nieuw appartement 5.1 of 2.1

Pagina: 1
Acties:

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 08:48
Voor mn nieuwe appartement wil ik graag een beter geluidssysteem / homecinema set aan gaan schaffen. Nu is de layout van de woonkamer zodanig dat ik me afvraag of een 5.1 wel mogelijk is (zie schets). De tv staat op een dressoir met daar tegen over een bank. Deze bank staat direct voor het raam met gordijnen. Aan de ene zijde van de tv is nog een raam (met gordijnen) en aan de andere kant is de openruimte van de keuken.

Ik zit een beetje met de opstelling van een 5.1 systeem. De achterspeakers kunnen of achter de gordijnen op de vensterbank of naast de bank geplaatst worden. Dit lijkt me in beide gevallen niet optimaal vanwege de demping van de gordijnen of de hoek tov de bank. Een 2.1 systeem is iig een hele verbetering tov de tv speakers.

Wat vinden jullie van hiervan?

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7317/9125693120_548a56fe76_z.jpg

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 18:11
Wat word het gebruik?
Muziek of idd TV/Films?

Verwijderd

Correct me if I'm wrong, maar het ziet er naar uit dat het een kleine ruimte betreft waar je je set wil neerzetten. Ik denk dan ook dat je met een 2.1-setje gemakkelijk uit de voeten kunt en misschien voldoet een 2.0-setje zelfs wel, mits er voldoende laag in zit. 't Is dus maar net wat je zelf het mooist vindt klinken, maar dat is van tevoren natuurlijk lastig te zeggen.

Het lijkt me trouwens ook dat je 5.1 niet kwijt kunt? Staat die hoekbank met de zijkant tegen de muur of staat ie er een beetje vanaf, zodat er een speaker kan staan? Lijkt me wel dat ie dan wat dichtbij staat, maar dan zou het theoretisch kunnen :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het probleem is zoals je zelf en sentinel al aangeven: waar wil je 5 speakers en een sub kwijt?

Ook is de kamer best klein, of je bank enorm. Ik zou het op een goede 2.1 houden.

People as things, that’s where it starts.

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
5.1 speakers ... Anders krijg je zeker spijt.
Center voor of onder de TV.
Sub kan op meerdere plekken. Naast het dressoir of bank
De Voorste speakers gewoon op de muur naast de tv.
De achterste speakers hetzelfde als ik thuis heb maar dan iets verder van de bank af ivm het raam.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/316x6c8.jpg

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Er is nog een tussenvorm, 3.0/3.1.
Toen ik een appartement had had ik geen ruimte voor achterspeakers, dus heb ik een receiver gekocht met 2 fronts en een center.
Toen ik later verhuisde heb ik daar 2 rears bijgekocht.

De centerspeaker maakt een enorm verschil, spraak bij films wordt heel veel duidelijker omdat het wordt afgesplitst van de omgevingsgeluiden en op die manier zijn mensen beter te verstaan.

Het hoeft dus niet perse 2.x of 5.x te zijn

...

• janvanmil
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:20:
Correct me if I'm wrong, maar het ziet er naar uit dat het een kleine ruimte betreft waar je je set wil neerzetten. Ik denk dan ook dat je met een 2.1-setje gemakkelijk uit de voeten kunt en misschien voldoet een 2.0-setje zelfs wel, mits er voldoende laag in zit. 't Is dus maar net wat je zelf het mooist vindt klinken, maar dat is van tevoren natuurlijk lastig te zeggen.

Het lijkt me trouwens ook dat je 5.1 niet kwijt kunt? Staat die hoekbank met de zijkant tegen de muur of staat ie er een beetje vanaf, zodat er een speaker kan staan? Lijkt me wel dat ie dan wat dichtbij staat, maar dan zou het theoretisch kunnen :P
De ruimte is inderdaad niet al te groot. De muur waar de tv staat is circa 3,25 meter lang. De hoekbank staat vrijwel strak tegen de vensterbank en circa 30 cm van de linker muur. Dus theoretisch zou het kunnen om daar wat neer te zetten.
mcg_nl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:17:
Wat word het gebruik?
Muziek of idd TV/Films?
Ik wil het vooral gebruiken voor Muziek en tv. Films kijk ik niet heel veel (wat er op tv is).

iig geen speakers achter het gordijn toch?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Dali.jpg deze speakers staan bij ons thuis en ik verzeker je die hebben genoeg ondergrond. Het is net wat je uitgeeft

Zelf staat op me kamer dit
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/tivoli/modeldab/modeldablrg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.petertyson.co.uk/ebuttonz/ebz_product_images/midsize/tivolisub.jpg
En ik kan je verzekeren die geeft voldoende herrie.

