Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Anti virus op server, doen?

Pagina: 1
Acties:

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:04
Ik heb een hele lichte server gekocht waar wat zelf geschreven server software op wordt getest wat zal draaien op Windows. De machine wordt af en toe via remote desktop onderhouden. Er zal nooit op worden gesurfed of wat dan ook, alleen de test software zal draaien die zal communiceren met externe clients die ook een test versie draaien.

Aangezien de server niet erg krachtig is wil ik zoveel mogelijk resources beschikbaar houden voor de test software. Een anti virus vreet nogal wat performance wat mogelijk voor dit lichte systeem te veel wordt. De nieuwere versies kunnen gewoon indien nodig eerst even op een client worden gescanned voordat deze naar de server wordt gestuurd om de oude te vervangen.

De vraag is dan, kan een server ook veilig draaien zonder anti virus als deze slechts 24/7 online mijn software staat te draaien en verder dus niks opgebeurd?

Server specs:
- Intel D525 @ 2x 1.8GHz
- 2GB DDR3 RAM
- Crucial 120GB SSD

GTA VI - All aboard the hype train!!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
heeft deze verbinding met het Internet? als dat wel zo is, sowieso een virus scanner gebruiken

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 16:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat een firewall belangrijker is. Is de server vanaf het internet bereikbaar? Virusscan is meer als je er mail attachments e.d. op gaat openen.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:04
De server heeft internet toegang en zal wat informatie in een database bijwerken op basis van wat de clients aan data versturen naar de server. De clients staan wereldwijd en communisren met deze server. Dus het enige wat hier gebeurd is data versturen en ontvangen met deze specifieke software.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11 08:31
In principe kan er niet zoveel gebeuren als je je server zelf dicht hebt zitten. Dan praat ik over software updaten, geen open ftp relay, makkelijk te raden inlog credentials voor RDP, en niet zomaar internetten op die server, etc.

Maar sowieso is het handig om een virusscanner te hebben. Zelfs op linux is dit aan te raden, maar zeker op een windows machine.

Verwijderd

De vraag is dan, kan een server ook veilig draaien zonder anti virus als deze slechts 24/7 online mijn software staat te draaien en verder dus niks opgebeurd?
Waarom zou dat niet kunnen. Zeker als het geen internet server is moet dat geen probleem zijn. Wat je ook nog kan doen is eens per maand ofzo via bv. Trentmicro een 'online' virus scan doen via de browser :)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe veilig is jouw software?
Als dat het enige is wat er op draait, zou ik daar goed naar kijken.

[ Voor 55% gewijzigd door Soldaatje op 27-06-2013 06:28 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sir_Hendro schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:29:
Je bent verbonden met internet, dus is er altijd een kans dat er iets gebeurt. Zelf ben ik van mening dat je de server gewoon van AV moet voorzien. De meeste resources gebruikt een AV pakket overigens tijdens scannen. Dus of je plant scans in wanneer de machine toch niet of nauwelijks benaderd wordt of je plant geen scans in.

Doorgaans kan je bij een goede AV scanner ook aangeven hoeveel resources die maximaal mag claimen tijdens zijn werkzaamheden. Dus bijvoorbeeld maar 20% CPU vermogen.

Let wel dat op Windows Server huis-tuin-en-keuken AV niet werkt. Doorgaans installeren ze niet of maken ze je systeem instabiel. Je moet echt AV producten kopen voor Windows Server.
Pagina: 1