• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 08:59

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig! Gistermiddag was ik aan het chatten met een vriend, toen opeens PIEUW de computer uit gaat. Dus ik dacht meteen, warm weer.. dus hij zal wel te warm zijn. Dus na even wachten en de pc schoongemaakt te hebben (stofzuiger) probeer ik hem weer aan te doen... Helaas... gebeurt niks.

Nu dacht ik meteen dat de voeding stuk was, dus deze heb ik getest pin 14&16 kortsluiten en inderdaad.. voeding is stuk. (oude psu is een XFX pro 450watt)

Nu heb ik vandaag een nieuwe voeding opgehaald, dit was al moeilijk omdat ik een AMD HD 6950 heb en die heeft 2xpci 6 pin nodig. Dit is bijna onmogelijk om te vinden in een psu van ± 450 watt. (OCZ CoreXstream 500 watt werd het uiteindelijk)

Nu heb ik de voeding vervangen.. alles start op(fans doen het, dr debugg lamp gaat aan).. MAAR ik krijg geen beeld op men scherm.. men toetsenbord verlichting gaat niet aan.. men muis gaat niet aan.. en ik weet niet wat ik nu moet doen.

Zou het moederbord kapot zijn?

Specs: (alles is zon 22 maanden oud)
AMD Phenom X 2 965 black
Corsair vengeance 8gb
Scythe big shuriken
Asrock Extreme4 970
Club3d HD 6950
Seagate momentus XT 500gb

Ik weet niet wat ik moet doen, help mij alstublieft!

• Morphogenesis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 12:42
Andere videokaart erin doen en kijken of je beeld krijgt?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je mobo al eens een reset gegeven?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Ik heb geen andere kaart liggen ):

Hoe reset ik men mobo? Ik heb op de clearmos knop gedrukt die achterop zit.. is dat hetzelfde?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Wat zegt dr. debug? Gooi de code die je ziet eens door Google, wellicht kun je er dan achterkomen wat er aan de hand is.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Inderdaad je moederbord stuk. Een stofzuiger genereert enorm veel statische electriciteit. Het is als russisch roulette, soms gaat het goed, soms gaat het fout. Beter geen risico nemen. Een cpu koeler of fans dien je eerst te demonteren, zodat je niet met je stofzuiger in de buurt van electoronica (moederbord) komt. Houd tijdens het zuigen de fan tegen met je vinger, anders gaat hij later na weer terugplaatsen meer lawaai maken. Ook dien je nieuwe koelpasta te alvorens de cpu koeler terug te plaatsen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Hier op de site is ergens een lijst wat je kunt proberen.

Onderdelen gaan uitwisselen.(en nooit kopen omdat je dadelijk een kapotte pc hebt met dubbele onderdelen) onderdelen gaan lenen uit een andere pc.
1 geheugen proberen, en omwisselen.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, en dat de pc nog werkt.
Kontroleer alle kabels op slecht kontakt maken, of verbrand van binnen.
Kortsluiting naar de kast, misschien moederbord op een stuk karton opbouwen(als laatste doen).
Kondensators op je moederbord nog goed.
etc.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:05
Secsytime schreef op zondag 23 juni 2013 @ 00:11:

Nu dacht ik meteen dat de voeding stuk was, dus deze heb ik getest pin 14&16 kortsluiten en inderdaad.. voeding is stuk. (oude psu is een XFX pro 450watt)
Ik hoop dat je pin 15&16 of 16&17 kortgesloten hebt om je voeding te testen want pin 14 is de -12v en geen ground.
Loop voor alle zekerheid alle kabels na om zeker te zijn dat je geen stekker vergeten bent.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Secsytime schreef op zondag 23 juni 2013 @ 00:19:
Ik heb geen andere kaart liggen ):

Hoe reset ik men mobo? Ik heb op de clearmos knop gedrukt die achterop zit.. is dat hetzelfde?
Batterij eruit halen werkt meestal beter.

