Aankoopadvies: IPS (S)PVA of TN scherm

Pagina: 1
Acties:

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-02 09:43
Na meer dan 5 jaar op een 19" CRT te hebben gewerkt, werd het hoog tijd voor een nieuw schermpje. Daarom heb ik onlangs via Marktplaats een 23" TN CCFL schermpje(pricewatch: Acer V233Hbd Zwart) gekocht voor €30,-. Ik was vervolgens best wel teleurgesteld in de kwaliteit en het contrast. Aangezien mijn oude CRT betere kleuren had, minder ghosting, geen bleaching en een beter contrast. Ook het feit dat de CCFL lawaai maakte wanneer je de helderheid omlaag schroefde vond ik alles behalve prettig.

Dus ik ging opzoek naar nieuw scherm wat op z'n minst een LED als backlight had, zodat de gebruikersduur langer en kwalitatiever is. Alleen toen kon ik wederom via marktplaats een TN pricewatch: HP EliteDisplay E231 Zwart aanschaffen. Deze kost normaal €200,- nu €135,- en is in hoogteverstelbaar.
Alleen toen ik in de pricewatch ging kijken van tweakers en van hardwareinfo, kwam ik erachter dat voor rond de €150,- ook IPS en PVA panelen te koop zijn. Blijkbaar zijn S-PVA panelen binnen twee weken bijna helemaal verdwenen voor die prijs en zijn voor dezelfde prijs nog alleen IPS panelen te vinden: http://tweakers.net/price...;301273;319493/categorie/

Mijn vraag is eigenlijk is voor de kleine meerprijs een IPS paneel te prefereren boven een ouderwets TN paneel? Hieronder een lijst wat ik doe :
  • Films en series kijken
  • ArcGIS (een programma waarmee je kaarten kunt maken en berekeningen kunt uitvoeren)
  • Internetten
  • Onderzoeksrapporten lezen
  • Word, access etc.
  • Af en toe Lightroom
  • Af en toe een spelletje
Ik ben erg benieuwd wat jullie meningen zijn. Ik zelf ben namelijk bang dat een IPS PVA paneel te veel ghosting heeft. Aangezien ik dit typ op een scherm op stage (pricewatch: HP LP2465 Zilver), waarmee je scrollen op het internet duidelijk een ghosting ziet en de vert sync niet klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bliksem B op 04-09-2013 01:23 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Welk scherm heb je op je stage?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:24

Fordox

00101010

VA panelen vind ik zelf niet fijn voor pc gebruik. de latency's zijn niet om naar huis over te schrijven. deze panelen worden ook gebruikt in tv's.

de meerwaarde van een ips scherm is wel degelijk aanwezig.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Bliksem B
Wanneer ik kijk naar een 24" scherm met goede kleurechtheid (pva en ips). Kom ik via hardwareinfo op 3 beeldschermen uit: http://nl.hardware.info/v...cten/153172-119497-173190
Wanneer ik vervolgens kijk naar de reactietijden, dat is de LG variant (pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart) toch iets beter. Alleen niet o[p alle vlakken. Zo is het PVA scherm (pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart) met 0-100-0 sneller en het IPS met 20-80-20 sneller.

Alleen wat me opvalt is dat alle drie geen Displayport hebben. Maakt dit wat uit? Aangezien HDMI ook hogere resoluties met hoge refreshrates kan doorsturen (itt single link dvi). Bij het 23" model blijft dan het pricewatch: AOC i2369Vm Zwart model over.

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-01 00:13
Kort antwoord: Ja

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is de Dell U2412M geen optie, ik vind het zelf een erg mooi scherm en ben er tevreden mee. Nog een voordeel is dat hij een display port aan sluiting heeft :P.

http://tweakers.net/price...arp-u2412m-zwart/reviews/

Review door Kid Jansen:
http://tweakers.net/produ...rasharp-u2412m-zwart.html

Edit:
Displayport kan hogere resoluties doorsturen dan HDMI, voor zover ik weet.

[ Voor 20% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-06-2013 19:51 ]

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

De Dell U2412M heb ik ook maar niet erg tevreden mee...
Op zich een mooi scherm maar niet echt geschikt voor films op te kijken of te gamen.
En ook geen HDMI-poort.

