Toon posts:

Christelijk rentmeesterschap.

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje naar aanleiding van een leraar. Hij 'gelooft' wel, maar vind zich niet christelijk, omdat hij het niet begrijpt dat er zoveel armoede is, waar hij eigenlijk niets aan doet. Hij heeft het idee dat hij alles op moet geven om 'goed' te zijn.

Persoonlijk snap ik het ergens wel, maar ja. Als je dan in Management Team een artikel leest over 'My first Bentley :9 ', Tja.

Wat is volgens jullie goed rentmeesterschap en hoe zou je met je geld om moeten gaan.

Zou je wel rijk mogen zijn?

Kun je jezelf christen noemen als je een Mercedes S500 Lang rijd?

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Het zeggen dat Jezus arm was is tot godslastering uitgeroepen door de katholieke kerk, juist omdat die zo rijk is....

Dus als je katholiek bent dan mag het wel ;)

Every morning is the dawn of a new error.

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:47 schreef dodo_devil het volgende:
Het zeggen dat Jezus arm was is tot godslastering uitgeroepen door de katholieke kerk, juist omdat die zo rijk is....

Dus als je katholiek bent dan mag het wel ;)
Franciscus van Assino kwestie. Je moet iets meer research doen! ;)

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:43 schreef THC_Vissie het volgende:
Ja :)

toepasselijke tekst (Mat. 19:24b):
"... het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods"

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 00:09 schreef Lollige_smurf het volgende:

[..]

"... het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods"
is dat de zuidafrikaanse vertaling ofzow ? :P

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 00:09 schreef Lollige_smurf het volgende:

[..]

Amen (en nu in het Nederlands graag :) )

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

"Eerder gaat een kameel door het oog van een naald dan dat een rijke de Hemel binnen gaat."

Maar ff ontopic:
Kun je jezelf christen noemen als je een Mercedes S500 Lang rijd?
Natuurlijk. Een Christen is iemand die gelooft dat a) er een god bestaat, en b) Jezus Christus zijn zoon was.

Verder impliceert dat niets; niet eens dat je je aan de geboden van Jezus houdt. Iemand kan Christen zijn en tegelijkertijd Satan aanbidden.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Gij kunt niet God dienen en Mammon
Dus je mag wel geld hebben, maar je moet er niet voor gaan leven ofzo.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Verwijderd

Hmmm, LD, ik dacht dat je christen was als je Jezus tot je verlosser hebt aangenomen...

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 09:41 schreef elessar het volgende:
Gij kunt niet God dienen en Mammon
Dus je mag wel geld hebben, maar je moet er niet voor gaan leven ofzo.
Ja, je mag geld niet gaan zien als een persoonlijke God. Dus echt leven voor je geld enzo.
Als christen mag je rijk zijn. Als je je ermaar voor kan verantwoorden. Zie bijv de gelijkenis van de Rijke man en de arme lazarus.

CP, inderdaad je bent christen als je Jezus aanneemt als je verlosser. Je gaat niet meer uit van jezelf en je goede daden (je "in de hemel werken"). De enigste reden dat je God's genade krijgt is door het offer van Jezus. Dus door dat offer aan te nemen.

Verwijderd

Bij de weg, Rentmeesterschap sloeg toch niet op het beheer van je geld als christen. Maar meer op het ontwikkelen en het gebruiken van je gaven?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 14:14 schreef Bart_traB het volgende:
Bij de weg, Rentmeesterschap sloeg toch niet op het beheer van je geld als christen. Maar meer op het ontwikkelen en het gebruiken van je gaven?
Klopt.

Verder over dat geld dan maar. Jullie vinden dus dat je wel rijk mag zijn, als het maar geen afgod word. Maar zou je je geld niet moeten delen met mensen die het minder hebben dan jij? Een beetje het eerste christenengemeente idee, iedereen geeft zijn geld aan de groep. Ik zeg niet dat het zo zou moeten, maar wie weet.

Is het niet vreemd dat jij lekker in je huisje zit, terwijl er mensen zijn die omkomen van de honger :?

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op dinsdag 05 juni 2001 13:12 schreef Captain Proton het volgende:
Hmmm, LD, ik dacht dat je christen was als je Jezus tot je verlosser hebt aangenomen...
Lijkt me niet? Iemand die alles gelooft wat in de Bijbel staat, OT en NT, is toch zeker een Christen? Wat is hij anders?

En dat impliceert niet dat hij Jezus als verlosser heeft aangenomen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 22:37 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Lijkt me niet? Iemand die alles gelooft wat in de Bijbel staat, OT en NT, is toch zeker een Christen? Wat is hij anders?

Als je zegt dat je een christen bent zeg je dat je een relatie met god hebt en dat je Jezus aanneemt als je verlosser.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Lordy79

Vastberaden

Het lijkt mij dat een Christen iemand is die gelooft wat er in de bijbel staat (dus OT en NT) EN Jezus (Christus) aanneemt als Verlosser en volgeling van Christus is.