Maar ik ben bang dat er idd iets mis is met je moederbord.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

jan99999 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 08:25:
Hier op de site is ergens een lijst wat je kunt proberen.

Onderdelen gaan uitwisselen.(en nooit kopen omdat je dadelijk een kapotte pc hebt met dubbele onderdelen) onderdelen gaan lenen uit een andere pc.
1 geheugen proberen, en omwisselen.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, en dat de pc nog werkt.
Kontroleer alle kabels op slecht kontakt maken, of verbrand van binnen.
Kortsluiting naar de kast, misschien moederbord op een stuk karton opbouwen(als laatste doen).
Kondensators op je moederbord nog goed.
etc.
Deze waarschijnlijk:Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Johann Sebastian Bach

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

werkt het met onboard videokaart wel?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
1. DR debygg geeft de code 00 en dat is niks..

2. Bedankt voor de tip! Maar kan het ook zijn dat men gpu daardoor kapot is ipv men mobo? Ik heb de kaart in een ander PCI-e slot gestoken, maar hier kreeg ik ook geen beeld of dat de computer verder opstarte.

3. Ik zal kijken of ik ergens onderdelen kan regelen, iedereen heeft tegenwoordig laptops of tablets )): (wat is een kondensator?)

4. Ik heb een groene draad met een zwarte verbonden, dit klopt toch? Verder heb ik de computer gister helemaal uit elkaar gedraaid en weer in elkaar, dus ik weet dat alles goed in elkaar zit.

5. Dit zal ik proberen!

6. Dit topic had ik gelezen alleen sluit het nog niet uit of het men mobo of gpu is.. dit moet ik zelf testen :/

7. Men mobo heeft geen on board..

Bedankt voor alle reacties! Jullie hulp is mij dierbaar! Keep it coming please!

• kanno
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05-2025
3. Onderstaand is een voorbeeld van slechte condensatoren
Afbeeldingslocatie: http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/mustgo_25.jpg

Je controleert best of ze niet bol staan

4. Ja de groene draad die uit de psu komt is de power on als je deze dan aan de zwarte (aarde) hangt moet uw voeding starten

[ Voor 43% gewijzigd door kanno op 23-06-2013 15:02 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/2107/2ztj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/8106/x4qe.jpg

Volgens mij is er niks mis met de condensatoren..

• kanno
Secsytime schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:12:
[afbeelding]

[afbeelding]

Volgens mij is er niks mis met de condensatoren..
Die zien er goed uit. Heb je de computer al eens uit je kast op een stuk karton gezet om te proberen?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Nog niet, dit zal ik morgen proberen. Dan moet ik eerst koelpasta halen want ik denk niet dat ik hem er uit kan halen zonder de CPU koeler er af te halen.

Wat is het nut hier van trouwens?

• kanno
Secsytime schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:22:
Nog niet, dit zal ik morgen proberen. Dan moet ik eerst koelpasta halen want ik denk niet dat ik hem er uit kan halen zonder de CPU koeler er af te halen.

Wat is het nut hier van trouwens?
Om kortsluiting uit te sluiten van de kast

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Het is hier geloof ik nog niet genoemd, maar: heb je op het moederbord behalve de 24-pins ATX connector ook de 8-pins CPU power connector vanaf de voeding aangesloten?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Yes

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien zijn het de vrm's op het mobo. Bij amd moederborden hebben ze er namelijk een handje van om veel te goedkope (en te weinig) vrm's op een mobo te pleuren en dan vervolgens wel support te geven voor 125W+ cpu's en alle oc opties in de bios aan te bieden.. Deze vlieger gaat ook op bij jou moederbord, deze heeft "maar" een 4+1 power fase, dit is net aan genoeg voor een 95watt cpu, ga je hoger dan zullen je vrm's niet lang mee gaan. En laat jou cpu nou net een exemplaar zijn die in 2 edities is uitgebracht: de 125!watt versie en de 140!!!watt versie. Dus waarschijnlijk heb je gewoon je vrm's opgeblazen. De symptomen komen trouwens ook overeen btw.

