Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meest belabberde modem-router ooit !

Pagina: 1
Acties:

• Titan_Fox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo iedereen,

ik wilde een klein topic starten over de modems en modem-routers die wij vandaag de dag van onze internetproviders geleverd krijgen bij aanvang van het abonnement. Jullie kunnen jullie ervaringen delen in dit topic. Krijgen jullie degelijke apparatuur geleverd, of is het niet om over naar huis te schrijven ? Wellicht dat providers deze feedback en kritiek kunnen gebruiken om betere hardware te leveren zodat men ook fatsoenlijk gebruik kan maken van de aangeboden diensten. Om het geheel op te starten zal ik mijn ervaringen met 3 verschillende modem(-routers) vermelden.

1) Provider "Ziggo", modem "Arris 401B/402B/501B"
Redelijk stabiel modem, geschikt voor snelheden tot ca. 30 Mbit. Beschikt over 1x 100Mbit WAN-poort en 1x 100Mbit LAN-poort. Geen WIFI. Modem neigt tot overbelasting met P2P verkeer (ondanks gereduceerd aantal verbindingen) en loopt vervolgens vast, verbinding valt uit of start opnieuw op. Score : 5/10

2) Provider "Ziggo", modem-router "Cisco EPC3925"
Stabiel modem. Beschikt over 1x 1Gbit WAN-poort en 4x 1Gbit LAN-poorten. WIFI B/G/N op 2,4GHz. Netwerkprestaties over LAN zijn redelijk, over WIFI matig. Krijgt het soms benauwd bij overmatig P2P verkeer, maar beduidend minder als de Arris-modems. Score : 7/10

3) Provider "Tele2", modem-router "Comtrend CT-6373 VDSL"
Zeer instabiel modem. Beschikt over 1x 100Mbit WAN-poort en 4x 100Mbit LAN-poorten. WIFI B/G op 2,4GHz. Prestaties LAN zeer matig, over WIFI ronduit slecht. Via WPA2 is er geen beginnen aan; ik moest het apparaat terug zetten naar WPA-Personal om verbinding te krijgen, ondanks dat beide apparaten in dezeflde kamer staan. Zelfs via LAN krijg ik regelmatig time-outs van de router. Apparaat wordt bovendien dusdanig heet dat ik het niet durf aan te laten staan als ik het huis uit ga. Volgens Comtrend is dit model ruim 5 jaar oud; wat ook terug te zien is in de specificaties. Webinterface zo minimaal als maar kan en bovendien erg traag. Tot nog toe het meest belabberde modem-router waarmee ik tot nog toe heb moeten werken. Score : 2/10

[ Voor 4% gewijzigd door Titan_Fox op 24-06-2013 00:57 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Provider Ziggo, modem-router UBee.
Zeer stabiel, LAN snelheid met 1Gbps zeer goed, haal dit ook over de poorten. Wifi is wisselend, geen 2.4GHz en 5GHz samen. Op 2.4GHz redelijk, op 5GHz goed. Echter niet in verhouding tot mijn T-Link TL-WDR4900. Internet stabiel, ook met veel P2P verkeer. Sinds laatste firmware update met "Wifi hotspots" firmware ook de beperking van aantal port forwards er af. Score: Snelheid LAN: 10/10, Snelheid en stabiliteit Wifi 2.4GHz: 7/10, Snelheid en stabiliteit Wifi 5Ghz: 8/10, functionaliteit (firewall, upnp, VPN): 8/10.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef anders aan *welke* Ubee modem je van Ziggo hebt, ze hebben er meerdere gehad, wel zo duidelijk voor anderen.

Oslik blyat! Oslik!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:21
Wij hebben van Tele2 de Davolink DV-2020, niet dat je daar vrolijk van wordt ;(

Web Enrichment

Verwijderd

Wietsee. schreef op maandag 24 juni 2013 @ 09:32:
Wij hebben van Tele2 de Davolink DV-2020, niet dat je daar vrolijk van wordt ;(
Met de niet uitschakelbare DHCP server? Muaah, niet vrolijk worden is een understatement.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:00
KPN Experiabox: ZTE H220N i.c.m. Internet+Bellen

Tot nu toe "stabiel" gebleken. Wordt gebruikt op een VDSL2 verbinding van KPN, 40/4 wat ook netjes binnenkomt. De VDSL verbinding zelf is zeer stabiel, geen storingen in de lijn. Helaas is het modem wel heel erg uitgekleed waardoor er diverse zaken zoals DHCP niet aangepast kunnen worden. Configuratie is soms wat omslachtig. Gelukkig werkt port-forwarding wel goed in dit modem.

