Wat zijn mijn rechten als koper ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Vandaag mijn ' nieuwe ' bmw opgehaald bij een auto dealer, dus geen vage handelaar oid.
Toen ik de auto op haalde was ik natuurlijk hardstikke bij.

Bij het bekijken van de auto was me op een paar plekjes niets opgevallen, ook bij het ophalen niet, nu zag ik ineens bij het tanken een giga kleur verschil vanuitkomend uit de deur post.
Onderweg naar huis hoorde ik ijzer over ijzer knallen / schuiven, dus ook ff van wtf?
En de ventilatie systeem in de auto doet het wel/niet, heeft een complete eigen wil.

Dus ik zwaar teleurgesteld de dealer bellen,ik terug gegaan en alles verteld. Ja meneer, dat is toen gespoten omdat er roest zat.... WTF en dat zeg je nu? Dat is mij bij de verkoop Niet verteld, en dat ventielatie systeem zeiden ze bij de verkoop dat die raar deed omdat de accu leeg was... Prima, ben geen automonteur....

Ik heb ze verteld dat ik mijn geld terug wil, ik wil de koop ongedaan maken want ik heb nu een auto staan waar ik ongelukkig mee ben. Ik kan het wel uit schreeuwen/janken.

Auto is gekocht zoals gezien en zonder garantie. Maar de gebreken zijn mij niet verteld, hij is me als goed verkocht.

Sta ik in me recht of ben ik gewoon zwaar de pineut en ben ik al mijn geld kwijt...

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gok wel dat je een beetje de pineut bent. Toon maar eens aan dat hun dingen hebben achtergehouden...
Kan je niet gewoon kijken of ze het netjes op kunnen lossen d.m.v. ventilatie systeem repareren enzo? Misschien ben je dan daarna toch nog blij met de auto?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Toevallig een Bovag handelaar? Kijk dan eens naar de Bovag garantie

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:29

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Auto is gekocht zoals gezien en zonder garantie.
Over welk bedrag gaat het ?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Gekocht zonder garantie.
2750 euro

Ze hebben toe gezegd voor een passende oplossing... Maar het liefste wil ik de auto niet meer

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Je mag wel verwachten dat de auto werkend wordt afgeleverd, dus een ventilatie moet wel werken (is wel een bekend dingetje van BMW) en ga even na wat het schurende geluid veroorzaakt. Je kunt de auto niet zomaar weer teruggeven, je hebt zelf ook een onderzoeksplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-Thunder- schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:07:
Gekocht zonder garantie.
2750 euro

Ze hebben toe gezegd voor een passende oplossing... Maar het liefste wil ik de auto niet meer
Waarom is reparatie opeens niet goed meer dan? Je was toch zo blij met de auto?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je hebt neem ik aan toch wel vooronderzoek gedaan? Als koper heb je immers ook nog zoiets als een onderzoeksplicht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Het meest gekke is gewoon de kleur verschil die ik niet snap, men buurman wees me er op dat het heel recent gespoten is... Schuurstuif ligt er nog op en stukje schuurpapier ligt ook nog in de auto... Ik snap het niet.

Ja heb ik gedaan, gekeken naar vanalles en gereden...

Edit: een foto van me zelf wijst al,uit dat het kleur verschil er al was.... Blijkbaar was ik erg blind.
Het gaat mij om t totaal plaatje.

[ Voor 31% gewijzigd door -Thunder- op 22-06-2013 16:23 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 16:26

Perkouw

Moderator General Chat
Persoonlijk lijkt me dit wel handig in jou situatie -> http://www.anwb.nl/auto/k...auto-kopen/aankoopkeuring. Goed moster na de maaltijd, maar dit soort dingen voor de aankoop van een auto kan handig zijn zoals je nu helaas weet.

Wellicht ook niet onhandig. Je rechtsbijstand verzekering inschakelen om te kijken wat je rechten zijn, sowieso handig om deze nu al op de hoogte te stellen. Mocht je dat niet hebben lijkt me een bezoekje aan het Juridisch Loket niet verkeerd. Eventueel kan je ze ook via de chat benaderen.

Over wat voor bmw hebben we het eigenlijk ?

[ Voor 49% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Tja. De auto is ook wel te redden, maar dat kost weer geld helaas....

Het betreft een bmw 318i type e46 uit 2000.

