Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFullCount
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05 00:20
Hallo Tweakers,

Ik heb pas een pc gebouwd, alleen heb ik er nog geen dedicated gpu inzitten.
Omdat ik de komende generatie games (BF4, Witcher 3, Watch Dogs, etc) wil spelen, dacht ik aan een GTX 780. Alleen heb ik dan de vraag, is mijn voeding hier sterk genoeg voor? Volgens een PSU Calculator kom ik 20W tekort als ik mn cpu overclock.

Mijn system specs :

Intel Core i5 3570K
MSI Z77A-G41
Samsung 840 series SSD 120gb
LG cd-speler
en dan natuurlijk : de XFX Pro 550W.

De voeding heeft volgens de pagina een efficientië van 85%, dus 550 * 0.85 == 467.5W, en volgens de pagina van de GTX 780 is 600W minimaal aangeraden.

Zou dit kunnen, of ga ik daar problemen mee krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

Is voldoende.
Overigens vergis jij je in het doel van 85% efficiënte.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFullCount
Ok, mooi om te horen!
Hoe werkt dat effecientië dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

De meest besproken eigenschap van voedingen de afgelopen jaren is ongetwijfeld de efficiëntie, ofwel het percentage van het uit het stopcontact opgenomen vermogen dat daadwerkelijk aan de componenten binnen de PC wordt doorgegeven. Wanneer de componenten in totaliteit 400 watt verbruiken, verbruikt een systeem met een 80% efficiënte voeding 400 / 0,80 = 500 watt stroom. Een zelfde PC met een 90% efficiënte voeding haalt slechts 400 / 0,90 = 444 watt uit het stopcontact. Dat kan dus potentieel schelen in de stroomrekening, maar werkt ook door op andere vlakken. Het verloren vermogen komt immers (op een klein beetje voor het laten draaien van de ventilator na) tot uiting als door de voeding opgewerkte warmte. Hoe efficiënter de voeding, hoe koeler die blijft, hoe minder koeling er noodzakelijk is en hoe langer de te verwachten levensduur.
Heel globaal genomen.

Dus als je een 80% 400W voeding maximaal belast zal hij 500W uit het stopcontact slurpen. Heb je een 90% efficiente voeding zal die bij maximale belasting (400W) dus maximaal 444W uit het stopcontact slurpen.

Staat jouw PC 24/7 maximaal belast draaiende dan is een gold of platinum voeding zeer aan te raden.
Maar dit is een andere discussie :)

[ Voor 16% gewijzigd door Quad op 23-06-2013 17:48 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFullCount
Heel erg bedankt voor de uitleg, was al helemaal aan het balen over dat ik toch voor een 550W voeding was gegaan, maar nu snap ik het! Bedankt!