Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervanging Stereo versterker voor 2 Monoblokken?

Pagina: 1
Acties:

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
Beste Tweakers,

De huidige setup:

Speakers: B&W CDM 7NT (Link)
Versterker: Denon PMA-1060 (Link)
Bron: HTPC
DAC: Tascam US-100 (Link)

De B&W CDM-7NT heeft een gemiddelde impedantie van 8 Ω die daalt tot een minimum van 4,6 Ω. De CDM-7NT hebben een gevoeligheid van 90 dB/2,83V/1m.

Volgens het internet : Een versterker van x70W/8Ω en 2x140W/4Ω of 2x80W/8Ω en 2x140-160W/4Ω zou de CDM-7NT perfect moeten kunnen aansturen.

De upgrade

Mijn versterker haalt niet echt het maximale uit m'n speakers. Dit merk ik omdat als de versterker warm word hij dan anders gaat klinken, op hoge niveau 's ruist de versterker ook enigsinds - conclusie ; het beestje heeft zijn beste jaren gehad.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een andere versterker. Aangezien mijn DAC een ingebouwde voorversterker heeft, heeft het dus geen zin om een geintegreerde stereo versterker te halen. Dan heb je dubbelop !

Mijn idee was daarom om een losse eindversterker te halen en deze direct op de dac aan te sluiten (ik gebruik toch maar 1 kanaal). Hierdoor krijg je meer voor je geld en zit er geen onzin in je amp!

Ook zou ik graag over stappen naar Marantz, ik heb gehoord dat dit een wat 'warmer' geluid geeft en ik denk dat dat wel beter past bij m'n speakers. Ik heb het idee dat het geluid soms nogal 'koud/kill' is.

Wat heb ik gevonden?

Afbeeldingslocatie: http://www.hifihunter.com/wp-content/uploads/2011/11/marantz-ma500-300x225.jpg

De Marantz MA-500 monoblokken. Hiermee kan ik beide speaker afzonderlijk aansturen met 125 watt bij 8 ohm. Flink veel power dus ! (Specs)

Deze kan ik voor €220 euro overnemen (naar ik dacht geen geld voor een setje monoblokken) en mijn versterker weer verkopen voor €300 (marktwaarde).

Wat vinden jullie van deze upgrade? Zijn de marantz monoblokken goed spul? Ga ik audio technisch vooruit?

Volgende zondag komt hij het spul brengen om te luisteren (woont bij mij in de buurt) :)

Alvast bedankt voor de input!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: die Denon die je nu hebt is ook al een prima apparaat. Ik denk dat die kwalitatief niet veel onder zal doen voor die monoblokken. Qua geluid maken Denon en Marantz elkaar ook weinig; ze staan beiden te boek als "warme" apparaten.

Dat gezegd hebbende kan ik me wel voorstellen dat de Denon wat moeite heeft met je speakers. Qua vermogen zullen de Marantzen het vermoedelijk wel enigszins makkelijker aan kunnen sturen. Denk dat er maar 1 manier is: gewoon proberen. Bovendien is het volgens mij een redelijk zacht prijsje voor die monoblokken, dus wat let je? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 20:23
The Eagle schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:12:
Heel eerlijk: die Denon die je nu hebt is ook al een prima apparaat. Ik denk dat die kwalitatief niet veel onder zal doen voor die monoblokken. Qua geluid maken Denon en Marantz elkaar ook weinig; ze staan beiden te boek als "warme" apparaten.

Dat gezegd hebbende kan ik me wel voorstellen dat de Denon wat moeite heeft met je speakers. Qua vermogen zullen de Marantzen het vermoedelijk wel enigszins makkelijker aan kunnen sturen. Denk dat er maar 1 manier is: gewoon proberen. Bovendien is het volgens mij een redelijk zacht prijsje voor die monoblokken, dus wat let je? :)
Ik ga het inderdaad proberen :)

Ik wilde even controlleren of mijn gedachtengang een beetje klopt !

Bovendien, ik heb gehoord dat sommige marantz versterkers doorfikken omdat ze slechte kwaliteit PCB's gebruikten in de jaren '90. Even checken of ik niet gewoon prut sta aan te schaffen!

Bedankt voor je input _/-\o_

Waar het op neer komt - is dit een upgrade ? Of schiet ik er niks mee op / word ik er minder van :D Wie weet heeft iemand deze monoblokken hier gehad?