Fiets, race of MTB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik wil graag wat neutraal advies voor mijn situatie. Ben sinds deze week begonnen met fietsen na kantoortijd. Paadjes hier in de buurt, eigenlijk allemaal asfalt of andere vormen van bestrating. Ik fiets voor beweging, bevalt beter dan fitness, in mijn eigen tijd en met enkel mijn gedachten.
Het fietsen gaat nu op m'n pa z'n fiets, een echte tochtenfiets met mandje achterop de bagagedrager en mogelijkheden voor fietstassen en dergelijken. Fietst prima, daar niet van, maar ik wil gewoon m'n eigen fiets op den duur.

Ik ga geen tour fietsen, gewoon puur in vrije tijd om in beweging te blijven, conditie verbeteren en wat kilootjes kwijtraken. Niet meer dan een uur achtereen voorlopig, op langere termijn niet meer dan twee a drie denk ik en dat lijkt me al uitzonderlijk. Ik wil er niet veel geld aan kwijt zijn. Ik had zelf twee fietsen gezien bij Decathlon, een racefiets en een MTB. De racefiets is een Btwin FIT 3 en de MTB een Rockrider 5.2. Beiden instappers en van beiden prima beoordelingen gevonden. Goede bang for buck voor de niet veeleisende fietser. Nu ben ik dat ook niet, ik fiets niet om de afstand maar voor m´n conditie.

Nu de vraag die overblijft, wat zou voor mij beter zijn? Ik weet dat voor asfalt en afstanden een racefiets de voorkeur heeft maar waar ik mij zorgen om maak is de stevigheid van deze fiets. Volgens mij puur geschikt voor echt de asfalt wegen en niet het wat ruwere werk, maar dat is een grote aanname van mijn kant. Een MTB is natuurlijk voor het offroad werk maar naar mijn idee moet je daar ook prima over het asfalt mee kunnen fietsen. Ik heb wat gezocht en lees dat een racefiets vaak 2-3 kilometer per uur sneller gaat over asfalt maar dat is voor mij niet interessant. Het gaat mij om de inspanning, het resultaat is een stuk minder belangrijk.
Wat ik wel zie is dat de racefiets het stuur lager heeft dan het zitstuk en de MTB dit juist hoger heeft. Dit is een significant verschil in postuur denk ik? Is dit relevant?

Ik neig naar de MTB omdat dit mij meer opties geeft. Fietsen over de weg maar ook offroad als dat beter uit komt of als ik een leuke track vind. Maar is een MTB wel net zo goed op de weg te gebruiken of heeft een racefiets echt de voorkeur?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57
Ik zou geen van beide kopen en het geld gebruiken voor een goede hybride met vaste voorvork. Wellicht iets langzamer maar je kan er prima mee over gruispaden rijden. Die dempers op zulke goedkope fietsen kosten alleen maar energie.

Zoiets bijvoorbeeld:

http://www.12gobiking.nl/...ess/trek_bikes_71_fx_2013

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

In deze prijs klasse wil je sowieso geen vering. Vering op deze fietsen werkt op basis van veren en dat is in deze prijsklasse ronduit beroert en levert je eigenlijk alleen maar extra gewicht op (T veert ongeveer als een pogo stick)

Met dit bedrag zou ik eerder voor een tweedehands model gaan. Je hebt ook fitnessbikes en crosscountry fietsen, de eerste is een racefiets maar dan zonder racefietsstuur dus puur voor asfalt en bebouwing. De tweede is een fiets om over onverharde wandelpaatje te rijden, soort kruising tussen een mtb en een racefiets.

Een echte mtb rijdt prima op het asfalt als je er maar straatbanden op legt, swalbe big apple oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:00
Best of both worlds: crossfiets. Van je budget ga je spijt krijgen. Een goede fiets gaat makkelijk 5-10 jaar mee, reken met 36-60 maanden (de fietsen die je hebt gelinkt halen dat trouwens nooit). Je vergelijkt het zelf al met een fitness abbo, zet die maandelijkse kosten eens tegen elkaar af, je kan dan beter rond de 900 euro uitgeven. Desnoods lenen van je pa en maandelijks terug betalen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Een MTB vind ik persoonlijk zwaardere fietsen dan een racefiets, maar een racefiets is wel duurdere, bij de Decathlon krijg je al een MTB voor € 135 ik rij daar zelf nu ook op rond, zolang je niet te lange ritten maakt is zo'n fiets ook prima.

Een uur fietsen zal dus ook niet bijsters langzaam zijn, er van uitgaande dat je niet constant 20km per uur rijdt.

Ik zelf rij met deze Decathlon fiets naar het werk, 9KM heen en 9KM terug, het is echt een goedkope fiets maar voor korte afstanden meer dan prima.

Maar je komt die fietsen hoe dan ook te onderhouden, als je dat niet doet is het game over met de fiets, ik olie mijn fiets gewoon regelmatig nu want hij staat wel eens een hele dag in de fiets, volgens mij kan zo'n goedkope fiets ook best wel lang mee gaan hoor.

Mijn vorige goedkope racefiets van het merk Gitane heeft meer dan 5 jaar mee gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met de MTB kun je altijd op de weg en offroad, met een racefiets niet. Nadeel van MTB is dat het zwaarder rijdt vanwege het gewicht en bredere banden maar over het algemeen is het goed te doen op de weg.

Wat je zou kunnen doen is inderdaad in het tweedehands segment zoeken. Ik kocht zelf een Trek 4900 voor 200€ in 2011 en daar heb ik zeer goed mee kunnen rijden totdat ik zelf wat meer wilde.

Ik zou je aanraden niet meteen die 900 uit te geven maar eerst te kijken of je het leuk vindt en volhoudt. Decatlon is wel prima voor spullen als helm en kleding.

Kijk ook eens op http://forum.mountainbike.nl/ bij het onderdeel Bikeadvies. Daar lees je wat over het algemeen goede specs zijn voor een MTB.

@hierboven: voor wegverkeer wel ja, maar zo'n MtB houdt 5 jaar 100km per week off road echt niet vol.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 23-06-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Goed, we willen dus geen veren hebben, dat is duidelijk. Een tweedehands model zie ik niet echt zitten, koop het liever gewoon nieuw uit een winkel. Geld is op zich geen issue, dat heb ik wel. Het er voor over hebben is een tweede. Ik weet niet of dit op lange termijn echt een hobby gaat worden of niet, daarom vind ik 500+ euro uitgeven op dit moment wel iets te veel van het goede.

Zo zag ik bij de Decathlon ook een MTB voor 135 euro, de Rockrider 5.0, neem aan dat Diqiu deze ook bedoeld. Dit lijkt mij toch aardig om mee te beginnen? De fiets staat altijd in de schuur, zal netjes schoon gehouden worden en smeren en dergelijken spreekt voor zich.

Ik wil iets wat fatsoenlijk fietst en waar ik gewoon op kan ontdekken of het iets voor mij is. Als na een half jaar of een jaar blijkt dat ik dit echt leuk vind kan ik altijd iets duurders aanschaffen. Nu zo'n investering doen vind ik te gewaagd en zou ik liever vermijden. De komende tijd zal ik echt rondjes van 10-30 kilometer fietsen in mijn omgeving thuis, meer gaat het niet worden.
En deze kilometers zullen vrijwel allemaal asfalt zijn aangezien in mijn omgeving offroad niet snel zal gebeuren. Het pad hier in de buurt is gesloopt door de gemeente en in de natuurgebieden zijn fietsers enkel welkom op de goed onderhouden fietspaden, niet op de ruigere wandelpaden.

Kortom, wat is leuk om het te ontdekken? Als het bevalt kan er altijd geld geïnvesteerd worden in iets wat beter is en dan is een euro of duizend ook geen issue.

Edit: Iets als de Riverside 1 of de NeWork 3? Ik hoor van Decathlon dat het prima instap spul is en dat is wat ik nu zoek. Tevens is deze winkel makkelijk bereikbaar voor mij dus kan ik er zo even binnen lopen om te kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2013 23:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Als je niet tweedehands wilt kopen en niet (veel) meer wilt besteden omdat je eerst wilt ontdekken of het iets voor je is dan is dit de enige keuze die hebt :)

Ik zou er dan gewoon voor gaan. Die fiets valt heus niet na een maand uit elkaar en als je op termijn tegen de beperkingen aan loopt kun je alsnog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:00
Waar woon je eigenlijk? Misschien ligt er wel een mtb parcours naast de deur waar je niets van weet.

e; Ja Almere is nogal matig mtbén idd.

[ Voor 17% gewijzigd door MrAngry op 23-06-2013 23:10 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
MrAngry schreef op zondag 23 juni 2013 @ 23:08:
Waar woon je eigenlijk? Misschien ligt er wel een mtb parcours naast de deur waar je niets van weet.
Almere, het pad naast de deur ligt op de schop door plannen van de gemeente. De Oostvaardersplassen omgeving kan ik mooi doorheen fietsen maar dit is asfalt/betonplaten.
Aghanim schreef op zondag 23 juni 2013 @ 23:08:
Als je niet tweedehands wilt kopen en niet (veel) meer wilt besteden omdat je eerst wilt ontdekken of het iets voor je is dan is dit de enige keuze die hebt :)

Ik zou er dan gewoon voor gaan. Die fiets valt heus niet na een maand uit elkaar en als je op termijn tegen de beperkingen aan loopt kun je alsnog upgraden.
En welke fiets zou je dan aanraden? Zo'n Trekking fiets van de Decathlon of eerder een MTB zonder vering? Zo'n racefiets lijkt me wel wat maar ik vraag me vooral af of het echt merkbare voordelen gaat leveren op een MTB of trekking fiets voor mijn doeleinden?

