Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden een tweedehands PC gekocht. Na veel gamen kreeg ik last van bluescreens. Na het stressen van Prime 95 bleek de CPU 71 graden te worden. Ik heb de PC stofvrij gemaakt en de temperaturen leken niet meer hoog te zijn. Toch bleven de bluescreens aanblijven.
Nu hangt de PC helemaal vast bij het starten van P95. Geen bluescreen, maar hij reageert meteen nergens meer op. Ook gamen gaat niet vanwege de bluescreens. Het lijkt dus alsof de processor kapot is, maar voordat ik deze vervang wil ik toch even wat expertise en feedback voordat ik een nutteloze aankoop doe.

Whocrashed:
On Fri 21-6-2013 12:20:25 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062113-8455-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x12A3B)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80041D4038, 0xB4002000, 0xF5000128)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

AMD Phenom II X2 550
4GB Ram
GeForce GTS 250
MSI K9A2GM V3 met nieuwste BIOS Firmware
Voeding geen idee, maar voltages in BIOS zijn prima.

Kan iemand dus confirmeren of het aan de CPU ligt, of wellicht aan iets anders?
Als meer informatie gewenst is dan hoor ik het graag.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook de hal.dll er opnieuw opzetten.

google geeft overigens aan dat het probleem bij deze foutcode ook veelal is: harde schijf probleem, grafische kaart probleem. Ze hebben het niet over een cpu probleem, maar wie weet...

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-02 08:28
(andere account van vriend)
Wat ik was vergeten te zeggen is dat ik ook een verse windows installatie heb gedaan. Ik weet niet waar dat .dll bestand vandaan komt, maar zou een verse windows installatie een softwarematig probleem niet verhelpen?
Je zegt dat het ook aan de GPU/HDD kan liggen. Kan ik dit gemakkelijk testen? GPU is te verwijderen, maar een andere HDD gaat niet lukken.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Harde schijf losmaken in je pc.
Opstarten vanaf een ubuntu livecd, dan in terminal de cpu stressen met,
burnP6 (let op hoofdletter).
Eerst cpuburn installeren, om burnP6 te kunnen starten.
Voor elke core van je cpu een terminal starten met burnP6.
Met ctrl+c in elke terminal venster kun je de burn test stoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 22-06-2013 07:24 ]

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:02
Kan ook je RAM zijn. CPU's gaan niet snel kapot. Je zegt ook dat de voltages prima zijn, maar wees er zeker van dat je CPU en RAM niet undervolted zijn.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Afhankelijk van je besturingssysteem (welke heb je......?) is deze bsod niet terug te voeren op je CPU. Die kan kapot gaan, maar dat gebeurd niet snel.
Het is alleen, jij hebt op een of andere manier besloten dat het je CPU is (op grond van het feit dat die stressed 70 graden werd?), en die gedachte kan je wellicht laten varen.

Foutcode die je krijgt is te herleiden naar je HD of je GPU, en dat zijn 2 onderdelen die wel vaker kapot gaan.

Geheugen lijkt me ok, omdat je blijkbaar altijd dezelfde bsod krijgt. Als je verschillende bsod krijgt, dan kan er -ook- een geheugen probleem zijn.

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
De foutcode die je krijgt is een typische code voor te lage voltage voor je cpu. Is die toevallig overclocked? als je een code hebt met 0x124 = te lage CPU voltage. Probeer anders eens een reset van je bios, misschien dat er een overclock ingezet was door de vorige eigenaar (gezien je zegt dat je hem over gekocht hebt).

Iedergeval meeste crashes van Prim95 zijn gerelateerd op je geheugen of CPU. En gezien de BSOD code van 0x124 is het dus je CPU die een te lage voltage heeft waardoor je pc crashed.

Dit is ook de BSOD die overclockers krijgen als ze gaan overclocken en hun overclock niet stable is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door marco282 op 22-06-2013 10:34 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-02 08:28
Bedankt voor alle reacties. IK heb de BIOS al eens gereset en het voltage is bij mijn moederbord volgens mij niet aan te passen. Alles draait dus op stock.
Ik ga eens aan de slag met wat ideeën en wellicht kom ik wat meer te weten.

edit: Bij een memtest bleek het geheugen niet goed te werken. Nadat de balkjes zijn omgewisseld van plaats bleven de eerder gevonden fouten achterwege. Daarom denk ik dat dit het probleem heeft verholpen. Mocht er nog iets voorkomen dan post ik het nog, maar het lijkt er op dat het probleem hierin zat.

[ Voor 39% gewijzigd door Dekar op 23-06-2013 19:53 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

Pagina: 1