Toon posts:

Temperatuur CPU te hoog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik dit topic in de goede categorie heb geplaatst. :)

Ik heb sinds ongeveer 3-4 maanden een nieuwe computer met de volgende onderdelen:
Videokaart: ATI Radeon HD 7770 1 GB
Moederbord: Asus F2A85-M LE
Geheugen: 6 GB
Processor: AMD Trinity A8-5600K 4x3.6Ghz QuadCore

Mijn probleem:
Als ik zwaardere spellen speel (zoals fifa 13 of modern warfare 3) wordt mijn cpu te warm. Mijn vraag is dan ook hoe ik dit op kan lossen.

Alvast bedankt,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Te warm, als in: hij kapt ermee?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat niet. Maar hij voelt erg warm aan en hij wordt volgens SpeedFan 70 graden. Zou ik misschien een paar extra casefans moeten installeren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Welke koeling heb je er nu op zitten? Zit er koelpasta op?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de CPU zit nu gewoon een stock fan cooler (of hoe het ook heet). Ik heb de computer in elkaar laten zetten bij een bedrijf, dus ik weet niet hoe de koelpasta erop is aangebracht. Verder heb ik ook alleen maar 1 casefan en die is voor de lucht instroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
70 is hoog, maar binnen de specs dacht ik.

Met een grotere koeler, mogelijk wat kabelmanagement, koelpasta en een extra fan is er best wat te winnen.

mss even een foto plaatsen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je een foto van de koeler en de binnenkant van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Misschien zit er veel stof in de koeler? Inderdaad even een foto plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:22
een A8-5600k mag max 74°C worden, maar hij heeft ook een tdp van 100 dus ik zou idd kijken naar de cooling of die nog schoon is en of de koelpasta goed zit want gezien de tdp worden deze cpu gewoon goed heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tens en @TheThomas:

Ik weet niet goed hoe ik op dit forum foto's moet plaatsen. Moet dit via een link ofzo?

@justahuman:

Kan ik een stock fan cooler er gewoon afhalen om te kijken of de koelpasta er goed op zit? Of moet ik de koelpasta dan ook meteen vervangen? En wat is tdp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:47:
@Tens en @TheThomas:

Ik weet niet goed hoe ik op dit forum foto's moet plaatsen. Moet dit via een link ofzo?

@justahuman:

Kan ik een stock fan cooler er gewoon afhalen om te kijken of de koelpasta er goed op zit? Of moet ik de koelpasta dan ook meteen vervangen? En wat is tdp?
A: Foto's plaatsen kan op je webspace van je provider, of dropbox, imgur, etc etc. Google is your friend.

B: Bij het verwijderen van de koeler dien je eigenlijk altijd de koelpasta opnieuw aan te brengen. In jouw situatie is het volgens mij het beste simpelweg een betere koeler aan te schaffen, daar zit meestal ook koelpasta bij. Een goede en voordelige koeler is bijvoorbeeld de Coolermaster 212: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Groter is meestal beter (Scythe Mugen bijv), maar vaak ook iets duurder. Voordeel van alle grotere koelers is een grote fan, die zorgt voor véél meer airflow langs veel meer ribben, op eenzelfde snelheid als zo'n klein koelertje.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Ik ga binnenkort maar even kijken voor een nieuwe koeler dan. Zit er veel verschil tussen een koeler van 25 euro en bijvoorbeeld eentje van 40 of 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 11:41
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:52:
Bedankt voor de reactie. Ik ga binnenkort maar even kijken voor een nieuwe koeler dan. Zit er veel verschil tussen een koeler van 25 euro en bijvoorbeeld eentje van 40 of 50 euro?
Nee, de duurdere coolers zijn voor mensen die echt die laatste paar graden er af willen hebben. (zoals ik ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Even een opmerking betreft je samenstelling van componenten: een AMD A8 CPU zal nooit optimaal presteren in combinatie met een losse, krachtige videokaart. Dit komt omdat een groot gedeelte van die CPU uit GPU kernen bestaat en daar in jouw geval geen gebruik van wordt gemaakt. Een betere keuze voor processor was de AMD Athlon II X4 750K.

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Axon schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:16:
Even een opmerking betreft je samenstelling van componenten: een AMD A8 CPU zal nooit optimaal presteren in combinatie met een losse, krachtige videokaart. Dit komt omdat een groot gedeelte van die CPU uit GPU kernen bestaat en daar in jouw geval geen gebruik van wordt gemaakt. Een betere keuze voor processor was de AMD Athlon II X4 750K.
Dan wordt gewoon de ingebakken GPU uitgeschakeld. Wellicht had de Athlon ook een prima keuze geweest, maar zo heeft hij een backup GPU als zijn normale GPU defect is ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is deze processor dan eigenlijk niet geschikt voor mijn computer? Wat zou het verschil zijn als ik een andere processor zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:35:
Is deze processor dan eigenlijk niet geschikt voor mijn computer? Wat zou het verschil zijn als ik een andere processor zou hebben?
de cpu is prima, alleen met een videokaart ook in de cpu gebakken heb je er wel wat teveel voor betaald.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
dit is de koeler die je wilt hebben, veel beter als de coolermaster 212, vooral qua fan (geluid).

koelpasta komt bij de nieuwe koeler en ja zal vervangen moeten worden zodra je de koeler loshaalt, dit komt omdat het nu waarschijnlijk is uitgehard en het vast geen toppasta is.

wat je nu kan doen is: zijkant vd kast eraf, fan van de cpu via de bios hoger zetten (performance oid), extra fan op de cpu koeler richten. cpu onderklokken,

als hij nu niet terugklokt vanzelf doordat hij te warm wordt, zou ik dit allemaal niet doen en gewoon op je gemak een nieuwe koeler kopen en genieten van de koelere en veel stillere pc.
een nieuwe pc zonder goede koeler raadt ik niemand aan, tenzij ze naast het vliegveld wonen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Niet geschikt is overdreven, je was wel iets goedkoper uit geweest.
verschil in prestatie zal marginaal zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 22-06-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Powrskin: bedankt voor de tip.

Nu ik heb gehoord dat mijn videokaart misschien een beetje overdreven was, vroeg ik me af of ik niet beide videokaarten in kan schakelen; zou dat helpen voor betere graphics? En is dat uberhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Dat is in bepaalde combinaties mogelijk, AMD noemt het Dual Graphics.
Pagina: 1