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou eigenlijk wel voor minimaal zoiets als dit gaan:
http://www.12gobiking.nl/...fitness/scott_sub_40_2012

Dat decathlon spul is imho echt leuk voor erbij. Die scott kan je gebruiken voor naar de winkel oid. Verder heeft die gewoon een goed frame waar je eventueel gemakkelijk onderdelen voor kan krijgen en zo ook onderdelen kan upgraden.
Die decathlon fiets is imho gewoon te goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ikzelf MTB zo'n 100km per week en heb bewust voor een MTB gekozen omdat ik offroad wil vanwege het feit dat het spannender is dan alleen maar op fietspaden rijden. Ook het rijden door bospaden geeft een natuurlijk gevoel, wat goed helpt bij het ontspannen voor mij.

Als ik zo naar de wielen/banden kijk dan zijn die Riverside en NeWork niet geschikt voor echte MTB routes, aangeduid met dit symbool:

Afbeeldingslocatie: http://ikbeneen.sportklimmer.nl/erik/files/2011/08/atb-route_01.gif

Daar rijd je gezien de hoogteverschillen en boomwortels/stronken direct lek en een slag in je wiel. Als je enkel op de weg wilt rijden zou je wel beter zo'n fiets kunnen nemen omdat de rolweerstand lager is dan bij een MTB. Dat is voor mijn gevoel wel meer dan 2-3km/u. Met mijn MTB rijd ik gemiddeld zo'n 24km/u op de weg terwijl dat met een racefiets als snel richting 29km/u gaat.

Als je het mij vraagt moet je dus de afweging maken of je offroad wilt of niet. Met die twee fietsen is dat uitgesloten.

@Brilsmurf: ik raak niet echt opgewonden van de specs van die Scott en zeker niet voor dat bedrag. Merken waar je, in mijn ogen, voor relatief weinig meer waar voor je geld krijgt zijn o.a. Cube, Focus en Bulls.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 23-06-2013 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zondag 23 juni 2013 @ 23:04:
Zo zag ik bij de Decathlon ook een MTB voor 135 euro, de Rockrider 5.0, neem aan dat Diqiu deze ook bedoeld. Dit lijkt mij toch aardig om mee te beginnen? De fiets staat altijd in de schuur, zal netjes schoon gehouden worden en smeren en dergelijken spreekt voor zich.
Ja deze bedoel ik, die heb ik zelf ook een paar maanden geleden aangeschaft en de service bij Decathlon is nog niet zo slecht, je loopt er gewoon naar binnen als je iets moet laten bij stellen aan je nieuwe fiets en na 6 maanden krijg je een gratis onderhoudsbeurt.

Ik vind deze fiets meer dan prima voor mijzelf, ik smeer de ketting regelmatig zodat me die niet helemaal gaat verroesten en alles is in orde, ik heb alleen geen anti lek banden erop.
Ik wil iets wat fatsoenlijk fietst en waar ik gewoon op kan ontdekken of het iets voor mij is. Als na een half jaar of een jaar blijkt dat ik dit echt leuk vind kan ik altijd iets duurders aanschaffen. Nu zo'n investering doen vind ik te gewaagd en zou ik liever vermijden. De komende tijd zal ik echt rondjes van 10-30 kilometer fietsen in mijn omgeving thuis, meer gaat het niet worden.
En deze kilometers zullen vrijwel allemaal asfalt zijn aangezien in mijn omgeving offroad niet snel zal gebeuren. Het pad hier in de buurt is gesloopt door de gemeente en in de natuurgebieden zijn fietsers enkel welkom op de goed onderhouden fietspaden, niet op de ruigere wandelpaden.

Kortom, wat is leuk om het te ontdekken? Als het bevalt kan er altijd geld geïnvesteerd worden in iets wat beter is en dan is een euro of duizend ook geen issue.
Als het wilt ontdekken of het wat voor je is dan is deze fiets prima voor je en als het niks voor je is heb je altijd nog een fiets om een keer snel de stad in te gaan, dat scheelt je dan weer parkeerkosten.

Die andere Decathlon fietsen kan ik trouwens niet, maar Decathlon heeft prima fietsen, vooral voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het rijden over bospaden lijkt me inderdaad ook fijner dan op de weg. Echter dit fietsen wil ik graag na m'n werk doen en wij hebben geen bospaden in de buurt waar fietsers toegestaan zijn. Dan wordt het echt de auto pakken en ergens heen rijden om daar te fietsen, vrees dat dit niet past bij mijn idee. Ik wil namelijk echt na mijn werk gewoon even op de fiets stappen en een rondje doen.

Offroad uitsluiten is denk ik wel te doen gezien de paden in mijn omgeving en mijn doel, namelijk inspanning leveren. Kan je later wel offroad banden op zo'n fiets plaatsen of kan je dan beter gewoon een MTB aanschaffen?

Als ik nu bedragen van 100-200 euro zie is er eigenlijk geen reden om het niet te doen zo gezegd. Maar met 500 euro moet ik toch even wat langer nadenken. Daar koop ik ook de Drone voor die ik al een tijdje wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Ik wielren af en toe met een vriend. Het vreemde is dat mijn 25 jaar oude topfiets supergoed fietst, nooit kapot gaat, de versnellingen doen het altijd. De goedkope, nog goed in de lak zittende fiets van mijn vriend heeft wél problemen. Ik zou dus nooit een goedkope fiets kopen.
Een andere vriend wou mij een keer een goedkope mountainbike verkopen met alles erop en eraan. Ik heb proefgefietst maar de ellende was niet te overzien. Moeilijk schakelen, vering die klote is, echt rotzooi.
Vroeger heb ik gemountainbiked, daarmee heb ik mijn knieën vernield. Ik reed meestal op de weg. Daarvoor heb ik profielloze bandjes gekocht. Uiteindelijk vond ik de fiets te zwaar en voor lekker een eindje uitwaaien pak ik tegenwoordig de wielrenner.
Ik kan lekker een 50km fietsen, de kilometers tikken weg en ik kom op plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. Ik schuw ook bospaden niet, ik fiets gewoon de wegjes in die mij mooi lijken.
Ergo; voor mij een wielrenner, lekker licht en ik kom ook overal.
Je kunt dus een tweedehands fiets kopen. Laat je vertellen waarmee hij afgemonteerd is. Het betere spul gaat nu eenmaal decennialang mee en daar zul je veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02

vhal

ಠ_ಠ

Sluit tweedehands niet helemaal uit. Je hebt voor je budget een stuk betere fiets dan die je in de LBS vindt. Het verschil zit hem voornamelijk in de afmontage (prut vs degelijk). Even zoeken bij een liefhebber die zijn of haar fiets netjes heeft behandeld.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou tweedehands ook niet uitsluiten. Ik heb in mijn studententijd twee keer een fiets gekocht van ~300 euro nieuw, met dezelfde redenatie als jij: liever een nieuwe met garantie, dan een tweedehandsje waar ieder moment wat mis mee kan zijn. Maar je koopt gewoon geen merkfiets oor dat geld, tweedehands wel.

Die fietsen van <300 euro roesten weg waar je bij staat en zijn afgemonteerd met het goedkoopste van het goedkoopste op remmen- en versnellingswerk. Echt, doe jezelf een plezier en kijk op z'n minst naar het tweedehands aanbod voor je dat wegwuift, want die fietsen worden netjes voor jou afgesteld en met onderhoudsbeurt opgeleverd. Vaak nog met een half jaar garantie erbij ook. En dan heb je wel die Gazelle die je eigenlijk wilde hebben :)

Vroeger op de middelbare school fietste ik dagelijks 17km enkele reis, wat uitkomt op 170km/week = ~7000km per jaar. Op mijn Cortina (bijmerk van Gazelle als ik me niet vergis) ging dat 6 jaar lang prima en daar werd best lomp mee omgesprongen door mij. Maar daar zaten dan ook fatsoenlijke remmen, versnellingen, enzovoorts op.

Nu heb ik een Gazelle Charmonix en ook die ziet er na jaren in de buitenlucht onder een zeiltje gewoon erg netjes uit. Ik heb er ook nooit wat mee, behalve het standaard afstellen van remmen en versnellingen. Als ik zo even op Marktplaats rondkijk vind ik enorm veel keus aan 2e hands, prima uitziende Gazelles en andere merkfietsen voor < 300 euro. Joh, het kan zelfs nieuw...

