Toon posts:

nieuwbouw huis, hoe alles aan te sluiten (tv's,beamer)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bij ons nieuwbouwhuis aangekomen op het punt dat ik alle bedrading tbv tv's/beamer/pc en dergelijke wil gaan trekken en ook gelijk zo dat het weer lekker up to date is.

mijn Upc kast met scart gaat dus ook lekker de deur uit, en neem er eindelijk maar 1 met Hdmi uitgang voor terug. ;-)

Nu heb ik me al vaker verdiept in welke kabels ik het beste kan nemen, en wil er ook geen godsvermogen aan uitgeven maar ik wil wel dat het gewoon prima functioneert!

We krijgen in de woonkamer een Smart Tv, en verwacht hier de internet functie "gewoon" via de WiFi aan te sluiten.

Op de slaapkamer komt ook een Smart Tv te hangen, maar deze heeft geen ingebouwde WiFi kaart, dus hier gaat een kabel naartoe voor de internet functie.

In de badkamer zit ook een Smart Tv, weliswaar een kleine versie, maar ook hier wil ik dus weer internet op ontvangen, maar aangezien deze zo'n 2 meter boven de router zit in een koof, (en de router in de meterkast eronder) is een kabeltje trekken ook hier geen probleem.

Op zolder komt er een beamer te hangen, en deze wil ik ook zo aansluiten dat er Tv mee te kijken is.
ik heb geen ingebouwde tv-tuner in de beamer, en hoop deze daarom dus met bijvoorbeeld een hd-recorder met ingebouwde tv-tuner aan te sluiten op de Coax kabel zodat ik die als tuner kan gebruiken.

nu heb ik zeker voor de beamer ook een flinke lengte aan kabel nodig als ik hem vanaf de UPC kast aan wil sluiten, maar is dit wel nodig?

tegenwoordig is het toch zo dat je een hoop kanalen ook zonder de UPC kast ertussen ontvangen kan zo rechtstreeks vanaf de Coax kabel?

de Upc kabel aansluiting komt in de meterkast binnen. ik heb nu het idee om hier gelijk een 4-weg splitter op te zetten van bijvoorbeeld Hirschmann. ( voorbeeld )
dan kan ik 1 uitgang naar de Upc kast in de woonkamer laten gaan, en de slaapkamer/badkamer en beamer op zolder rechtstreeks op de Coax aansluiten met de splitter?

nu wilde ik al zo'n splitter bestellen, maar ben ik dan ook genoodzaakt om er een versterker aan te koppelen, of is dit niet perse nodig?

het liefst sluit ik alles via Hdmi aan, maar aangezien ik deze niet door mijn elektra buis heen zal kunnen trekken, heb ik gelezen dat er ook eventueel een Hdmi extender gebruikt kan worden met een Cat6 ethernet kabel?

qua ethernet kabel lijkt me cat7 overdreven voor thuisgebruik, dus hoop ik daar Cat6 voor aan te schaffen.

er zijn hier veel mensen die er VEEL meer verstand van hebben dan ikzelf, dus mocht iemand een goede tip hebben en mij kan vertellen hoe ik het het beste kan aansluiten dan hoor ik het graag. ;)

mvg, Peter.

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 22:36:
[..]
tegenwoordig is het toch zo dat je een hoop kanalen ook zonder de UPC kast ertussen ontvangen kan zo rechtstreeks vanaf de Coax kabel?
[..]
Dit zijn enkel nederland 1, 2 en 3 uit mijn hoofd. De rest van de kanalen zijn gecodeerd. Om dit te decoderen heb je een smartcard bij je digitale tv abbo. Deze steek je ofwel in een externe tuner die via HDMI aan de tv hangt of als je de interne tuner van de tv gebruikt via een CI+ module direct in de tv. Aangezien alle tv's die je hebt smart tvs zijn zullen ze allen zo'n module ondersteunen. Voor de beamer gebruik je een externe tuner, al dan niet met opname mogelijkheid. Dit betekend ook dat je voor elk apparaat een apparte smartcard nodig hebt. Je kan meerdere smartcards aanvragen voor het zelfde abbo maar ik weet niet hoeveel dat er maximaal zijn bij UPC.

