• vinnie1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12-2020
Hoi mede-tweakers!

Ik zit met een vraag , namelijk :

Ik heb hier een Core2Quad q6600 ( overgeclockt naar 3.0 GHz ) , een Asus p5k mobo , 4GB geheugen en een Radeon HD4870 512MB.

Ik speel hier in principe alleen games. Af en toe programmeren.

Als ik de graka vervang voor bijvoorbeeld een GTX760 Ti / GTX770 , hoelang zou ik dan nog met deze pc vooruit kunnen?

Thx alvast!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Die gaat waarschijnlijk nog lang genoeg mee. Wellicht dat je op den duur wat geheugen erbij wilt prikken (kost tegenwoordig niets meer) maar voor gamen zal toch de videokaart de grootste rol spelen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• vinnie1
Oohke gelukkig! Ik dacht al.... Hoop toch echt niet dat ik de hele set hoef te vervangen :)

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-02 19:23
Switchie schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 15:48:
Die gaat waarschijnlijk nog lang genoeg mee. Wellicht dat je op den duur wat geheugen erbij wilt prikken (kost tegenwoordig niets meer) maar voor gamen zal toch de videokaart de grootste rol spelen.
Ik ben het hier toch niet helemaal mee eens. Tot ongeveer een jaar geleden gebruikte ik een overgeclockte q8200 (ik geloof op 3.2ghz) die sterk vergelijkbaar is met de q6600. Deze bottleneckte zelfs mijn hd6870 en later hd6950 toen al flink. Dit merkte ik vooral in framerate drops. Na een cpu/chipset update nam het minimum aantal fps flink toe waardoor alles gewoon veel soepeler werd.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

kjtm schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:04:
[...]

Ik ben het hier toch niet helemaal mee eens. Tot ongeveer een jaar geleden gebruikte ik een overgeclockte q8200 (ik geloof op 3.2ghz) die sterk vergelijkbaar is met de q6600. Deze bottleneckte zelfs mijn hd6870 en later hd6950 toen al flink. Dit merkte ik vooral in framerate drops. Na een cpu/chipset update nam het minimum aantal fps flink toe waardoor alles gewoon veel soepeler werd.
Uiteraard gaat een verouderde cpu op het gegeven moment bottlenecken. Het is uit TS helaas niet af te leiden wat de exacte wensen zijn. Voor een potje Fifa op 1680*1050 kan de pc zeker nog wel een tijd mee. Wil meneer crysis draaien op 2560*1440 dan heb jij inderdaad gelijk! ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• kjtm
Switchie schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:18:
[...]

Uiteraard gaat een verouderde cpu op het gegeven moment bottlenecken. Het is uit TS helaas niet af te leiden wat de exacte wensen zijn. Voor een potje Fifa op 1680*1050 kan de pc zeker nog wel een tijd mee. Wil meneer crysis draaien op 2560*1440 dan heb jij inderdaad gelijk! ;)
Klopt, het is wel even handig te weten wat je er nu precies mee zou willen doen vinnie1. Welke games zou je er graag mee spelen?

Mijn vrees is namelijk dat wanneer enkel de videokaart wordt vervangen de eye candy wel flink omhoog kan maar dat het niet heel veel zal bijdragen aan de soepelheid waardoor het een vrij irritante speelervaring kan worden. Dit was voor mij het meeste merkbaar bij racegames (denk aan Dirt 3 enz).

Maarja gewoon nu de videokaart upgraden met in het achterhoofd houden dat de rest binnen niet al te lange tijd ook eens vervangen moet worden is uiteraard ook een mogelijkheid.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• vinnie1
kjtm schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:29:
[...]

Klopt, het is wel even handig te weten wat je er nu precies mee zou willen doen vinnie1. Welke games zou je er graag mee spelen?

Mijn vrees is namelijk dat wanneer enkel de videokaart wordt vervangen de eye candy wel flink omhoog kan maar dat het niet heel veel zal bijdragen aan de soepelheid waardoor het een vrij irritante speelervaring kan worden. Dit was voor mij het meeste merkbaar bij racegames (denk aan Dirt 3 enz).

Maarja gewoon nu de videokaart upgraden met in het achterhoofd houden dat de rest binnen niet al te lange tijd ook eens vervangen moet worden is uiteraard ook een mogelijkheid.
De games die ik graag zou willen spelen is : GTA V , Far Cry 3 , op ten duur BF4 en MW4

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:32
Ik heb mijn q6600 op 3.2GHz draaien, omdat ik anders bij een spel als BF3 te grote framedrops had. Ik zit zelf een beetje te kijken naar een nieuwe haswell omdat deze cpu toch mijn grootste bottleneck is momenteel.

