XBMCBuntu, problemen met geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
Hoi,

Omdat ik niet tevreden was met XBMC via windows, heb ik een poging gewaagtd om XBMCBuntu te installeren. Ik heb niet zoveel ervaring met linux, dus het was een behoorlijk gevecht :)
Heb alles nu draaien, spotweb/sickbeard/couchpotato, en uiteraard XBMC.

Ik heb alleen problemen met het geluid. Vooral met stereo geluid (muziek) komt er regelmatig "gekraak" doorheen. Ik heb dit nog niet kunnen oplossen.

Een voorbeeld hiervan heb ik op youtube gezet:

YouTube: Kraken bij mp3/xbmcbuntu

Mijn specs:
AMD A8-5600K
ASRock FM2A75 PRO4-M
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Dit alles via hdmi aangesloten op mijn Onkyo receiver, welke weer via via HDMI is aangesloten op mijn TV.

Ik heb heel wat dingen geprobeerd, zoals Pulseaudio gede-installeerd, nieuwe alsa packages geinstalleerd maar het probleem blijft.
Ook krijg ik in XBMC alleen maar geluid via HDMI, SP/Dif komt geen geluid.

De volgende ALSA packages heb ik geisntaleerd:
alsa-base 1.0.25+dfsg-0ubuntu
alsa-utils 1.0.25-3ubuntu2.23.1
alsamixergui 0.9.0rc2-1-9.1
gnome-alsamixer 0.9.7~cvs.20060916.ds.1-3
libasound2-plugins:i386 1.0.25-2ubuntu1
libasound2:i386 1.0.25-3ubuntu3.1
linux-sound-base 1.0.25+dfsg-0ubuntu3.1

En de volgende audio-devices heeft xbmcbuntu tot z'n beschikking:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: HDMI [HDA ATI HDMI], device 7: HDMI 1 [HDMI 1]
card 1: Generic [HD-Audio Generic], device 0: ALC892 Analog [ALC892 Analog]
card 1: Generic [HD-Audio Generic], device 1: ALC892 Digital [ALC892 Digital]

Heb probleem heb ik niet bij dolby/dts, dus alleen analoge geluidsbronnen.
Ook de menugeluiden in xbmc doen soms raar (haperen, echoen na etc). Er zit dus echt iets mis met het geluid.

Iemand suggesties wat ik kan doen om dit op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 13:02
Had/heb je dit probleem ook met Windows, een andere player in Windows/linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
In Windows had ik helemaal geen problemen. In linux zelf heb ik verder helemaal geen geluid, omdat ik daar waarschijnlijk niet de juiste "standaard output" heb ingesteld. In XBMC kan dat gewoon zelf.
Ik zal vandaag eens VLC proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Als je het in 1 keer goed wilt doen,

Volg deze handleiding.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=116996
installeer geen ubuntu 13.04 maar 12.10
Als je dan toch 13.04 wilt installeren, moet je kernel 3.8.12 met de hand installeren en de laatste ati driver . dan werkt het ook goed. ( spreek uit ervaring )

Geen audio, tip, zet je menu geluiden uit in XBMC, wil wel eens helpen.
en herstart

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb vorige week m'n eigen XBMC Linux installatie gedaan, maar dit is op Debian Unstable en een nVidia kaart. Hier heb ik geen enkel probleem. Onder System > Settings > Audio heb ik geluid uit op HDMI staan. Dat moet voldoende zijn.
Als ik thuis ben zal ik nog even verder kijken wat ik heb. Maar ik draai wel versie 12.2 van XBMC, dus kijk hier even naar. Wellicht draai je nog een vorige release en hebben ze met 12.2 een aantal audio fixes doorgevoerd, voor met name ATi.

Owja, default geluid buiten XBMC gaat via een .asoundrc bestand waarin je je HDMI kaart zet. Standaard zal ALSA HDMI negeren. Waar ik wel dan last van heb, is dat zodra ik XBMC heb gestart en weer sluit, m'n geluid via bijvoorbeeld Audacious of flash niet meer werkt, de geluidskaart is nog steeds gelocked. Een reboot verhelpt dit, totdat ik natuurlijk weer XBMC start (die start bij mij niet standaard op).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Bedankt voor je antwoord zover. Ik heb de meest recente xbmcbuntu (lightweight ubuntu 12.10 met XBMC 12.2), dus ook met die fixes van xbmc helaas geen soelaas voor mijn systeem.
Heb net wel even de XBMCBuntu "livecd" gedraaid, maar ook daar hetzelfde gekraak van stereo bronnen. Dolby gaat daar overigens wel goed, maar dat komt vast omdat ik bij mijn eigen install al flink heb lopen kloten met Alsa.