Een splitter is waarschijnlijk voldoende aangezien het om digitale tv gaat en je geen last zal hebben van beeldverslechtering zoals ruis. Het enige waar je voor moet op passen is als er te weinig signaal overblijft voor de decoder om er nog wat van te maken. Dan zal je helemaal niets te zien krijgen. Dan is er wel een versterker nodig, maar goed dat merk je vanzelf wel.

cat 6 is meer dan voldoende. In principe is cat5e al voldoende voor gigabit maar als je het toch allemaal gaat aanleggen kan je net zo goed cat6 gebruiken.

Een hdmi extender is niet nodig tussen een tuner en de beamer zolang je niet over de 10 meter HDMI kabel heen gaat. 15 gaat misschien nog net maar het is beter om daar niet aan te beginnen. als het meer is dan dat moet je wel een extender pakken en dan kan je met cat6 kabels een meter of 100 komen. Wil je nog verder dan moet je een extender met glasvezels gebruiken en dan kom je tot enige kilometers. Maar dat is hier niet aan de orde.

Edit: Let wel dat mijn aansluiting van ziggo komt. UPC heb ik geen ervaring mee dus als de informatie hieronder iets anders zegt dan is dat waarschijnlijk correct.

[ Voor 4% gewijzigd door steven2992 op 24-06-2013 13:23 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga je even uit de droom helpen.
Bij UPC kun je alleen CI+ modules voor je TV krijgen icm huur van een smartcard. Geen losse dus, zoals bij Ziggo het geval is. Leuk dat je die digitale tuner de deur uit wilt doen, maar je zult hoe dan ook iets anders bij UPC moeten fixen.

Qua splitter: met echt goede bekabeling red je het qua demping misschien net met 4 uitgangen. Voor meer dan 3 uitgangen moet je in principe al aan een versterker gaan denken. Hou er ivm interactieve TV ook rekening mee dat ie retourgeschikt moet zijn. Kost je rond de 80 a 100 euro voor een goede.

Qua smart tv en wifi: gewoon lekker een kabel trekken nu het nog kan. In nieuwbouwhuizen is het bereik vaak een stuk minder door het gebruik van beton en andere isolatie. Smart TV en wifi werkt eerder matig dan goed. Een kabel trekken lost dat op. Bovendien wil je mogelijk in de toekomst nog meer internet-enabled apparaten neerzetten (denk aan een mediastreamer, of een DLNA enabled receiver) en dan zit je weer met het zelfde probleem. Trek je een kabel, hang je er een switch tussen en klaar ben je. Nu kan he nog, achteraf is dat lastig te doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt toch wel een standaard pakket zonder ci+ dacht ik

http://info.upc.nl/televi...n-gewone-digitale-tv.html

Wat is het verschil tussen tv met DVB-C en gewone Digitale TV?

Bij UPC kunt u met een televisie die beschikt over een ingebouwde ingebouwde DVB-C tuner standaard ruim 30 tv-zenders in digitale kwaliteit bekijken. Standaard digitale tv bij een analoog abonnement heet Digitale Kabel TV & Radio. Of uw televisiemodel hiervoor geschikt is, kunt u op onze speciale pagina voor Digitale Kabel TV & Radio controleren. Analoge kabeltelevisie blijft hiernaast gewoon bestaan.

Nu alle UPC-abonnees standaard voorzien zijn van digitale televisie, zijn de verschillen tussen de verschillende tv-abonnementen veranderd. Wij zetten de grootste voordelen en verschillen op een rij.

Met Digitale Kabel TV & Radio (DVB-C) kan ik:

Overal via de kabelaansluiting ruim 30 tv-zenders in digitale kwaliteit kijken;
Mits ik een tv heb met een DVB-C tuner

-------------------

Als ik ooit nog weer een huis koop weet ik het nu al , op de tv plek, komt een dikke hemelwaterpijp voor de bekabeling. er komt altijd, ... altijd shit bij
Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/meershit.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 24-06-2013 00:55 ]

Iperf

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

UPC levert gewoon het analoge zenderpakket ook digitaal aan zonder gebruik te hoeven maken van een CI module. Wil je meer zenders, dan zal je een CI module of decoder moeten pakken. De beamer heeft geen interne tuner, dus daar moet sowieso een losse decoder tussen.

