Waarom een geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsonomega
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-04 20:08
Beste tweakers,

Ik ben al enige tijd aan het rondneuzen om een nieuwe pc in elkaar te flanzen. Ik heb inmiddels al het enige bij elkaar weten te verzamelen. Ik zal hieronder vermelden wat ik zoal al bij elkaar heb verzameld.

Asus Maximus V Extreme
3-Way Sli Asus GTX 670
1250W Voeding

Anyway de rest is niet heel erg van belang en waar het mij dan ook om gaat is waarom zou ik in hemelsnaam in ROG geluidskaart in m'n pc plaatsen? Kan iemand mij uitleggen wat ik hiermee precies win.
Mijn mobo is voorzien van zeer hoge kwaliteit audio en ook de videokaarten zorgen voor geluid als ik het goed begrijp!

Ik weet dat de kaart verbonden worden met een Amplifier/Receiver maar dan zou ik nog eens 7 extra kabeltjes hebben lopen door m'n huis i.p.v. 1 HDMI.

Heb ik een geluidskaart nodig ja of nee?

Zowel positief als negatief commentaar is welkom.

Met vriendelijke groet,

CO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je afvraagt of je een geluidskaart nodig hebt dan heb je 'm niet nodig.
De reden om een geluidskaart te nemen is omdat je of meer aansluitingen wil, of betere kwaliteit audio verwacht dan dat je van een onboard chipje kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Tegenwoordig is onboard geluid goed zat.
Ik heb zelf de Asus Rampage III Extreme en had die met optische kabel aangesloten op mijn versterker en 5.1 boxen. Supergeluid.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Xyphoid schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:38:
Ik heb zelf de Asus Rampage III Extreme en had die met optische kabel aangesloten op mijn versterker en 5.1 boxen. Supergeluid.
Voor zover ik weet biedt een aparte geluidskaart geen beter geluid, als je alleen maar gebruik maakt van de digitale aansluitingen. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 22:23

Therapy777

Metal!

Volgens mij hebben de ROG borden juist betere geluidschips dan "standaard" moederborden en is deze chip zelfs gescheiden gehouden van de rest van de electronica om eventuele electronica ruis afkomstig van de rest van het mobo weg te houden.

Ik heb zelfs gelezen dat de ROG-chips een equivalent zijn aan een losse geluidskaart dus het lijkt me niet dat je die nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Therapy777 op 24-06-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Zolang je niet weet wat je mist met een (goede) losse geluidskaart is een onboard kaart prima.
Je moet natuurlijk geen 10 euro speakers hebben van de intertoys want dan ga je het verschil toch niet horen.

Onboard kaarten worden steeds beter maar kunnen zeker nog niet op tegen een goede losse geluidskaart.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
danielkraak schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:39:
[...]

Voor zover ik weet biedt een aparte geluidskaart geen beter geluid, als je alleen maar gebruik maakt van de digitale aansluitingen. Klopt dit?
Xyphoid schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:38:
Met optische kabel neemt volgens mij dus je receiver het 'verwerken' van het geluid op zich, net dan heb je geen aparte soundcard nodig aangezien die chip totaal niets zou doen met het geluid, gewoon doorsturen.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je toch digitaal gaat aansluiten maakt het niks uit. Dan is het immers de DAC van je receiver die het werk gaat doen. Een onboardkaart stuurt digitaal net zo makkelijk uit als de duurste geluidskaart die je vinden kan.

Als je analoog gaat aansluiten (en de geluidskaart dus de digitaal-analoog conversie voor z'n rekening neemt) en je behoorlijk audiofiel bent is een aparte geluidskaart wel aan te raden, al zal je dan alsnog moeten kijken wat voor. Voor de muziekliefhebbers neem je een andere geluidskaart dan voor de de gameliefhebbers.

[ Voor 13% gewijzigd door rodie83 op 24-06-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 10:48
Als je toch digitaal gaat aansluiten, is een extra geluidskaart totaal overbodig. Je geluidskaart dient dan enkel als digitaal doorgeefluikje.