Wifi is wisselend, soms haal ik 50 mbit over wifi, soms gaat het niet hoger dan 10. Het ding schakelt vrij vaak tussen 2,4 en 5 GHz. Zal ook wel deels komen omdat er nog apparaten zijn die alleen op 2,4 GHz kunnen werken. Bereik is goed, vanaf een flinke afstand is er nog steeds verbinding, wel traag. We wonen in een oud huis, kan daardoor ook verschillen.

Enkele maanden terug had ik een vaag probleem dat de snelheid op de LAN-poorten niet hoger was dan 2Mbit. Na het resetten naar de fabrieksinstellingen is het niet meer voorgekomen. Alle 4 LAN poorten werken op 100Mbit. Aangezien er maar 1 poort in gebruik is kan ik geen uitspraak doen over de snelheid van die switch. Het kan de snelheid van de internetverbinding wel aan, dus tot zover nog geen problemen :+

P2P verkeer gaat prima. Modem kan het netjes aan, heeft er niet veel moeite mee.

Cijfer: 7.

KPN: Siemens Experiabox SX551 i.c.m. Internet en Bellen.

Zeer stabiel. Jaren in gebruik geweest en geen problemen aan gehad. De LAN-poorten waren hier eveneens 100mbit, maar toen zat alles nog op draadloos, aangezien de adsl verbinding niet harder ging dan 8mbit. Port Forwarding werkte ook op dit modem goed. Draadloos bereik was redelijk te noemen. WiFi snelheid bleef rond de 20mbit steken. Verder had ik het idee dat dit modem meer mogelijkheden had om in te stellen, ook zag de interface van dit modem er stukken beter uit dan die van de huidige ZTE.

Dit modem is inmiddels een klassieker, maar ik zie dat ze nog steeds gebruikt worden.

Cijfer: 8/10

Tele2: Davolink DV-2020 Internet en Bellen

Waardeloos modem. Dient regelmatig gereset te worden. Ook hier werkte de WPA2 beveiliging voor geen meter, moest terug naar WPA om zo toch verbinding met het netwerk te kunnen krijgen. Na het aanpassen van de WPA instellingen was het draadloze bereik ook direct veel beter. Interface is om te huilen, zo kaal. Er kan vrijwel niks ingesteld worden.

Dit modem is van de buren, maar ik beheer het ding aangezien ze er vrij vaak ellende mee hebben. Als het wel werkt, dan is de verbinding naar het internet stabiel en ook aardig snel, zo'n 15mbit op adsl. Maar dat komt eerder omdat we dichtbij de telefooncentrale zitten.

Port-Forwarding e.d. niet getest. LAN poorten wordt geen gebruik van gemaakt. Er zit alleen een laptop op het draadloos. De snelheid van het draadloos is acceptabel te noemen, de snelheid van de internetverbinding kan ie nog aan.

Cijfer: 2/10

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 24-06-2013 09:46 ]

• Titan_Fox
Ik heb overigens contact gehad met Tele2. Ze gaan me een nieuw modem sturen (wederom een Comtrend CT-6373) om te kijken of die minder heet wordt. Tele2 heeft helaas geen andere modellen voor VDSL. De medewerker (erg vriendelijk overigens) gaf ook aan dat hij niet gecharmeerd was van de modems die werden uitgegeven. Bij Comtrend op de site staat een PDF waarvan de laatste revisie uit 22 april 2008 stamt; zo oud is dat model dus al.

Op zich ook niet verwonderlijk dat er dan zoveel mankementen mee zijn. Ik zal het even aan gaan kijken. Mochten de problemen voortbestaan zal ik zelf een ander ADSL-modem kopen, want zo is het gewoon niet leuk.

Tele2 is overigens erg coulant en zeer behulpzaam; daar is niks van te zeggen.