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 24-06-2013 07:48 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Anoniem: 318843 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 01:23:
Ik wielren af en toe met een vriend. Het vreemde is dat mijn 25 jaar oude topfiets supergoed fietst, nooit kapot gaat, de versnellingen doen het altijd. De goedkope, nog goed in de lak zittende fiets van mijn vriend heeft wél problemen. Ik zou dus nooit een goedkope fiets kopen.
Een andere vriend wou mij een keer een goedkope mountainbike verkopen met alles erop en eraan. Ik heb proefgefietst maar de ellende was niet te overzien. Moeilijk schakelen, vering die klote is, echt rotzooi.
Vroeger heb ik gemountainbiked, daarmee heb ik mijn knieën vernield. Ik reed meestal op de weg. Daarvoor heb ik profielloze bandjes gekocht. Uiteindelijk vond ik de fiets te zwaar en voor lekker een eindje uitwaaien pak ik tegenwoordig de wielrenner.
Ik kan lekker een 50km fietsen, de kilometers tikken weg en ik kom op plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. Ik schuw ook bospaden niet, ik fiets gewoon de wegjes in die mij mooi lijken.
Ergo; voor mij een wielrenner, lekker licht en ik kom ook overal.
Je kunt dus een tweedehands fiets kopen. Laat je vertellen waarmee hij afgemonteerd is. Het betere spul gaat nu eenmaal decennialang mee en daar zul je veel plezier van hebben.
+1 Het is niet vreemd dat een oude topfiets beter is dan een nieuwe fiets. Mijn oude Batavus professional van 30 jaar oud (voor 30 euro) met shimano 600 groep is een veel betere fiets dan zo'n nieuwe fiets. Veel lichter ook nog eens trouwens, 9kg vs 11,8kg. Zo'n oude fiets zal ook langer meegaan. Het is heel simpel, het gebruikte materiaal is gemaakt om lang mee te gaan.

Het is belangrijk dat je een goede groep op je fiets hebt. Een groep bestaat uit een achter derailleur, een voorderailleur en een crank (je trappers). Wat je vaak ziet bij dit soort fietsen is dat ze een goede derailleur monteren terwijl de rest minder goed is. Ook in dit geval:Transmissie SRAM 3.0-shifters, SRAM 3.0-achterderailleur met lange kooi , triple voorderailleur in staal. Ze scheppen dus op met de SRAM shifters en achterderailleur terwijl de crank en de voorderailleur rommel zijn.

Voor de serieuze fietser wordt meestal minimaal shimano 105/Deore aangeraden. Zo ver hoef je echt niet te gaan. Zorg nu dat er minimaal de eerste redelijk normale groep op je fiets zit: Sora dus. De Duitse merken (Bulls, Stevens, Focus, Cube, Rose, Canyon) Maken erg goede fietsen voor het geld. Als je dit geld er niet over hebt voor over hebt moet je geen nieuwe fiets kopen, maar een tweedehands.

Een nieuwe fiets kopen is helemaal niet simpeler dan een tweedehands fiets kopen, misschien is er wel een Got'er in de buurt die wil helpen.

http://www.fietssportief....ten/xtrail-racefietsen/43
http://www.mantel-fietsen...LKcyqWI_LcCFVDJtAodFiIAMg

Dit zijn trouwens de groepen van hoog naar laag.
De racefietsgroepen 2012
Dura Ace Di2 (Digital Integrated Intelligence, elektronisch schakelen)
Dura Ace (10-speed, manueel schakelen)
Ultegra Di2 (Digital Integrated Intelligence, elektronisch schakelen)
Ultegra (10-speed, manueel schakelen)
105 (10-speed)
Tiagra (10-speed)
Sora (9-speed)
2200/2300 (8-speed)
De Shimano 600-groep (nu Ultegra) was lange tijd de beste groep, in 1973 werd Dura-Ace toegevoegd als betere groep.

De mountainbikegroepen 2012
XTR (10-speed, dubbel en triple)
XT (10-speed, dubbel en triple)
SLX (10-speed, LX variant voor Trekkingfietsen)
Deore (9-speed en 10-speed)
Alivio (8-speed en 9 speed)
Acera (8-speed en 9 speed)
Altus (6-,7-,8-speed)
Saint (speciaal ontworpen voor downhill en freeride mountainbike)
Hone (speciaal ontworpen voor downhill en freeride mountainbike)
Tourney (speciaal ontworpen voor de gewone fietsen heeft ook verschillende prijs-kwaliteitsklassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Rene schreef op zondag 23 juni 2013 @ 22:51:
Ik zou geen van beide kopen en het geld gebruiken voor een goede hybride met vaste voorvork. Wellicht iets langzamer maar je kan er prima mee over gruispaden rijden. Die dempers op zulke goedkope fietsen kosten alleen maar energie.

Zoiets bijvoorbeeld:

http://www.12gobiking.nl/...ess/trek_bikes_71_fx_2013
Hier ben ik helemaal mee eens.
Mtb is leuk voor o ffroad en race voor snel fietsen op mooie asfaltpaden maar met een hybride kun je bijna overal lekker fietsen.
Wel een stuk meer geld dan die van 135€, daarom misschien een hybride tweedehands kopen dacht ik.
Imho is een tweedehands a merk beter dan een goedkope van een b merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Precies wat ik in het begin ook aangaf. Voor zo'n 200 euro (misschien nog wat afdingen) heb je dan zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NDUwWDgwMA==/$(KGrHqEOKpYFG8uwGz)vBR)88INyUw~~60_85.JPG

In het geval je voor een MTB gaat. Daar kun je echt een stuk langer en fijner op fietsen dan de Decathlon fietsen. Maar dan moet je wel open staan voor tweedehands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Probleem met tweedehands is dat ik er geen enkel verstand van heb, dat maakt het erg lastig om als leek een goede fiets te kopen. Met een nieuwe fiets heb ik in ieder geval nog de garantie van de winkel, dat scheelt wel. Twee jaar garantie op onderdelen en werkuren betekent toch twee jaar lang onbezorgd fietsen.
Ik kan wel op Marktplaats gaan zoeken maar je moet toch weten welke fietsen wel goed zijn en welke je juist moet vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien moet je anders eens kijken naar 'hybride' fietsen. Dat zijn fietsen waarmee je toch enigszins offroad en onroad kan. Het zijn zeg maar mixes tussen race- en MTB-fietsen. Zelf heb ik de Bulls Crossswing (2012 model).

Afbeeldingslocatie: http://www.fahrradlagerverkauf.com/zj/images/large/0707D547720676799A00.jpg
Dat is deze

Hij is wel wat duurder (kostte mij een 600 euro zo uit mijn hoofd), maar is écht een fijn fietsje, voor zowel onroad als offroad. Ik heb ook wat offroad ervaring mee (nog niet zo heel veel, maar komt wel) en wat deze fiets het meeste remt is mul zand, waar je met een MTB dan weer geen last van hebt. Met een MTB heb je wel weer dat je onroad gewoon moet inleveren, vanwege meer wrijving. On-road merk je dus dat je meer kan fietsen, offroad blijf je dan weer wat achter. Maar om te kijken welk 'soort' fietsen bij je past, denk ik wel dat dit een filosofie is die je laat zien wat bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meemzeh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03 22:09

Meemzeh

Je weet wel

Ik ken een meneer die er op zich wel veel verstand van heeft.
Als je hem een privé bericht stuurt kan hij je verder helpen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ga sowieso morgen even bij de Decathlon langs, dan kan ik het allemaal even bekijken. Het is een mooi uitstapje voor m'n lunchpauze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Meemzeh , help die jongen es in het zadel joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 21:37

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Ga toch fietsen Duiveltje :-)

CBD olie , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Probeer je me nu in de wielen te rijden Gertjan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:46:
Probleem met tweedehands is dat ik er geen enkel verstand van heb, dat maakt het erg lastig om als leek een goede fiets te kopen.
Dan haal je die 2e hands bij de fietsenmaker? Iedere fietsenmaker heeft 2e hands aanbod (inruilfietsen). Als je er geen verstand van hebt, loop je met nieuw ook het risico dat er wat mis is met je fiets. En ook op 2e hands fietsen wordt garantie gegeven.
Met een nieuwe fiets heb ik in ieder geval nog de garantie van de winkel, dat scheelt wel. Twee jaar garantie op onderdelen en werkuren betekent toch twee jaar lang onbezorgd fietsen.
Twee jaar zonder kosten fietsen misschien, als al je garantieclaims in ieder geval gehonoreerd worden. Maar als jij onderweg met een kapotte rem of versnellingsnaaf blijft staan, heb je er wel ellende van, ook al wordt het kostenloos gerepareerd.
Ik kan wel op Marktplaats gaan zoeken maar je moet toch weten welke fietsen wel goed zijn en welke je juist moet vermijden.
BRT heeft hierboven al een aardig lijstje genoemd met items waar je op kunt/moet letten. Desnoods vraag je iemand uit je omgeving mee. Iedereen kent toch wel een MTB'er / racefietser die zelf aan zijn fiets sleutelt en jou wel een middagje wil vergezellen terwijl jij je fiets uitzoekt? En als je dan toch bereid bent Decathlon om advies te vragen, kun je toch ook vragen stellen over 2e hands fietsen en hoe zij zijn afgemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:03:
Dan haal je die 2e hands bij de fietsenmaker? Iedere fietsenmaker heeft 2e hands aanbod (inruilfietsen). Als je er geen verstand van hebt, loop je met nieuw ook het risico dat er wat mis is met je fiets. En ook op 2e hands fietsen wordt garantie gegeven.
Zal eens kijken of ik een fatsoenlijke fietsenmaker in de buurt kan vinden, die hier vlakbij zullen volgens mij dit soort fietsen niet snel verkopen. Maar wie weet, zal eens langs gaan.
Twee jaar zonder kosten fietsen misschien, als al je garantieclaims in ieder geval gehonoreerd worden. Maar als jij onderweg met een kapotte rem of versnellingsnaaf blijft staan, heb je er wel ellende van, ook al wordt het kostenloos gerepareerd.
Maar hoe groot is de kans dat dit werkelijk gebeurt?
BRT heeft hierboven al een aardig lijstje genoemd met items waar je op kunt/moet letten. Desnoods vraag je iemand uit je omgeving mee. Iedereen kent toch wel een MTB'er / racefietser die zelf aan zijn fiets sleutelt en jou wel een middagje wil vergezellen terwijl jij je fiets uitzoekt? En als je dan toch bereid bent Decathlon om advies te vragen, kun je toch ook vragen stellen over 2e hands fietsen en hoe zij zijn afgemonteerd?
Nee, ik ken zo'n iemand toch niet ;) Met dat lijstje kan ik wel wat maar hoe het onderling allemaal verschilt weet ik niet. Kan me er wel in gaan verdiepen maar dat is het probleem met tweedehands, het kost gewoon een stuk meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zat met een vergelijkbaar probleem. Ik ben op een gegeven moment maar naar de fietsenwinkel gegaan om me daar te laten adviseren. Als ik met mountainbikers sprak hadden die het over een frame dat meer kost dan mijn auto. Niets was goed genoeg; ze konden zich niet in mijn situatie inleven. Ik wilde gewoon een fiets waarmee ik wat aan mijn conditie kan werken, maar ook comfortabel genoeg om de auto eens wat vaker te laten staan.

