Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Onlangs heb ik een tweedehands Sony SLT A55v gekocht.
Ik heb er al van alles mee geprobeerd, maar heb een probleem bij hoge sluitertijden (hoger dan 1/500).
Bij een hogere sluitertijd komt er onderin een zwarte 'balk' in de foto, hoe hoger de sluitertijd hoe hoger de balk.
Weet iemand hoe dit komt? Ik heb dit zowel in de S stand als in de Sportscene stand.

Zie onderstaande foto's, met achtereen de sluitertijden 1/500, 1/640 en 1/800.
Niet eens echt hoge sluitertijden dus. Ik heb al vanalles geprobeerd (snellere SD kaartjes, sensor clean mode), maar niets helpt. Wat voor je belichting je ook hebt, het begint altijd vanaf 1/500. Is mijn camera stuk of doe ik iets helemaal fout?

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2vvopr7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2db6wjc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/tag6cy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb een A33 (ook een SLT) en nooit ergens last van gehad... ik denk dat er iets mis mee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Dat lijkt mij een probleem met de sluiter, alsof die niet snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:47

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Heel vreemd probleem inderdaad, ik denk ook dat je sluiter niet goed werkt. Dit soort dingen zie je wel als er een flits wordt gebruikt zonder HSS bij een hele sneller sluitertijd.
Al weet ik eigenlijk niet hoe dit zou moeten gebeuren, aangezien de sluiter normaal gesproken van beneden naar boven beweegt dus de belichting moet eigenlijk al hebben plaats gevonden als het tweede gordijn langs komt.

Edit: Blijkbaar gaan sluiters alle kanten op :+
Dit is de canon 40d YouTube: Copy of High Speed video of Canon DSLR Shutter Smarter Every Day 40 Full HD
En dit de Sony A700 YouTube: A700 Shutter at 2000fps

Edit2: je kan eens kijken of er al de nieuwste software opstaat en anders een factory reset doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Markofnikoff op 22-06-2013 15:11 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mijn gedachten gaan ook uit naar een sluiter die defect is. Factory reset is altijd het proberen waard, maar dit lijkt me niet een dergelijk probleem dat via een firmware-update/-reset verholpen zou moeten worden.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij korte sluitertijden gaat het tweede gordijn dicht voordat de eerste geheel open is. De sensor wordt dan door met een streep belicht. Op deze manier kun je met een mechanisme dat in bijvoorbeeld 1/500e seconde over de sensor beweegt, toch een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/4000e halen. Nadeel: rolling shutter.

Gokje wat hier gebeurt: het tweede gordijn beweegt iets sneller dan het eerste en haalt hem in. De streep tussen de gordijnen en daarmee de belichtingstijd wordt dus korter naarmate je lager op de foto komt.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Het lijkt er dus op dat het echt een defect is aan het sluitersysteem.
Zou ik hier zelf nog iets aan kunnen doen? Of wordt het contact opnemen met Sony voor eventuele reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 17:29:
Dank voor de reacties.
Het lijkt er dus op dat het echt een defect is aan het sluitersysteem.
Zou ik hier zelf nog iets aan kunnen doen? Of wordt het contact opnemen met Sony voor eventuele reparatie?
Contact opnemen met Sony. Lijkt mij iets wat onder garantie valt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Tweede hands gekocht, wordt dus al een lastige zaak ben ik bang, en ik spreek uit ervaring nadat ik zelf met de reparatie dienst van Sony te maken heb gehad...... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Maar valt zoiets niet onder fabrieksgarantie?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Geen idee hoe het precies werkt, ik had toen defecte control dials, wat door Sony Japan en US een erkende ontwerp fout is bij de A700 maar Sony Benelux heeft mij destijds gewoon reparatie kosten laten betalen omdat mijn camera 10 dagen oid. uit garantie was...... ik hoop dat TS netjes garantie krijgt natuurlijk maar ik zou goed vragen hoe ze hiermee omgaan :)

Pagina: 1