En nou zie ik net op de foto's dat er een plekje op de foto is die anders gekleurd is dan de rest van je moederbord, misschien is het de lichtinval maar alsnog, hier even verduidelijkt:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2q3n1w3.jpg
(vrm's zijn eigenlijk de voeding op je moederbord voor je processor)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Ik denk ook dat het moederbord de boosdoener is. Heb net de gpu met een ander verwisseld, en hetzelfde probleem blijft..

Zou alles eruit halen en op karton leggen nog zin hebben? Of zal ik gewoon een nieuw mobo kopen? (zo ja, nog aanraders?)

• martijn10010
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:39
kanno schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:30:
[...]

Om kortsluiting uit te sluiten van de kast
Kortsluiting tussen 2 componenten (door bijv. stof) kan dan toch nog steeds?
En kortsluiting naar aarde kan nog via randaarde van het stopcontact.
Weet niet of dit dus wel zin heeft.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zoals ik al eerder aangaf, je moederbord is stuk door statische electriciteit, afkomstig van je stofzuiger. Ik weet dit zeker, heb dit erg vaak gezien. Het probleem is dat hier vaak niet aan wordt gedacht, gezien het ook vaak goedgaat, tot die ene keer dat het wel misgaat, dan is je moederbord wel stuk na het stofzuigen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:32
Daar wordt vaak aan gedacht, maar om meteen te roepen, moederbord stuk, is een ander verhaal. Overigens, als je met een stofzuiger op een afstandje blijft en geen componenten aanraakt met de slang kan het geen kwaad. (overigens denk ik wel dat het moederbord stuk is)

Start de pc eens op zonder ram/gpu e.d. Krijg je dan wel error piepjes?

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Het kan inderdaad net zo goed door het stofzuigen zijn geweest maar ik leg moederborden regelmatig op mijn tapijt en daarna werken ze weer. Ik heb het een paar keer getest: Eerst lekker met je voeten over het tapijt wrijven, dan het moederbord vastpakken, ook op het tapijt leggen en vervolgens uittesten. (was wel socket 478 shit) Vervolgens startte het systeem gewoon vrolijk op zonder enige gebreken en was gewoon stabiel. Dus het lijkt me realistischer dat zijn vrm's (die dus al al die tijd underpowered waren) er gewoon tussen uit zijn gegaan. Verder kan je nog proberen om zonder ram op te starten en te kijken of je dan een error code/piep krijgt. (wel even je spiekertje op je mobo aansluiten) Piept hij dan wel dan werkt je mobo nog en piept hij niet dan durf ik te zeggen dat het 90% kans is dat je mobo naar de eeuwige jachtvelden is. En iets waar je op moet letten als je een nieuw moederbord koopt is dat er een 6+1 power fase op zit die ook een koelblok heeft. Dan kan je hem zelfs nog een beetje overclocken als het nodig is en weet je zeker dat je vrm's niet weer op hun teentjes lopen. Dus zoiets als dit:
pricewatch: Asus M5A97 EVO R2.0
Dit is de goedkoopste die toch een 6+2 power fase heeft, maar voor €5 heb je een gigabyte moederbord met een 8+2 power fase en met 1 pci-e slot meer:
pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3
Ik denk dat voor die €5 de keuze snel is gemaakt maar ik heb ze voor het gemak er even alle 2 bij gepakt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Ik heb zojuist de pc zonder GPU met ram opgestart en zonder GPU en zonder ram.. en het probleem blijft hetzelfde.

Heb ik echt een 6+1 power fase nodig, want als ik hetzelfde mobo koop hoef ik windows niet opnieuw te installeren.. lang leve de luiheid :P

Edit: Zou ik de garantie kunnen claimen? Er zit nog 2 maanden op het mobo en voeding..

