Toon posts:

p3 450 overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik wil mijn p450'tje overclocken, maar ikke heb dit nognooit gedaan. dus please help me ff, voordat ik in het wilde weg wat ga doen.
wat is de goede stand enzo, zou ik graag willen horen.

Verwijderd

Standaard loopt je processor 450 Mhz. Hoe komt hij hierbij? Je FSB (oftwel je moederbord) is dan 100 Mhz, en je multiplier (de vermenigvuldiger) is 4,5 bij een P3-450. Dus je proc loopt op 4,5 x 100 Mhz = 450 Mhz. Die multiplier is vast, daar kun je niks aan veranderen. De winst is te behalen in het opschroeven van de FSB, oftwel de bussnelheid. Dat doe je meestal dmv een jumpertje op het moederbord of een instelling in bet BIOS. Kijk ff in de handleiding van je mobo.
Probeer het eerst eens op een FSB van 112 Mhz. Dan zou je proc 4,5 x 112 = 504 ipv de standaard 450 lopen. Start daarna de PC op, laat hem een poos flink werken (een paar uur 3D-games ofzo). Doet hij dat goed, dan kun je jezelf de trotse bezitter noemen van een P3-504.
Bij FSB's hoger dan 112 krijg je waarschijlijk problemen met de koeling. Dan kun je beter tzt even weer een posting zetten op GoT.

Succes,

mARCO

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een PIII 450 (SL35D), met een Via apollo pro mobo :(.
Ik heb een fan voorin de kast (in) en een achter bovenin naast voeding (uit) en een extra pci slot koeler.
Op mijn cpu zit een golden orb.
Hij loopt stabiel op 630 Mhz (140 FSB), voltage op 2,05V en is rond de 36 graden.

je moet gewoon met kleine stapjes in je bios de FSB verhogen. uiteraard wel GOED op je temp. letten, en als je flink wil oc'en denk aan extra koeling

specs

Verwijderd

Topicstarter
danku danku, dus jullie zeggen...ik ram hem op 112 en er springt niets uitelkaar???

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25

alwinus

Tweaked

Nee op 112 moet geen enkel probleem zijn. Ik heb mijn P2-350 op 467 lopen ddor de FSB op 133 te zetten. En dit zonder extra koeling. Het kan dus wel.

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

UneXisT:

Ik kan niet gelovean dat je proc op 630 loopt op 36 graden! Zit je temp probe wel goed?
Mijne loopt op 558 zonder extra koeling op 53 graden, de 2 sensors (dubbelcheck) zitten echt ongeveer op de CPU. Dit is wel met een 100% belasting (koe) van een aantal dagen.
Zit er niet een andere ondergeklokte core in?

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SJR:

Mijn temp sensor zit tegen het koelblok van mijn golden orb aan. Ik denk ook dat ie een stuk warmer wordt. 36 graden voor een opzich vrij opgefokte cpu kan (volgens mij) idd ook nooit met lucht koeling. Maar hij geeft het wel aan, ik kijk opzich meer naar de temp verandereingen. Mijn niet overgeclockte PIII450 werd 48 graden, met koeling enzo en overgeclocked is ie nu 36 graden.
Je zal er vast wel flink wat graden bij moeten tellen.... maar ik zou niet weten hoe heet ie echt wordt. Daarom zeg ik ook maar de temp die ie aangeeft aangezien bijna iedereen wel uitgaat van de temp die het mobo aangeeft (en op veeeeeeel mobo's is die te laag)

als ik veel typefouten heb gemaakt, mijn excuses, maar je kent het wel, voetbal...ek....kroeg...bier.... :)

specs

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:04
Ik heb ook een P3 450 ( asus p2b-f ), en wil em ook wel op 504mhz laten lopen, maar als ik de FSB op 112mhz zet kan ik dan problemen verwachten met mijn 100mhz SDRAM of mijn TNT2 Ultra ( of een PCI/ISA kaart )??

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Dat kun je alleen te weten komen door het uit te proberen. Het hangt af van de kwaliteit van je geheugen. Ik heb ook 100mhz geheugen en die van mij accepteerd ook een fsb van 115mhz. en m'n 770 viper mekkert ook niet. Alles zonder extra koeling.

Verwijderd

Ik heb 'm op een P3B-F op 600 (fsb 133)kunnen draaien, zonder enige problemen... met goede kooling uiteraard.

• Speedy
  • Laatst online: 18:04
Kan het geheugen dan niet kapot gaan ( misschien domme vraag, maar 256meg naar de knoppen zit ik niet op te wachten )?

Flickr | Lego collectie

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

TAG_Speedy

Ik heb ook een P3 450 ( asus p2b-f ), en wil em ook wel op 504mhz laten lopen, maar als ik de FSB op 112mhz zet kan ik dan problemen verwachten met mijn 100mhz SDRAM of mijn TNT2 Ultra ( of een PCI/ISA kaart )??
Heb zo te zien dezelfde hardware als jou.
Ik heb hem ook op 504Mhz lopen, zonder problemen.
Maar zodra ik hem op 115/38.33 zet, loopt hij vast met het starten van 98. Mmmmmmmm heb 2000 nog niet geprobeert.
133/33.33 trekt hij niet, doet nixs.

Heb 1x64@100 en 1x64@133

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

Volgens mij kan alles kapotgaan buiten de specs...

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb ook dezelfde hardware als jij zuperkoetje.
Ik heb Hyundai geheugen: 32MB+32Mb+64MB allemaal 100MHz op een P2B-F.
Op zich zeer goed geheugen en ik denk dat je daar wel wat mee kan.

Ga je nog oc'en of blijf je hier hangen?? :P

Verwijderd

Topicstarter
ja..als i k dat kut-boekje van mijn moederbord vind :(

Verwijderd

Topicstarter
hmm ikke gevonden ..op het inetnet..
maar ik snap er niks van
bij cpu bus speed 100 mhz part staat gewoon 450, jumper zozozo, en 500 jumper zozozo,,
moet ik die jumpers dan gewoon in de 500 zozozo zetten??

Verwijderd

Nee, dan verander je de multiplier maar die is toch gelokt. Je moet hem instellen op een processor die met een hoger fsb werkt, of een logica in de instellingen proberen te ontdekken als het niet staat vermeld.

• PhoeniX-
  • Laatst online: 17-08 13:24
In mijn geval (met een PII-400) is 112 een stuk instabieler dan een bussnelheid op 133 .. ik weet niet hoe dat komt, maar met een fsb van 112 komen volgens mij je pci en agp clocks op een nogal vaag getal uit ..
nu nog ff cartridge d'r af slopen, en nieuwe koelers monteren .. en dan heb ik een pII 533 : )

suc6 zuperKoe

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 01:48
Cronik, volgens mij kan het ook binnen de specs wel kapot gaan. Wel onwaarschijnlijk, maar het kan.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Pagina: 1