Verder is de geluidskaart op dat moederbord wat beter dan de standaard Realtek ALC898. Ze hebben er een andere versterker opgezet, de boel een beetje afgeschermd en wat hoogwaardigere randcomponenten bijgezet. Voor meer details zie: http://www.hardocp.com/ar...ormula_thunderfx_review/4.

Overigens kun je het verschil tussen een mobo geluidskaart en een dedicated soms wel horen. Ik hoor wel degelijk verschil tussen het direct aansluiten van mijn luidsprekers op mijn laptop en op m'n externe (Creative) geluidskaart. Al zal dat deels ook komen doordat Creative het geluid vaak een beetje "oppoetst" (door bijvoorbeeld de bas te versterken).

[ Voor 27% gewijzigd door Joris op 24-06-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsonomega
Is het niet zo dat je je Audio van je moederbord kan blokken en dat de aparte geluidskaart deze taak volledig tot zich neemt? Ik heb een doodnormaal 5.1 systeem en ik ben dan ook bang dat ik inderdaad het verschil niet zal merken mits ik de set upgrade naar betere speakers en wellicht receiver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Crimsonomega schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:04:
Is het niet zo dat je je Audio van je moederbord kan blokken en dat de aparte geluidskaart deze taak volledig tot zich neemt? Ik heb een doodnormaal 5.1 systeem en ik ben dan ook bang dat ik inderdaad het verschil niet zal merken mits ik de set upgrade naar betere speakers en wellicht receiver!
Ja, je kan in het BIOS de onboardgeluidskaart uitzetten als je zou willen. Maar nogmaals, een aparte geluidskaart is volledig onzinnig als je toch digitaal gaat aansluiten (via HDMI, coaxiaal of optisch).

Als je via HDMI gaat aansluiten kan je dat vaak ook doen via de videokaart. HDMI van videokaart naar reciever (audio en beeld), van receiver HDMI naar beeldscherm (beeld via passtrough). In dat specifieke geval kan je de geluidskaart in het BIOS wel uitzetten, want die heeft dan echt geen rol meer. Enige voorwaarde is natuurlijk dat je receiver de nodige ondersteuning/poorten daarvoor heeft. Een GTX670 kan het in elk geval.

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 24-06-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crimsonomega
top exact het antwoord wat ik zocht. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 18:25

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb hier een msi p35 neo-f met de onboard geluidskaart aangesloten op een pioneer versterker met visaton luidsprekers die tot mijn heupen komen en het geluid is gewoon goed. Nou heb ik niet zo'n nauwkeurig "muziek oor" maar ik denk niet dat je veel ervaring zal missen door de onboard geluidskaart te gebruiken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een losse geluidskaart omdat ik met games ook echt 5.1 geluid wil over m'n surroundset. Ik heb m'n pc digitaal dus via de optical S/PDIF van m'n losse geluidskaart aangesloten op m'n receiver. Als ik het via S/PDIF op m'n onboard geluidskaart aansluit heb ik in games geen surround, de onboard geluidskaart mist namelijk Dolby Digital Live in mijn geval. Voor films/series is deze techniek niet nodig om surround te krijgen, maar voor games dus wel. Niet alle geluidskaarten hebben echter Dolby Digital Live, dus kijk daar goed naar. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Satch op 24-06-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
Hier ook Maximus V Extreme maar ik gebruik een SBX-Fi USB met een hoodfdtelefoon.
Hoofdreden is dat de Volumeknop binnen handbereik zit.

Vraagje: Waarom een 1250 Watt voeding?
Die set trekt niet meer dan 700 Watt uit de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik heb zelf al heel lang een X-fi Xtremegamer fatality kaart.
Voor mij was het verschil op een Logitech X-530 best wel groot.
Maar goed, dat lag meer aan de mogelijkheden om analoog in te stellen.
Pagina: 1