Wij hebben rechtsbijstand maar is in het weekend niet bereikbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door -Thunder- op 22-06-2013 16:27 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Gekocht zonder garantie.
2750 euro

Dat is bijna een oldtimer dan! Verwacht je een compleet perfecte in nieuwstaat verkerende BMW?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
warhamstr schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:27:
[...]

Dat is bijna een oldtimer dan! Verwacht je een compleet perfecte in nieuwstaat verkerende BMW?
Een auto van 13 jaar kan je nu niet bepaald een oldtimer noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-10 10:01
Ik heb wat zitten Googlen en daaruit kwam tot nu toe naar voren dat de mededelingsplicht van de verkoper vóór onderzoeksplicht van de koper gaat, in het geval van gebreken die de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen. Dat schavende geluid zou daaronder kunnen vallen, het spuitwerk en de kachelventilator niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Als me een goede auto verkocht word, dan verwacht ik een goede.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Peenutzz schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:28:
Ik heb wat zitten Googlen en daaruit kwam tot nu toe naar voren dat de mededelingsplicht van de verkoper vóór onderzoeksplicht van de koper gaat, in het geval van gebreken die de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen. Dat schavende geluid zou daaronder kunnen vallen, het spuitwerk en de kachelventilator niet.
Een bron vermelding lijkt me wenselijk.
-Thunder- schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:29:
Als me een goede auto verkocht word, dan verwacht ik een goede.
Dat is wel een beetje je eigen schuld als ik het zo mag zeggen. Een autohandelaar op zijn blauwe ogen vertrouwen is nu niet het meest handige. Ze willen maar één ding van die auto af en zoveel mogelijk geld verdienen (gewoon even in zijn algemeenheid bedoeld).

[ Voor 31% gewijzigd door Perkouw op 22-06-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-10 10:01
Inderdaad :P

https://www.google.nl/sea...0..1c.1.17.hp.5WnxcfZQ0-k

De eerste twee hits gaan er al vrij diep op in.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:23
Voor 2500 euro een 'nieuwe' BMW verwachten, klinkt een beetje als voor een dubbeltje op eerste rang willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Laat dit soort dingen altijd duidelijk op papier zetten. Zo'n ding als met de ventilator, laat het voor het tekenen op papier zetten dat hij bij aflevering goed functioneert.
Dingen zoals gespoten delen zou je voor de aankoop moeten controleren. Daar kun je nu niets mee want het heeft ook niets met veiligheid of defecten te maken.

@ hierboven, hij verwacht geen nieuwe maar wel een goed functionerende en daar heeft hij ook recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
5euro of 50000euro, moet dat uitmaken?

Nee ik snap ook dat er wat mis mag zijn... En ik ben normaal helemaal geen zeur...

Maandag krijg ik antwoord, ze zouden met een passende oplossing komen.... Maar voor ik ze dus bel wil ik weten wat ik mag verwachten.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Je koopt een auto van 13 jaar oud, en je hebt niet even van tevoren een proefrit gemaakt. Of gewoon goed naar de auto gekeken? Ook een aankoopkeuring zou slim geweest zijn.

Je hebt de auto expliciet zonder garantie gekocht, en je hebt gekregen wat je hebt gezien.
Dat de auto niet aan je verwachtingen voldoet is niet het probleem van de dealer.

Je enige kans is als er in het aankoopcontract staat dat de auto geen gebreken heeft. Dan kun je eisen dat hij gemaakt wordt op kosten van de dealer. Maar terugnemen zal echt niet gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb wel een test rit gedaan en vaak genoeg om heen gelopen...

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
-Thunder- schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:41:
Ik heb wel een test rit gedaan en vaak genoeg om heen gelopen...
En daarbij wat cruciale dingen over het hoofd gezien. kun je beter geen proefrit maken he? Nu gewoon de problemen lokaliseren en fixen, belangrijkste eerst natuurlijk. een auto van die leeftijd en prijs kan niet veel beter zijn (eigen ervaring)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onderwerp: rechten als koper, dus een move naar Shopping forum :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb je foto's van de plekken? Dit om te kijken hoe duidelijk het is. Ben wel benieuwd of het duidelijk te zien valt of niet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik ben bang dat ik me gevoelens in dit geval te ver laat gaan, baal gewoon dat ik t kleur verschil niet heb gezien.... En dan ff die 2 punten erbij, verder is hij erg netjes en rijd super.

