Beste mede-tweakers,
Ik ben al een aantal dagen bezig om een nieuwe configuratie samen te stellen. Ik ben er bijna uit maar als het gaat om de keuze van het moederbord twijfel ik...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Battlefield 3 en 4 spelen.
2) Overclocken tot een redelijk niveau (4.5 - 5.0 GHz), mits de processor dat toelaat. (wat ik eigenlijk wil zeggen: als het moederbord maar niet de beperkende factor is)
3) Software ontwikkelen (C/C++/C#)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn is max. 500 euro besteden aan het nieuwe systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Daarnaast zet ik nog maximaal 2 sata-schijven over.
- In de toekomst zal ik waarschijnlijk een 7950 of 7970 kopen om de 5850 te vervangen. Maar daar wacht ik nog even mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, niet echt. Ook al heb ik goede ervaringen met Asus en lees ik veel positieve berichten over Gigabyte...
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De kast moet niet te groot zijn, en hij staat niet prominent in het zicht en hoeft er dus ook niet fancy uit te zien.
Een beetje geluid is geen probleem. Energieverbruik hetzelfde. Maar ik kijk niet op een paar tientjes als dat significant winst oplevert.
Conclusie: er ontbreekt nog een Z87 moederbord.
Als ik kijk naar de verschillen dan lijken die voornamelijk te zitten in netwerkchip, audiochip, gebruikte componenten voor stroomtoevoer richting CPU en mogelijkheden om OC settings ed via je bios of vanuit een applicatie in te stellen.
Bij mijn keuze voor een moederbord heb ik de volgende requirements:
- Het moederbord moet zonder problemen tot 5 GHz kunnen OCen
- Ik ben geen fan van realtek netwerk chips.
- Ik gebruik een headset om te gamen (5.1 met 3.5 mm jack, ik weet het merk niet maar als ik erachter ben dan pas ik de post aan).
- Dit wordt GEEN Multi GPU setup.
Graag jullie advies!
Ik ben al een aantal dagen bezig om een nieuwe configuratie samen te stellen. Ik ben er bijna uit maar als het gaat om de keuze van het moederbord twijfel ik...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Battlefield 3 en 4 spelen.
2) Overclocken tot een redelijk niveau (4.5 - 5.0 GHz), mits de processor dat toelaat. (wat ik eigenlijk wil zeggen: als het moederbord maar niet de beperkende factor is)
3) Software ontwikkelen (C/C++/C#)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn is max. 500 euro besteden aan het nieuwe systeem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Club3D HD 5850 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | XFX Pro 550W | € 52,80 | € 52,80 |
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 65,70 | € 65,70 |
- Daarnaast zet ik nog maximaal 2 sata-schijven over.
- In de toekomst zal ik waarschijnlijk een 7950 of 7970 kopen om de 5850 te vervangen. Maar daar wacht ik nog even mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 204,90 | € 204,90 |
| 1 | Cooler Master K280 | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 35,50 | € 35,50 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 49,99 | € 49,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 320,39 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, niet echt. Ook al heb ik goede ervaringen met Asus en lees ik veel positieve berichten over Gigabyte...
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De kast moet niet te groot zijn, en hij staat niet prominent in het zicht en hoeft er dus ook niet fancy uit te zien.
Een beetje geluid is geen probleem. Energieverbruik hetzelfde. Maar ik kijk niet op een paar tientjes als dat significant winst oplevert.
Conclusie: er ontbreekt nog een Z87 moederbord.
Als ik kijk naar de verschillen dan lijken die voornamelijk te zitten in netwerkchip, audiochip, gebruikte componenten voor stroomtoevoer richting CPU en mogelijkheden om OC settings ed via je bios of vanuit een applicatie in te stellen.
Bij mijn keuze voor een moederbord heb ik de volgende requirements:
- Het moederbord moet zonder problemen tot 5 GHz kunnen OCen
- Ik ben geen fan van realtek netwerk chips.
- Ik gebruik een headset om te gamen (5.1 met 3.5 mm jack, ik weet het merk niet maar als ik erachter ben dan pas ik de post aan).
- Dit wordt GEEN Multi GPU setup.
Graag jullie advies!