Ik zou mijn settings wat lager kunnen zetten, maar dat doe ik niet :+ Anders kan de cpu nog wel ff mee.

• kjtm
vinnie1 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:41:
[...]

De games die ik graag zou willen spelen is : GTA V , Far Cry 3 , op ten duur BF4 en MW4
Tja dat zijn niet bepaald de minste games.
Zie hier een topic van ongeveer 2 jaar geleden waar mensen de zelfde discussie voeren over het wel of niet upgraden van een q6600 (mbt BF3): http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18328705

"Anyway, i benchmaked BF3 Beta on both my systems.

Q6600 @ 3.2GHz 4GB DDR2 RAM GTX 560 Ti
i5 2500k @ stock 4GB DDR3 GTX 560 Ti

Massive performance boost on the i5, it doesn't even compare."

"My mate had a Q6600 with a 5870. He said he ran BF3 on mid settings just to be playable.

He then upgraded to a i5 25000 and wow didn't he get a performance boost. His old 3D mark vantage score was P13504, that went up to P18543.

He said he could have BF3 on high settings running fine at 1920 x 1080."

Al spreken enkele andere posts in dit topic dit dan wel weer tegen.

@ heggico:
In combinatie met welke gpu? Om een beter beeld te schetsen voor vinnie1 is dit namelijk wel interessant om even te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door kjtm op 22-06-2013 18:29 ]

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
760/770 gaat denk niet optimaal werken met die CPU op 3 GHz. Dat is vragen om een bottleneck.

Verwijderd

Switchie schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:18:
[...]

Is het juist niet zo dat games als crysis zeer gpu intensive zijn?

Hoe hoger de resolutie en settings hoe meer je gpu de bottleneck wordt toch?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 09:10:
Is het juist niet zo dat games als crysis zeer gpu intensive zijn?
Hoe hoger de resolutie en settings hoe meer je gpu de bottleneck wordt toch?
Met een brakke videokaart loop je eerder tegen een bottleneck aan dan met een fatsoenlijke.

In Crysis 3, met mijn Q6600 op 3.5Ghz, zit ik het grootste deel van de tijd onder de 45fps, terwijl m'n videokaart (GTX670) uit z'n neus aan het eten is. Zo ook BF3, Borderlands 2, Planetside 2, WoT en hedendaagse MMO's, waar de gpu belasting bijna constant tussen de 60-80% zit èn onder de 60fps, omdat de CPU het gewoon niet kan bijbenen.

M'n Q6600-systeempje krijgt dan ook zeer binnenkort een upgrade naar Haswell. Ik zou er niet op rekenen dat spellen die over een jaar uitkomen, nog fatsoenlijk zullen draaien op een C2Q.

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 05-07-2013 11:27 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

vinnie1 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 16:41:
[...]
Ik weet niet of je met MW4 de volgende COD bedoelt, maar BF4 (en trouwens, BF3 ook al) op die processor gaat geheid geen goede framerates opleveren. Ik zit te kijken of het onderhand niet eens tijd wordt mijn i7 te vervangen (BF3 trekt m'n quad core richting de 70% load in hi-res) en jij overweegt nog wat tijd vol te maken met een proc die anderhalve generatie ouder is. Ik zou dat gewoon niet doen, als je begint te merken dat je nu geen geweldige performance hebt heb je nog tot oktober of november om te gaan sparen voor een nieuw binnenwerkje voor je PC. Daar zou ik eens mee beginnen nu, wachten tot eind van het jaar de prijzen gaan zakken in de aanloop naar de kerst, en dan BF4 + nieuwe PC scoren tegen redelijke prijzen.

• QZelf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
Het ligt helemaal aan het buget dat je hebt voor de pc upgrades, de cpu bottlenecks de gpu zeker maar dit betekent niet dat een 770 niet sneller is al de huidige 4870. ook is er de mogelijkheid om een upgrade set met een sandy/ivy bridge cpu over te nemen op V&A.

Ik heb een filmpje gevonden op youtube waarin gedemonstreerd word waar de prestatiewinst te halen valt en in welke volgorde een computor upgrade het beste geplant kan worden.
YouTube: Upgrading the Graphics Card of your Old or Aging Gaming System NCIX Tech Tips

veel suc6 met de pc.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
Gewoon doen!
(Mobo/CPU/RAM kan je tzt nog upgraden)

Blader hier eens door om een goed idee te krijgen.
Can Legacy CPUs Drive Modern GPUs?
Q6600 + GTX260 Upgrade naar Q6600@3GHz + GTX660

[ Voor 8% gewijzigd door Zanac-ex op 06-07-2013 00:51 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Beste artikel over videokaarten en schaling met oudere CPUs:
http://www.anandtech.com/...-1440p-adding-in-haswell-

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1