Hmm heb noet andere Alsa drivers geinstalleerd (alsa-driver_1.0.25+dfsg.orig.tar.bz2 (3.6 MiB) ) maar tijdens de Make en Make Install kreeg ik wel wat foutmeldingen, en nu zit ik helemaal zonder geluid, dus XBMC zegt "No Devices Found"..
Het wordt er niet beter op! Zijn er andere (stabielere/meer betrouwbare) sounddrivers dan bijvoorbeeld Alsa, en dan doel ik met name ik combinatie met AMD / On board ATI geluidskaart?

Anders vrees ik dat ik maar terug ga naar Windows. Was wel onder de indruk van de snelheid van Linux voor met name Spotweb en dergelijke, misschien dat ik op windows maar een VM ga draaien met Turnkey Lamp ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zit nu toevallig ook net te kijken in m'n XBMC. Hier heb ik een paar vragen voor je. Geef eens op wat je allemaal precies hebt ingesteld onder SYSTEM > Settings > System > Audio output.
Heb je ook al geprobeerd met je HTPC direct aan je TV, dus de receiver er tussenuit?
Doet je receiver stereo upmixing naar alle kanalen?

Ik heb nu een stereo internet stream draaien die afspeelt op m'n TV (2.0) zonder storingen of wat dan ook. Ik heb het volgende ingesteld staan in m'n XBMC:
Audio output: HDMI
Speaker configuration: 2.0
Boost Volume level on downmix: aan
Output stereo to all speakers: uit
- Dolby Digital (AC3) capable receiver: aan
- DTS capable receiver: aan
- AAC capable receiver: uit
- Multichannel LPCM capable receiver: uit
- TrueHD capable receiver: aan
- DTS-HD capable receiver: aan
Audio Output: HDA nVIdia, TV, on HDMI
Passthrough output device: HDA nVidia, TV, on HDMI
Play GUI Sounds: Only when playback stopped

Dit is wel zo'n beetje default, niets aan verandert eigenlijk. Je zegt dat je 't ook hebt met de Live CD omgeving. Deze draait niet standaard op de fglrx driver, heb je die wel op je installatie draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Ik heb het ook geprobeerd rechtstreeks op de TV, met hetzeflde resultaat. Ik heb zo'n beetje dezelfde settings als jou, behalve "Speaker Configuration" op 5.1, en Multichannel LPCM aan. Maar dit zijn dingen die mijn receiver gewoon aankan.
Bij Audio output had ik staan HDA ATI HDMI 0 (geloof ik), maar op dit moment (vanwege een poging tot installatie van andere alsa drivers) staat er gewoon "error - no devices found".

fglrx heb ik volgens mij wel draaien, althans, ik heb wel een catalyst control center in mijn gnome omgeving.

Ik zou toch eerst die alsa drivers moeten herstellen, heb je enig idee hoe ik dat kan doen? Van google wordt je niet veel wijzer, je wordt doodgegooid met sudo dit sudo dat, maar dat ga ik niet allemaal zomaar proberen :P

En anders houd ik het gewoon op windows 7 met een LAMP VM ofzo. Was alleen wel erg gecharmeerd van de snelheid van linux. En op windows heb ik een 24P lipsync probleem.

Maargoed, enig idee hoe ik alsa weer op de rit kan krijgen ?

Hier zijn alle gegevens te vinden van mijn ALSA configuratie:

http://www.alsa-project.o...f7d2af3619aaa120a5e07b9ef

[ Voor 6% gewijzigd door kgb545 op 24-06-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan een 'make uninstall' proberen. En aangezien 't om kernel modules gaat, in je kernel gaan kijken in /lib/modules. Daar staan apart gecompileerde modules in een aparte map. Anders andere kernel installeren (of oudere booten), kernel verwijderen (purgen), map modules verwijderen voor die kernel en de kernel weer installeren.

Ik draai zelf overigens 3.9.6 van Debian. Heb nog zitten twijfelen of ik 3.10 zou gaan draaien uit experimental, maar toch maar niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Hmm ik ga denk eerst maar weer eens een "kale" xbmcbuntu installeren. En voordat ik uren bezig ben met mysql/apache/php/spotweb/sabnzbd/sickbeard en wat not eerst maar eens kijken of ik die geluidsproblemen kan oplossen.
Ben een leek op linux gebied, maar vind het erg interessant, brings back memories naar die goeie ouwe MSDOS tijd :P
Bedankt in ieder geval tot zover, ik meld me wel weer!

[ Voor 7% gewijzigd door kgb545 op 25-06-2013 00:02 ]

Pagina: 1