Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mcgloud
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22-02 10:57
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds vorig jaar het najaar bij een Nederlands website een AMD gamepc gekocht.
Specs van deze pc:
AMD FX-6100 sixcore @4.2Ghz
AMD Radeon 7870
12 GB ram
600 w coolermaster PSU
En heb het plaatje compleet gemaakt met Windows 8 Pro

Ik vond dat ik matige prestaties had. Het was niet zo als ik het had gehoopt. Na lang geen lompe games spelen hield ik het niet langer vol en ging ik opzoek naar wat er voor zorgde dat ik zulke matige prestaties had. Met matige prestaties bedoel ik dan Skyrim die standaard maar 60 fps heeft en in een stad maar 25 fps.
Dus heb ik vorige week de nieuwe Asus GTX 780 gekocht. Nadat ik die in me pc had gezet, kreeg ik het spaansbenauwd. Tussen de Radeon 7870 en de GTX 780 zat gewoon totaal geen verschil in fps. Na wat rond vraag hebben gedaan op andere (buitenlandse forums zoals Tom´s hardware en Steam) schijnt het te zijn dat al die tijd al sinds de 7870 en nu dus ook mijn GTX 780 de nek zit om te draaien. Het bedrijf waar ik me pc had gekocht vertelde me dat ik dan maar een AMD Vishera FX-8350 moest kopen en erin moest zetten. Maar na wat rond gezocht te hebben op het internet schijnt deze ook nog eens dwars te liggen.

Ik weet niet of er nieuwe AMD CPU´s op aankomst zijn die WEL de snelheid van mijn GPU kunnen bijhouden. Daarom wil ik misschien helemaal van AMD gaan afstappen en overschakelen naar Intel.
Ik heb daarover wat vragen.
1) Wat is een goede CPU van Intel? Dus echt eentje waar ik een jaar of 2 mee vooruit kan gaan.
Maar ook moederbord en ook koeler. Volgens mij moet ik de koeler ook verwissel?
2) Moet ik naast mijn moederbord, CPU en koeler nog iets anders aanpassen?
3) Waar moet ik nog meer aandenken en is het wel zo verstandig om meteen van AMD af te stappen?

Verder wil ik ook niet AL te veel geld hier aan uit geven... Intel is zoals we weten net iets duurder maar toch.

Ik hoop dat iemand mij zijn mening kan geven en mijn vragen kan beantwoorden!

iMac Pro 2017 Hackintosh - MacBook Pro 2017 - iPhone 7 - iPad 5 - Xbox One X (gt: RooieReetAap)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:20
Skyrim is één van de weinige games die echt lekkerder loopt op een intel processor omdat een groot deel van de taken maar op 2 cores loopt, je hebt dan dus weinig aan een 6 core processor (2/3e van de capaciteit kan niet goed worden ingezet).
De eerste generatie FX processors had daarnaast wat performance problemen (vooral qua single core performance), ik denk dat je met een nieuwere FX6350 of een FX8350 al een aardige sprong in fps maakt (10-20%). Als ik benchmarks bekijk moet je hiermee prima skyrim kunnen draaien.
Zoals ik al zei heb je voor skyrim voornamelijk 2 hele sterke cores nodig, dus een zo hoog mogelijke ipc en een zo hoog mogelijke kloksnelheid/turbo.
De kloksnelheid is bij de AMD's wel goed (en ze zijn nog overklokbaar), echter de ipc ligt bij intel 30-40% hoger, wat bij skyrim dus betekent dat je 30% meer performance krijgt (nog steeds geen 60fps in de steden dus).
Als skyrim het enige is wat je draait is het niet onverstandig om over te stappen naar een intel, ga je ook andere/nieuwe games draaien (die doorgaans wel goed multithreaded zijn) kun je imo bij deze processor blijven of een 6350/8350 halen.

Wat betreft intel kun je kijken naar de i5 processoren, de 3570k (oudere generatie) of de 4670k (nieuwere generatie), mits je gaat overklokken.
De oudere generatie is iets langzamer, maar bij applicaties die minder dan 4 cores gebruiken alsnog sneller dan de AMD's.
Qua moederbord is de oudere generatie iets goedkoper (Z77 chipset), voor de nieuwere generatie iets duurder (Z87 chipset).
Als je nu een aftermarket koeler hebt past deze waarschijnlijk ook op de intel setup, als geluid (en extreem overklokken) je niet zoveel uitmaakt kun je eventueel de boxed koeler gebruiken (deze krijg je bij de processor).
Verder hoef je niks aan te passen.
Al met al kost een AMD processor je 115-170 euro, een overstap naar intel kost je 290-320 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nyce16
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-09-2019
Het hangt er helemaal vanaf welke games je speelt...
Zoals mitsumark al zei, als je relatief oude games zoals skyrim speelt dan presteert een intel processor vele malen beter. In dat geval kan je bijvoorbeeld een i5-3350p kopen. Dit is geen hele krachtige cpu, maar voor oude games is het meer dan genoeg. Je hebt dan een nieuw moederbord nodig. Als je vooral oude games speelt is een gtx 780 echter wel enorm overkill. Aan een hd 7870 heb je dan meer dan genoeg. Ik zou je gtx-780 in dat geval absoluut verkopen.