• Titan_Fox
Ik haal bij Tele2 overigens +/- 30 / 5,5 Mbit (van de max. 50 / 5 Mbit) over VDSL2. Zit ongeveer 930 meter van de verdeler af. De snelheid is voor mij hoog genoeg; zeker voor die € 17,50 per maand (incl. telefonie). Als het modem nou ook nog fatsoenlijk zou werken zou ik in feite niks te klagen hebben.

Verwijderd

Witte KPN Experia Box V8 (Arcadyan)

Gratis bij kpn glasvezel verkrijgbaar. Hij is stabiel, haalt de 100Mbit routeringssnelheid, en kan alles wat je volgens kpn nodig zou moeten hebben.

En daar zit het probleem: Er is practisch in te stellen bij dit modem. Geen DHCP, geen intern netwerk, geen portfowarding, etc. Alleen UPnP en wat basale zaken mbt wifi. (Kanaal, wachtwoord, en type netwerken (geen N-5Ghz))

Heeft hij ook positieve kanten? Ja. Omdat hij een ethernetsignaal binnenkrijgt (al is hij ook geschikt voor DSL), kun je hem vervangen voor een eigen router. Je moet wel het eea mbt vlans configureren

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2013 15:23 ]

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 17:05
ter aanvulling van de post hierboven, de v8 is voorzien van gigabit ethernet, je kan prima poorten forwarden, en de DHCP pool (+lease tijden) zijn aan te passen. Gelukkig is de firmware sinds ze uit zijn gekomen een aantal keer geupdate waardoor het apparaat nu ook hartstikke stabiel zijn ding doet (staat al ruim een jaar in de meterkast zonder er aan te hebben gezeten).
Ook is het handig dat je je mobiele telefoon met de SIP-server in het modem kan verbinden en zo je vaste telefoon op je mobiel kan ontvangen.

5 GHz WiFi zit helaas nog niet in het apparaat, maar wie weet doet zijn opvolger dat.
Voor mij een prima apparaat, maar helaas luistert hij nog naar de beruchte naam "experia box".

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:00
Titan_Fox schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:07:
Ik heb overigens contact gehad met Tele2. Ze gaan me een nieuw modem sturen (wederom een Comtrend CT-6373) om te kijken of die minder heet wordt. Tele2 heeft helaas geen andere modellen voor VDSL. De medewerker (erg vriendelijk overigens) gaf ook aan dat hij niet gecharmeerd was van de modems die werden uitgegeven. Bij Comtrend op de site staat een PDF waarvan de laatste revisie uit 22 april 2008 stamt; zo oud is dat model dus al.

Op zich ook niet verwonderlijk dat er dan zoveel mankementen mee zijn. Ik zal het even aan gaan kijken. Mochten de problemen voortbestaan zal ik zelf een ander ADSL-modem kopen, want zo is het gewoon niet leuk.

Tele2 is overigens erg coulant en zeer behulpzaam; daar is niks van te zeggen.
De keren dat ik met Tele2 contact heb gehad waren ze bij mij ook zeer vriendelijk. Ik had wel het idee dat men echt wist waar ik over sprak.

Maarja, ik heb ook wel met KPN aan de lijn gehangen, en daar is het ook vrij goed gegaan. :). Dat was bij mijn oma, het modem had het begeven, en er moest een nieuwe komen. Na 45 minuten gepraat te hebben kon ze (een vrouw die er verstand van had) de storing niet verhelpen en zouden ze direct een nieuw modem sturen.

21:00 gebeld, volgende dag om 11:00 het modem in huis. Das erg netjes.

Ik zit ook op VDSL2, woon 600 meter van de centrale, en mijn modem traint in met dik 90mbit... Niet slecht voor een telefoonkabel van 60 jaar oud. En dan heb ik nog niet eens pair-bonding.

Zeg KPN, haal die cap van 40mbit er eens af :Y).

Waar je wel op moet letten bij Tele2 is dat als je een eigen modem wil aansluiten je een dikke kans hebt dat je je telefoon nooit werkend zal krijgen, aangezien tele2 zich niet aan de SIP "standaard" houd. Tenminste, dat lees ik op veel plekken. Internet zou wel werken dan.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 25-06-2013 09:15 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:31
Experia Box V8
Pro's: Doet wat die moet doen. Overzichtelijke user interface. Je kunt DHCP adressen reserveren, UPnP, Gigabit lan. Telefoongesprekken gaan vlot ondanks dat ik de lijn volledig dicht download soms. Stabiel!

