• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Hallo,

Ik heb sinds een poosje mijn oude server systeempje weer eens ontstoft en hem een beetje geupgrade zodat m'n vriendin er een spelletje of wat op kan spelen. Het ding stond nog vol met rommel van de tijd dat hij nog server was, dus heb gewoon een clean Win7 install gedaan. So far so good, alleen ik krijg de USB-3 poorten gewoon niet werkend.

Als eerste heb ik via de website van ASRock uiteraard de nieuwste drivers gedownload (zon AMD all-in-one package). Tijdens de setup daarvan zei hij ook dattie USB 3 drivers had. Afijn, na installatie was het inderdaad geen 'onbekend apparaat' meer in apparaatbeheer, maar ik steek m'n TP-link wireless USB stikkie erin en het gehuil begint, hij herkent wel 'iets', hij gaat drivers zoeken/installeren, en dan blijft hij eindeloos hangen. Op 't gegeven moment heb ik hem eruit getrokken, instant BSOD. gereboot, maar dit keer het stikkie in een USB 2 poort gedaan, werkte meteen. Wel even voor de zekerheid van de TP-link de drivers van het stickje gedownload want ik hoor dat er wel meer gezeik is met Atheros wireless chipjes.

Afijn, ik had dus in ieder geval internet, dus ik maar verder gaan zoeken en toen las ik ergens dat je ná het installeren van de USB3 drivers Windows update moest draaien, die vond dan betere/stabiele drivers. Dat dus gedaan, hij vond niks specifieks wat met USB3 drivers te maken had, maar ik heb maar gewoon alles laten installeren. Na rebooten het stickje weer in de USB3 poort gedaan, en hoewel hij hem in apparaat beheer goed herkende (ook niet met een ! of een ?), stond hij bij netwerk adapters uitgeschakeld. Dus ik schakel hem in, maar hij blijft gewoon uit. Nog een keer geprobeerd, nog een keer, nog een keer... Blijft gewoon uit.
Toen was het bedtijd dus ik wilde de PC afsluiten, bleef hij tergend lang hangen op 'afsluiten...'. Ik had al weer een vermoeden waar het aan lag, dus ik trek die wireless stick er weer uit, en wéér instant BSOD.

Lang verhaal kort: Herkent iemand dit probleem en weet iemand waar ik wel goede drivers kan vinden? Of zijn die USB3 poorten dan gewoon stuk?

https://freight.associates

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-02 14:34
Probeer eens met een andere stick, met een andere wireless stick of een gewone stick. Als je dan nog steeds dezelfde problemen hebt kan het aan de drivers liggen. En als laatst aan de usb poorten.

No one is listening until you fart

• Daffie
Thx voor de hint gaan we straks eens proberen...
Het is niet eens zozeer dat ik per sé die USB 3 poorten wil gebruiken (hoewel het natuurlijk wel vervelend is als ze niet blijken te werken), maar het probleem is dat er op dat mobo maar 2x USB2 zit, en 4xUSB3. Dan zitten er nog 2xUSB2 aan de front van de case, maar om daar nou het wifi stickje in te doen vind ik zo afgezaagd....

Maargoed als nou blijkt dat die wifi stick gewoon niet op een USB3 poort wilt werken en tobo/muis wel, dan doe ik het wel gewoon omdraaien. Laat ik vanavond weten.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 12:18
Wat ik altijd probeer is de nieuwste drivers te downloaden van de USB-chipset. Dus even via SIW of AIDA64(everest) draaien, kijken welke chipset je moederbord heeft of je USB (als je losse USB3 chipset hebt) en deze vervolgens downloaden.
Moederbordfabrikanten hebben altijd oudere drivers, wanneer je de nieuwste wilt hebben, altijd direct van chipsetfabrikant downloaden. Ik zelf doe dat ook ook voor bijv audiodrivers en videokaartdrivers.

• Daffie
Heb Felix's tip gevolgd en het tobo en muis op de USB3 poorten gedaan en de WiFi stick op de USB2 en nu werkt het. Lijkt dus een compatibiliteitsprobleem tussen USB3 chip en WiFi chip. Ik ga het voorlopig lekker zo laten, al veel te lang mee gekloot :P Mocht het in de toekomst nodig zijn dan zal ik eens kijken bij de chip bakker (Renesas in dit geval) voor drivers, bedankt Bliksem B.

Hallee!

• Daffie
Toch nog een kleine toevoeging, het werkt op twee van de vier USB3 poorten. Zojuist wilde ik mijn externe HDD aansluiten en hij herkende hem niet, toen heb ik mijn tobo en muis in die poorten gedaan en die deden het ineens ook niet meer..... Zucht.

Pagina: 1