Voor gewoon internet, photoshop en gewoon bureauwerk is het wel een goed scherm
(als je het geluk hebt van een scherm te ontvangen zonder teveel backlightbleeding of dode/stucked pixels)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De nieuwe Asus IPS-schermen schijnen ook best aardig te zijn als ik het hier en daar op internet sgeschrevene mag geloven.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gray|IA schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 17:26:
De Dell U2412M heb ik ook maar niet erg tevreden mee...
Op zich een mooi scherm maar niet echt geschikt voor films op te kijken of te gamen.
En ook geen HDMI-poort.
Waarom is die niet geschikt voor films of gamen dan? Ik heb die schermen ook gezien en ik vond ze zelf zeer prettig (al is het maar dat je een fatsoenlijk paneel hebt, en 16:10 aspectratio. ).
En geen HDMI boeit natuurlijk weinig, er zit wel gewoon DVI op, dat is eigenlijk 'tzelfde.

Ik heb zelf alleen maar IPSen in gebruik, op m'n notebook na (dat is een verhaal apart), maar als ik kijk naar de kwaliteit van die schermen dan ben ik daar erg blij mee en zou ik echt geen TNpaneeltje willen ivm mindere kleuren en brakke inkijkhoeken.

• SyraVera
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08-2025
Als je voor een dell ultrasharp model gaat, raad ik je wel aan om te na te vragen welke revisie nummer de desbetreffende winkel op voorraad heeft. Zelf heb ik gekeken naar de 23 inch versie (U2312HM) maar heb nog geen winkel kunnen vinden met een lage prijs die een REV A05 of A06 op voorraad heeft. De REV A00 heeft namelijk veel last van geel en blauwe bleedingen ( al zullen er ook paar bij zitten die wel goed zijn ). Helaas weet ik niet of de Dell UltraSharp U2412HM het zelfde probleem bevat. Uiteindelijk ben ik voor een ASUS VS239HR Gegaan en die bevalt uitstekend en heeft ook geen last van ghosting (wat mij opvalt). De 24 inch van dell heeft wel beter zwart eigenschappen dan de 23inch.

Voordeel IPS:

- Kleur echtheid
- Kijkhoeken

Nadeel:

- Ghosting, In meeste gevallen zul je dit niet merken en veel modellen bevatten een techniek om de reactie snelheid te verbeteren.

CRT: Er zullen amper modellen zijn in een lagere prijsklasse die aan een crt kan tippen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je nu een CRT hebt, die ook een beetje goed is, is het zeer moeilijk om een TFT te vinden die vergelijkbaar of beter is.

IPS is leuk, maar heeft een vrij slecht contrast, wat je echt wel gaat opvallen als je van goede CRT afkomt.

Het enige wat nog een heel klein beetje in de buurt komt qia contrast van een CRT, is een AMVA scherm. Benq heeft enkele goede, die met een beetje instellingen aanpassen net zulke goede kleuren geven als een IPS, nadeel is: ze zijn best moeilijk te vinden.

People as things, that’s where it starts.

• Bliksem B
Leuk zo'n Dell, die ligt iets buiten mijn budget, welke rond de €150,- ligt. In de VA techniek kwam ik de pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart tegen, welke nog redelijke goedkoop is.
Maar is deze kwalitatief net zo goed als een IPS variant voor hetzelfde geld. Hier een vergelijkingslijstje via de pricewatch. Zoals de pricewatch: Acer V246HLbmd (UM.FV6EE.005) Zwart , is tevens in hoogteverstelbaar, heeft een dynamisch contrastratio van 100.000.000:1.

Maar goed ik zie door de bomen het bos niet meer. Met allemaal vage termen. Voor vorige maand had ik alleen gehoord van TN, IPS en natuurlijk CRT:P. Ik ga er vanuit van VA en IPS schermen in ieder geval beter zijn dan TN qua kijkhoek en kleuren. Maar aangezien ik ook van een filmpje/serie en af en toe een game houd, heb ik geen zin in motionblur, ghosting e.d.

@Terw_dan
En geen HDMI boeit natuurlijk weinig, er zit wel gewoon DVI op, dat is eigenlijk 'tzelfde.
Is het dan niet zo dat DVI single link gelimiteerd is tot 60hz 1080p terwijl DVI boven de 60hz kan op 1080p. Voor een scherm met max 60hz maakt een DVI poort dan ook niks uit. Als ik een 75hz scherm koop, moet ik toch Double link DVI (duur), HDMI (goedkoop bij de action), of DP gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Bliksem B op 26-06-2013 00:42 ]

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 10:28
pricewatch: LG IPS237L Zwart ips, rond de 125 euro?
Ik heb dit scherm zelf gezien, en het is echt mooi, lekker groot.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die BenQ is echt leuk voor het geld. Voor film kijken verkies ik (AM)VA absoluut boven IPS. Gewoon vanwege het contrast. De overdrive van BenQ wordt door verschillende review sites zeer goed gewaardeerd. De achilleshiel blijft de relatief trage zwart-wit transitie, dat is nou eenmaal een VA-eigenschap die je niet wegpoetst. Voor casual gaming is de ghosting best te doen, op voorwaarde dat overdrive aan staat.

