen wegens de koelcapaciteit en het feit dat ik mijn CPU wil overklokken in de toekomst.
Ook moet ik rekening houden met het feit dat ik 2 PCIe 4x kaarten heb draaien, dus ik heb meerdere pci express sloten en lanes nodig. Deze moeten ook weer op een paar sloten afstand van de videokaart zitten zodat deze voldoende koeling krijgt, mijn gtx 480 draait ongeveer 5-10 graden warmer als ik een raidkaart er direct onder plaats! :0
Nu zit ik met 3 opties in mijn hoofd:
Socket 1155:
Gigabyte G1 Sniper 3
Intel Core i7 3770K
Pros:
- Groene kleur (al mijn fans zijn groen)
- Indeleing van het bord, voldoende sata poorten en indeling van de pci express sloten
- PLX chip
- Heatsink aan de bovenkant past in mijn kast
Cons:
- Oude chipset en geen mogelijkheid meer tot upgraden in de toekomst
Socket 1150:
Asrock Z87 OC Formula
Intel Core i7 4770K
Pros:
- Nieuwste van het nieuwste
- Indeling van het bord
- Heatsink bovenin
- Upgrade mogelijkheden naar volgende generatie
Cons:
- 4770k overklokt niet erg lekker en word heter dan de 3770k
- De watercooling aansluitingen op het moederbord zal ik nooit gebruiken
Socket 2011:
Rampage IV Extreme
Intel Core i7 3820/Intel Core i7 4830K
Pros:
- Moederbord past met push pull op mijn h100
- x79 chipset en de extra pc express lanes
- Quad channel ram
- Upgrade mogelijkheid in de toekomst naar ivy bridge-e
- Indeling van de pci-e sloten
Cons:
- Weinig SATA6 poorten
- Geen unlocked cpu, hoewel dat met de release van de 4830k in september wel opgelost is.
Ik neig zelf het meeste naar het socket 2011 platform omdat ik de optie tot sli/crossfire in de toekomst open wil houden. En omdat de upgrade naar ivy bridge-e nog mogelijk is, met unlockte cpu en de mogelijkheid om over een jaar of 3 een extreme edition op de kop te tikken. Waarschijnlijk wacht ik nog een maand of twee totdat er meer bekend is over ivy bridge-e en de prestaties daarvan.
Aan de andere kant is er het nieuwe haswell, met alle voordelen die de chipset te bieden heeft. Echter vind ik de berichten over de overklokbaarheid en de temperaturen erg tegenvallen, ookals de prestatie winst van 10%. Het moederbord van Asrock heeft waterkoeling aansluitingen waar ik sowieso nooit gebruik van zal maken. Maar het is het enige moederbord, met die pcie indeling dat bij de bovenste heatsinks niet te hoog komt.
Tot slot het oude socket 1155. De G1 Sniper 3 is in principe mijn droombord, qua indeling, features, desing, kleur, overklokbaarheid, etc. Alle review zijn lovend over dit bord. Maar het is natuurlijk een chipset en socket dat in principe end of life is. Zonder upgrade mogelijkheden in de toekomst.
Ik weet dat ik vrij specifieke eisen heb en dat ik door mijn onderdeel keuze belemmerd ben in de hardware. Daarom ben ik tot deze die opties gekomen. Ik wil een basis leggen voor een systeem dat nog zeker 4-5 jaar mee gaat. In de tussentijd zal ik dingen blijven upgraden: hardeschijven erbij, ram vervangen, nieuwe videokaart etc.
Dus hebben jullie ideeen hoe ik dit first world issue het beste kan aanpakken?