De keuze is bij mij gevallen op een KTM Life Road, een hybrid. Ze hebben bij de fietsenwinkel trouwens ook uitgebreid de tijd genomen om mij te adviseren; dat alleen al is de meerprijs ten opzichte van een goedkopere (tweedehands?) fiets waard.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik doe ook regelmatig fietstochtjes in de buurt om aan m'n conditie te werken. Heb hiervoor een tweedehands racefiets (á 400 euro) gekocht. Waar je vooral op moet letten is of het frame onbeschadigd is en of er goede onderdelen opzitten. Het meeste van Shimano is altijd wel voldoende. Als je dan netjes met het materiaal omgaat, kan er weinig aan kapot gaan.

De keuze voor het type fiets hangt vooral af van de omgeving waar je fietst. Ik merk wel dat niet-geasfalteerde wegen echt drama zijn met een racefiets en die probeer ik dan ook te vermijden. Het voordeel van een racefiets is dat je met niet al te veel moeite een redelijke snelheid haalt. Met een normale fiets fietsen ben ik al snel zat omdat het te langzaam gaat. Tot slot, houd ook rekening met extra kosten voor kleding, helm en schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Die KTM Life Road zit zo te zien al in de 500+ euro klasse, dat zou ik toch graag willen vermijden als het enigszins kan. Het is net als in jouw situatie inderdaad aan mijn conditie werken, meer niet. De auto laten staan zal hem niet worden, gezien mijn werk is dat gewoon niet mogelijk.

Ik zal eens gaan kijken op marktplaats wat er tweedehands zoal te krijgen is in de buurt. Kijken of daar wat tussen zit. De wegen zijn voornamelijk geasfalteert maar soms kom ik wel op wat minder goede wegen met wat mindere bestrating.

Kleding zat al in het budget, zal voornamelijk een broek en shirt zijn. Een helm zal ik niet gaan dragen en schoenen heb ik al, dat hoeft niet te fancy te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58

BM

Moderator Spielerij
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:39:
Een helm zal ik niet gaan dragen en schoenen heb ik al, dat hoeft niet te fancy te zijn.
Dan zou ik de bossen sowieso gaan mijden, ook al zou je wel een MTB hebben. Ben nu sinds een tijdje aan het MTB'en, en ben maar wat blij dat ik een helm op heb. Niet vanwege de valpartijen (1x maar tot nu toe O-) ), maar wel vanwege de laaghangende takken die ik al heb mogen wegkoppen :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ga vooral zonder helm fietsen, hoop voor je dat je het kunt na vertellen als je met je hoofd tegen een boom aanflikkert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Rikkiz0r schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:52:
Ga vooral zonder helm fietsen, hoop voor je dat je het kunt na vertellen als je met je hoofd tegen een boom aanflikkert.
Komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een helm is ook het eerste dat ik ga kopen (heb er nog geen). Ik fiets voor mijn plezier, ik hoef niet de catwalk op.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ivdg2b.jpg
Inderdaad volledig Shimano600, tot aan het balhoofd toe! :) de fiets is wel zwaarder dan die van mijn fietspartner

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 24-06-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bell heeft helmen vanaf een euro of 40 en die zitten heel lekker, je hebt bijna niet door dat je hem ophebt en het is nog prettiger fietsen ook omdat het de zon tegenhoudt en tevens lucht langs je hoofd laat stromen.

Gebruik het eerder genoemde lijstje met groepen en zoek daarop een fiets uit, dus voor een mtb minimaal deore en (deore,slx,xt)

voor een straatfiets minimaal sora (sora, 105)

dat zijn groepen en daar zijn dan ook gemakkelijk onderdelen voor te krijgen, op zo'n decathlon ding zit ook wel Shimano maar dat is zo goedkoop dat het niet eens op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:10:
[...]

Nee, ik ken zo'n iemand toch niet ;) Met dat lijstje kan ik wel wat maar hoe het onderling allemaal verschilt weet ik niet. Kan me er wel in gaan verdiepen maar dat is het probleem met tweedehands, het kost gewoon een stuk meer tijd.
Of je nu nieuw of tweedehands koopt, je zult er iets van moeten weten. Sterker nog; een nieuwe fiets kopen is lastiger omdat fabrikanten proberen indruk te maken met een achter derailleur terwijl de crank bijvoorbeeld prut is. Neem nou het advies aan wat iedereen hier geeft. Een nieuwe fiets voor dit geld is gewoon geen goede fiets. Meet ten eerst je binnenbeenmaat op zodat je de goede maat fiets kan berekenen. Kijk daarna op marktplaats naar deze maat.

Bedenk trouwens dat je met een racefiets stuur langer/lekkerder kan fietsen omdat je verschillende handposities hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het argument van het racestuur, inderdaad erg belangrijk (voor mij).
En je hebt een redelijke fietspomp nodig, met een manometertje, tel op €30. Een goede bandspanning en je bent al half op je bestemming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:46:
Probleem met tweedehands is dat ik er geen enkel verstand van heb, dat maakt het erg lastig om als leek een goede fiets te kopen. Met een nieuwe fiets heb ik in ieder geval nog de garantie van de winkel, dat scheelt wel. Twee jaar garantie op onderdelen en werkuren betekent toch twee jaar lang onbezorgd fietsen.
In hoeverre moet je verstand hebben van een fiets om tweedehands een redelijke aan te kunnen schaffen? Natuurlijk, als je kritischer kan kijken zal je wellicht net dat ene pareltje er wat makkelijker uit kunnen vissen en eenvoudiger een schifting kunnen maken. Als je echter gewoon eens op Marktplaats rondkijkt met daarbij in je achterhoofd de verschillende groepen dan kom je volgens mij al een heel eind. Wat nu precies de verschillen tussen de groepen zijn hoef je niet te weten, in principe volstaat het nu om de opbouw te kennen en simpelweg te weten dat bijvoorbeeld een Ultegra-groep beter is dan een 105. Als je verder een beetje bij de bekendere merken blijft (Bulls, Focus, Giant, Trek etc. etc.) en er even op let dat het er allemaal een beetje netjes uitziet en soepel werkt. Dat laatste kan je natuurlijk heel eenvoudig even testen door een rondje te fietsen, ik neem aan dat je het wel aanvoelt als het schakelen voor geen meter gaat of de boel zo krom als een hoepel is :P. Met dit in je achterhoofd kan je volgens mij niet zo makkelijk een miskoop doen. Ik heb zelf trouwens altijd het idee dat je ook van de advertentie an sich al een redelijke indruk kunt krijgen. Hoe mooi een fiets ook is, als de advertentie vol met spel- en/of stijlfouten staat, gebrekkige informatie bevat of een wazige opmaakt kent dan pas ik.