Volgeling van Christus = Christen
Volgeling van Lordy = Lordiaan :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Statenvertaling, Joh 14, 6-7:
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
7 Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
(Eindelijk de statenvertaling online gevonden :) )

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
hmmz ld jouw definitie zuigt. Je kan wel geloven in de bijbel zonder dat je in de hemel komt. Als je alleen in de bijbel gelooft dan ben je een simpele gelovige.

Een christen is iemand die gelooft en wil en aanvaardt enz dat jezus voor hem aan het kruis gestorven is en na 3 dagen weder opgestaan is om zijn zonden te vergeven.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 23:21 schreef morgoth het volgende:

Een christen is iemand die gelooft en wil en aanvaardt enz dat jezus voor hem aan het kruis gestorven is en na 3 dagen weder opgestaan is om zijn zonden te vergeven.
In hoeverre kan zo iemand nog serieus genomen worden??

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08-2025

d-Frag

74% completed

Op dinsdag 05 juni 2001 20:03 schreef THC_Vissie het volgende:

[..]

Klopt.

Verder over dat geld dan maar. Jullie vinden dus dat je wel rijk mag zijn, als het maar geen afgod word. Maar zou je je geld niet moeten delen met mensen die het minder hebben dan jij? Een beetje het eerste christenengemeente idee, iedereen geeft zijn geld aan de groep. Ik zeg niet dat het zo zou moeten, maar wie weet.

Is het niet vreemd dat jij lekker in je huisje zit, terwijl er mensen zijn die omkomen van de honger :?
Denk niet dat bezit an-sich fout is, ik heb niet de illusie dat ik de hongersnood kan oplossen door zelf op straat te gaan wonen (moet eerlijk bekennen dat dit ook nooit in mij is opgekomen).
Wat wel kan is doen is financieel goede doelen steunen en daar heb ik toch echt een huis en werk voor nodig...

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 05 juni 2001 23:38 schreef d-Frag het volgende:

Wat wel kan is doen is financieel goede doelen steunen en daar heb ik toch echt een huis en werk voor nodig...
Hmmz.. toch wel moeilijk. Heb je een computer nodig? Heb je een auto nodig? Heb je [vul zelf maar in] nodig?

No offence, ik ben ook christen, maar ik vind het wel een heel moeilijk iets.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 23:26 schreef MREn het volgende:

[..]

Wat bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 23:26 schreef MREn het volgende:

[..]

Net zo serieus als iemand die gelooft dat het leven op aarde op toeval berust.

Net zo serieus als iemand die denkt dat Mohammed iemand is die een betere versie van de Bijbel uitbrengt.

Net zo serieus als iemand die gelooft dat je er nooit achter komt hoe het zit, omdat hij het ook niet weet.

Net zo serieus als ik jouw moet nemen.
(99% dus >:) )

Verwijderd

THC_Vissie: Fijn te horen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 juni 2001 09:13 schreef Lord Daemon het volgende:
Een Christen is iemand die gelooft dat a) er een god bestaat, en b) Jezus Christus zijn zoon was.
Dat bedoel ik dus niet.

Kijk, het gaat om een leraar bij mij op school die zegt dat hij wel gelovig is, maar dat hij zich geen christen durft te noemen, mede om het vraagstuk van wat je met je geld moet doen. Ik vind persoonlijk dat je best een mooi huis en een mooie auto mag hebben, maar aan de andere kant doe je wel mensen tekort die het echt minder hebben.

Ik snap ook wel dat je in je eentje niet alle problemen op de wereld hoeft op te lossen, maar het is wel makkelijk praten als je zegt dat het toch zo slecht is in de wereld als ze zelf een dikke auto onder je kont hebt.

Ach, en zo blijf je aan het denken

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Wat nou, Christelijk rentmeesterschap!!
Zou dat dan niet gewoon, als je al over rentmeesterschap wilt praten, over menselijk rentmeesterschap moeten gaan? De manier waarop wij met onze planeet en elkaar omgaan? Alsof een atheïst minder normbesef dan een christen zou hebben! :(
Hoe gaat het trouwens met je Valentijnskaart?

Kubuntu

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Alsof een atheïst minder normbesef dan een christen zou hebben!
>:) atheisten hebben over het algemeen andere normen dan christenen :)

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
[quote]
Op zondag 10 juni 2001 21:00 schreef NEOTEK het volgende:
Hoe gaat het trouwens met je Valentijnskaart?
[/quote]

So, wat een geheugen zeg. Nou, euh. Minder.
Zij vond het wel een leuk gebaar, alleen, nu citeer ik:

hoi THC_Vissie,
bedankt voor je kaart,
maar ik voel niet hetzelfde als jou.
sorry, maar ik kan het wel waarderen.
groetjes ........

