Opnieuw opstarten vanuit windows werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:34
Beste Tweakers,

Heb eigenlijk al enige maanden last van een probleem, mijn pc wilt niet herstarten vanuit windows (volgens mij is dit probleem onstaan tijdens herhaaldelijk aan en uit zetten tijdens het overclocken). Aangezien ik me er toch wel aan irriteer vraag ik het hier maar is.

Probleem:
Als ik vanuit windows op 'opnieuw opstarten' druk.Gaat de computer netjes afsluiten en wordt het beeld zwart, normaal gesproken start je pc dan binnen 5 sec weer op.

Bij mij zijn er eigenlijk 2 dingen die kunnen gebeuren. Hij doet het, maar dat is echt sporadisch, want meestal blijft hij hangen. Het beeld blijft zwart en ook na 5 minuten wachten gebeurt er niks.

Vervolgens moet ik de reset knop op mijn mobo indrukken en dan is er een kans van 50/50 dat ie echt opnieuw gaat opstarten.
Indien hij het ook dan niet doet moet ik 5sec de powerknop ingedrukt houden op het mobo om de computer echt uit te krijgen om vervolgens weer gewoon opnieuw op te starten met zelfde power knop.

Dit is erg irritant en ik vraag me af of iemand er ervaring mee heeft.

MSI Z68A-GD65 (G3)
i5 2500k
KHX1866C9D3/4GX (2x 4gb) van Kingston geheugen
OCZ Agility 3 120 SSD
Gigabyte reference gtx670

PS: Ik gebruik altijd de knoppen op mijn mobo om de pc te starten (omdat de knopjes van mijn kast kapot zijn en de draden naar het mobo daarvan heb ik er ook maar vanaf gehaald). Ik kruip dus idd altijd even onder mijn bureau om mijn pc aan te zetten s ochtends.

Tot nu toe heb ik geprobeerd:

- Alle overclock aanpassingen terug naar standaard. Alle nieuwste drivers erop via MSI live update voor het bios etc. (terug naar default versie had geen effect)

- Geheugen gecontroleerd maar die gaf geen fouten.

- Windows meerdere keren opnieuw geïnstalleerd.

Ik hoop dat iemand een idee voor me heeft om te proberen.

Groet.

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Heb je tijdens die herinstallatie je hdd volledig leeg gemaakt?
Enkel de partities verwijderen is soms niet genoeg, misschien eens proberen hierbij de schijf omzetten naar MBR of GPT. Het commando CLEAN DISK is soms ook voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door thibai op 22-06-2013 11:20 ]

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:34
Fijn een idee!

Tijdens herinstall heb ik idd de partitie verwijdert in ja dat keuze menu voor partities, voordat je windows gaat installeren,

Bedoel je met clean disk commando: c:\windows\cleanmgr.exe /d<drive> ? (google)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Kan defecte hardware zijn, die blijft hangen, en pas bij geen stroom, weer vrij komt.

-Verwijder zoveel mogelijk externe hardware, usb sticks, printer etc.
-Maak in de pc zoveel mogelijk hardware los, misschien 1 voor 1, en kijk wanneer het weg is.
- Heb je de bios ook eens gereset, en opnieuw ingesteld.
-Anders alle hardware gaan uitwisselen, voeding zou ik als eerste proberen, dan videokaart, lenen dus anders heb je dadelijk dubbele hardware, en je pc werkt nog steeds niet.

Je kan ook een start knop op je buro maken, zoek hiervoot op google. Of iemand hier die weet hoe dit precies werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 22-06-2013 12:32 ]

• Marhou
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Staat je pc wel op een geaard stopcontact?

Ik heb dit ook een keer gehad met een pc die niet op een geaard stopcontact was aangesloten. Eenmaal geaard was het probleem van het niet herstarten opgelost.

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Wat ik met mijn post bedoelde was dat je een cmd kan oproepen vanuit de windows installatie.
Waneer je het scherm met partities krijgt kan je namelijk cmd oproepen met SHIFT+F10

1)Typ diskpart (Enter)
2)List disk(Dit geeft alle schijven weer met een nummer bv disk 0)
3)Select disk 0
4)clean
5)2x maal exit(of het cmd venster sluiten)

je kan ook na stap 3 kiezen voor "convert gpt" of "convert mbr" om zeker te zijn dat de schijf je probleem niet veroorzaakt.
Pagina: 1