Vorig jaar heb ik zelf een gebruikte racefiets gekocht via Marktplaats terwijl ik waarschijnlijk net zo min verstand van fietsen heb als jij. Voor mij speelde het uiterlijk ook nog een behoorlijke rol, ik had namelijk geen zin om op een fiets van 30 jaar oud te gaan rijden, het oog wil ook wat. Gecombineerd met wat ik aan de fiets uit wilde geven (+/- € 300,-) was het wel even zoeken voordat ik een fiets had gevonden, ik wilde immers niet met de allerslechtste groep komen te zitten maar tegelijkertijd wel een kek modelletje. Ik denk dat ik ongeveer een maand lang Marktplaats in de gaten heb gehouden voordat ik mijn huidige fiets tegen kwam en deze was nog eens fors onder mijn budget ook :) Toevalligerwijs had ik op dat moment ook ineens de keuze uit 2 geschikte fietsen, mijn huidige Bulls voor krap de helft van mijn budget, of een Gazelle Squadra Goldline met Ultegra afmontage. Wellicht dat die laatste de betere fiets was maar ik heb uiteindelijk voor de goedkopere oplossing gekozen, voor € 130,- (!) was ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Toch wil ik TS niet per definitie aanraden naar een 2e hands te kijken. TS geeft aan dat hij geen verstand van zaken heeft, en dan is het toch oppassen met een fiets van MP. om het in perspectief te zetten:

Ik rij liever rond op een goed afgestelde fiets met shimano Acera/Alivio, inclusief een eerste gratis servicebeurt dan op een 4 jaar oude fiets, welke XT afgemonteerd is en er bij de eerste week allerlei fouten in de afstelling etc naar voren komen, en slijtage waardoor er wellicht gelijk een hoog bedrag in onderhoud gestoken moet worden.

bottom line: een goed afgestelde 'slechte' groep zal waarschijnlijk meer fietsplezier en minder kosten geven als een slecht afgestelde 'topgroep'. Waarbij de 'slechte' groep binnen budget van de TS past en hij er zeker nog wel een servicebeurt extra uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rene schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:51:
Toch wil ik TS niet per definitie aanraden naar een 2e hands te kijken. TS geeft aan dat hij geen verstand van zaken heeft, en dan is het toch oppassen met een fiets van MP. om het in perspectief te zetten:

Ik rij liever rond op een goed afgestelde fiets met shimano Acera/Alivio, inclusief een eerste gratis servicebeurt dan op een 4 jaar oude fiets, welke XT afgemonteerd is en er bij de eerste week allerlei fouten in de afstelling etc naar voren komen, en slijtage waardoor er wellicht gelijk een hoog bedrag in onderhoud gestoken moet worden.

bottom line: een goed afgestelde 'slechte' groep zal waarschijnlijk meer fietsplezier en minder kosten geven als een slecht afgestelde 'topgroep'. Waarbij de 'slechte' groep binnen budget van de TS past en hij er zeker nog wel een servicebeurt extra uit kan halen.
In dat geval laat je de gebruikte fiets toch ook even afstellen bij een lokale rijwielhandel? Dat kost je slechts een paar tientjes en als je het echt graag wilt dan doe je er ook direct een onderhoudsbeurtje bij. Een 'topgroep' in 4 jaar zwaar verslijten lijkt me knap, maar stel dat er hevige slijtage aanwezig is dan is de nieuwe 'slechte' groep binnen 2 jaar waarschijnlijk al ver onder het punt van die eerst genoemde groep.

Wanneer de TS wat meer zou willen besteden ( € 500 - 1000) dan zou ik hem ook minder snel richting een gebruikte fiets willen sturen, als hij echter voor <€ 200,- klaar wil zijn voor een nieuwe fiets dan echter wel, praktisch alles wat je daarvoor koopt is gewoon pure rotzooi. Zelfs een kinderfiets kost vaak al een veelvoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:10:
[...]

Maar hoe groot is de kans dat dit werkelijk gebeurt?
Tsja, ik heb geen statistieken, maar het is mij wel gebeurd met een "Ranger Rivière" als ik me niet vergis. Wat een rommel was dat. Dynamo liep vast door roest intern, koplamp begon te roesten, stuur idem dito en uiteindelijk ging de naafversnelling kapot en bleef hangen in de 3. Fijn, bij stoplichten. Ik wil je verder nergens voor bangmaken, maar ben in ieder geval blij dat je naar 2e hands gaat kijken :) Uiteindelijk moet je de keuze zelf maken ;)
[...]

Je zult je er ook in moeten verdiepen met een nieuwe fiets.
VantageR schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:31:

Het meeste van Shimano is altijd wel voldoende. Als je dan netjes met het materiaal omgaat, kan er weinig aan kapot gaan.
Enigszins mee eens. Je moet alleen even opletten met de laagste series. Ik had een Tiagra derailleurset op mijn ligfiets zitten. Daar zit een sterke veer in die de beweging naar binnen toe veroorzaakte, waar je met de kabel tegenin trok. Die veer zat tegen een plastic (je verzint het niet) palletje en dat palletje was afgebroken. Dat plastic verweert op termijn door zonlicht (UV), waardoor het langzaam brosser en brosser wordt, tot het afknapt. Dat is gewoon een kwaliteitsprobleem.

Die derailleurs heb ik vervangen door Deore XT derailleurs, die volledig uit metaal gemaakt zijn. Dat kostte me overigens ook de kop niet en met behulp van Youtube video's over het afstellen van een derailleur heb ik geleerd hoe ik dat zelf moest doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 16:43
Dick schreef op maandag 24 juni 2013 @ 23:16:
[...]
Een 'topgroep' in 4 jaar zwaar verslijten lijkt me knap, maar stel dat er hevige slijtage aanwezig is dan is de nieuwe 'slechte' groep binnen 2 jaar waarschijnlijk al ver onder het punt van die eerst genoemde groep.!
Als je bij een ultegra groep bijvoorbeeld de ketting (15 eur), cassette (40 eur), voorbladen (30 p/s) en banden (15 p/s) moet vervangen om wat te noemen, omdat je als leek geen verstand van de staat hebt, kost het alsnog een flinke duit. Ook al zijn de derailleurs en dergelijke nog in prima staat. Als je iemand treft die op korte termijn van z'n fiets af moet en er daardoor niet de hoofdprijs voor vraagt, dan kun je een leuke deal treffen, maar er zit genoeg kaf tussen het koren. Ik zou bij tweedehands wel iemand met verstand van zaken meenemen.

Als je een iets duurdere nieuwe fiets koopt die meteen lekker rijdt (bijv. tiagra afmontage, 500 euro), krijg je er natuurlijk ook meer voor terug mocht de sport tegenvallen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ga morgen even langs bij een fietsenmaker in de buurt, schijnt wel een capabele kerel te zijn die een realistische blik op fietsen heeft en je niet het duurste van het duurste aansmeert. Tweedehands kopen zie ik niet meer zitten, komt teveel risico bij kijken als je de kennis niet bezit. Dan kijk ik liever gewoon naar een wat duurdere nieuwe fiets waar ik bij verkoop niet al te veel op hoef in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Je zou ook bij de fietsenmaker om een tweedehandsje kunnen vragen :)

[ Voor 34% gewijzigd door DjVe op 25-06-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fijn dat je jezelf dit plezier doet, die andere fiets was je echt niet blij van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
DjVe schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 08:23:
Je zou ook bij de fietsenmaker om een tweedehandsje kunnen vragen :)
Ja dat vergat ik te melden, die optie staat nog zeker open. Bij een vakman een tweedehands kopen is geen echt probleem, marktplaats afspeuren zie ik gewoon niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, dat klinkt al verstandiger :) Die vakman stelt je fiets volledig af en wil je ongetwijfeld een tijdje garantie geven. Daarna is het slijtagewerk en daar heb je met een goede tweedehands minder last van dan met een brakke nieuwe fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bij de fietsenmaker langs gegaan, wat dingen doorgesproken. Even gekeken naar fietsen met dichte kettingkast maar dat viel al snel af. Wat meer de trekking fietsen maar dat werd al snel 800 euro (Gazelle) en vervolgens uitgekomen bij de fietsen van Conway, een Duits merk. Hij voerde dit merk omdat het gewoon kwaliteitsfietsen zijn en ze een vrij gevarieerd budget hadden.
Het is een klein winkeltje dus niet altijd alles op voorraad, maar we hebben even het boekje doorgenomen en kwamen snel bij twee modellen uit. De Conway CS500 en de CS501, grootste verschil is remblokjes vs schijfremmen.
Nu leek die CS501 wel interessant, mooi fietsje met (voor zover ik kan zien) goede kwaliteit onderdelen en niet te duur. Fietsenmaker zei dat dit wel interessant was, heeft het boekje meegegeven zodat ik het wat beter kon bekijken en nu zit ik dit dus te overwegen.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 15:31
Geen verkeerde fiets om mee te starten.
Als ik zou moeten kiezen tussen schijfremmen of blokjes zou ik de schijfremmen nemen.
Het verschil in remkracht is goed merkbaar.
Enige nadeel is misschien dat het onderhoud wat lastiger is van schijfremmen.

Zorg er vooral voor dat je de juiste framemaat hebt zodat je in ieder geval goed zit op de fiets.
Alle andere onderdelen kun je wel vervangen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Tsurany schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:59:
Bij de fietsenmaker langs gegaan, wat dingen doorgesproken. Even gekeken naar fietsen met dichte kettingkast maar dat viel al snel af. Wat meer de trekking fietsen maar dat werd al snel 800 euro (Gazelle) en vervolgens uitgekomen bij de fietsen van Conway, een Duits merk. Hij voerde dit merk omdat het gewoon kwaliteitsfietsen zijn en ze een vrij gevarieerd budget hadden.
Het is een klein winkeltje dus niet altijd alles op voorraad, maar we hebben even het boekje doorgenomen en kwamen snel bij twee modellen uit. De Conway CS500 en de CS501, grootste verschil is remblokjes vs schijfremmen.
Nu leek die CS501 wel interessant, mooi fietsje met (voor zover ik kan zien) goede kwaliteit onderdelen en niet te duur. Fietsenmaker zei dat dit wel interessant was, heeft het boekje meegegeven zodat ik het wat beter kon bekijken en nu zit ik dit dus te overwegen.