Denk dat ik desondanks ze gaan aanbieden hem terug te nemen toch voor reparatie ga, auto is verder helemaal bekend met de historie....

Ik weet t, soms niet te veel met gevoelens bezig zijn, tis maar een auto.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

-Thunder- schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:33:
Ik ben bang dat ik me gevoelens in dit geval te ver laat gaan, baal gewoon dat ik t kleur verschil niet heb gezien.... En dan ff die 2 punten erbij, verder is hij erg netjes en rijd super.

Denk dat ik desondanks ze gaan aanbieden hem terug te nemen toch voor reparatie ga, auto is verder helemaal bekend met de historie....

Ik weet t, soms niet te veel met gevoelens bezig zijn, tis maar een auto.
Maar als je deze 2 punten al hebt gemist? Staat niet in de historie van de auto? De kans dat er nog meer bij komt is dus aanwezig?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Historie is niet gespecificeerd...

Ben er betreft t geluid achter uit wanneer het komt, zojuist met parkeren ging ik met t voorwiel over de stoep, toen hoorde ik een kraak geluid achter.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Een knipsel met een lading jurisprudentie:
Belangwekkend is HR 15 april 1994, NJ 1995/614, AA 1994/821 (Schirmeister/De Heus) inzake de koop van een 22-jarige Citroën DS (‘snoek’) waarvan de kokerbalken blijken te zijn doorgeroest. In dit arrest stelt de Hoge Raad voorop dat ingeval een tweedehands auto wordt gekocht om daarmee (naar de verkoper bekend is) aan het verkeer deel te nemen, als regel moet worden aangenomen dat de auto niet beantwoordt aan de overeenkomst, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren. Deze regel kan uitzondering lijden, bijvoorbeeld wanneer de koper het risico van zodanig gebrek heeft aanvaard. Op het stuk van de verkeersveiligheid toont de Hoge Raad zich derhalve geneigd de teleurgestelde koper tegemoet te komen (een strenger indruk maakte nog HR 15 november 1985, NJ 1986/213, AA 35 (1986), 315 (Stavenuiter/Oosterbaan en Ranton). Men hoede zich echter voor absolutering: het gaat om een geclausuleerde regel, die bovendien beperkt blijft tot gebreken die niet op eenvoudige wijze kunnen worden ontdekt en hersteld. Uiteraard valt uit de regel van Schirmeister/De Heus niet tevens het omgekeerde af te leiden: dat de auto geen gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert, betekent dus niet dat hij wél aan de overeenkomst beantwoordt; HR 8 juli 2005, NJ 2006/22 (Kousedghi/Rental Lease).
Met betrekking tot de koop van gebrekkige tweedehands auto's zie men voorts Rb. Groningen 21 december 2011, NJF 2012/75 (6 jaar oude auto, onherstelbare motorschade; non-conformiteit); Hof ’s-Hertogenbosch 12 september 2006, NJF 2007/60 (auto tussen autobedrijven verkocht ‘zonder garantie’; met die term is bedoeld dat verkoper in afwijking van art. 7:17 BW niet aansprakelijk is voor gebreken); Hof Arnhem 12 september 2006, NJF 2006/509 (‘demonstratieauto’; gezien de mededelingen van de verkoper en de hoge prijs behoefde koper geen rekening te houden met een reparatieverleden); Hof Arnhem 15 augustus 2006, NJF 2006/486 (gelet op de mededelingen van verkoper op markplaats.nl bestond voor koper geen onderzoeksplicht); Rb. 's-Hertogenbosch 27 april 2006, NJF 2006/398 (27 jaar oude auto die niet door APK-keuring was gekomen; gebreken voor risico koper); Hof ’s-Hertogenbosch 8 februari 2005, NJF 2005/282 (8 jaar oude auto met kilometerstand van circa 250.000, ‘zo gekocht, zo goed bevonden, geen garantie’; koper was gewaarschuwd man en nam gebreken in beginsel voor zijn risico, geen non-conformiteit); Rb. ’s-Gravenhage 6 juni 2001, te kennen uit Hof ’s-Gravenhage 17 februari 2005, Prg. 2005/64 (16 jaar oud; ‘in topconditie’ is slechts een algemene aanprijzing, geen garantie); Hof Amsterdam 19 februari 1998, TvC 1998, p. 363 (7 jaar oud, warmlopende motor; verkeersveiligheid niet in gevaar; mede gezien koopprijs geen non-conformiteit); Hof Amsterdam 22 januari 1998, TvC 1998, p. 241 (15 jaar oud, olielekkage; professionele verkoper had koper moeten inlichten); Rb. Arnhem 26 juni 1997, Prg. 1997, 4801, VR 1998/113 (4 jaar oud, kleinere lekkages; koper van tweedehands auto moet in het algemeen op dit soort gebreken bedacht zijn); Hof Amsterdam 19 december 1996, VR 1998/158 (16 jaar oude liefhebber-auto, die alleen door APK-keuring komt na reparaties ad ƒ 2600; mede gezien verhouding tussen prijs (ƒ 12.500) en getaxeerde waarde van (ƒ 17.000) geen sprake van non-conformiteit). Op de koop van een dertien jaar oude motorfiets ziet Hof Arnhem 29 april 1997, TvC 1997, p. 345 (geen grieven gericht tegen non-conformiteitsoordeel rechtbank).
In Hof ’s-Gravenhage 18 december 1991, te kennen uit HR 25 juni 1993, NJ 1994/291 (Gerards/Vijverberg; dwalingszaak) wordt overwogen dat een autohandelaar stilzwijgend garandeert dat de stand van de kilometerteller met de werkelijkheid in overeenstemming is (cassatieberoep verworpen). Evenzo Rb. Arnhem 16 november 1993, KG 1994/17 (wanprestatie aangenomen). Als de koper zelf ook autohandelaar is, kan dit anders liggen: Rb. Arnhem 16 november 1993, KG 1994/18; vgl. Rb. Breda 12 maart 1996, NJkort 1996/36. Zie voor de kilometragekwestie ook nr. 346a, en met betrekking tot de constructie der stilzwijgende voorwaarde nr. 339.
Ik ken niet al deze jurisprudentie, maar ik weet als rechtenstudent dat een bij een consumentenkoop de mededelingsplicht van de verkoper veel zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht van de koper.