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ach ja, geeft niets (dus wel)

Verwijderd

Topicstarter
Wat nou, Christelijk rentmeesterschap!!
Zou dat dan niet gewoon, als je al over rentmeesterschap wilt praten, over menselijk rentmeesterschap moeten gaan? De manier waarop wij met onze planeet en elkaar omgaan? Alsof een atheïst minder normbesef dan een christen zou hebben!
Nou, als atheïst gaat het er toch om dat je het beste uit je leven haalt. Volgens mij is het voor hen is het niet zo belangrijk (niet te verwarren met NIET) hoe je met je geld en vrije tijd omgaat. Niet dat je als christen beter bent dan een atheïst of dan iemand anders die voor zichzelf leeft. Het is gewoon zo dat je het moraal niet kunt maken om je naaste in armoe te laten leven als je zelf bulkt van het geld. Je moet elkaar hepen.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 23:49 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Hmmz.. toch wel moeilijk. Heb je een computer nodig? Heb je een auto nodig? Heb je [vul zelf maar in] nodig?

No offence, ik ben ook christen, maar ik vind het wel een heel moeilijk iets.
Om maar meteen een antwoord te geven op je vraag en on-topic te reageren:
Zoek eerst het koningrijk van god en zijn gerechtigheid, en dit alles krijgt u bovendien. Verder zegt jezus:
Bekommer u niet om wat u zult eten of welke kleren u zult dragen, is de bloem niet mooier dan salamo in zijn mantel, hij is mooier omdat god hem aankleed.

Om een volger van Jezus te worden moet je alles achter laten, dat houdt in:
Familie, vrienden, kennissen, werk, school ja werkelijk alles. Verkoop alles en geef het geld aan de armen. Gaat uit en maakt alle volken in de wereld tot mijn decipelen.

Dat is wat je moet doen als je een volger van christus wilt worden/zijn. Dit is wat ik wil doen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 12 juni 2001 00:17 schreef Sandman het volgende:

Om een volger van Jezus te worden moet je alles achter laten, dat houdt in:
Familie, vrienden, kennissen, werk, school ja werkelijk alles. Verkoop alles en geef het geld aan de armen. Gaat uit en maakt alle volken in de wereld tot mijn decipelen.
Veel mooie quotes uit de bijbel. Maar je vergeet Job. Job was rijk (financieel) en was een zeer rechtschapen kind van God. Dus dit kan zeker samengaan.
'Wij' in de westerse wereld hebben (op een uitzondering na) grote overvloed. Je kunt alles verkopen en geven aan armen, maar ik denk dat er ook andere wegen zijn.

Verwijderd

Je moet je zoiezo helemaal voor Jezus geven. Als je je geld je zou beletten dan moet je dat zeker loslaten (alles wat je zou tegenhouden). Dit betekend niet dat een christen zoiezo al zijn geld zou moeten weggeven. Wat je dan met je dan met je geld moet doen?
Ik denk dat als jij je aan "heb je naaste lief als jezelf" houd je dan goed doet. Geef waar het nodig is.
/me vind dit maar een flink lastig onderwerp.

Voor die leraar: Je bent christen als je het offer van Jezus accepteerd. Je krijgt de genade van God door Jezus. Dit heeft nix te den met het eventuele goede gedrag van een mens. Dit komt helemaal van Jezus.
Als hij ermee zit of hij wel verantwoord met zijn geld omgaat moet hij kijkenm of hij een manier kan vinden waardoor hij zichzelf wel kan vinden. Kijk idd bijv naar Job.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 18:25 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Veel mooie quotes uit de bijbel. Maar je vergeet Job. Job was rijk (financieel) en was een zeer rechtschapen kind van God. Dus dit kan zeker samengaan.
'Wij' in de westerse wereld hebben (op een uitzondering na) grote overvloed. Je kunt alles verkopen en geven aan armen, maar ik denk dat er ook andere wegen zijn.
Ik heb weinig bijbel kennnis (dit gaat zeker veranderen), maar ik weet wel dat Jezus dit heeft gezegt, en dat betekent meer dan slechts een paar "quotes" uit de bijbel.
Hij heeft gezegt dat je alles achter moet laten om zijn volger te worden en achterom zien is er niet bij.
Hij heeft de opdracht gegeven om uit te gaan en ieder volk tot zijn decipelen te maken.

Jezus heeft ook gezegt dat je het geloof moet hebben van een kind, dat je dus alles wat hij zegt aanneemt en niet naast je neer legt als een paar quotes uit de bijbel, als die quotes toevallig niet goed in de smaak vallen.

Maar je hebt gelijk dat een christen best rijk kan zijn maar dan alleen als dat het plan van god is met je leven, niet als je dat zelf goed zou vinden of zelf zou willen. God heeft een plan met ieders leven en zijn plan is de beste.

Zoals ik al zij, zoek eerst het koningrijk van god en zijn gerechtigheid, en dit alles krijgt u boven dien. In dit geval betekent dat:
Doe wat Jezus van je vraagt, als god een ander plan met je heeft dan uit te gaan dan wordt dat vanzelf duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 23:39 schreef Sandman het volgende:

[..]