Iemand tips?
Vergis je niet hoor, goede velgremmen presteren beter dan goedkope schijfremmen. De SHIMANO M395 schijfremmen komen echter goed uit de tests, dus ik zou daar voor gaan.

Al ben ik van mening dat je voor €619 beter een hele mooie 2e hands op de kop kan tikken. Ik weet niet hoe groot je bent, anders heb ik misschien nog wel wat voor je voor minder geld dan dat. XT afgemoteerd met niet-versleten tandwielen en lock-out op het stuur zodat je de vering uit kunt zetten (RockShocks Recon)

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 27-06-2013 14:44 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan remblokjes en niet die schijfremmen. Die schijfremmen piepen erg vaak en hebben meer onderhoud/kennis nodig bij vervangen.
Ik zou ook even kijken naar de stand van het stuur, wil je echt een uur knallen of gewoon normaal fietsen. Ik heb zelf ook een tijdje op een racefiets gefietst om conditie op te bouwen maar dit ging na een tijdje toch wel vervelen. Veel onderhoud, altijd een helm op met bijbehorend wielrenpakje en een sportieve zit. MTB ook geprobeerd en dat rechte stuur stond me ook niet echt aan. Nu heb ik een hybride fiets gekocht van Koga Miyata en dit bevalt eigenlijk erg goed. Ook makkelijk met boodschappen of andere kleine ritjes. Je kan er echt nog wel vlot mee fietsen en een zandpad is ook geen probleem.

Ik bedoel dus iets in deze richting, dus nog wel een sportieve zit maar niet al te diep.

Afbeeldingslocatie: http://www.fahrradmanufaktur.de/wp-content/uploads/2012/12/29_T-50_Shimano_Acera_24g_655.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 23:24

Metalfreak

Hoije woh!

DrivinUCrazy schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:19:
Ik zat met een vergelijkbaar probleem. Ik ben op een gegeven moment maar naar de fietsenwinkel gegaan om me daar te laten adviseren. Als ik met mountainbikers sprak hadden die het over een frame dat meer kost dan mijn auto. Niets was goed genoeg; ze konden zich niet in mijn situatie inleven. Ik wilde gewoon een fiets waarmee ik wat aan mijn conditie kan werken, maar ook comfortabel genoeg om de auto eens wat vaker te laten staan.
Herkenbaar ja, ik zocht een tweedehands mountainbike, maar nee, een fiets van 400 euro kon niets zijn want het moest per se die zijn die 200 gram lichter was, terwijl ze zelf wel met gemak over de 100kg gingen.

Uiteindelijk gegaan voor een tweedehands Giant Terrago 3 met schijfremmen voor slechts 225 euro en daar fiets ik na meer dan een jaar nog regelmatig en met veel plezier op. Afgelopen winter even naar de lokale fietsenmaker gebracht voor een onderhoudsbeurt en die gaf al aan dat er verder niets mee aan de hand was, alleen wat dingetjes moesten opnieuw afgesteld worden. Ik zie echt ook geen noodzaak om de fiets te vervangen voor een duurdere. Ik ben zelf inmiddels 6 kg afgevallen, dat scheelt heel wat meer dan die 200 gram voor 1000+ euro die een duurdere fiets me zou hebben gebracht kan ik je zeggen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Tjebakka schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:32:
Vergis je niet hoor, goede velgremmen presteren beter dan goedkope schijfremmen. De SHIMANO M395 schijfremmen komen echter goed uit de tests, dus ik zou daar voor gaan.
Volgens de fietsenwinkel merkte je het vooral met slechtere weersomstandigheden, dan presteren die schijfremmen beter.
Al ben ik van mening dat je voor €619 beter een hele mooie 2e hands op de kop kan tikken. Ik weet niet hoe groot je bent, anders heb ik misschien nog wel wat voor je voor minder geld dan dat. XT afgemoteerd met niet-versleten tandwielen en lock-out op het stuur zodat je de vering uit kunt zetten (RockShocks Recon)
Ik ben 1.80 tot 1.82, iets daar tussenin gok ik. Voordeel van nieuw bij deze fietsenmaker is dat hij gewoon in de buurt zit en service en dergelijken vrij gemakkelijk gaat.
Wat voor fiets heb jij dan over?
Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:40:
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan remblokjes en niet die schijfremmen. Die schijfremmen piepen erg vaak en hebben meer onderhoud/kennis nodig bij vervangen.
Goed onderhouden schijfremmen zullen toch niet piepen? De fietsenmaker zit om de hoek dus kan er zo langs voor service.
Ik zou ook even kijken naar de stand van het stuur, wil je echt een uur knallen of gewoon normaal fietsen. Ik heb zelf ook een tijdje op een racefiets gefietst om conditie op te bouwen maar dit ging na een tijdje toch wel vervelen. Veel onderhoud, altijd een helm op met bijbehorend wielrenpakje en een sportieve zit. MTB ook geprobeerd en dat rechte stuur stond me ook niet echt aan. Nu heb ik een hybride fiets gekocht van Koga Miyata en dit bevalt eigenlijk erg goed. Ook makkelijk met boodschappen of andere kleine ritjes. Je kan er echt nog wel vlot mee fietsen en een zandpad is ook geen probleem.

Ik bedoel dus iets in deze richting, dus nog wel een sportieve zit maar niet al te diep.

[afbeelding]
Zo'n fiets gaf de fietsenmaker ook als tip maar dat zou een prijsklasse hoger uitvallen. Voor mij is het vooral een half uur tot een uur knallen, lekker flink vermoeid raken en flink zweten. Een helm zal ik echter niet dragen, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Ik zal mezelf niet overschatten en ben altijd zeer voorzichtig met mezelf, ik wil nog langer mee gaan ;)
Ik denk dat ik vooral voor sport ondergoed ga ivm het nodige schuurwerk van de naden, verder lekker korte broek en wat strakker zittend t-shirt. Fietst prima.

Ik zie mezelf geen boodschappen doen op de fiets, dat is toch iets te makkelijk na kantoortijd even met de auto er langs. En anders koop ik daar tzt een stadsfiets voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49
Tsurany schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:14:
[.
Zo'n fiets gaf de fietsenmaker ook als tip maar dat zou een prijsklasse hoger uitvallen. Voor mij is het vooral een half uur tot een uur knallen, lekker flink vermoeid raken en flink zweten. Een helm zal ik echter niet dragen, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Ik zal mezelf niet overschatten en ben altijd zeer voorzichtig met mezelf, ik wil nog langer mee gaan ;)
Ik denk dat ik vooral voor sport ondergoed ga ivm het nodige schuurwerk van de naden, verder lekker korte broek en wat strakker zittend t-shirt. Fietst prima.
Probleem is alleen dat je niet alleen op de weg bent en juist ook de andere weggebruikers voor het meeste gevaar kunnen zorgen. Met een mountainbike kan je ook wel >30k/h fietsen. Als je dan onderuitgaat kan de klap vrij hard zijn. Maar goed, het is jouw hoofd...

Ik zou wel even wielerbroek of wieleronderbroek nemen met een zeem. Dat is bij mountainbike of racefiets zadel wel een heel stuk fijner. Helemaal als je flink wil gaan zweten. Hou ook rekening met fietschoenen. Vaak werkt dit met een klik systeem. Hiervoor heb je apart schoenen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 23:24

Metalfreak

Hoije woh!

Een helm zal ik echter niet dragen, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Ik zal mezelf niet overschatten en ben altijd zeer voorzichtig met mezelf, ik wil nog langer mee gaan ;)
Dat is dus juist dé reden waarom ik altijd een helm draag als ik met de MTB weg ga. Het hoeft maar één keer fout te gaan en je hebt een probleem, vriendin is arts in de neurologie en die heeft al zat voorbeelden gezien waarbij een helm toch wel een goed idee was geweest. Als ik alleen op de weg zit, kan ik overwegen om het niet te doen, maar over het algemeen heb ik 'm altijd op als ik de MTB pak.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Het is een raar taboe in Nederland met die helmen om eerlijk te zijn. Toen ik naar mijn werk fietste in NL droeg ik ook nooit een helm, terwijl snelheden van 25 gemiddeld en 50 km/h heuvelaf (Erasmusbrug) geen uitzonderingen waren. Zelfde met 85 procent van de andere fietsers lekker zonder helm.

Nu in Noorwegen is dat taboe de andere kant op, daar kijken ze je boos aan als je zonder helm voorbij komt zetten. En eerlijk is eerlijk, het is een kleine rotmoeite dat ding op te zetten, het zit als gegoten (de meeste dan) en je hebt er toch weer een stuk veiligheid bij. Moet er nu niet meer aan denken om met 40 km/h even over de straat te schuiven met mijn hoofd. Zelfs voor het kleinste stukje pak ik nu een helm erblij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:52
Als je dan toch besluit om 600+ euro aan een fiets uit te geven, kijk dan ook een naar een overjarig model. Een fiets van vorig jaar is echt niet slechter dan eentje van dit jaar, en van het verschil kun je een mooie helm kopen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 21:19
buurman kreeg op de racefiets voorrang van een oude man in een auto.... op het moment dat hij voor de auto reed, trok de automobilist toch op, waarbij mijn buurmand de A-stijl van de auto kopte. In die A stijl zat dus echt een deuk in de vorm van zijn helm. Indien hij geen helm op gedragen zou hebben, dan had ik die week een begrafenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Generalisatie: Wielrenners zijn vaak ook gewoon een gevaar op de weg, geen voorrang verlenen, geen richting aangeven, hardere rijden dan 30KM in 30KM zones etc.