Over bekabeling. Als je goede kabel gebruikt (bij voorbaat Hirschmann KOKA799) en bijpassende pluggen/splitter en je monteert het goed af (let op de aarding van de kabel), dan denk ik niet dat je een versterker nodig hebt. Blijkt dat je achter de langste kabel toch wat problemen hebt met de signaalsterkte, dan kan je er altijd nog een versterker tussen hangen. De signaalkwaliteit moet eigenlijk altijd boven de 75% hangen als je het goed gemonteerd hebt :)

Overigens nog een kleine tip. Trek ook overal UTP naar toe. het kost je nu wat tijd en geld, maar gaat eventuele aanpassingen thuis zoveel makkelijker maken. Ik zou naar de hoofd tv in de woonkamer zelfs dubbel UTP trekken voor als je een keer IPTV wilt kijken en daarnaast ook media wil streamen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb overal utp en coax heengetrokken. behalve toilet/badkamer. en overal de coax gebruikt, zeker meenemen in mijn boekje

vergeet de surround opstelling niet in de woonkamer

en let op met je utp, 1op1 is niet goed genoeg houd onderstaand schema aan de 568b is hier normaal, maar beide mogen. als je mazzel hebt staat het schema op je aansluitmateriaal, hou je dan daaraan
Afbeeldingslocatie: http://www.palimpalem.com/4/PORTAFOLIO_NET/userfiles/cable-de-red-normas-t568a-t568b_1.gif

[ Voor 66% gewijzigd door Fish op 24-06-2013 09:55 ]

Iperf

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou bij de TV in de woonkamer ook gewoon UTP aanleggen. vergeet niet dat de meeste moderne apparatuur vrijwel allemaal een netwerkaansluiting hebben. Bij mij geldt dat niet alleen voor de TV, maar ook de blu-ray speler, PVR, mediaspeler en AV receiver. Dat zijn al vijf apparaten en wireless gaat niet altijd fijn werken.
Als je de mogelijkheid hebt gewoon op elke kamer netwerk aanleggen, bij voorkeur een doos met dubbele UTP, daar kan je ook nog de telefoon op aansluiten. Patchpaneltje in de meterkast.

Houdt voor coax rekening met een antenneversterker. Met een splitter werkt het wel wanneer je slechts 2 TV's aansluit maar wanneer de kabellengte meer dan 10 meter is loop je het risico dat het toch niet goed gaat werken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Mocht je iTV van KPN en een mediaplayer ofzo willen, dan trek je het best twee utp kabels naar je tv.

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Flozem schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:41:
Mocht je iTV van KPN en een mediaplayer ofzo willen, dan trek je het best twee utp kabels naar je tv.
Of gewoon een switch. Je hebt al snel meer dan 2 aparaten met netwerkaansluiting: TV, settopbox, Mediaspeler, Blurayspler, ...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

EMDB schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:48:
[...]

Of gewoon een switch. Je hebt al snel meer dan 2 aparaten met netwerkaansluiting: TV, settopbox, Mediaspeler, Blurayspler, ...
Nee, IPTV gaat in vrijwel alle gevallen over een aparte lijn die op het modem dient aangesloten te worden. Je kan geen IPTV en internet over dezelfde kabel gooien.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jawel kan wel. maar dan moet je alle vlans doorgeven en swiches hebben die daarvoor geschikt zijn

Iperf

• Flozem
fish schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:04:
jawel kan wel. maar dan moet je alle vlans doorgeven en swiches hebben die daarvoor geschikt zijn
Juist, en dus duurder + voor de gemiddelde gebruiker moeilijk. Met de standaard kpn apparatuur heb je twee kabels nodig, en hoef je geen switch in je tv-meubel te plaatsen. Scheelt meteen weer wat kabels en warmte...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

fish schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:04:
Kan ook goedkoper door UTP op te splitsen voor internet en IPTV (dus 4 adres per dienst). Werkt wel, maar is erg storingsgevoelig.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Storingsgevoelig valt nogwel mee

Maar je max snelheid word ook 100mbit (ok genoeg voor een mediaspeler)
Flozem schreef op maandag 24 juni 2013 @ 18:45:
[...]