De koopprijs speelt ook een rol. Als je een auto koopt voor een veel lager dan gebruikelijke prijs, dan is het mogelijk dat een rechter zegt: je moet op de blaren zitten, de prijs was zo laag dat je had kunnen weten dat er (verborgen) gebreken konden zijn.

Ook moet gekeken worden naar de wederzijdse belangen van de partijen in de gegeven omstandigheden (een prachtig abstracte juridische zin). Zo ik het begrijp, moet de tekortkoming ernstig genoeg zijn om ontbinding te rechtvaardigen. Een airco die het niet doet, maar bijvoorbeeld voor 150 euro gerepareerd kan worden, zal geen reden vormen om de hele koop te ontbinden. Of de gebreken in de situatie van de TS ernstig genoeg zijn om ontbinding te rechtvaardigen, kan ik niet beoordelen.

Relevant:
Soms zal de koper niet over non-conformiteit kunnen klagen als hij op het punt van het gebrek niet een redelijke mate van onderzoek heeft verricht; het gaat immers niet alleen om wat hij daadwerkelijk heeft verwacht, maar ook om wat hij, alle omstandigheden in aanmerking genomen, heeft mogen verwachten. In de tweede zin van art. 7:17 lid 2 BW (normaal gebruik, nr. 344–346) komt deze mogelijke onderzoeksplicht scherper naar voren, maar zij ligt mijns inziens ook reeds in de eerste volzin besloten. De onderzoeksplicht vormt niet een verbintenis of een verplichting in eigenlijke zin, maar is veeleer te beschouwen als een zgn. Obliegenheit: bij niet-naleving ervan ondergraaft de koper de eigen rechtspositie, in dier voege, dat hij geen beroep op non-conformiteit zal kunnen doen wanneer de zaak de door hem aanwezig vermoede eigenschap(pen) niet blijkt te bezitten. Vergelijk, in het verwante kader van de dwaling (art. 6:228 BW), nr. 242 e.v.
De vraag wanneer een dergelijke onderzoeksplicht moet worden aangenomen, is wederom afhankelijk van alle omstandigheden van het geval, waarvan enige belangrijke in nr. 335 zijn opgesomd. Net als op het verwante terrein van de dwaling zal de over en weer aanwezige deskundigheid van gewicht zijn: de professionele koper heeft in de regel een grotere onderzoeksplicht dan de leek, en de leek die tegenover een professionele verkoper staat heeft in de regel een minder grote onderzoeksplicht dan die welke met een ondeskundige wederpartij van doen heeft. Vergelijk nr. 234, 236, 242–243 (dwaling). Bij de bespreking van het dwalingsleerstuk is ook gebleken, dat het nalaten van eigen onderzoek in het algemeen niet aan de koper zal kunnen worden tegengeworpen door een verkoper die op het bewuste punt een inlichting heeft verschaft (nr. 231–232, 242a), en evenmin door een verkoper die heeft gezwegen waar hij had behoren te spreken (nr. 233–237, 243). In het verband van de thans aan de orde zijnde conformiteitsvraag zal van dezelfde principes kunnen worden uitgegaan. Nader de volgende nummers. Zie ook Jansen, diss. 2012/3.11.7-8.
Wanneer hoort een verkoper te spreken, en niet te zwijgen? Juridisch gezien een lang verhaal dat ik niet zal knippen en plakken. Kortgezegd moet er aan vier voorwaarden voldaan worden:
De vraag wanneer een mededelingsplicht (spreekplicht) bestaat kan niet in algemene termen worden beantwoord. Wel kunnen voor de aanwezigheid van een mededelingsplicht drie basisvereisten worden geformuleerd, waaraan in ieder geval voldaan zal moeten zijn:

1. de wederpartij kent de juiste stand van zaken, althans mag geacht worden die te kennen;

2. de wederpartij weet of moet weten dat het bewuste punt voor de ander van gewicht is (kenbaarheid van het causale karakter van dat punt);

3. de wederpartij moet rekening houden met de mogelijkheid dat de ander dwaalt.

De vraag of inderdaad een mededelingsplicht is geschonden kan pas definitief worden beantwoord, nadat ook een vierde en laatste vereiste in de beschouwingen is betrokken:

4. de wederpartij behoort in de gegeven omstandigheden naar verkeersopvattingen de ander uit de droom te helpen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sefyu op 22-06-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
We duimen maar dat de garage maandag met een mooi voorstel komt.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En wat heeft de garage voorgesteld?
Had je trouwens nog een foto van het kleurverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:00

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kraak geluid achter bij een E46 kan zijn, dat het hele subframe van de auto afscheurd. Bekend probleem bij dit type:
http://www.redish-motorsp...kRepairReinforcement.html

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
@ Napo, ik krijg morgen antwoord per email.

@ NoFear, ik bekend met dat probleem, maar ik ben er ondertussen achter dat 1 veer kraakt, als ikd e kofferbak een flinke zet naar beneden geef dan merk ik dat een veer kraakte. Ik heb de auto in alle versnellingen een lichte 'opdonder' gegeven, geen geluid, ik heb hem op de handrem gezet en koppeling op laten komen, geen geluid, ik heb iets harder over de drempels gereden, geen geluid... dus dat betreft ben ik niet bang dat het het subframe is, en over het algemeen heeft alleen de grotere motoren daar last van, dit is maar een kleintje onder de BMW motoren.

Er is helaas maar waar toch nog een probleem bijgekomen, de auto lekt koelvloeistof onder de motorruimte vandaan... dit kon ik dus niet zien, heb toen nog wel onder de auto gekeken maar goed, toen lekte hij niet... nu al 2x gezien dat er een beste plas onderlag......

Morgen krijg ik antwoord, maar ik heb nu dus al gebreken aan de auto die ik als 'koper' niet zo op het oog kan zien, mag de garage mij die auto wel zo verkopen ?

Als de garage niet mee wilt werken, heeft het dan zin om de rechtsbijstand in te schakelen ? Kost eigen risico, maar zou het zinvol zijn ?

[ Voor 6% gewijzigd door -Thunder- op 24-06-2013 20:46 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ja, dat mogen ze (het is niet strafbaar oid), maar jij mag op jouw beurt weer eisen dat je een "conform" product krijgt.

Ik ken de inhoud van de exacte koopafspraken die je hebt gemaakt niet, maar doorgaans is het zo dat je er vanuit mag gaan dat een gewone consument geen auto wil kopen met verborgen gebreken (tenzij je je een auto koopt speciaal om op te knappen oid). Jouw auto heeft die gebreken wél, dus de auto beantwoordt niet aan de gesloten overeenkomst (auto in X staat in ruil voor Y euro).