Moraal van verhaal is dat je gewoon veilig moet fietsen, met of zonder helm, ik steek gewoon heel overdreven mijn hand altijd uit, zo zien ze tenminste welke kant ik afsla en als ik voorrang heb en ik vertrouw het niet ga ik toch mooi in de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 08:55
Tuurlijk, die wielrenners heb je ook. Echter ben ik wel voorzichtig, steek ik mijn handen uit en rem ik af voor kruispunten.

De punten waar ik tot nu toe het vaakst een hartaanval krijg zijn de punten waar ik op de voorrangsweg rij en die voorrang niet krijg vanuit een zijstraat. Heeft niks te maken met het negeren van regels van mijn kant, maar met onoplettendheid van bestuurders van de auto. En laat ik nou net niet van hen afhankelijk willen zijn.

Moraal van mijn verhaal: Je kan nog zo je best doen om netjes volgens de regels op de fiets te zitten. Een moment van onoplettendheid van een andere weggebruiker kan er voor zorgen dat jij de rest van je leven als een kamerplant in een rolstoel zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Jwlb op 27-06-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Maar ook al doe jij alles goed, dan heb je nog te maken met andere deelnemers die wellicht minder goed opletten. Sportief fietsen heeft gewoon zijn risico's, maar je kan je er goed tegen beschermen.

Overigens is het maar een kleine groep wielrenners die zicht echt asociaal gedraagt in het verkeer. Het grootste deel houdt zich keurig aan de regels en schud ook nee-knikkend als er weer een stel van die malloten op de weg gaat rijden ipv het fietspad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wat mij betreft ook schrijremmen ipv velgremmen. Remmen, zeker bij nat weer, echt veel beter. En piepen inderdaad een beetje maar who cares. Onderhoud is misschien wat lastiger, geen idee. Heb mijn MTB nu 3 jaar en nog nooit iets aan mijn schijfremmen gedaan en zijn nog in perfecte staat als ik de fietsenmaker vorige week mocht geloven. (los van remblokken vervangen natuurlijk, maar dat moet je met velgremmen ook).

(en gefeliciteerd trouwens!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DjVe schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:14:
Maar ook al doe jij alles goed, dan heb je nog te maken met andere deelnemers die wellicht minder goed opletten. Sportief fietsen heeft gewoon zijn risico's, maar je kan je er goed tegen beschermen.

Overigens is het maar een kleine groep wielrenners die zicht echt asociaal gedraagt in het verkeer. Het grootste deel houdt zich keurig aan de regels en schud ook nee-knikkend als er weer een stel van die malloten op de weg gaat rijden ipv het fietspad
Hoeveel van die wielrenners hebben dan een bel op de fiets? Ik zat dinsdag ook achter een groepje wielrenners en geen van ze had een bel blijkbaar dus heb ik maar de mensen gewaarschuwd met mijn fietsbel op mijn goedkope Decathlon fiets, want ik zat toch vlak achter ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Voor degene die proberen Tsurany een helm aan te praten; bespaar je de moeite daar is die veel te eigenwijs voor.

* Rikkiz0r wacht totdat het een keer mis gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Anoniem: 318025 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:34:
[...]

Hoeveel van die wielrenners hebben dan een bel op de fiets? Ik zat dinsdag ook achter een groepje wielrenners en geen van ze had een bel blijkbaar dus heb ik maar de mensen gewaarschuwd met mijn fietsbel op mijn goedkope Decathlon fiets, want ik zat toch vlak achter ze.
Ik ken eerlijk gezegd weinig wielrenners zonder bel. Het is overigens ook verplicht. Echter heeft het in de helft van de gevallen geen enkele zin. Of je hebt bejaarden die gezellig pratend in groepen naast elkaar fietsen en je gewoon niet horen (zelf niet als je roept) of jeugd met koptelefoons op die over de weg slingeren. En dan hebben we het nog niet gehad over bejaarden op een elektrische fiets die je niet horen en zich helemaal de pleuris schrikken als je er langs komt schieten (met alle gevolgen van dien).

Over het algemeen hebben wielrenners respect voor de regels, aangezien ze weten dat ze kwetsbaar zijn en dat het een kwestie is van geven en nemen. Medeweggebruikers die de regels niet kennen/serieus nemen of niet opletten, daar zit het echte probleem. Dat er ook een groep wielrenners is die schijt heeft aan de regels, ga ik niet ontkennen, maar die heb je ook op de stadsfiets/auto/motor. Over het algemeen is de groep "schijt aan de regels" ook vaak lid van de "flikker op met je helm" groep. Ik vermoed dat ze uiteindelijk uitsterven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gewoon opzetten die helm. Vinden de vrouwen nog stoer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58

BM

Moderator Spielerij
[...]

Volgens de fietsenwinkel merkte je het vooral met slechtere weersomstandigheden, dan presteren die schijfremmen beter.
Toen ik een tijdje terug voor een fiets in de winkel stond werden me ook niet alle schijfremmen aangeraden. Degene die via een kabel werken waren volgens mij winkelier niet/amper beter dan velgremmen. Maar goed, dat kan ook een verkooppraatje geweest zijn :)
[...] Een helm zal ik echter niet dragen, heb genoeg vertrouwen in mezelf. Ik zal mezelf niet overschatten en ben altijd zeer voorzichtig met mezelf, ik wil nog langer mee gaan ;)
Ik denk dat ik vooral voor sport ondergoed ga ivm het nodige schuurwerk
Dat je voorzichtig bent geloof ik direct. Ik ben ook geen waaghals. Toch lag ik bij de 4e of 5e keer fietsen in het bos op de grond. Niks geraakt, maar kan zomaar gebeuren, hoe voorzichtig je ook doet :)

Niet dat het helpt, want te overtuigen ben je op dat vlak volgens mij toch niet ;)
Rene schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:00:
Het is een raar taboe in Nederland met die helmen om eerlijk te zijn.
Moet zeggen dat de wielrenners en mtb'ers die ik hier in de buurt rond zie rijden eigenlijk allemaal wel met helm rijden. De 'normale' fietsers idd niet, maar dat zou ik zelf ook niet zo snel doen geloof ik :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:29:
Wat mij betreft ook schrijremmen ipv velgremmen.
Mee eens. Schijfremmen zitten verder van de weg af en worden daardoor niet of nauwelijks vies. En remmen doen ze daardoor in bijna alle omstandigheden goed.
Remmen, zeker bij nat weer, echt veel beter. En piepen inderdaad een beetje maar who cares.
Vooralsnog piepen mijn Avid BB7 remmen niet, maar dat zal misschien komen. In mijn ervaring piepen remblokjes ook :)
Onderhoud is misschien wat lastiger, geen idee. Heb mijn MTB nu 3 jaar en nog nooit iets aan mijn schijfremmen gedaan en zijn nog in perfecte staat als ik de fietsenmaker vorige week mocht geloven. (los van remblokken vervangen natuurlijk, maar dat moet je met velgremmen ook).

(en gefeliciteerd trouwens!).
Tsja, remblokken vervangen en je remschijven als ze krom of te dun zijn. Veel meer onderhoud hoef je niet te plegen. Bij velgremmen moet je na verloop van tijd je velg (!) vervangen, doe je dat niet, dan wordt de velgrand dun en zegt hij *pang* als je de banden te hard oppompt :D Dat heeft een collega van me eens meegemaakt, heel de rand eraf gescheurd... Sindsdien is hij ook overtuigd van het nut van remschijven.
BM schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Toen ik een tijdje terug voor een fiets in de winkel stond werden me ook niet alle schijfremmen aangeraden. Degene die via een kabel werken waren volgens mij winkelier niet/amper beter dan velgremmen. Maar goed, dat kan ook een verkooppraatje geweest zijn :)
Wat ik weet van schijfremmen is dat hydraulisch je meer gevoel geeft omdat een remkabel rekt en hydraulische vloeistof in goede slangen niet of nauwelijks samen te drukken is. Wat je aan elasticiteit voelt komt uit het uitzetten en krimpen van de slang. Een kabel geeft je dus iets minder gevoel, hoewel dat sterk afhankelijk is van het systeem dat je koopt. Goedkope bouwmarktfietsen met schijfremmen zullen weinig gevoel geven, een goed systeem als de Avid's die ik zelf heb geven je best veel gevoel. Ik kan de remkracht goed doseren voor mijn gevoel, maar het kan met hydrauliek vast beter.

Nadeel van hydraulisch is dat je een defect onderweg niet kunt repareren. Als het systeem lek is, ben je de olie onderweg kwijtgeraakt en heb je geen mogelijkheid om dat even snel te repareren. Een remkabel daarentegen is zo vervangen. Daarnaast is een systeem met remkabels gewoon een stuk goedkoper in aanschaf. In onderhoud zal het elkaar niet zoveel ontlopen als je niet om de haverklap je hydraulische systeem lek rijdt ;) Veel meer dan bijstellen en remblokjes en schijven vervangen zal het niet zijn.
[...]