Hier een mooie vergelijking van ghosting t.o.v. andere monitors (PixPerAn test):
http://www.overclockers.r...nitora_BenQ_GW2450HM.html

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

KneoK

Not in a million lightyears

Bliksem B schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:27:

@Terw_dan

[...]
Is het dan niet zo dat DVI single link gelimiteerd is tot 60hz 1080p terwijl DVI boven de 60hz kan op 1080p. Voor een scherm met max 60hz maakt een DVI poort dan ook niks uit. Als ik een 75hz scherm koop, moet ik toch Double link DVI (duur), HDMI (goedkoop bij de action), of DP gebruiken.
HDMI is niets anders dan single link DVI met audio, dus je zult met dezelfde beperkingen te maken krijgen.

1080p of 1200p is met single link DVI volgens mij overigens geen probleem op 75Hz.

• Bliksem B
KneoK schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:50:
[...]

HDMI is niets anders dan single link DVI met audio, dus je zult met dezelfde beperkingen te maken krijgen.

1080p of 1200p is met single link DVI volgens mij overigens geen probleem op 75Hz.
Is dat zo, aangezien versie HDMI 1.3 2560×1600p75 aankan. Ik weet dat HDMI in feite single link gebruikt. Alleen HDMI heeft deze singe link een beetje opgevoerd volgens mij. Technisch moet het dan ook mogelijk zijn op een DVI single link aansluiting van een beeldscherm deze doorvoersnelheid te halen. Alleen ik vraag me af of dit ook zo is. Aangezien dit afwijkt van de basisspecificaties van DVI. Ook de doorvoersnelheid van een singlelink video bij DVI ligt lager dan bij HDMI.

Daarnaast vraag ik me nu nog steeds af wat technisch beter is IPS of een VA scherm rond de prijs van €150,- . Aangezien de meningen dus nog verschillen. Vooral qua kleuren en response.

[ Voor 9% gewijzigd door Bliksem B op 26-06-2013 15:42 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 05:30

• Bliksem B
Nadat ik deze helemaal gelezen had, is een VA paneel misschien toch de betere keus. Vooral de pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart werd goed geprezen. Vooral door de prijs en goed contrast. Nadeel is waarschijnlijk wel de kijkhoek. Alleen jammer dat deze in prijs gestegen is en in een maand geleden voor rond de €140,- te koop was.

Op dit forum las ik alleen wel dat VA panelen in het algemeen langzamer zijn dan IPS, maar dat sommige mensen koppijn kunnen krijgen van VA panelen! Dus wanneer ik een VA paneel aanschaf kan dit problemen geven. Daarnaast kon ik geen VA panelen vinden die kleiner waren dan 23" in de pricewatch.
Dus tja ik neig naar een VA paneel. Maar zeker is nog niet. Ook dat deze uitleg van hardwareinfo weer aangeeft dat IPS in het algemeen beter is (zij het dan wel dat deze info komt uit 2006).

[ Voor 8% gewijzigd door Bliksem B op 01-07-2013 11:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is onduidelijk aan?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dit is dus zo'n vraag, het hoort in Componenten Aankoopadvies

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Bliksem B
dion_b schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:27:
Wat is onduidelijk aan?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dit is dus zo'n vraag, het hoort in Componenten Aankoopadvies

Move VB -> CAA
Mijn excuses. Mijn topic was oorspronkelijk bedoeld om te vragen hoe het tegenwoordig gesteld is met de VA en IPS technieken. Aangezien het topic waartoe je verwijst niet meer relevant is. IPS panelen zijn namelijk tegenwoordig goedkoper dan VA panelen. Wat zeg ik, soms zijn ze zelfs goedkoper dan TN-panelen...

Daarnaast zoals ik al vermelde zijn er geen eens 23" PVA schermen meer voor een acceptabele prijs. Waarschijnlijk omdat IPS tegenwoordig de standaard is. Des niette min wil ik graag VA panelen minder aandacht geven. Aangezien er wel 24" VA panelen zijn voor een goede prijs (€160,-)

Ook wordt er verwezen dat CRT een goede 2e hands aankoop kan zijn, ook dat is niet meer van orde lijkt mij. Begrijp me niet verkeerd, CRT schermen hebben goede eigenschappen, maar probeer maar eens een 24" breedbeeld CRT te vinden.

