Toon posts:

Pc gebouwd, maar hoe zit het nu met die bios?

Pagina: 1
Acties:

LootBoxSurvivor

Topicstarter
Beste tweakers,

Bedankt voor alle hulp en adviezen qua de coolpasta etc. Helaas was de koeler niet gelukt. Het paste niet dus heb maar de AMD stock cooler erop te zetten zijn die slecht? Vast niet toch?

Maar goed back ontopic, ik heb dus een Gigabyte GA-970A-UD3C moederbord en daar heb ik netjes alles op geprikt. Het enige ding wat ik niet kon vinden is ik had een kabel CPU power die heb ik in een ATV 12Volt geduwd, er was namelijk geen cpu slot op het moederbord het kabeltje ging er goed in dus ik neem aan dat dit goed was!

En dan nu de hamvraag van dit topic, hoe zit het met de bios. Natuurlijk weet ik hoe dit en dat moet, maar de bios dat was lastig, de pc start te snel op voor mij om alles goed te kunnen lezen en het zei f9 dus ik druk op f9 krijg ik dan een vaag blauw scherm. Dat niet als een simpel bios scherm uitziet dus werd ik al gauw back en heb ik dat scherm verlaten, maar goed hoe moet ik nu die bios installeren kan iemand mij daar bij helpen of kan ik alles laten als het is?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 19:01
Ik zou geen BIOS installeren, maar een OS: Operating System. Windows, Linux, Mac, wat je smaak is. BIOS heb je voor normaal gebruik niks in te zoeken, tenzei je de tweaker wil uit gaan hangen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zit er een uefi op dat mobo?
Anders krijg je een voor sommige simpel en voor andere vaag blauw bios scherm ;)

BIOS hoef je zelden up te daten. Dat zou ik dan ook alleen maar aanraden als je problemen hebt die niet op een andere manier zijn op te lossen en waarvan je vermoed dat het BIOS een rol speelt. (is niet zonder risico's volgens mij)

Heb je al een OS geinstalleerd ?(op je ssd als die in je systeem zit)

LootBoxSurvivor

Topicstarter
eL_Jay schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:43:
Zit er een uefi op dat mobo?
Anders krijg je een voor sommige simpel en voor andere vaag blauw bios scherm ;)

BIOS hoef je zelden up te daten. Dat zou ik dan ook alleen maar aanraden als je problemen hebt die niet op een andere manier zijn op te lossen en waarvan je vermoed dat het BIOS een rol speelt. (is niet zonder risico's volgens mij)

Heb je al een OS geinstalleerd ?(op je ssd als die in je systeem zit)
Neen ik heb nog geen systeem geïnstalleerd. Maar ik had mijn onderdelen bij Azerty besteld en die hadden overal van die aangeraden producten van we smijten een cpu en geheugen etc in je moederbord en updaten de bios voor je. Momenteel zit er een videokaart van 40 euro in dus overclocken heeft geen zin, aangezien ik nog voor een betere videokaart aan het kijken ben en nog een scherm moet kopen ook moet nog iets vinden op het internet. Maar bedankt ik hoef dus niet aan de BIOS te doen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
LootBoxSurvivor schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:50:
[...]

Neen ik heb nog geen systeem geïnstalleerd. Maar ik had mijn onderdelen bij Azerty besteld en die hadden overal van die aangeraden producten van we smijten een cpu en geheugen etc in je moederbord en updaten de bios voor je. Momenteel zit er een videokaart van 40 euro in dus overclocken heeft geen zin, aangezien ik nog voor een betere videokaart aan het kijken ben en nog een scherm moet kopen ook moet nog iets vinden op het internet. Maar bedankt ik hoef dus niet aan de BIOS te doen.
Nee tenzij je over een paar jaar wilt upgraden (nieuwe CPU in mobo stoppen), dan is het waarschijnlijk noodzakelijk om de bios up te daten. Anders denk ik niet dat je je bios ooit nog hoeft up te daten.

In de bios kan je wel een hoop handige dingen doen (OC, undervolt, systeembeheer e.d.)

• midy922
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Je komt in het BIOS door tijdens het starten op <Delete> te drukken. En dus niet F9!

Zie voor meer info over BIOS van dit bord: http://www.gigabyte.us/pr...page.aspx?pid=3908#manual

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hoewel je hem niet hoeft te updaten is het wel handig om uberhaupt in je BIOS te kunnen komen natuurlijk. Soms zul je toch instellingen willen wijzigen met een zelfbouw-pc (snelheid van ventilator, geheugensnelheden, etc.). Maar zoals hierboven gezegd, de juiste toets staat wel in de handleiding.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1