Juist, en dus duurder + voor de gemiddelde gebruiker moeilijk. Met de standaard kpn apparatuur heb je twee kabels nodig, en hoef je geen switch in je tv-meubel te plaatsen. Scheelt meteen weer wat kabels en warmte...
Non Argument. De stelling was dat het niet kon, nu heb ik simpel aangegeven dat het wel kan.
tevens heeft de gene die zei dat het niet kon zelf ook nog een alternatietief gegeven

[ Voor 71% gewijzigd door Fish op 24-06-2013 21:46 ]

Iperf

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 16:22
Netgear heeft mooie switches met vlan ondersteuning voor een klein prijsje.

De GS105e bijvoorbeeld, 25,90 volgens de PW

• Flozem
fish schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:41:

[...]
Non Argument. De stelling was dat het niet kon, nu heb ik simpel aangegeven dat het wel kan.
tevens heeft de gene die zei dat het niet kon zelf ook nog een alternatietief gegeven
Was niet mijn stelling. Ik weet dat het kan, maar een switch neemt in mijn meubel van 120x45x50 cm te veel plaats in. Twee losse kabels uit de muur hebben voor mij dan de voorkeur.

De argumenten die ik aandraag zijn even valide als die van jou.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

fish schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:41:
Storingsgevoelig valt nogwel mee

Maar je max snelheid word ook 100mbit (ok genoeg voor een mediaspeler)

[...]

Ja als hebt gewonnen hoor! :Y :')

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DjVe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:24:
[...]

Ja als hebt gewonnen hoor! :Y :')
Mooi! zakdoekje nodig?
Flozem schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:13:
[...]

Was niet mijn stelling. Ik weet dat het kan, maar een switch neemt in mijn meubel van 120x45x50 cm te veel plaats in. Twee losse kabels uit de muur hebben voor mij dan de voorkeur.

De argumenten die ik aandraag zijn even valide als die van jou.
Het ging mij eenvoudig er om dat het wel kon. daar reargeerde je op. jouw voorkeur is verder volledig valide maar helaas irrelevant voor "mijn" discussie

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 24-06-2013 22:54 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Een ieder bedankt voor het meedenken aan mijn probleem ;-)

Ik ga vooralsnog proberen om het tv signaal van Upc via een splitter aan te sluiten zonder versterker.
Mocht dit problemen opleveren, kan ik altijd de versterker later nog bijplaatsen.

Utp is inderdaad verstandig om overal naartoe te trekken. ik zal richting de tv in de woonkamer inderdaad kijken of ik er nog 2 door de buis heengetrokken krijg.

Ik wil niet van mijn Upc decoder af, omdat dit inderdaad nodig is om alle kanalen te kunnen bekijken.
Momenteel in ons oude huisje, heb ik ook in de woonkamer de decoder staan, en daar kan ik dus alles zien waar ik op geaboneerd ben, maar boven op de slaapkamer hebben we dus inderdaad geen decoder en is het aanbod beperkt, maar nog steeds dus zo'n 30 zenders?

dat vind ik voor de slaapkamer/badkamer en beamer op zolder al prima.
mocht het in de toekomst toch "nodig" blijken om een decoder te nemen, kost dat geloof ik 4 euro per maand voor een extra aansluiting. dan kan ik de extra aansluiting ook inpluggen waar ik maar wil of het nu op de slaapkamer is, of bij de beamer op zolder.

@ Fish: ik heb voor m'n tv ook een aluminium goot in de muur verwerkt zodat de kabels uit het zicht zijn straks.
de goot is zo'n 20x4,5cm dus daar moet voorlopig voldoende kabel doorheen kunnen. de rest van de bedrading verdwijnt achter de apparatuur in het tv-meubel ;-)

Nogmaals bedankt, ik ga de spullen bestellen en dan binnenkort maar eens een dagje draden trekken.

gr, Peter.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heel goed. Met een trekveer, wat hulp en gezond verstand kom je al en heel eind :)
Pagina: 1