Toon posts:

Trillingen bouwverkeer, hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Rare vraag misschien, maar zouden trillingen van bijv bouwverkeer, of vaak langsrijdende vrachtwagens de levensduur van mijn hdd kunnen verkorten. Ik heb t natuurlijk niet over ssd's. Ik vind het verdacht dat mijn hdd telkens binnen een jaar kapot zijn. Ik heb er nou al 2 in 1.5 jaar versleten. Ze zijn ook al 2 jaar hier bezig met werkzaamheden aan het station en de straten eromheen. Ik heb al naar de warmte gekeken en dat is prima. Ook loop ik niet met dat ding terwijl hij aanstaat.(owja, het is een laptop) Hij is totaal niet meer mobiel want de batterij is een beetje lam en ik kan m dus nieteens door het huis verplaatsten wanneer hij aanstaat. Ik heb daarom gewoon de batterij eruit gehaald. Anyway, waar zou het nog aan kunnen ;liggen?

Heel erg bedankt!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

In principe zijn de trillingen die langsrijdend verkeer veroorzaken te laagfrequent om problemen te veroorzaken met HDDs. Hoogstwaarschijnlijk geeft dat je dus geen problemen. Maar het is wel een goede vraag; voor zover ik weet zijn er geen bekende grote publicaties waar dit in is uitgezocht, en fabrikanten zetten het ook niet in hun datasheets.

Overigens is 1.5-2j geen ongewone termijn voor HDDs om stuk te gaan. Je hebt gewoon wat ongeluk gehad met de levensduur. Er is vaak geen peil op te trekken wat een individuele harde schijf doet. Gemiddeld hebben ze misschien een levensduur van 3 of 4 jaar, maar jouw exemplaar kan net zo goed na een week, maand of jaar al stuk zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mux op 24-06-2013 09:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet langsrijdend verkeer. Het zijn drilboren, heien en andere grote machines(waar ik niet zo in thuis ben, hihi). Het zijn vaak hele korte trillingen achter elkaar. Er zitten ook scheuren in de muren van de werkzaamheden. Dus ik dacht, misschien kan het ook de oorzaak zijn van mijn HDD sterfte.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Alles kan, koffie kan ;)

Natuurlijk is er een mogelijkheid dat die trillingen het kapot gaan van je schijven heeft veroorzaakt. Toch denk ik niet dat de kans heel erg groot is. Ik zou het probleem eerder gaan zoeken in de voeding van de hardeschijven. Hoe zijn je voltages? Geen pieken/dalen daarin?

Hier staat tekst

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mux schreef op maandag 24 juni 2013 @ 09:21:
In principe zijn de trillingen die langsrijdend verkeer veroorzaken te laagfrequent om problemen te veroorzaken met HDDs. Hoogstwaarschijnlijk geeft dat je dus geen problemen. Maar het is wel een goede vraag; voor zover ik weet zijn er geen bekende grote publicaties waar dit in is uitgezocht, en fabrikanten zetten het ook niet in hun datasheets.

Overigens is 1.5-2j geen ongewone termijn voor HDDs om stuk te gaan. Je hebt gewoon wat ongeluk gehad met de levensduur. Er is vaak geen peil op te trekken wat een individuele harde schijf doet. Gemiddeld hebben ze misschien een levensduur van 3 of 4 jaar, maar jouw exemplaar kan net zo goed na een week, maand of jaar al stuk zijn.
Nee joh 2 jaar is veel te kort voor een hd, ik weet niet wat jij er mee doet maar hier gaan ze jaren mee. doorgaans totdat ze gewoon domweg oud en "klein" geworden zijn.

ik heb 1 garantiegeval gehad die ik ineen maand terug moest brengen
En 1 per ongeluk draaien laten vallen :+ :D sja .. stuk, dat hoorde je wel (ijzer op glas :P )

Nou ben ik zowiezo van mening dat menigeen er te lomp mee omgaat

in dit geval een laptop. zet hem rustig neer, ik trek hem niet over tafel want dan trilt hij door de rubber voetje die elke keer blijven haken dat soort dingen

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 24-06-2013 10:05 ]

Iperf

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-01 18:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou er niet teveel achter zoeken. De steekproef is veel te klein en het is waarschijnlijk dat je gewoon net de pech hebt dat je twee brakkere schijven hebt.
Pagina: 1