Ik ga binnen een aantal maanden mijn pc upgraden, ik draai nog een 9550 op een P5Q premium en begin nu toch wel te merken dat mijn systeem toe is aan een upgrade. Mijn hardware is alsvolgt:
Cooler Master Cosmos 2
Corsair AX 1200
MSI GTX480 Twin Frozr II
Kingston Hyper X DDR3 1600mhz (via XMP) triple channel kit 6x4gb
OCZ Vertex 120gb
Western Digital Caviar Black 2TB
2x Samsung Spinpoint F3 2TB
5x Samsung Spinpoint F4EG 2TB
2x Adaptec AAR-1430SA PCIe 4x sata 300
Corsair H100 push/pull
Mijn keuze qua moederborden is beperkt doordat ik mijn H100 in push/pull gebruik. De heatsinks bovenop het moederbord mogen niet te hoog komen. Ik wil hierin geen consessies doen wegens de koelcapaciteit en het feit dat ik mijn CPU wil overklokken in de toekomst.
Ook moet ik rekening houden met het feit dat ik 2 PCIe 4x kaarten heb draaien, dus ik heb meerdere pci express sloten en lanes nodig. Deze moeten ook weer op een paar sloten afstand van de videokaart zitten zodat deze voldoende koeling krijgt, mijn gtx 480 draait ongeveer 5-10 graden warmer als ik een raidkaart er direct onder plaats! :0
Nu zit ik met 3 opties in mijn hoofd:
Socket 1155:
Gigabyte G1 Sniper 3
Intel Core i7 3770K
Pros:
- Groene kleur (al mijn fans zijn groen)
- Indeleing van het bord, voldoende sata poorten en indeling van de pci express sloten
- PLX chip
- Heatsink aan de bovenkant past in mijn kast
Cons:
- Oude chipset en geen mogelijkheid meer tot upgraden in de toekomst
Socket 1150:
Asrock Z87 OC Formula
Intel Core i7 4770K
Pros:
- Nieuwste van het nieuwste
- Indeling van het bord
- Heatsink bovenin
- Upgrade mogelijkheden naar volgende generatie
Cons:
- 4770k overklokt niet erg lekker en word heter dan de 3770k
- De watercooling aansluitingen op het moederbord zal ik nooit gebruiken
Socket 2011:
Rampage IV Extreme
Intel Core i7 3820/Intel Core i7 4830K
Pros:
- Moederbord past met push pull op mijn h100
- x79 chipset en de extra pc express lanes
- Quad channel ram
- Upgrade mogelijkheid in de toekomst naar ivy bridge-e
- Indeling van de pci-e sloten
Cons:
- Weinig SATA6 poorten
- Geen unlocked cpu, hoewel dat met de release van de 4830k in september wel opgelost is.
Ik neig zelf het meeste naar het socket 2011 platform omdat ik de optie tot sli/crossfire in de toekomst open wil houden. En omdat de upgrade naar ivy bridge-e nog mogelijk is, met unlockte cpu en de mogelijkheid om over een jaar of 3 een extreme edition op de kop te tikken. Waarschijnlijk wacht ik nog een maand of twee totdat er meer bekend is over ivy bridge-e en de prestaties daarvan.
Aan de andere kant is er het nieuwe haswell, met alle voordelen die de chipset te bieden heeft. Echter vind ik de berichten over de overklokbaarheid en de temperaturen erg tegenvallen, ookals de prestatie winst van 10%. Het moederbord van Asrock heeft waterkoeling aansluitingen waar ik sowieso nooit gebruik van zal maken. Maar het is het enige moederbord, met die pcie indeling dat bij de bovenste heatsinks niet te hoog komt.
Tot slot het oude socket 1155. De G1 Sniper 3 is in principe mijn droombord, qua indeling, features, desing, kleur, overklokbaarheid, etc. Alle review zijn lovend over dit bord. Maar het is natuurlijk een chipset en socket dat in principe end of life is. Zonder upgrade mogelijkheden in de toekomst.
Ik weet dat ik vrij specifieke eisen heb en dat ik door mijn onderdeel keuze belemmerd ben in de hardware. Daarom ben ik tot deze die opties gekomen. Ik wil een basis leggen voor een systeem dat nog zeker 4-5 jaar mee gaat. In de tussentijd zal ik dingen blijven upgraden: hardeschijven erbij, ram vervangen, nieuwe videokaart etc.
Dus hebben jullie ideeen hoe ik dit first world issue het beste kan aanpakken?