Hij heeft gezegt dat je alles achter moet laten om zijn volger te worden en achterom zien is er niet bij.
Hoo, rustig aan. Dit wil niet zeggen dat je alles ook echt achter je moet laten. Het houd alleen in dat je iets achter je moet laten als het je in de weg staat.
Jezus heeft ook gezegt dat je het geloof moet hebben van een kind, dat je dus alles wat hij zegt aanneemt en niet naast je neer legt als een paar quotes uit de bijbel, als die quotes toevallig niet goed in de smaak vallen.
Iets wat in de Bijbel staat word niet door iedereen aanvaard als een goed argument. Probeer maar om met andere argumenten te komen om mensen te laten zien dat jouw standpunt niet kinderlijk is.

/me denkt dat je het anders niet-gelovigen wel makkelijk maakt om je af te kraken. Geloven als een kind is goed, maar redeneer maar als een volwassene.

• EsCo
  • Laatst online: 15:04
Ik weet niet of ik als atheist het recht heb om hier uitspraken over te doen, maar is het niet wat vergezocht om alle uitspraken uit de bijbel letterlijk te nemen.
Er is toch een bepaald soort norm waaraan een christen voldoet. De meeste christenen doen toch aan liefdadigheid en helpen hun medemensch. Ik denk niet dat je alles in extremen moet trekken. De bijbel spreekt zichzelf vaak genoeg tegen, maar er is een directe lijn in te ontdekken en ik denk dat dat de gulden middenweg is voor een christen. Als je een mercedes s500 lang rijdt kan diegene nog wel 20x zoveel aan zijn hulpbehoevende medemens schenken als jij, het gaat toch niet altijd om de hoeveelheid maar om het of.... En wees maar niet ongerust, christenen zijn niet de enigen die hun medemens helpen... :o

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik heb weinig bijbel kennnis (dit gaat zeker veranderen), maar ik weet wel dat Jezus dit heeft gezegt, en dat betekent meer dan slechts een paar "quotes" uit de bijbel.
Maar jij lijkt te beweren dat je als je een goed christen wilt zijn al je geld en goed moet weggeven. En daar ben ik het niet mee eens.

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 20:49 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Maar jij lijkt te beweren dat je als je een goed christen wilt zijn al je geld en goed moet weggeven. En daar ben ik het niet mee eens.
Je bent het niet eens met Jezus, ik herhaal slechts dat wat Jezus heeft gezegd.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 14 juni 2001 01:54 schreef Sandman het volgende:

En ik vind dat jij nu nogal grof in de mond bent... 'niet eens met Jezus'...

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sandman: Om een volger van Jezus te worden moet je alles achter laten, dat houdt in:

Dat is wat je moet doen als je een volger van christus wilt worden/zijn. Dit is wat ik wil doen
Allereerst: waarom heb jij nog een computer dan? Je vindt toch dat je ALLES moet verkopen en aan de armen moet geven?

Mocht je nog thuis wonen of elders gebruik kunnen maken van een computer: waarom maak je daar gebruik van? Je wilt toch niet gebruik maken van een in jouw ogen verkeerde omgang van geld en goed van een ander?

Mocht je internetten in een bieb: waarom besteed je daar geld aan? Kan dat niet beter naar de armen?

---
Je begrijpt dat dit enigzins sarcastisch is bedoeld, maar do I make myself clear? Ik zal binnenkort ook nog met iets minder sarcastische argumenten komen, naast mijn argument van Job.

• EsCo
  • Laatst online: 15:04

[..]

Heb je bewijzen dat Jezus uberhaupt iets gezegd heeft? Je moet dan even zeggen dat het in de bijbel staat dat hij dat gezegd heeft. De bijbel is immers niet hetzelfde als de grote Winkler Prins...

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

[..]

Met wat Jezus heeft gezegd zijn 4 evangelien gevuld. Jezus zegt niet alleen:

- Geef al je bezit weg
- Geloof als een kind

Kijk bijvoorbeeld naar zijn eerste actie: water in wijn veranderen. En niet zo'n beetje ook: het gaat over hele grote hoeveelheden. En wat dacht je van: "Wie oren heeft, die hore" enz. wat Hij bij de gelijkenissen zegt? Dat veronderstelt een bepaalde mate van kritisch denken. Hebben kinderen dat ook al?

En wat dacht je van het 2e grote gebod, "heb uw naaste lief als uzelf"? Dat betekent wel wat meer dan "geef alles weg". Sterker nog, dat kan het tegenovergestelde inhouden. Ik denk aan ouders die hun aan drugs verslaafde kind geen geld moeten geven, omdat ze daar toch foute dingen van kopen. Koop liever een enkeltje De Hoop voor ze.

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 09:50 schreef Johannes het volgende:

[..]

Met wat Jezus heeft gezegd zijn 4 evangelien gevuld. Jezus zegt niet alleen:

- Geef al je bezit weg
- Geloof als een kind

Kijk bijvoorbeeld naar zijn eerste actie: water in wijn veranderen. En niet zo'n beetje ook: het gaat over hele grote hoeveelheden. En wat dacht je van: "Wie oren heeft, die hore" enz. wat Hij bij de gelijkenissen zegt? Dat veronderstelt een bepaalde mate van kritisch denken. Hebben kinderen dat ook al?