Er zit een heel juridisch verhaal achter (zie art. 7:17 BW), maar zoals je misschien al vermoedt, werkt het de gewone wereld vaak beter als je niet direct met juridische termen en wetsartikelen gaat smijten.

Dus: afhankelijk van het antwoord dat je morgen krijgt, zou ik erop aandringen dat zij de benodigde reparaties kosteloos uitvoeren, of jou een gedeelte van de koopprijs terugbetalen. Ook al zijn de gebreken namelijk ernstig genoeg om ontbinding te rechtvaardigen, je moet de verkoper de kans geven om de gebreken te herstellen.

Zie art. 7:18 lid 1 & 2 BW:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a aflevering van het ontbrekende;

b herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:38

Standeman

Prutser 1e klasse

-Thunder- schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:41:
@ Napo, ik krijg morgen antwoord per email.

@ NoFear, ik bekend met dat probleem, maar ik ben er ondertussen achter dat 1 veer kraakt, als ikd e kofferbak een flinke zet naar beneden geef dan merk ik dat een veer kraakte. Ik heb de auto in alle versnellingen een lichte 'opdonder' gegeven, geen geluid, ik heb hem op de handrem gezet en koppeling op laten komen, geen geluid, ik heb iets harder over de drempels gereden, geen geluid... dus dat betreft ben ik niet bang dat het het subframe is, en over het algemeen heeft alleen de grotere motoren daar last van, dit is maar een kleintje onder de BMW motoren.

Er is helaas maar waar toch nog een probleem bijgekomen, de auto lekt koelvloeistof onder de motorruimte vandaan... dit kon ik dus niet zien, heb toen nog wel onder de auto gekeken maar goed, toen lekte hij niet... nu al 2x gezien dat er een beste plas onderlag......

Morgen krijg ik antwoord, maar ik heb nu dus al gebreken aan de auto die ik als 'koper' niet zo op het oog kan zien, mag de garage mij die auto wel zo verkopen ?

Als de garage niet mee wilt werken, heeft het dan zin om de rechtsbijstand in te schakelen ? Kost eigen risico, maar zou het zinvol zijn ?
Tja, mooi klote dat de auto niet naar je wens is en een paar irritante gebreken heeft. Ik denk echter wel dat de vering voor je eigen rekening gaan komen en dat het kleurverschil je weinig gaat opleveren. Dat zijn dingen die bij een auto van die leeftijd wel kan verwachten.

Het lekker van de koelvloeistof is imo vele malen ernstiger (weet je het zeker dat bijv. geen ruitenwisservloeistof is?). Het kan een klein lekje in een rubbertje zijn, maar ook een stuk duurder. Persoonlijk zou ik me op dat lek richten, i.p.v de andere euvels. Het klinkt een stuk serieuzer..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
De lekkage is zeker het koelvloeistof, het lampje brande gisteren al en ik heb aangegeven bij de garage dat ik niet ga claimen op het kleurverschil. Ik citeer hier mijn email naar de verkopende partij:
Beste *Naam*,

Zaterdag was een vreemde dag met de bmw. Ik was aardig emotioneel en wou als het kon gelijk de auto terug doen. Echter hebben wij er nu het hele weekend in gereden maar de auto bevalt ons wel op een 3tal punten na.
Dat is het geluid achter, ik vertelde je dat ik een knal hoorde, maar het is beter te omschrijven als knarsend metaal. Toen wij de auto aan de achterkant naar beneden drukte hoorde wij dit weer, we vermoeden dat een veer niet goed is. De ventilator, dat heb je gisteren ook ondervonden. Maar toen we vanmorgen de auto starte brande het koelvloeistof lampje, de vloeistof heb ik bijgevuld en de olie bekeken, die zag er wel goed uit, er is denk ik ergens een lekkage.
Als jullie naar deze 3 punten willen kijken en graag willen repareren dan zijn wij tevreden.
Het kleur verschil is niet leuk maar dat laten we maar achterwege.

Ik snap uiteraard dat ik een auto koop zoals gezien zonder garantie, alleen dit had ik niet verwacht.

Je begon zaterdag al gelijk over om tot reparatie over te gaan maar mijn emoties waren op,dat moment te hoog en wou alleen maar de auto terug doen, daarvoor mijn excuus.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
*Mijn naam*

Verstuurd vanaf mijn iPad
Tuurlijk, ik had misschien in moeten gaan op die reparaties, maar goed, ik ben een mens en heb ook emoties, vandaar ook bovenstaande email.