Con's: DHCP range kan je niet aanpassen. Zeer/te beperkte instelmogelijkheden. Coil whine als je m achter een UPS hebt in noodstroom/power condition modus.

• Titan_Fox
@HvanderT : Ik zou het liefst een fatsoenlijke Fritz!Box ophangen, dan zijn we van het gesodemieter af. Als de vaste telefoon dan niet meer werkt; het zij zo. Dan zeg ik dat gewoon op. Dan pak ik wel een iets grotere bundel bij T-Mobile.

Ik zal eens kijken wat het nieuw modem gaat doen. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het (veel) zal gaan helpen. Als dat kreng weer zo heet wordt maak ik er een gat in met een gatenboor en schroef ik er een ventilator op. Dat ik dan een paar tientjes boete moet betalen na afloop contract vind ik niet zo erg.

Zal het sowieso eens in de gaten gaan houden. Ik vind het niet erg dat ik inlever op snelheid (30 Mbit is ruimschoots voldoende), maar als de verbinding instabiel blijft wissel ik terug naar Ziggo. Ik bespaar graag kosten, maar niet als mijn internetverbinding daarom onwerkbaar wordt.

• Titan_Fox
@BlackWhizz : Bij het EPC3925 van Ziggo (Cisco) kon ik ieder apparaat een eigen IP adres geven d.m.v. het MAC-adres. Dat is vooral fijn als je twee NASsen in je netwerk hebt. Houdt het allemaal overzichtelijk. Die functionaliteit mis ik dus nu met dat modem van Tele2.

Verwijderd

Kalkran schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:03:
ter aanvulling van de post hierboven, de v8 is voorzien van gigabit ethernet, je kan prima poorten forwarden, en de DHCP pool (+lease tijden) zijn aan te passen.
Ik heb nog eens gekeken, maar mijn experiadoosch kan inderdaad de leasetijden aanpassen, maar de dhcppool is fixed. Wellicht verschillende firmwareversies? Ook heb ik geen enkele optie voor portforwarding.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 10:54
BlackWhizz schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:21:
Experia Box V8
Pro's: Doet wat die moet doen. Overzichtelijke user interface. Je kunt DHCP adressen reserveren, UPnP, Gigabit lan. Telefoongesprekken gaan vlot ondanks dat ik de lijn volledig dicht download soms. Stabiel!

Con's: DHCP range kan je niet aanpassen. Zeer/te beperkte instelmogelijkheden. Coil whine als je m achter een UPS hebt in noodstroom/power condition modus.
google:

Het is vrij eenvoudig om bij de Experiaboxen instellingen aan te passen als DHCP uitzetten en IP reeks (IPV die suffe 192.168.2.254)

- Installeer de Web Developper Toolkit in FireFox (http://chrispederick.com/work/web-developer/firefox/)
IP Instellingen aanpassen:

- Log in op het modem.
- Ga naar LAN
- klik in de Toolbar op Miscellaneous -> Display Hidden Elements.
- Klik vervolgens op Information -> View Anchor Information.
- Op de nieuwe pagina zie je onderaan het kopje "http://192.168.2.254/lan_main.stm" met daaronder het ancor " #l1". Klik hierop en nu kun je verder ;)
- Mischellaneous -> Display Hidden Ellements.
- Information -> Display Anchors.
- Forms -> Convert Text Inputs To Text Areas.
- Forms -> Make Form Fields Writeable.
- Als je omlaag scrollt kom je bij LAN Settings.
- Bij de Anchors "#lan_ip1" T/M ""#lan_ip4" kun je het IP adres van het modem instellen.
- Het Ancher " #hostName" is de hostname van het modem (Duh)
- Hier staat het Anchor "" #dhcp_enable" en in het vakje erachter staat een 1. Verander deze in een 0 om DHCP uit te zetten.

Onder het kopje "DHCP Server Parameters" kun je bij het anchor "#domain_name" ook nog de domeinnaam aanpassen.

Scroll vervolgens helemaal omlaag en klik op apply.

Hou er wel rekening mee dat als je de DHCP uit hebt gezet, je deze alleen nog terug aan kunt zetten DMV een Factory Reset!
En vergeet niet al je NAS'sen, computers enz te voorzien van een statisch IP!
Pagina: 1