[Upgrade] SSD in oude laptop: hoeveel zin heeft 't?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.064 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:31
Mijn vriendin heeft momenteel een MSI Wind 12 U250. Het is een beestje van 2,5 jaar oud en is (ondanks upgrade van geheugen) niet (meer) de snelste. Het is nu de vraag of upgraden nog zin heeft, of dat deze moet worden afgeschreven. Ik weet uit ervaring dat een HDD vervangen door een SSD een goed idee is, maar ik kan niet precies uitvinden (bijv. door berekeningen) hoeveel zin dit heeft bij verouderde moederborden/processoren.

In de specificatielijst wordt gesproken over een HDD van 320 GB (Serial ATA-150). Nu zie ik dat ATA-150 een maximale doorvoersnelheid heeft van 1,5 Gb/s. Een SSD van Samsung (840-serie, 120 GB) heeft een leessnelheid van 530MB/s en schrijfsnelheid van 130MB/s. Ik kan echter niet vinden hoe zich dat verhoudt tot het toerental van de harde schijf: 5400 rpm. Hoe snel is zo'n harde schijf meestal, in Gb/s?

Dat deze oude laptop (ATA-150) de snelheid van de SSD (ATA-600) niet volledig benut lijkt me logisch, maar een SSD plaatsen lijkt me ook weer niet volstrekt zinloos: snelheidswinst is er ongetwijfeld. Hoeveel winst er (theoretisch) is, kan ik niet vinden.

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kom in hoeverre de SSD tot z'n recht zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind 't zelf best de moeite eigenlijk. Ik heb zelf een Wind U270 met een standaard SATA 3Gbps HDDtje. Die is vervangen door een ADATA SX900 SSD, en hoewel ik daar ook lang niet de max bandbreedte van haal is het verschil behoorlijk.

Weet je zeker dat de U250 maar SATA 1,5Gbps heeft en niet gewoon 3Gbps (het gaat immers om de controller, niet de schijf die er nu inhangt). Met name met booten werk ik een groot verschil, daarnaast met alles dat iets van disk af moet lezen gaat het gewoon heel veel vlotter.

Een notebookschijfje zal ergens rond de 60 tot 70MB/s max trekken denk ik. Nooit precies gemeten. Is overigens ook niet zo heel interessant, het gaat veel meer om de veel lagere accesstimes en de random reads/writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:33
De snelheid van de Sata poort heeft weinig invloed op de real-life ervaring van een SSD in de praktijk. Een HDD is goed in het snel lezen en schrijven van grote bestanden (sequentieel), maar slecht in het snel lezen en schrijven van kleine bestanden. Het draaien van Windows bestaat vooral uit kleine bestanden, en daar is een SSD beter in.
Het zal dus wel degelijk zin hebben om er een SSD in te zetten, net zoals TERW_DAN zegt.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
Er zijn zelfs ervaringen met SSD's in Pentium 4 computers te plaatsen, die er nog wel vlotter van werden. Het heeft dus praktisch altijd wel zin om een HDD te vervangen door SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb mijn laptop uit 2007 (Asus F9J met Core 2 Duo T5500 en 2GB RAM) voorzien van een goedkope SSD (Kingston SSDNow V300) en het verschil is echt gigantisch. Meteen Windows 8 erop, en de laptop voelt net zo vlot en snappy als de ultrabook van m'n vriendin (al is die ultrabook een stuk dunner en lichter, uiteraard). De laptop boot en ontwaakt veel sneller dan met HDD, en programma's starten op in een oogwenk.

Een enorm verschil dus, en die laptop is dus 6 jaar oud!

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
Volgens de MSI site zit er een AMD RS880M chipset in. Deze wordt meestal gecombineerd met de SB820 southbridge, welke zover ik kan vinden zelfs over SATA-600 beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Zie het grote SSD topic voor wat uitleg: Het grote SSD topic ~ Deel 9
Lees hier alles over de performance van een SSD en welke specificaties belangrijk zijn: CiPHER's Storageblog: SSD performance
Maar, laat ik jullie een relativering geven van performanceverschillen tussen SSDs en hardeschijven. Dat maakt het in één klap duidelijk:

Performanceverschil met grote bestanden: factor 3 ofwel 300% sneller dan een moderne schijf.
Performanceverschil met kleine bestanden: factor 100 tot 1000 ofwel tienduizend tot honderdduizend procent sneller dan een moderne schijf.
bron: CiPHER's Storageblog: SSD performance

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 21-06-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:31
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Hier heb ik zeker wat aan!
Nielson schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 19:58:
Volgens de MSI site zit er een AMD RS880M chipset in. Deze wordt meestal gecombineerd met de SB820 southbridge, welke zover ik kan vinden zelfs over SATA-600 beschikt.
De site van Azerty heeft het over een ATA-150: http://azerty.nl/0-876-311184/msi-wind-12-u250-003nl-.html. Voor de rest kon ik geen informatie vinden, Dank aan Nielson voor de aanvullende informatie, je
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:08:
Zie het grote SSD topic voor wat uitleg: Het grote SSD topic ~ Deel 9
Lees hier alles over de performance van een SSD en welke specificaties belangrijk zijn: CiPHER's Storageblog: SSD performance
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
Een SSD is ook een uitermaten geschitke overgangs oplossing: je installeert er windows op. Je oude laptop krijgt een flinke boost.
Mocht hij na verloop van tijd toch op zijn of niet meer afdoende, schroef je de SSD met je windows en alles erin, uit de laptop en propt hem in het nieuwe systeem.

Win-win in beide situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik vond de boost in mijn atom N270 netbook behoorlijk groot, dus ik kan het je zeker aanraden.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 21-06-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

JT

VETAK y0

Koop gelijk een goede SSD die ook groot genoeg is; dan kan je deze meenemen naar je volgende laptop :) Dat maakt de investering meer waard.
RzrBck schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:13:
Mocht hij na verloop van tijd toch op zijn of niet meer afdoende, schroef je de SSD met je windows en alles erin, uit de laptop en propt hem in het nieuwe systeem.
Volgens mij niet; drivers van je chipset e.d. zijn allemaal geinstalleerd voor je oude laptop.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Ik heb een Acer Aspire 7740G en ik kan je verzekeren dat elke laptop het waard is vanaf Windows 7.
Is hij ouder dan is het zinvoller een andere laptop te kopen. De overige hardware moet niet de SSD de das om doen. Ik gebruik zo'n schijf ook hoofdzakelijk voor het besturingssysteem en voor de opslag gebruik ik een bracket in de dvd sleuf van een laptop waar ik een normale schrijft in doe van 500 gb, meer kan ook, dit omdat deze schijven nu eenmaal goedkoper zijn. Crasht de C: schijf, dan zijn je bestanden nog intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30

br00ky

Moderator Harde Waren
En dicht. Kicken van een topic van 4 jaar oud lijkt me vrij nutteloos...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.