En wat dacht je van het 2e grote gebod, "heb uw naaste lief als uzelf"? Dat betekent wel wat meer dan "geef alles weg". Sterker nog, dat kan het tegenovergestelde inhouden. Ik denk aan ouders die hun aan drugs verslaafde kind geen geld moeten geven, omdat ze daar toch foute dingen van kopen. Koop liever een enkeltje De Hoop voor ze.
Ik biedt mijn excuses aan als iemand hier zich beledigd voelt of dergelijke.
Maar ik blijf bij mijn punt, ik wil wel degelijk alles weggeven en zendeling worden zoals Jezus heeft opgedragen. Hier gaat natuurlijk aan vooraf dat je training nodig hebt, zolang ik nog niet ben uitgezonden kan ik best wel op het internet de waarheid vertellen als daar om gevraagd wordt.

Nogmaals mijn excuses als dit verkeerd begrepen wordt.

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Christus had toch ook een timmerbedrijf? Waarom zou je dan als christen geen geld mogen verdienen?

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 15:46 schreef Sandman het volgende:

[..]

Beledigd? Ikke niet. Ik vraag me alleen af hoe lang je al gelooft. Het komt me namelijk voor, dat je standpunten nog wat nuancering kunnen gebruiken (no offense meant).
Maar ik blijf bij mijn punt, ik wil wel degelijk alles weggeven en zendeling worden zoals Jezus heeft opgedragen. Hier gaat natuurlijk aan vooraf dat je training nodig hebt, zolang ik nog niet ben uitgezonden kan ik best wel op het internet de waarheid vertellen als daar om gevraagd wordt.

Aha. Dan zal je met me eens zijn, dat je dit jezelf oplegt, maar dat anderen je voorbeeld niet hoeven volgen.

Oh, enne: via internet je geloof uitdragen is net zo goed zenden, he. Daarvoor hoef je echt niet persé naar Nieuw-Guinea ofzo.

Verwijderd

Op Thursday 14 June 2001 01:54 schreef Sandman het volgende:

[..]

Lees alles in de gehele contex! :)

Verwijderd

Sandman:
Ben jij door de Here geroepen om zendeling worden, of is het een wens van jezelf (wat nooit verkeerd is). :) Helemaal niet rot bedoeld. Of aanmatigend. Zenden kan op vele manieren.

Lordy: ik ben helemaal met je eens. Ik wil er alleen wat aan toevoegen. De opmerking van de Here alles verlaten en weggeven om Hem te volgen kun je pas letterlijk nemen WANNEER Hij het van je vraagt (Sandman!!!). Wanneer Hij het van je verlangt en je zegt: Ja, Here,... Dan is het goed! Wanneer Hij het niet van je verlangt, verwacht Hij dat je iets moois met je geld doet. Van een kale kip kan men niet plukken, dus kan je iemand die in financile nood zit ook niet helpen. Leer, Sandman, dat iedere realtie met de Here individueel is! Hij geeft wel richtlijnen in de Bijbel, waarvan wat je noemde 1 is.
Wat de Here opdraagt, Sandman, is ALTIJD individueel. Hij droeg mij op om juist aan veel geld te komen om mensen en dieren te helpen! Moet ik dat soms negeren? We werken er nu juist kei en kei hard aan!!!!

Wat Johannes zei over via internet zenden is WAAR. Dat is 1 van mijn opdrachten geweest van de tot nu toe 2. O+
Wat betreft Lordy, hij luistert wel wat de Here zegt, zover ik hem nu ken. Hij werkt eraan. Zoiets mag je nooit en nooit zeggen.

Ik heb ook in een dilemma gezeten. Mijn man en ik begonnen te verdienen en vroegen ons af of we het wel MOCHTEN verdienen. Het antwoord was ja, omdat Hij plannen met het geld heeft om mensen en dieren te helpen, naast mijn website. Abraham hoefde niets te verkopen, en toch was hij man Gods. En zo waren er wel meer rijke mensen die niets moesten verkopen. Toen de Here het zei om Hem te volgen door alles te verkopen, WIST de Here dat de des betreffende persoon tegen wie Hij het zei dat NIET doen zou, omdat hij de Here niet op de 1e plaats gezet heeft. Dat bedoel ik met het lezen van de gehele context in mijn vorige berichtje.

Begrijp je wat ik bedoel?

Suc-6!
KenA *D

Verwijderd

Op Thursday 14 June 2001 15:55 schreef raptorix het volgende:
Christus had toch ook een timmerbedrijf? Waarom zou je dan als christen geen geld mogen verdienen?
Nee, Hij niet. Zijn vader Jozef... :*

Verwijderd

Op Friday 15 June 2001 22:45 schreef KenA het volgende:
Nee, Hij niet. Zijn vader Jozef... :*
Was Jozef Jezus' vader? >:) ;)

Verwijderd

Op vrijdag 15 juni 2001 22:42 schreef KenA het volgende:
Sandman:
Ben jij door de Here geroepen om zendeling worden, of is het een wens van jezelf (wat nooit verkeerd is). :) Helemaal niet rot bedoeld. Of aanmatigend. Zenden kan op vele manieren.