Johann Sebastian Bach

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Als je weinig films kijkt, dan heb je niks aan 5.1. Dan zou ik gewoon lekker met 2.0 of 2.1 aan de gang gaan en daar je geld aan uitgeven.

Verwijderd

janvanmil schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:31:
[...]

De ruimte is inderdaad niet al te groot. De muur waar de tv staat is circa 3,25 meter lang. De hoekbank staat vrijwel strak tegen de vensterbank en circa 30 cm van de linker muur. Dus theoretisch zou het kunnen om daar wat neer te zetten.

[...]

Ik wil het vooral gebruiken voor Muziek en tv. Films kijk ik niet heel veel (wat er op tv is).

iig geen speakers achter het gordijn toch?
Als je het toch niet veel voor films gaat gebruiken zou ik die 'rear-ruimte' lekker houden zoals die nu is (dus alleen fronts en evt. sub en evt. center). Die ruimte kun je dan wel nuttiger besteden dan aan speakers lijkt me. En nee, GEEN speakers achter het gordijn zetten. Dat is zonde van de (grote) investering.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2013 14:59 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je past je opstelling een beetje aan natuurlijk ;)
Als je bank + TV meubel een kwartslag tegen de klok in draait (bank in de ruimte of met de rug tegen de tafel aanzetten) heb je een lange rechthoek en kun je e.e.a. veel mooier kwijt :)
Enige crusxis dat (zo te zien) raam op die wand. Maar wij hebben onze TV ook half voor een raam staan en ik moet eerlijk zeggen dat dat prima te doen is, zeker icm luxaflex of een rolgordijntje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 12:39

rik

Ik heb er wel eens overwogen de bank 15cm naar voren te schuiven, en dan achter de bank drie speakers naar boven toe gericht te plaatsen. Heb er echter geen ervaring mee :)

• janvanmil
The Eagle schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:04:
Of je past je opstelling een beetje aan natuurlijk ;)
Als je bank + TV meubel een kwartslag tegen de klok in draait (bank in de ruimte of met de rug tegen de tafel aanzetten) heb je een lange rechthoek en kun je e.e.a. veel mooier kwijt :)
Enige crusxis dat (zo te zien) raam op die wand. Maar wij hebben onze TV ook half voor een raam staan en ik moet eerlijk zeggen dat dat prima te doen is, zeker icm luxaflex of een rolgordijntje :)
Daar had ik al aan gedacht. Alleen past het dan niet: dressoir is te groot voor die muur en staat dan voor de radiator. En van de bank dwars door de ruimte, lijkt het echt een kleine kamer :P. Ook de bank naar voren schiet niet echt op..

Maar het wordt dus iets met iig fronts en n sub (evt nog met een centre) :)

Bedankt allemaal!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En wat als je de bank in een V-vorm voor de TV zet?
Da's zo'n beetje 45 graden tegen de klok in draaien t.o.v. hoe ie nu staat. Staat ie ook vrij in de ruimte :)

* The Eagle altijd fan geweest van meubels schuin zetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• janvanmil
The Eagle schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:17:
En wat als je de bank in een V-vorm voor de TV zet?
Da's zo'n beetje 45 graden tegen de klok in draaien t.o.v. hoe ie nu staat. Staat ie ook vrij in de ruimte :)

* The Eagle altijd fan geweest van meubels schuin zetten :)
Daar ben ik dan weer geen fan van ;)

Verwijderd

janvanmil schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:12:
[...]
Maar het wordt dus iets met iig fronts en n sub (evt nog met een centre) :)

Bedankt allemaal!
Je wil sowieso een sub? Je hebt ook speakers die een flinke dosis laag kunnen geven, helemaal in zo'n kleine ruimte. En aangezien je zegt dat de set meer wordt gebruikt voor muziek dan voor films is een sub misschien wel overbodig.

