Access point voor buiten

Pagina: 1
Acties:

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12 14:26
Hoi iedereen,

Nu ons intern netwerk eindelijk zijn finale vorm begint te krijgen heb ik nog een probleempje dat ik moet oplossen. We hebben aan ons terras recent een "pergola" (4 palen en een dak om het even simpel uit te drukken) laten bouwen. Nu de zomer is aangebroken wil mijn vader graag daar wat op de laptop/ipad werken.

Alleen is de Wi-Fi ontvangst buiten niet echt schitterend te noemen, dit heeft als gevolg dat het signaal wegvalt waardoor de laptop/ipad stopt met werken (streaming, video, audio, internet, ...).

Dus ik zit met het idee om een extra draadloos access point te plaatsen in de buurt van de pergola. Ik heb zelf al wat liggen rondkijken maar ik ben er nog niet echt uit en wil daarom wat input van jullie.

Ik ben op zoek naar een access point dat dus bestemd is voor buitengebruik (winter en zomer) en zou liefst aan deze eisen moeten voldoen:
  • 2,4Ghz (simultaan dual band met 5Ghz is optioneel maar heeft wel mijn voorkeur - nog niet gevonden btw.)
  • Interne antenne(s)
  • RJ45 gigabit netwerkaansluiting (PoE mag maar hoeft niet)
  • IEEE 802.11g/n tot 300Mbps (nieuwe AC standaard is leuk maar zeker geen vereiste)
  • <= 200€ (ongeveer mijn richtprijs)
Zelf heb ik al wat opgezocht en kwam uit op de Cisco Aironet 1530 serie
http://www.cisco.com/en/U...ata_sheet_c78-728356.html

Ook bij Engenius heb ik al enkel producten gevonden die miss kunnen voldoen aan mijn eisen
http://www.engeniustech.c...ient-bridges/16749-ens202
http://www.engeniustech.c...ient-bridges/9339-enh202-
http://www.engeniustech.c...ient-bridges/16343-enh210

Nu wil ik graag wat input van jullie, andere merken/producten mogen natuurlijk ook, dit is enkel wat ik momenteel al heb gevonden via google. Ik zal ook nog een plattegrond bezorgen zodat het "werkoppervlak" duidelijker zichtbaar is voor jullie.

Alvast bedankt

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/3513/ojq.png

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
High power is geen zaligmakende oplossing voor jouw situatie.
Ik zou eerder aan de andere kant van de muur (binnen dus) een normaal AP neerzetten en kijken of dat voldoet.

Dikke kans dat je er dan al bent.

Abort, Retry, Quake ???

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:57
Eigen ervaring: pricewatch: Asus RT-N66U
Er zitten wel forse antennes op, maar die zorgen wel voor een supergoed bereik.

Kan je volgens mij perfect binnen zetten om een goed bereik te hebben in je tuin.

Kan met gemak + 150 meter halen met een line-of-sight verbinding.
Ik heb nog altijd een stabiele internetverbinding op het terras bij de buren en daarvoor moet het signaal een muur of 6 doordringen en een afstand van een kleine 50 meter overbruggen.

Over een afstand van 30 meter haal ik met 4 muren tussen in de tuin nog vlotjes de 30 Mbit/sec.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

http://www.engeniustech.c...lient-bridges/9339-enh202

Deze zou goed genoeg moeten zijn, de engenius AP's zijn erg goed en heb er al veel geinstalleerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 21:50
perfecte ervaring met de TL-WA5210G. Goedkoop en erg makkelijke interface.

eventueel een extra omni antenne (TL-ANT2415D) erbij voor kilometers bereik.

[ Voor 32% gewijzigd door miena21 op 21-06-2013 15:52 . Reden: pricewatch ]

Verwijderd

Dit zijn ook mooie dingen:

https://www.interprojekt....-80211an-mimo-p-1149.html

Haik

LET OP: Alleen 5 GHz.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 16:24 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12 22:35

XanderDrake

Build the future!

