allerlei interne schijven

Pagina: 1
Acties:

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11-2025
Hallo,

mijn tweede SATA externe behuizing heeft net de geest gegeven (na vele jaren werking: voeding is kapot, maar aangezien dat zo proprietair is ben ik dus behuizing ook kwijt).

Nu vroeg ik mij af daar ik een tiental 'oude' schijven liggen heb of ik ze niet kan combineren in een NAS ofzo?

Hier het begin van mijn lijstje (allemaal 3,5" intern):
- 2TB sata
- 1TB sata
- 300GB sata
- 100GB IDE
- 80 GB IDE
- 60 GB IDE
- 40 GB IDE
- ....en zo gaat het verder naar beneden

Mijn bedoeling is ze te gebruiken voor mijn RasPi mediacenter (ik zou alleen de meest recente schijven gebruiken) maar ik weet niet goed wat kiezen:

- convertor moduletjes naar usb 2.0
- dockingstation
- NAS
- DIY NAS (heb nog genoeg oude bakken staan)
- ...(dingen die ik nog niet ken?)

ik heb echter twee belangrijke criteria: zo goedkoop mogelijk en mag niet veel stroom verbruiken. Ik heb net mijn Lacie externe schijf getest met mijn RaspI en dat verbruikt in routine 4 Watt, dus graag iets gelijkaardigs als het kan natuurlijk.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Persoonlijk zou ik alles onder de 300GB niet gebruiken. Niet dat een schijf veel energie gebruikt, maar 5 kleine schijven laten draaien waar je eigenlijk niets aan hebt vind ik niet echt handig.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Als de schijven nog goed zijn verkopen en hiervan een 2.5" zuinige disk kopen, extern of met USB<>SATA converter.

Docking station + DIY NAS hebben zelf een eigen voeding nodig en dat verlaagt je energie efficiency behoorlijk, net zoals een 3.5" disk een hoger stroomverbruik heeft dan een 2.5"disk.

Dit alles ervan uitgaande dat je belangrijkste criterium stroomverbruik is.

• TtheGreat
Hoi gents,

bedankt voor jullie vlugge reacties, maar krijg ik dan nog geld voor die oude schijven?

• lazybones
1TB en 2TB kunnen nog wel wat opbrengen als ze 100% goed zijn. IDE disken alleen als iemand net zoiets zoekt denk ik ...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou eens kijken hoeveel GB je in totaal nu hebt aan opslag, en wat nieuwe schijven halen,

verder kan je een NASje bouwen op basis van een AMD E series APU ( E450 ofzo )

kleine schijven zijn alles behalve handig ( tenzij je bv een HTPC hebt die alleen een schijf moet hebben om van te booten en de rest vanaf een NAS haalt ;) )

404 Signature not found

• TtheGreat
Hoi SMSfreakie,

ik vond argument van lazybones wel terecht: DIY NAS en dockingstation hebben weer eigen stroomverbruik, wat de prijs weer de hoogte inzwiert.

De USB naar SATA convertor lijkt me dan meest aangewezen. Ik heb even gezocht: die convertoren kosten rond de € 20, terwijl de goedkoopste externe behuizing ook rond die prijs, maar vooral € 30 zit.

Stroomverbruik is even belangrijk als aankoopprijs omdat ik ze 24/7 wil laten draaien.

• lazybones
Check alleen wel even hoe veel stroom de USB poort kan leveren waar je de disk op wilt hangen. Volgens mij is de voeding van een RasPi nogal beperkt waardoor voeding via USB misschien helemaal niet kan en je dus toch gedwongen bent een externe voeding te gebruiken. In dat geval kun je net zo goed die 2TB 3.5" blijven gebruiken dan ... kostentechnisch gezien, want dan hoef je geen nieuwe disk te kopen.

Overigens zie ik wel een voordelen voor een dockingstation: hij is wel universeel inplugbaar in alles waar een USB aansluiting op zit en je kunt alle drie de SATA disken die je toch al hebt gebruiken. Gezien het feit dat zo'n docking station de disk ook gewoon voed met 5V zou je de docking lichtjes kunnen aanpassen en je RasPi hieruit voeden, daar heeft ie genoeg capaciteit voor over. Lijkt me wel funny, docking station met HDMI poort :)

[ Voor 35% gewijzigd door lazybones op 24-06-2013 23:22 ]

Pagina: 1