Ps : Ik heb mijn rechtsbijstand al wel vast per e-mail op de hoogte gebracht, puur om wat achter de hand te hebben en dat ik niet achteraf nog aan kom zetten, dit heb ik niet kenbaar gemaakt aan de garage.

Koopafspraak op factuur staat:
"zoals gezien zonder garantie"

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Dat lijkt mij een nette e-mail om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-10 13:38
Zo lezende geef ik je het advies om de auto na te laten kijken door een onafhankelijk persoon/garage.
Als je nu al twijfelt en je hoort/ziet verdachte dingen, dan is het tijd om duidelijk te verkrijgen.
Dat hoeft niet persé een ANWB keuringsstation te zijn, maar kan ook door een betrouwbare garage of monteur gedaan worden.

Als daar meer gekke dingen aan het licht komen, heb je veel meer poten om op te staan bij reclamaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Gekocht zonder garantie.
2750 euro

Kan dat wel zonder garantie.

Kan zijn dat het alleen in Belgie zo geregeld is, maar bij ons moet een officiele dealer 1 jaar garantie bieden.

Voor de probleempjes:
- kleurverschil: dat is een zichtbaar gebrek - om heel eerlijk te zijn kan je daar weinig mee.
- dat geluid: is nogal vaag - kan toevallig zijn, iets dat tegen de bodemplaat kwam - maar ook een probleem
- voor het ventilatiesysteem - daar zou ik toch wel een batterij in goede staat verwachten - dus dat is wel een punt van kritiek waar ik me ook in kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
cornfed99111 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:50:
Zo lezende geef ik je het advies om de auto na te laten kijken door een onafhankelijk persoon/garage.
Als je nu al twijfelt en je hoort/ziet verdachte dingen, dan is het tijd om duidelijk te verkrijgen.
Dat hoeft niet persé een ANWB keuringsstation te zijn, maar kan ook door een betrouwbare garage of monteur gedaan worden.

Als daar meer gekke dingen aan het licht komen, heb je veel meer poten om op te staan bij reclamaties.
Ik vermoed niet meer dingen aan de auto... als die koelvoeistof nou niet lekte... dan had ik het evt. zelf wel kunnen gaan repareren maar goed, ik wacht nog op antwoord van de dealer.

Ik laat nog niemand anders aan de auto zitten, ik raak nog geen schroefje van de auto aan tot dat ik een definitief besluit genomen is wat er met de auto gaat gebeuren bij zowel de verkopende partij als bij ons.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:55

paQ

chime schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 10:02:
[...]

Kan dat wel zonder garantie.

Kan zijn dat het alleen in Belgie zo geregeld is, maar bij ons moet een officiele dealer 1 jaar garantie bieden.
:?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik zou telefonisch contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, en die alles voorschotelen...

je betaalt er ook voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

HyperTrophy schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:49:
ik zou telefonisch contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, en die alles voorschotelen...

je betaalt er ook voor....
ik zou eerst het antwoord van de dealer afwachten voor je zulke stappen gaat nemen.
iets met honing en vliegen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€ 2.750 voor een 318i uit 2000 is wel de onderkant van de markt. Het gemiddelde is ongeveer € 5.000,- Dan kun je gewoon wat verwachten, zoals schade, achterstallig onderhoud etc. (Toch niet gekocht bij Jet Cars oid?)

Scheurend sub frame kwam volgens mij meer voor bij de autos met meer vermogen, zoals de 328i
Krakend geluid is standaard bij een e46, dan zijn de draagarmen en of rubbers aan de beurt, een zwak punt van de e46.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kenzi schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:57:
[...]

ik zou eerst het antwoord van de dealer afwachten voor je zulke stappen gaat nemen.
iets met honing en vliegen... :P
je kunt ze wel inschakelen, maar nog geen actie daarmee ondernemen, dan heb je die tijd al benut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
De auto is gekocht bij een dealer die er goed voor staat, daarom had ik dit ook totaal niet verwacht, het is geen jet cars oid, ook niet de groot etc daar ben ik wel bekend mee. Het is gewoon een inruilertje waar ze vanaf wouden.... Maar ze verkochten hem als een goede auto. Ik heb hem gekocht met nieuwe apk en afleveringsbeurt, waar sowieso oliebeurt bij in zit.