Lordy: ik ben helemaal met je eens. Ik wil er alleen wat aan toevoegen. De opmerking van de Here alles verlaten en weggeven om Hem te volgen kun je pas letterlijk nemen WANNEER Hij het van je vraagt (Sandman!!!). Wanneer Hij het van je verlangt en je zegt: Ja, Here,... Dan is het goed! Wanneer Hij het niet van je verlangt, verwacht Hij dat je iets moois met je geld doet. Van een kale kip kan men niet plukken, dus kan je iemand die in financile nood zit ook niet helpen. Leer, Sandman, dat iedere realtie met de Here individueel is! Hij geeft wel richtlijnen in de Bijbel, waarvan wat je noemde 1 is.
Wat de Here opdraagt, Sandman, is ALTIJD individueel. Hij droeg mij op om juist aan veel geld te komen om mensen en dieren te helpen! Moet ik dat soms negeren? We werken er nu juist kei en kei hard aan!!!!

Wat Johannes zei over via internet zenden is WAAR. Dat is 1 van mijn opdrachten geweest van de tot nu toe 2. O+
Wat betreft Lordy, hij luistert wel wat de Here zegt, zover ik hem nu ken. Hij werkt eraan. Zoiets mag je nooit en nooit zeggen.

Ik heb ook in een dilemma gezeten. Mijn man en ik begonnen te verdienen en vroegen ons af of we het wel MOCHTEN verdienen. Het antwoord was ja, omdat Hij plannen met het geld heeft om mensen en dieren te helpen, naast mijn website. Abraham hoefde niets te verkopen, en toch was hij man Gods. En zo waren er wel meer rijke mensen die niets moesten verkopen. Toen de Here het zei om Hem te volgen door alles te verkopen, WIST de Here dat de des betreffende persoon tegen wie Hij het zei dat NIET doen zou, omdat hij de Here niet op de 1e plaats gezet heeft. Dat bedoel ik met het lezen van de gehele context in mijn vorige berichtje.

Begrijp je wat ik bedoel?

Suc-6!
KenA *D
Ik begrijp je goed, en ik wardeer het dat je de waarheid tegen me zegt op een vriendelijke manier. Ik wil doen wat Jezus van me vraagt, het is mij vrij duidelijk dat ik zendeling worden moet, ik wil het zelf ook graag, het zou mij groot verdriet doen als mensen niet zouden weten wat Jezus heeft gedaan en niet gered worden.
Alle volken en natieën zullen voor de Heere komen te staan, er zijn vele volken die nog nauwlijks of helemaal niets weten van wat Jezus heeft gedaan.

En Lordy, ik heb spijt van het feit dat ik met mijn woorden jouw mischien pijn heb gedaan. Dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Verwijderd

Op vrijdag 15 juni 2001 22:52 schreef mietje het volgende:

[..]

Was Jozef Jezus' vader? >:) ;)
Gezien je opmerking weet je de waarheid wel en hoef ik of iemand anders jouw de waarheid niet te vertellen.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 22:31 schreef Sandman het volgende:

[..]

Ik begrijp je goed, en ik wardeer het dat je de waarheid tegen me zegt op een vriendelijke manier. Ik wil doen wat Jezus van me vraagt, het is mij vrij duidelijk dat ik zendeling worden moet, ik wil het zelf ook graag, het zou mij groot verdriet doen als mensen niet zouden weten wat Jezus heeft gedaan en niet gered worden.
Alle volken en natieën zullen voor de Heere komen te staan, er zijn vele volken die nog nauwlijks of helemaal niets weten van wat Jezus heeft gedaan.

En Lordy, ik heb spijt van het feit dat ik met mijn woorden jouw mischien pijn heb gedaan. Dat is nooit mijn bedoeling geweest.
Jij komt er wel, Sandman! :)

groetjes en Gods zegen met je mooie plannen!

KenA ;)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zaterdag 16 juni 2001 22:31 schreef Sandman het volgende:

Dat zit wel goed, makker :) Ik trok misschien ook enigzins te fel van leer tegen jouw postings. Het is zoals KenA zegt: ieder krijgt zijn opdracht. En ik wacht af... Mocht je zendeling worden dan wens ik je alvast bijzonder veel kracht en wijsheid toe. Die zul je nodig hebben.

