Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zekeringkast caravan onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een caravan aangekocht voor een roadtrip, een prachtige oldtimer:

Knaus Passat '80.

Stroom (230v) aangesloten, verlichting e.d. binnen sprong aan en alles werkte, op een lampje na. Peertje leek kapot, nieuwe er ingedraaid, knopje ingedrukt en.... alles ging uit. Waarschijnlijk dus kortsluiting oid in die fitting. In principe geen probleem, lampje er weer uitgehaald, en op zoek gegaan naar de voeding/zekeringkast..... een daar zitten we vast. Ik heb echt werkelijk OVERAL gezocht, maar kan het niet vinden. (ps, de stekker die de caravan ingaat geeft nog stroom, gecontroleerd)

Iemand met verstand van caravans die de gouden tip heeft?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Zit vlakbij de stroomaansluiting geen deurtje met een hoofdzekering?
En meestal heb je in de caravan een plaats om een jast in op te hangen. Zit ie daar niet?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:24:
Zit vlakbij de stroomaansluiting geen deurtje met een hoofdzekering?
En meestal heb je in de caravan een plaats om een jast in op te hangen. Zit ie daar niet?
Ik heb eigenlijk alle zichtbare plaatsen al gehad - alle kastjes, deurtjes en zelfs plankjes die er eigenlijk niet uit horen te gaan. Aan de buitenkant van de caravan zit nergens een deurtje of klepje helaas, voor in de bak ook niet.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik heb ooit eens geholpen met 't ombouwen van een oude caravan tot "mobiele wedstrdijdleidingspost". Als ik me goed herinner, zat het stroom-verzamelpunt (zekeringenkast had 'ie niet) aan de binnenzijde van de caravan, in de "dubbele wand" van de wielkast.

Op onderstaande foto dus geheel linksonder (je ziet nog net 't randje van de wielkast; de dubbele wand is weggesloopt op die foto. (ik weet zo niet meer of dat centrale punt nu binnen of buien de "garderobekast" zat, maar in ieder geval in de nabijheid van de wielkast, vanwege de ronde boog die een vierkante omlijsting had)

Stroom in caravan

[ Voor 16% gewijzigd door APClll op 22-06-2013 22:45 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

In de kleren kast onder de onderste plank vaak wat ik heb gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden! Allejezus, wat een systeem. Achter in de stekkerdoos zitten 2 schroeven (waar de stekker de caravan in komt, gezien vanaf de binnenkant van de caravan), dat bleken zekeringhouders te zijn.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

En weer licht? :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn hele kleine zekeringen, deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.amazoo.nl/imgupload/6f.jpg

Ik heb ze helaas niet liggen, dus ik kan het niet meteen testen. Eens kijken of er morgen iets open is waar ik ze vandaan kan halen, maar ze zijn alletwee doorgebrand, dus ik neem aan dat het hierna weer werkt! (uiteraard nog wel even een nieuwe fitting monteren waar het nu fout ging)

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Even gleuren of ze misschien in je auto zekeringskistje zitten (bij de reserve uiteraard)

Heb ze wel 's gezien daarin :)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gewone glaszekering. Zat bij mij o.a. in een oude computervoeding die eens BENG zei (stof :p).

Toevallig nog een oude voeding liggen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
DJ-Visto schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:04:
Even gleuren of ze misschien in je auto zekeringskistje zitten (bij de reserve uiteraard)

Heb ze wel 's gezien daarin :)
Al gedaan, ik kan het ook niet uitstaan dat ik het nu niet meteen kan testen :P

Helaas alleen bij wat oudere auto's te vinden denk ik.

• Onbekend
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Let er op dat je wel glaszekeringen van het juiste type terug zet. Dus waarschijnlijk "Traag" en met zand gevuld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een kapotte glaszekering herken je wel. Die is namelijk niet meer helder, maar zwart :+
Als je wilt testen of dat het hem idd was, kun je er ook even een spijker oid tussenzetten. Het is maar dat die stroomkring ff gesloten wordt. Doet dat het, dan was het idd de zekering :)

Kan bij een oud barrel best dat die zekering gewoon aan het einde van zijn latijn was :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
The Eagle schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:38:
Een kapotte glaszekering herken je wel. Die is namelijk niet meer helder, maar zwart :+
Als je wilt testen of dat het hem idd was, kun je er ook even een spijker oid tussenzetten. Het is maar dat die stroomkring ff gesloten wordt. Doet dat het, dan was het idd de zekering :)

Kan bij een oud barrel best dat die zekering gewoon aan het einde van zijn latijn was :)
Een spijker? 8)7 Dat is wel een beetje heel erg een slecht plan als er nog kortsluiting ergens in die caravan zit. Met een beetje pech heb je dan direct ergens brand.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Je kunt ook de bedrading netjes maken en er een steekzekeringen kastje in zetten. Maar als het niet nodig is dan niet.

Zijn het de kleine glaszekeringen of de grote? Van die grote vind je wel snel een setje bij automaterialenzaak.
Onbekend schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:10:
Let er op dat je wel glaszekeringen van het juiste type terug zet. Dus waarschijnlijk "Traag" en met zand gevuld.
Hoezo zouden het trage zekeringen zijn? Waarom niet gewone glas zekeringen? Lijkt me prima voor lampjes en andere elektronica in de caravan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaad normale zekeringen. De spijker-oplossing heb ik voor de zekerheid maar even overgeslagen, leek me niet echt een jofele oplossing in een stokoude caravan.

Alles werkt inmiddels weer! Zekeringen gehaald aan de hand van de noteringen op de oude, bij de electronicagroothandel.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Volgens mij betreft het netspanning, dus de zekeringen zul je in je auto of bij de automaterialenzaak niet zo snel vinden. Elektronicagroothandel is inderdaad je beste optie voor dit soort dingen. Steekzekeringen mogen dan ook niet. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:56
Koop anders een gebruikte groepenkast op Marktplaats. Kun je het spul gelijk wat moderniseren, en scheelt je volgende keer zoeken naar een plaats waar je nieuwe zekeringen kunt kopen ;)

Zoiets als dit bijv. http://www.marktplaats.nl...r-stuk-bel-na-16-uur.html

Mocht je zelf nog willen zoeken: http://www.marktplaats.nl...2C00&startDateFrom=always (prijs gelimiteerd tot 50 euro, verder geen filters ingesteld)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2013 00:03 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Jim423 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:45:
Volgens mij betreft het netspanning, dus de zekeringen zul je in je auto of bij de automaterialenzaak niet zo snel vinden. Elektronicagroothandel is inderdaad je beste optie voor dit soort dingen. Steekzekeringen mogen dan ook niet. :)
Oh niet over nagedacht. Het kan inderdaad wel voor de gewone aansluiting zijn. Ik dacht gewoon aan stroom van een accu of van de auto.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1