Ik zie al een beetje wat je zoekt, maar om toch eens een ander idee in te fluisteren...

Ik heb deze recentelijk gehaald: D-Link DIR506L mobile accesspoint, router en repeater: http://www.dlink.com/uk/e...ges/dir-506l-shareport-go

Je neemt deze gewoon mee om buiten te zitten, hij versterkt het signaal van je accesspoint in je huis. Hij heeft 4u accu en anders sluit je hem aan op een usb poort en werkt hij prima. Ben je klaar, dan neem je hem weer mee naar binnen. Ondersteund ook WirelessN. Kostte mij €30

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Verwijderd

Dit is een repeater. Dit halveert de snelheid, nog niet te spreken over de ruis die hij versterkt.

Niet doen voor een vaste opstelling.

• CedricD
Als ik het plan zo zie kan je dat perfect doen door de pricewatch: Asus RT-N66U tegen de muur van de woonkamer te hangen (achter de tv (ik veronderstel toch dat er daar in die hoek ergens een TV moet staan)).

• Toon-VA
Bedankt voor de tips/info

Binnen in huis een access point of router bevestiging is geen oplossing. Onze woonkamer is niet ingericht om hem onopvallend weg te werken wat dus het zicht niet zou bevorderen.

Het mobiele acces point is ook niet echt wat ik zoek, het is de bedoeling dat het permanent aanwezig is.

Voor mezelf denk ik dat ik dan toch ge kiezen voor de Engenius ENH202 ga. Het bied die gevraagde snelheid, 300Mbps B/G/N alleen jammer dat het enkel op 2.4Ghz is maar het is nu eenmaal zo.

De oplossingen met een zichtbare antenne waren misschien ook wel goed geweest, alleen heb ik deze liever intern omdat het mooier is. Als we telkens op een antenne moeten kijken ipv een gestroomlijnd bakje, maakt toch wel een verschil.

Ik ga de aankoop overleggen met mijn vader maar ondertussen zijn alle ideen nog steeds welkom.

Verwijderd

En hier wordt een 5 GHz verkocht.

https://www.interprojekt....-80211an-mimo-p-1149.html

Ook een outdoor, en waterdicht.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2013 17:56 ]

• CedricD
Antennes zorgen wel voor een stuk beter ontvangst.
2.4GHz is trager dan 5 GHz (reken op maximaal zo'n 80 Mbit/sec).
Op 5 GHz haal ik makkelijk 120 Mbit/sec. Het bereik van 2.4 GHz is wel een stuk beter.

Succes verder!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik zou inderdaad zo'n Engenius acces pointje kopen, het lijkt me niet dat er veel nodig is qua zendvermogen ofzo, en externe antenne's zijn ook niet nodig in zo'n geval. Je wil denk ik iets rond de 10 meter goed bereik hebben, en daar zit dan geen gewapend beton of soortgelijks tussen. Ik zou daarom dus de goedkoopste Engenius met jouw eisen kopen, en het zendvermogen dan gewoon beperken tot iets van 20 - 50 mW om je buren niet al te veel te pesten. Is het te weinig, dan kan je het natuurlijk alsnog omhoog gooien. Met een (illegaal >100mW) high power ding gaan zenden terwijl je het niet nodig hebt zou ik in ieder geval niet doen.

Verwijderd

"Bereik" is relatief. Je kan goed bereik hebben, maar bagger data doorgifte. Ook hoe zwakker het signaal wordt, hoe lager de snelheid. Maar als je "maar 8Mb" hebt op ADSL,

Maar als jouw WiFi "maar 13 Mbps" geeft, merk je het toch niet.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Misschien is Ubiquiti UniFi iets? Dit is een 2.4 en 5 Ghz Outdoor access point
http://www.ubnt.com/unifi#apout

Heeft wel externe antennes, maar voldoet verder aan jouw eisen

[ Voor 22% gewijzigd door ShadowAS1 op 22-06-2013 20:52 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Toon-VA
De bedoeling is idd gewoon snel en goed internet hebben op het terras en in de pergola om te kunnen surfen, youtube, streaming van en naar NAS, ....