Mijn mening is dat je dan het geld dat je extra kwijt zou zijn aan een sub, beter uit kan geven aan kwalitatief betere speakers die alles (hoog, midden, laag) in zich hebben. Maar goed gelukkig hoeft het niet uit mijn portefeuille te komen :P

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 07:48
Ik zou gaan voor een fatsoenlijk formaat voorspeakers op de juiste hoogte. Dit kunnen staande of monitor luidsprekers zijn. Zolang ze maar het volledige bereik hebben en een redelijk laag kunnen reproduceren. Vaak heb je dan wel voldoende bass, de subwoofer hoeft dan niet. Als je de centre mist, dan zou ik deze later alsnog aanschaffen, ik vind de centre onmisbaar bij tv en films. Met twee speakers is het stereobeeld sterk afhankelijk van een sweetspot.
Eventueel aangevuld met kleine rear luidsprekers.

Let wel luidsprekers links en rechts strak tegen de muur zetten is niet echt een goede oplossing. Speakers hebben wat ruimte nodig.

• janvanmil
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:17:
[...]

Je wil sowieso een sub? Je hebt ook speakers die een flinke dosis laag kunnen geven, helemaal in zo'n kleine ruimte. En aangezien je zegt dat de set meer wordt gebruikt voor muziek dan voor films is een sub misschien wel overbodig.

Mijn mening is dat je dan het geld dat je extra kwijt zou zijn aan een sub, beter uit kan geven aan kwalitatief betere speakers die alles (hoog, midden, laag) in zich hebben. Maar goed gelukkig hoeft het niet uit mijn portefeuille te komen :P
Een sub is niet sowieso nodig. Ik wel een betere kwaliteit geluid dan dat enkel mn tv-speakers kunnen bieden. ik speel bijvoorbeeld nu muziek (digitaal) af via de speakers van de tv en dat is gewoon bagger.

Ik heb ook geen idee wat de verdere opties zijn qua goede speakers etc, maar wil wel graag een oplossing die naast muziek ook het geluid van de tv / films combineert.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou 2.1 niet eens doen, met die woofer iriteer je voornamelijk de buren in zo'n flatje en met goede speakers is het niet eens nodig. Voor gewoon muziek luisteren is 2.0 goed genoeg, als je filmliefhebber bent kan ik me voorstellen dat je rondom geluid wilt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

janvanmil schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:48:
[...]

Een sub is niet sowieso nodig. Ik wel een betere kwaliteit geluid dan dat enkel mn tv-speakers kunnen bieden. ik speel bijvoorbeeld nu muziek (digitaal) af via de speakers van de tv en dat is gewoon bagger.

Ik heb ook geen idee wat de verdere opties zijn qua goede speakers etc, maar wil wel graag een oplossing die naast muziek ook het geluid van de tv / films combineert.
Tja voor de beste beleving van tv/films heb je 5.1 (of 7.1 of 9.2 of 63.7 :P) nodig. Maar heb je ook een budget? Als je budget oneindig is koop je gewoon lekker een 5.1-set en stel je de rears zo goed mogelijk op in de ruimte die je hebt. Als je budget wel eindig is (zoals bij de meesten van ons), zou ik gewoon wat dingen gaan beluisteren die binnen het budget vallen en nemen wat voor jou het best klinkt. Of dat nou 5.1, 2.0, 2.1, 3.1 of 3.0 is kun je dan wel zelf beslissen.

Verwijderd

Sonos Playbar (+Sub) is ook een optie. Zo te horen is de enige eis dat het beter moet klinken dan de tv luidsprekers. Dan heb je bij deze optie nog het voordeel dat je geen losse versterker nodig hebt, dat je tijdens het tv kijken met de ab van de tv het volume van de Playbar kan regelen en dat je met je ipad/tablet/smartphone muziek kunt afspelen via Sonos.

Wel duur, 1400 euro, maar wel gebruiksvriendelijk en VEEL beter dan je tv geluid :) Mooi compacte luidsprekers die niet zo dominant in de ruimte zijn.

Je kan ook een klassieke stereo set maken;
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=181560 (300 per twee)
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=181594 (stands a 250)
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=182528 (receivertje a 450)
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=155616 (LS kabels a 40 euro)
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=176268 (HDMI @ 14, ARC tv geluid)
http://www.eshop.nl/popup_image.php?pID=179587 (IR kastje, 60)

Kost ook 1 100 euro.
//Als je een beetje een moderne tv hebt kun je wss met je tv AB ook het volume van de receiver regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 08:50 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik kijk tv/films vanaf m'n bed, en mijn bed staat aan twee kanten tegen de muur. Ik heb gewoon mijn twee rearspeakers onder m'n bed gelegd naar boven gericht. Niet ideaal, maar het voegt nog genoeg toe om een meerwaarde te zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1