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:27
Op donderdag 14 juni 2001 15:46 schreef Sandman het volgende:

[..]

sandman ik ben ook Christen. Ik volg Jezus ook net zo goed als jij. Maar het is niet zo dat Jezus tegen iedereen die Hij op z'n pad tegen kwam zei dat die figuur alles moest verkopen en weggeven aan de armen om Hem te volgen. Tegen sommigen zei de Heer ook volg mij niet, je bent hier nodig. De Heer heeft niet aan de hele wereld opgedragen om Hem letterlijk te volgen. Breng het evangelie maar eerst rond in je eigen omgeving, God heeft jou een plaats gegeven waar je nu woont. Dat is de plaats waar het aan jou is om het Evangelie te verkondigen, gewoon op straat in de stad. Maar zorg er wel voor dat je voorlopig een basis hebt. Ik geloof ook dat God grote dingen van plan is, maar God is NU druk bezig in Nederland en het is aan ons Christenen om thuishavens te creëren voor mensen die God dan kan gebruiken. Ga niet om Jezus' wil dakloos worden want dat wil Hij niet, in ieder geval niet voor iedereen wat jij impliceert. Misschien heeft Hij dat tegen jou gezegd maar God heeft een individueel plan voor iedereen.

Verwijderd

Even een vraagje naar aanleiding van een leraar. Hij 'gelooft' wel, maar vind zich niet christelijk, omdat hij het niet begrijpt dat er zoveel armoede is, waar hij eigenlijk niets aan doet. Hij heeft het idee dat hij alles op moet geven om 'goed' te zijn.
Wat is volgens jullie goed rentmeesterschap
Die leraar van jullie zit kennelijk met zijn geloof in de maag en ik geef hem gelijk dat 'ie zich geen Christen noemt, verder moet 'ie zich niet zo druk maken.

Eigenlijk komt het mij zeer bekend voor omdat ik zelf ook veel te radicaal ben en met het hedendaags beleden Christendom nauwelijks uit de voeten kan.

Wat heeft het voor zin om je Christen te noemen
als je in een Mercedes S500 Lang ( :? ) rijdt... :? ??

Een christen zou dat mijns insziens totaal onbelangrijk moeten vinden en er niet eens aan willen denken om zo'n -waarschijnlijk waanzinnige snelle en 'goeie' auto- te bezitten.

Nonnen en paters die in volstrekte afzondering en armoede leven -waar doen ze dat nog?- verdienen nog wel mijn respect maar dan moeten ze niet luxueus in burgermanskleren rondlopen en in auto's rondrijden want dan spelen ze vals... ;)

Ik haat huichelaars en persoonlijk vind ik alle CDA'ers tot die groep behoren.

Begrijp me goed, het is hun goed recht natuurlijk, maar mijn respect verdienen ze niet.

Als Christenen zo nodig 'goed' willen doen dan kunnen ze zich beter wenden tot de SP en net zoals die kamerleden een groot bedrag van hun inkomen in de partijkas storten en niet anoniem elke zondag een paar eurocent in de collectezak flikkeren.

Van mensen die van twee wallen willen vreten heb ik mijn maag vol.... :r

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 03:25 schreef koekoeksjong het volgende:Als Christenen zo nodig 'goed' willen doen dan kunnen ze zich beter wenden tot de SP
mja wat wel ironisch is , is dat imho nou net de SP de partij blijkt die zich het meest 'christelijk' ( kwa sociale normen en waarden en positief bedoeld ) op lijkt te stellen :)

verder mag een christen wel wat meer geld hebben en dus 'rijk' zijn zolang het niet absurd veel is en hij een deel geeft aan de armen
ik dacht 10% van je inkomen
bij de Islam ben je zelfs verplicht om aalmoes aan armen te geven

men hoeft niet alles weg te geven omdat je dan zelf arm word en dan kan je zelf dus ook niks meer voor anderen doen

Verwijderd

Wat is volgens jullie goed rentmeesterschap en hoe zou je met je geld om moeten gaan.

(ik laat het christendom er even buiten)

Persoonlijke verrijking is alleen mogelijk *dankzij* de rest vd samenleving waar je deel van uit maakt.

Ja je moet er zelf wat voor doen maar helemaal in je eentje kom je niet ver... iemand moet toch dat brood bakken dat jij eet, en van brood bakken wordt je zeker niet rijk... maar jij zelf intussen wel.. Simpel gesteld: als er niemand brood zou bakken, zou iedereen een probleem hebben, ook de rijken. Zelfde geldt voor huizen bouwen, etc.

Ook gaat verrijking in princiepe ten koste van anderen binnen de samenleving, want er is een eindige hoeveelheid rijkdom.

Je kan je ook afvragen wat de point is van het hebben van veel meer rijkdom dan je in je eentje op kan maken.