Speel je ook nieuwe games (denk aan games die het afgelopen jaar zijn uitgekomen of die de komende jaren uit gaan komen), dan kan je beter voor een fx-8350 gaan. Deze presteert redelijk in games als skyrim (denk aan minima net onder de 60 fps), maar zeer goed in nieuwere titels. Zeker nu de nieuwe consoles zijn aangekondigd, die beiden een 8-core AMD processor hebben, zal een 8-core van AMD je waarschijnlijk betere performance bieden dan intel, zeker als je kijkt naar de prijs. In dit geval is een gtx 780 een hele mooie kaart, en een fx-8350 zal 'm ook optimaal laten presteren. Met zo een systeem zou je erg lang vooruit moeten kunnen.
Als je dit gaat doen, moet je je wel afvragen of je wil overclocken of niet. Wil je dit niet gaan doen, dan kan je je huidige moederbord waarschijnlijk nog prima gebruiken. Ben je dit wel van plan, dan moet je misschien een wat beter moederbord kopen en dan is een goede koeler ook zeker geen slecht idee.

Kortom:
Speel je oude games, verkoop je gtx 780 en haal een i5-3350p.
Speel je nieuwe games, koop een fx-8350.

Hoop dat dit je een beetje verder heeft kunnen helpen, en laat maar weten als je nog vragen hebt. :)

• DrIezie
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-02 10:59
quote:
mcgloud schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:55:
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds vorig jaar het najaar bij een Nederlands website een AMD gamepc gekocht.
Specs van deze pc:
AMD FX-6100 sixcore @4.2Ghz
AMD Radeon 7870
12 GB ram
600 w coolermaster PSU
En heb het plaatje compleet gemaakt met Windows 8 Pro

Ik vond dat ik matige prestaties had. Het was niet zo als ik het had gehoopt. Na lang geen lompe games spelen hield ik het niet langer vol en ging ik opzoek naar wat er voor zorgde dat ik zulke matige prestaties had. Met matige prestaties bedoel ik dan Skyrim die standaard maar 60 fps heeft en in een stad maar 25 fps.
Dus heb ik vorige week de nieuwe Asus GTX 780 gekocht. Nadat ik die in me pc had gezet, kreeg ik het spaansbenauwd. Tussen de Radeon 7870 en de GTX 780 zat gewoon totaal geen verschil in fps. Na wat rond vraag hebben gedaan op andere (buitenlandse forums zoals Tom´s hardware en Steam) schijnt het te zijn dat al die tijd al sinds de 7870 en nu dus ook mijn GTX 780 de nek zit om te draaien. Het bedrijf waar ik me pc had gekocht vertelde me dat ik dan maar een AMD Vishera FX-8350 moest kopen en erin moest zetten. Maar na wat rond gezocht te hebben op het internet schijnt deze ook nog eens dwars te liggen.

Ik weet niet of er nieuwe AMD CPU´s op aankomst zijn die WEL de snelheid van mijn GPU kunnen bijhouden. Daarom wil ik misschien helemaal van AMD gaan afstappen en overschakelen naar Intel.
Ik heb daarover wat vragen.
1) Wat is een goede CPU van Intel? Dus echt eentje waar ik een jaar of 2 mee vooruit kan gaan.
Maar ook moederbord en ook koeler. Volgens mij moet ik de koeler ook verwissel?
2) Moet ik naast mijn moederbord, CPU en koeler nog iets anders aanpassen?
3) Waar moet ik nog meer aandenken en is het wel zo verstandig om meteen van AMD af te stappen?

Verder wil ik ook niet AL te veel geld hier aan uit geven... Intel is zoals we weten net iets duurder maar toch.

Ik hoop dat iemand mij zijn mening kan geven en mijn vragen kan beantwoorden!
Heb je volgende windows patches geïnstalleerd:
An update that selectively disables the Core Parking feature in Windows 7 or in Windows Server 2008 R2 is available
An update is available for computers that have an AMD FX, AMD Opteron 4200, AMD Opteron 6200, or AMD Bulldozer series processor installed and that are running Windows 7 or Windows Server 2008 R2

AMD FX-8320@3.9 1.28v - Gigabyte GA-970A-UD3 - MSI GTX660 OC TF - Crucial M4 128GB - Seagate Barracuda 2TB@7200rpm - Kingston HyperX 1600MHz - Antec HCG 620 - Antec 300

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True