Moet zeggen dat de wielrenners en mtb'ers die ik hier in de buurt rond zie rijden eigenlijk allemaal wel met helm rijden. De 'normale' fietsers idd niet, maar dat zou ik zelf ook niet zo snel doen geloof ik :)
Het ligt denk ik vooral aan je outfit. Als je in je normale kloffie gaat rijden, zul je niet zo snel de helm opdoen. Dan rijd je rustiger en is dat ook minder essentieel. Dat het beter zou zijn, kan zijn, maar je hebt toch al snel het gevoel voor lul te rijden. Heb je echter je fietskleding aan, dan staat zo'n helm ook beter. Ja, de moraalridder zal nu roepen "maar veiligheid gaat voor alles" en dat is in feite waar, maar hoe ver je dat wil doortrekken is heel persoonlijk denk ik :) Waarom dan geen speciale beschermende kleding die heupen, knieën, ellebogen en schouders beschermt tegen impact door middel van dikke lagen schuim en kevlar?
Antaresje schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:10:
Als je dan toch besluit om 600+ euro aan een fiets uit te geven, kijk dan ook een naar een overjarig model. Een fiets van vorig jaar is echt niet slechter dan eentje van dit jaar, en van het verschil kun je een mooie helm kopen.
Goede tip. Volgens mij is augustus / september zo'n beetje de tijd waarin je een (ik noem maar wat) Gazelle van het vorige seizoen voor weinig kunt kopen. Ik heb dat zelf in het verleden 2x gedaan en als je dan het oude en het nieuwe model naast elkaar zat waren de features gelijk, maar zag de nieuwe er net wat gelikter uit door een andere kleurstelling, een meer fancy koplamp, een volledig geïntegreerd achterlicht, enzovoorts. Maarja, die nieuwe is een jaar later ook het overjarige model en zo'n andere kleurstelling of verlichtingsset fietst niet fijner...

[ Voor 59% gewijzigd door Grrrrrene op 28-06-2013 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Inderdaad, meestal is rond september de introductie van de 2014 modellen, waardoor je al snel 100-200 euro korting krijgt op de 'oude' modellen.

Wat betreft een helm dragen, ik kan het niet genoeg aanraden. Afgelopen jaar zo'n 3500km gemountainbiked, hele seizoen geen een keer gevallen en dan in de laatste week 2x op mijn bek gegaan. Niet hard, maar wel 1x flink met mijn arm op een boomstam. Als dat mijn hoofd was zonder helm had ik hier nu niet meer blind kunnen typen :)

Beschermende kevlar hoeft voor mij niet zo zeer, een been of arm breken zit er dus wel degelijk in. Dat geneest meestal wel weer maar hoofdletsel is toch van een ander kaliber blessures vind ik.

Vriend van mij heeft overigens na een paar maanden op zijn nieuwe MTB gereden te hebben zijn velgremmen vervangen voor schijfremmen (best een dure investering) en wil echt nooit meer terug. Hij vindt de kracht en de mate van dosering dusdanig veel beter met schijven dat velgremmen voor hem niet meer op zijn fiets komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 28-06-2013 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Aghanim schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:24:
Inderdaad, meestal is rond september de introductie van de 2014 modellen, waardoor je al snel 100-200 euro korting krijgt op de 'oude' modellen.

Wat betreft een helm dragen, ik kan het niet genoeg aanraden. Afgelopen jaar zo'n 3500km gemountainbiked, hele seizoen geen een keer gevallen en dan in de laatste week 2x op mijn bek gegaan. Niet hard, maar wel 1x flink met mijn arm op een boomstam. Als dat mijn hoofd was zonder helm had ik hier nu niet meer blind kunnen typen :)

Beschermende kevlar hoeft voor mij niet zo zeer, een been of arm breken zit er dus wel degelijk in. Dat geneest meestal wel weer maar hoofdletsel is toch van een ander kaliber blessures vind ik.
Ik draag ook meestal een helm om mijzelf tegen andere te beschermen, ik ben er zelf redelijk zeker van dat ik niet tegen een boom aan rij. Maar met al die loslopende honden weet je het nooit. En hier in de buurt is een MTB parcours, maar daar lopen bijvoorbeeld ook mensen over of mensen rijden tegen het verkeer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02

vhal

ಠ_ಠ

Mtb'en of wielrennen zonder helm is net zoiets als rijden zonder autogordel. Neem nou bijvoorbeeld Fabio Cassertelli die door een knullige val het leven verloor door met zijn hoofd op een betonblok te vallen.
Maar sommige mtb'ers en wielrenners zijn nou eenmaal stronteigenwijs en denken dat juist hun hoofd van beton is.

Op mijn oude mbt had ik hayes schijfremmen wat echt klote schijfremmen waren. Altijd lek, piepten, niet af te stellen, schijf loopte aan etc. Tegenwoordig is het allemaal wel beter maar voor een no nonsence fiets zou ik eerder kiezen voor normale remblokken, al dan niet hydraulisch.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 13:27
Ik rijd zelf op een racefiets en op een MTB, altijd met helm op.

Als je echt het beste van beiden wilt zou ik toch echt voor een cyclocross fiets gaan en wel een nieuwe van rond de 800-1000 euro. Maakt de snelheid op de weg je echt niks uit en wil je ook in het bos rijden dan is een MTB ideaal. Voor een tweedehands MTB waar je wat langer mee kan doen ben je toch echt wel minimaal 300 euro kwijt, bijvoorbeeld zoiets: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
CptChaos schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:00:
Misschien moet je anders eens kijken naar 'hybride' fietsen. Dat zijn fietsen waarmee je toch enigszins offroad en onroad kan. Het zijn zeg maar mixes tussen race- en MTB-fietsen. Zelf heb ik de Bulls Crossswing (2012 model).
Vette fiets die bulls. Zo'n soort fiets is inderdaad heel geshikt om over gruis of schelpen paadjes te raggen of voor in de stad of het dorp. Ik ben door het dorp sneller op m'n oude giant crs als op de racefiets. Maar een echt MTB parcours is gewoon geen doen. Zeker niet hoe de giant er nu bij staat.

De giant heeft dan nog een vaste voorvork en er zitten op het moment smalle 28c700 weg bandjes onder.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je al een draadezel gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nee nog niet gekocht, ga hem vanmiddag bestellen. De Conway CS501. Lijkt mij een prima fiets voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n mooie remmen heb ik zelfs niet op mijn auto zitten! Ik heb achter maar gewone trommelremmen ;)
Veel plezier er mee. En ga niet als een dolle in een hoog verzet scheuren zoals ik vroeger deed. Daarmee heb ik mijn knieën voor mijn leven beschadigd.
Liever een uur op souplesse dan een kwartier als een idioot.
/missionarismodus off/
:)

toevoeging: tegenwoordig moet ik heel rustig warmfietsen, wat zo'n 15 tot 45 minuten duurt. Langzaam kan ik dan steeds harder gaan fietsen. Af en toe heb ik pech. Er komt dan een soort knoopgevoel in mijn rechterknie, pijnlijk ook, ik kan dan alleen verderfietsen zonder kracht te zetten.
Ik MOET altijd zwaar uitkijken en me inhouden anders is de pret meteen over.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 10-07-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat klinkt absoluut niet fijn. Met een hoog verzet scheuren bedoel je dan dat je in een te hoog verzet zit voor de snelheid die je op dat moment hebt? Waardoor je teveel kracht moet leveren omdat je te weinig omwentelingen maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Als je te zwaar moet trappen bedoelt hij denk ik. Als je onder de 50 omwentelingen van de trapas komt dan begint het meer op harken als op fietsen te lijken. Nadeel is dan ook dat je inderdaad je gewrichten onnodig gaat belasten. Het beste is om boven de 60-70 omwentelingen te blijven, dan fiets je meer op souplesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Volgens mij zit ik daar wel boven, ik merk althans niet dat ik echt kracht moet leveren. Straks even kijken of ik de fiets daar ga bestellen (levertijd) en of ik er nog een spatbord en bidon houder bij mee bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

60-70 is nog steeds wel weinig. 90 Omwentelingen is een betere richtlijn.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Tjebakka schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:21:
60-70 is nog steeds wel weinig. 90 Omwentelingen is een betere richtlijn.
Inderdaad, 90 is een mooi aantal. Bedoelde met 60-70 eigenlijk een beetje de ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Om dat in de gaten te houden kun je natuurlijk het best een fietscomputer met cadansmeting kopen. Ik heb er een op mijn ligfiets en dat bevalt erg goed. Inderdaad: ik probeer boven de 85 te blijven en vanaf ~110 red ik het niet meer lekker om de trappers rond te krijgen zonder een kliksysteem op mijn schoenen :P 90 is al best vlot en een mooi streefgetal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Fiets gistermiddag besteld met voor en achter spatborden en een bidonhouder. Hoop dat hij deze week nog geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Even een update. We zijn inmiddels flink wat kilometers verder en op een lekke band na bevalt de fiets nog prima. Heb hem inmiddels uitgerust met wat verlichting van DealExtreme (CREE XM-L T6 LED) en maak nu lekker 's avonds m'n kilometers. Rij voornamelijk over normale paden maar pak af en toe wel eens een bospad. In ieder geval fijn te weten dat m'n fiets op elk terrein zal voldoen :)

Pagina: 1