Er valt wat voor te zeggen om het zo te regelen dat niemand meer mag/kan hebben dan 'voldoende'. Bedrijven zouden dan alleen gemeenschappelijk bezit mogen zijn.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op zondag 10 maart 2002 04:57 schreef Flamez het volgende:

mja wat wel ironisch is , is dat imho nou net de SP de partij blijkt die zich het meest 'christelijk' ( kwa sociale normen en waarden en positief bedoeld ) op lijkt te stellen :)

verder mag een christen wel wat meer geld hebben en dus 'rijk' zijn zolang het niet absurd veel is en hij een deel geeft aan de armen
ik dacht 10% van je inkomen
bij de Islam ben je zelfs verplicht om aalmoes aan armen te geven

men hoeft niet alles weg te geven omdat je dan zelf arm word en dan kan je zelf dus ook niks meer voor anderen doen
M'n vriendin heeft een keer met een aantal mede-SP-ers 'gediscussieerd' over het christendom. De conclusie die er voor hen uit kwam was dat christenen goed doen om hun plek in de hemel te verdienen, en socialisten omdat ze strijden voor rechtvaardigheid. Beetje ongenuanceerd weergegeven weliswaar, maar hier kwam het ongeveer op neer. Nou heb ik een christelijke achtergrond (waar ik nog steeds eea van meedraag), en ben tegenwoordig ook vrij actief binnen de SP. Ik combineer dus beide. :7

En even over klein-christelijk: Een partij die vrouwen duidelijk achtersteld ten opzichte van mannen, zijn IMHO niet goed wijs......

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Interessant dat hierover een topic is gestart... Een tijdje terug hebben ze bij ons in de kerk er een studie over gehouden. Daar stond o.a. het volgende in.

Hebzucht=afgoderij (Kollos 3:5)

God wil dat we rijk zijn n.a.l.v: Gen.12:2-3, 13:2, 13:6, Rom4:11, 12, 16 en Gal. 3:29 etc)
Mag een dominee rijk zijn: ...dubbel eerbewijs,...dorsende os niet muilbanden,...de arbeider is zijn loon waard. (Tom. 5:17-18

Verschillen tussen werelds geldsysteem en God's geldsysteem:
Wereld: 1.smarten en 2. voorbijgaand goed.
1. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht...met vele smarten doorboord. (1 Timoth. 6:3-10)
2. (Jeremia 17:11) een veldhoen,...,op de helft zijner dagen zal hij die moeten achterlaten de voorspoed der zotten zal hen verderven (Spr.1:32)

God:1. géén smart en 2. duurzaam goed.
1. De zegen des Heren, die maakt rijk; en Hij voegt er geen smart bij. (Spr.10:22 svv)
2. Rijkdom en eer zijn bij mij, duurzaam goed en gerechtigheid. (Spr.8:18)

De wet van zaaien en oogsten (offers)
-Voortaan zullen, zoland de aarde bestaat zaiing en oogst,...zomer en winter, ...niet ophouden. (Gen. 8:22)
-Er zijn er die uitstrooien en toch nog meer verkrijgen; terwijl anderen meer inhouden dan recht is en toch gebrek lijden. De zegenende ziel wordt overvloedig verkwikt, wie laaft, wordt ook zelf gelaafd. (Spr. 11:24-25)

Wie karig zaait, zal karig oogsten. En wie mildelmatig zaait, zal middelmatig oogsten etc.
Wie zich over de arme ontfermd, leent de Here; Hij zal u hem zijn weldaad vergelden. (Spr. 19:17)

Tienden:(Gn. 28:20-22, 32:9-10, Lev. 27:30)
(=een instelling van vóór de wet. Het is dus niet wettisch om je tienden te geven.)
1e tienden: jawel, van je brutoloon (eerstellingen(Spr 3:9)). Dus 10% van je brutoloon, er wordt zelfs rekening mee gehouden in Nederland, je kan het aftrekken van de belasting!
Dit geld is voor Jezus, vandaaruit naar de gemeente waar je ingeschreven bent. (Hebr. 7:8, Nehem. 10:38, 12:44-45, 13:12, Numeri 18:21, Hand. 4:32-35, en Maleachi 3:10

2e tienden:
gij zult u verheugen voor het aangezicht van de Here, uw God. (Deut.12:17-18)
en gij zult dat geld besteden voor alles waarin gij lust hebt, voor runderen of kleinvee, voor wijn of bedwelmende drank, of wat gij ook wenst, en gij zult daar voor het aangezicht van de Here, uw God, eten en u verheugen. Kortom: je moet er plezier in hebben! :)

3e armentiende
Na verloop van 3 jaar...vreemdeling, de wees en de weduwe, die binnen uw poorten wonen, komen en eten en zich verzadigen. (Deut. 14:28-29, 26:12)
Hierin is Nederland een voorloper, met fantastisch goede voorzieningen voor bovendstaande mensen.

Wat als je schulden hebt?
1.Je mag ze hebben: in het OT wordt ook geleend conform de wetten ivm lenen van schapen etc. Maar niet eindeloos lenen! Je wilt géén knecht/slaaf zijn van de bank!
De rijke heerst over de arme, en de man die leent, is een knecht van de uitlener. (Spr. 322:7)
2.If you have a need, sow a seed! (1 Koningen 14:1-7)

Zet Gods dingen eerst, Zoek eerst het Koninkrijk van God, dit alles ontvangt u bovendien!

Dit is nog maar een tipje van de sluier ofcourse...
...maar het laat zien hoe je bijbels gezien met financiën om moet gaan.
Pagina: 1