Edit 2: Net op ons tapijt gelegd, en opnieuw geprobeerd.. zelfde probleem blijft.

Btw thanks everyone!

[ Voor 28% gewijzigd door Secsytime op 24-06-2013 12:53 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Garantie claimen zowiezo altijd doen als ze nog in de garantie zitten. Echter krijg je dan een zelfde terug en zit je volgend jaar weer met het zelfde. Dan knallen je VRM's er weer uit. Ik denk overigens dat je moederbord je PSU opgeblazen heeft. Daarom zoals andere voor mij al gezegd hebben koop een bord wat meer stroom kan hebben/leveren.

En dat verhaaltje komt door de stofzuiger lekker negeren wat een onzin is dat zeg. Ja een stofzuiger kan statische elektriciteit opwekken en ja het kan je computer slopen. Maar een pc die al uitvalt voor er een stofzuiger bij is geweest, kan dus onmogelijk zijn dat de stofzuiger de pc stuk heeft gemaakt.
Ik gebruik zelf al jaren een stofzuiger en nog NOOIT iets kapot gehad door de stofzuiger.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Joenino schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:58:
Garantie claimen zowiezo altijd doen als ze nog in de garantie zitten. Echter krijg je dan een zelfde terug en zit je volgend jaar weer met het zelfde. Dan knallen je VRM's er weer uit. Ik denk overigens dat je moederbord je PSU opgeblazen heeft. Daarom zoals andere voor mij al gezegd hebben koop een bord wat meer stroom kan hebben/leveren.

En dat verhaaltje komt door de stofzuiger lekker negeren wat een onzin is dat zeg. Ja een stofzuiger kan statische elektriciteit opwekken en ja het kan je computer slopen. Maar een pc die al uitvalt voor er een stofzuiger bij is geweest, kan dus onmogelijk zijn dat de stofzuiger de pc stuk heeft gemaakt.
Ik gebruik zelf al jaren een stofzuiger en nog NOOIT iets kapot gehad door de stofzuiger.
Thanks, koop ik die Gigabyte en claim ik men garantie. Mssn kan ik iemand anders daar dan gelukkig mee maken.

Edit: Nu word ik gek, ik test men oude voeding weer 14&16 pin kortsluiten........... en hij doet het gewoon.. maar plug ik hem in op men mobo, niks..

[ Voor 7% gewijzigd door Secsytime op 24-06-2013 13:20 ]

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Dat van het tapijt was meer om te laten zien dat statische elektriciteit maar heel soms iets kapot maakt, dat was niet als fix bedoeld. :P Ja, je moet echt een betere power fase hebben, je kan toch met een 400watt voeding toch ook geen nvidia gtx690 met een zwaar geoverclockte i7 3770k draaien? Dus stuur het bord wat je nu hebt garantie en koop dat gigabyte bord. Heel misschien heb ik wel interesse in je oude bord omdat ik mijn server ga ombouwen naar game=pc en daarin zit een athlon 2 x4.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
auto660 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:13:
Dat van het tapijt was meer om te laten zien dat statische elektriciteit maar heel soms iets kapot maakt, dat was niet als fix bedoeld. :P Ja, je moet echt een betere power fase hebben, je kan toch met een 400watt voeding toch ook geen nvidia gtx690 met een zwaar geoverclockte i7 3770k draaien? Dus stuur het bord wat je nu hebt garantie en koop dat gigabyte bord. Heel misschien heb ik wel interesse in je oude bord omdat ik mijn server ga ombouwen naar game=pc en daarin zit een athlon 2 x4.
Thanks voor je hulp! Ik zal je op de hoogte houden van alles, morgen haal ik die gigabyte op dus dan weet ik meer :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Topicstarter
Moederbord opgehaald en aangesloten, its workin mon!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Mooi om te horen!

Pagina: 1