Als ik de auto nou had gekocht bij een handelaar/particulier oke... dan pech maar ik heb hem gewoon gekocht bij een officiële merk dealer/bovag garage, zodoende had ik dit niet verwacht.

Waarschijnlijk gaat het me zelf geld kosten, daar houd ik wel rekening mee.. .maar ik hoop het niet natuurlijk.

Ps : De rechtsbijstand heb ik puur per email op de hoogte gebracht dat als het nodig zou zijn ik niet op het einde met 'hangende poortjes' aan kom zetten bij hun.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 00:18

-tom-562

Oliesjeik

Neem je verlies. Je doet hier weinig aan. Sowieso is de auto eigenlijk al te goedkoop, dat kun je verwachten. Verder kan de autohandelaar net zo goed zeggen dat hij de auto ter goeder trouw heeft ingekocht, en zo heeft doorverkocht (want dat doen veel autohandelaren ;)). Plus je hebt de auto zonder garantie gekocht. Als je garantie wilde had je wat meer geld uit moeten geven, of garantie moeten bedingen (en wss was de auto dan een stuk duurder geworden).
En als ik je nog een tip mag geven, mailen met een garage zou ik niet doen, maar gewoon bellen, of nog beter, langsgaan! De gemiddelde garagist zit echt niet te wachten op emails, en al helemaal niet om ze te beantwoorden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Maar hoezo is hij te goedkoop ? Het is geen jonge auto.. maar goed buiten dat.
De rechtsbijstand zegt, ze moeten je een veilige auto afleveren...

Telt hier een lekkage bij ?

Betreft de communicatie met de garage.
Gebeld -> Heen gereden -> Gemaild -> Gebeld, gezegd dat ik vandaag antwoord krijg per email.

Ik stond binnen 2 uur weer terug bij de dealer.

Het zijn weliswaar waarschijnlijk geen grote/dure reparaties, de auto lijkt verder goed. Al blijf ik het apart vinden, de auto is volgens de boekjes compleet in onderhoud geweest en de volgende beurt moet nog gebeuren... over ca. 6000km.

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 00:18

-tom-562

Oliesjeik

Zoek de prijzen eens op marktplaats enzo voor vergelijkbare BMW's, volgens mij ligt die een stuk hoger. Wat is de km-stand trouwens van de auto?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik kan me zelf ook wel voor de kop slaan hoor.. ik dacht echt dat ik goed zat maar goed... waarschijnlijk mag ik nu op de blaren dus zitten ;(

De km stand is 223xxx, niet weinig maar een BMW moet dat makkelijk kunnen hebben... nu krijg ik vast het verhaal dat je dan gebreken kunt verwachten, tuurlijk, had ik ook wel verwacht maar niet binnen 2 uur na aankoop! Dat is gewoon het punt, ik snap echt wel dat ik gebreken kan verwachten, wie niet.

Ps: De prijs van de auto was 3200 euro toen ik er kwam.. daar heb ik van gepingeld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -Thunder- op 25-06-2013 14:26 ]

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
GOED NIEUWS!

Zojuist te horen gekregen dat de auto gewoon gemaakt gaat worden bij de garage!

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd oOo ,

Als hij straks goed is, heb je voor erg weinig geld een fijne auto.
Ik heb jaren geleden een 320d aut. gehad, en dat was een hele fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
-Thunder- schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 18:04:
GOED NIEUWS!

Zojuist te horen gekregen dat de auto gewoon gemaakt gaat worden bij de garage!
Laat je wel foto's van de begin- en eindsituatie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Vind je een lekkage boeiend om te zien dan ? ;)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, altijd interessant om te zien, een een leuke bmw helemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hier een foto van mijn auto :

Afbeeldingslocatie: http://forum.bmwfan.nl/Thunder/318/dealer/1.jpg

Ik heb wel foto's van de lekkage, maar het enige wat je ziet is een druppel.. dus niet boeiend :P

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie en nette auto zo op het gezicht. Zeker met de oranje knipperlichten, veel mooier dan die aftermarket witte die velen erop zetten. Misschien nog een keer de handgrepen zilver laten spuiten, dat staat net wat mooier.

Lak schade op een zilveren is altijd lastig te herstellen, dat zie je eigenlijk altijd.
Pagina: 1