Dus misschien wordt het tijd dat dat topic een update krijgt en bij gebrek aan vrijwilligers, wil ik me daarvoor ook wel aanmelden O-) .

• Bliksem B
Bijna 2 maand verder heb ik nog niet echt een scherm waarvan ik zei WOW die moet ik hebben. Aangezien ik op zoek ben naar een scherm dit een redelijk contrast heeft, weinig ghosting heeft, redelijke kleurweergave heeft en daarnaast beschikt over een VESA 100 of 75 aansluiting. Kwam er maar weinig uit. Ook om dat mijn budget eigenlijk rond de €160,- ligt.
Daarnaast vind ik het ook best fijn als een scherm geen gebruik maakt van PWM

Via een uitgebreide vergelijker van Hardwareinfo kom ik op het volgende terecht:
Een VA paneel van benq: pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart
Dit scherm heeft een vrij goed contrast, alleen blijkbaar vrij veel ghosting en de kijkhoeken zijn niet heel geweldig.
Een IPS paneel van LG: pricewatch: LG 24EA53VQ-P Zwart of de 23"versie ( pricewatch: LG 23EA63V-P Zwart ) die ik voor €100,- 2e hands kan overnemen van iemand.
Beide schermen heb goede kijkhoeken alleen kleurweergave schijnen niet heel goed te zijn, tevens de ghosting en natuurlijk het contrast is vrij laag.
Een IPS paneel van AOC: pricewatch: AOC i2369Vm Zwart Deze heeft dan weer goede kleurweergave, alleen het contrast is dan weer niet heel goed even als de reactiesnelheid.
Een Dell paneel van 23": pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Hiervoor geld ong hetzelfde als de andere IPS panelen, alleen deze heeft niet eens een overdrive functie. Maar de kijkhoeken zijn dan wel weer het beste.

Dus tja als iemand mij kan helpen heel graag! Vooral als er mensen zijn die zeggen "dat scherm moet je absoluut niet kopen!!".

[ Voor 4% gewijzigd door Bliksem B op 21-08-2013 17:02 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wat is er zo belangrijk aan overdrive?

"Daarnaast heeft overdrive een potentieel belangrijker nadeel, dat in verschillende mate zichtbaar is: het kan de beeldkwaliteit van bewegende beelden negatief beïnvloeden. Doordat een pixel steeds ‘voorbij’ de bedoelde kleur wordt gestuurd en dan weer terugvalt, ontstaat bij bewegende beelden een effect dat lijkt op digitale ruis. Dat is met name goed zichtbaar in effen kleurvlakken. Daarnaast zijn soms donkere of juist lichte lijnen waarneembaar langs bewegende objecten. Deze effecten laten zich lastig vastleggen en zijn niet voor iedereen even storend, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Het lijkt erop dat schermen met VA of IPS-technologie hier sneller last van hebben dan TN-schermen, mogelijk omdat de twee eerstgenoemde technologieën agressievere vormen van overdrive nodig hebben om met TN vergelijkbare responstijden te behalen."
(bron: http://be.hardware.info/r...e-is-de-snelste-overdrive)

Zelf heb ik de Dell u2312hm en ben daar gewoon zeer tevreden van.. ik merk helemaal niets van de 8ms reactiesnelheid die lager is dan 2ms of iets dergelijks..
daarbij is de input lag van de dell ook zeer laag:
Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2312hm/input_lag_1.jpg
(bron: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm)

Denk niet dat je echt een WOW scherm gaat tegenkomen als je rond de 160 euro gaat uitgeven (in vergelijking met andere 160 euro schermen) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 21-08-2013 13:32 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Van de BenQ's weet ik dat de ghosting met overdrive behoorlijk meevalt, en dat de kijkhoeken nog doenbaar zijn. Het is niet zo rampzalig als TN. Het goede conrast is wel fijn, dat van IPS vind ik persoonlijk best kut. Ook zijn de kleuren van de GW serie met een beetje aanpassen vergelijkbaar met een IPS

Mijn oude BenQ is een wat oudere[kuch, 6 jaar oud minimaal] MVA en mijn pa heeft een vrij nieuwe IPS, maar donkere spellen, zoals FEAR, zien er op mijn scherm veel beter uit door het betere contrast.

Voor films lijkt me een hoger contrast ook fijner.

People as things, that’s where it starts.

• Bliksem B
SmokingCrop schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:29:
Wat is er zo belangrijk aan overdrive?