Dat we op het terras van de buren slecht bereik hebben vind ik niet meer dan normaal, de bedoeling was niet heel onze tuin te voorzien van een super draadloos netwerk :p

Ook de "line of sight" op ons terras is zoals hierboven al gemeld 100%. Het is een open ruimte met een houten pergola, geen beton of ijzer waar het Wi-Fi signaal door moet. Dus de snelheid/bereik zal wel snor zitten, ik had graag die 5Ghz gehad om meer "toekomst" proof te zijn.

Voorlopig hebben maar 2 van de 5 laptops ondersteuning voor 5Ghz en onze smartphone's niet. Het is dus nu nog niet nodig maar naar de toekomst toe zal dit waarschijnlijk wel veranderen.

Externe antenne's geven dan misschien een nog beter bereik, mijn vader ziet het niet zitten om 1 of 2 antenne's te plaatsen die het zicht verstoren (daar is hij vrij streng op). Het Engenius AP vind hij mooi ogen en kan hij wegwerken in een hoekje zonder dat het steeds in het oog springt als we op het terras/pergola zitten.

Dus de keuze blijft bij Engenius ENH202 maar toch allemaal bedankt voor de tips en info

• CedricD
Om toekomst-proof te zijn moet je een 802.11ac router kopen :).

Tegen eind volgend jaar zullen veel laptops en telefoons er wel ondersteuning voor bieden omdat verwacht wordt dat deze standaard officieel goedgekeurd zal worden eind dit jaar. 802.11ac kan ook gewoon terugschakelen op 802.11n maar dan wel op 5 GHz.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Ik vind het nog steeds complete overkill om naar speciale buiten-routers te grijpen die een camping of een kleine jachthaven van internet zouden kunnen voorzien.
Zelfde geldt voor 5GHz: Dat is een oplossing voor een probleem dat TS niet heeft.

Ik lees niet méér eisen dan die je aan een gewone binnenrouter zou hebben, behalve dan dat hij in de tuin moet staan.

Ik zou zelf een wifi router van Marktplaats halen.
Een waterdicht kastje is zo gemaakt. Plastic bakje (Ikea, Hema). Gaatje voor bedrading en wat siliconenkit. Als de afwerking belangrijk is zou ik hem in een nestkastje bouwen. Of ingraven in een bloembak.
Bedrading werk je net zo af als je dat met een speciale buitenrouter van €200 had gedaan.

Doelen bereikt:
- het signaal is perfect want het komt uit de tuin en niet van de andere kant van het huis door gewapend beton heen.
- Het werkt met alle telefoons die TS nu heeft
- Het kost niet eens veel geld.
Extra voordeel: Wegwerken in zoiets als een bloembak had je niet had overwogen met een router van €200,-. Omdat-ie goedkoop is, geef je jezelf meer mogelijkheden om hem onzichtbaar weg te werken.

Kosten:
Router €10-15
Nestkastje en materiaal: €15
Samen: €30.

Bereik: Met gemak 10x de tuin, de tuin van de buren en ook nog de buren van de buren.

Mijn punt is: Een access point voor buiten is ook maar een gewoon access point in een waterdicht kastje.
En om alle verhalen over speciale bijzondere geteste buiten-bestendige onderdelen ten spijt: Die speciale onderdelen zijn alleen maar weerbestendig zolang de behuizing waterdicht is. Een router heeft geen bewegende onderdelen en kan dus een hele tijd mee.
Als ie in mijn opzet door de extreme hitte en kou van Nederland, na 4 jaar kapot zou gaan, heb ik een schadepost van - ga even goed zitten - welgeteld €15,-.

[ Voor 54% gewijzigd door Tarquin op 24-06-2013 13:23 ]

Pagina: 1