"Daarnaast heeft overdrive een potentieel belangrijker nadeel, dat in verschillende mate zichtbaar is: het kan de beeldkwaliteit van bewegende beelden negatief beïnvloeden. Doordat een pixel steeds ‘voorbij’ de bedoelde kleur wordt gestuurd en dan weer terugvalt, ontstaat bij bewegende beelden een effect dat lijkt op digitale ruis. Dat is met name goed zichtbaar in effen kleurvlakken. Daarnaast zijn soms donkere of juist lichte lijnen waarneembaar langs bewegende objecten. Deze effecten laten zich lastig vastleggen en zijn niet voor iedereen even storend, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Het lijkt erop dat schermen met VA of IPS-technologie hier sneller last van hebben dan TN-schermen, mogelijk omdat de twee eerstgenoemde technologieën agressievere vormen van overdrive nodig hebben om met TN vergelijkbare responstijden te behalen."
(bron: http://be.hardware.info/r...e-is-de-snelste-overdrive)
Ik snap het verhaal van overdrive, heb ik ook al meerdere reviews en artikels gelezen van TFT-central. Erg nuttig trouwens allemaal. Maar voor gamen kan het soms wel handig zijn en dan maken artifacts ietsje minder uit.
Zelf heb ik de Dell u2312hm en ben daar gewoon zeer tevreden van.. ik merk helemaal niets van de 8ms reactiesnelheid die lager is dan 2ms of iets dergelijks..
daarbij is de input lag van de dell ook zeer laag:
[afbeelding]
(bron: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm)
Dat zou heel fijn zijn als dit zo is. Misschien ligt het ook aan de type paneel, hoe dit ervaren wordt. Bij het Benq zijn er diverse mensen op het internet die een merkbare ghosting op het scherm opmerken. Dat is dan toch wel frapant aangezien het scherm met overdrive op 5ms zit. Wat ik hierbij wel moet vertellen dat veel mensen juist deze ghosting zien wanneer overdrive aanstaat, wat zij verklaren doordat je donkere artifacts kunt zien. Waardoor je zonder overdrive dus minder moet zien.

Daarnaast is de 8ms response van de Dell inclusief overdrive enabled Welke standaard uit staat.
Denk niet dat je echt een WOW scherm gaat tegenkomen als je rond de 160 euro gaat uitgeven (in vergelijking met andere 160 euro schermen) ;)
Neeh ik weet het, maar ik dacht voor rond die prijs in ieder geval een scherm te kunnen vinden die een betere kijkervaring geven dan een TN paneel.

Maar ik heb het idee dat ik niet moet gaat voor de LG panelen, aangezien deze zich relatief cheap voordoen. Alleen de contrast ratio is dan wel weer een klein beetje beter evenals de responsetijd.
Waardoor de Benq en de Dell misschien wel de meest interessante keuzes zijn. Waarbij de Dell uitspringt met goede kijkhoeken, Display Port, USB hub en ergonomie. En de Benq weer speakers heeft, een Audio in + out jack en natuurlijk de contrast ratio.

[ Voor 4% gewijzigd door Bliksem B op 21-08-2013 17:30 ]

• Bliksem B
Even een update voor de mensen die toevallig dit topic terechtkomen.

Ik heb uiteindelijk de Benq GW2450 besteld bij TakeITNow. Omdat zij kostelaas je item komen ophalen wanneer je niet tevreden bent binne twee weken. (aangezien ik nog al twijfel en het scherm nooit heb kunnen testen leek me dit het beste idee).

Ik vind het scherm eigenlijk best goed. Vooral he contrast stelt me niet teleur en de kijkenhoeken zijn voldoende.
Wat iets minder is en wat ik ook heb kunnen ervaren uit het PVA scherm op het werk, is het response van grijs. Grijze kleuren zorgen altijd voor ghosting . Bij de grootste setting van overdrive wordt dit alleen maar benadrukt (bijv van het scollen door deze pagina). Maar ik kan er prima op gamen. Het is alleen even wennen.

Desniettemin zit ik te twijfelen om het scherm om te ruilen, omdat het scherm redelijk pijn doet aan mijn ogen. Het scherm is uit zichzelf zowieso te fel. Waardoor het verminderen van de helderheid noodzakelijk is. Hiervoor wordt[url="Oblivion"] PWM[/url] gebruikt. Waarschijnlijk door de lage frequentie (~240Hz ) die het scherm gebruikt, wordt, kan dit voor sommige mensen (zoals ik) als irritant worden ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bliksem B op 13-09-2013 15:50 ]

Pagina: 1